Pagina 1 van 1

Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 10:10
door Anomander
Hoi,
Ivm aankoop V60 PIH (levering zaterdag) lees ik sinds enige tijd mee op dit forum. Sinds deze week is mijn account ook goedgekeurd, dus kan ik ook reageren etc.
Vraag aan jullie als forum:
Ik heb nog de mogelijkheid om een of meerdere accsoires/opties toe te voegen (en te betalen :-) ). Kunnen jullie aangeven met welke opties/accesoires jullie ervaring hebben en die je erg handig vindt?

Mijn uitvoering (showroommodel van okt-14): V60 PIH Summum, K363 Antracier black leder/beachwood, offblack, 492 saville grey, HT line, met 18"ixion velgen voor de zomerbanden en 17" sadia voor de winterbanden, verw ruitensproeierkoppen, exterior stylking kit zilver, trekhaak afneembaar, alarmklasse 3. Dealer heeft er nog dakdragers en bumpersticker bij gedaan. Had ook graag nog driver support line erbij gehad, maar dat kon niet meer, net zo min als uitschakelbare airtbag bijrijder.

Grtz

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 10:28
door Volvo Girl
Welkom op het forum. Wat een prachtige V60, daar zul je wel bekijks mee hebben. Heel mooi!
Geniet ervan en vele veilige kilometers gewenst

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 11:07
door LennartS
Knappe wagen :-)

Optie om de standkachel (preconditioning) ook zonder de stekker te kunnen gebruiken is wat mij betreft een hele fijne. Behoeft alleen wat software dus moet sowieso nog kunnen.

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 11:25
door Anomander
Volgens mijn aankoopbon is onderdeel van het HT pakket van de volvo:
- voorveerwarming of koeling met autosleutel
- voorverwarming of koeling met/zonder laadkabel
Is dat wat je bedoeld LennartS?

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 11:25
door rsnhakan
Ik zou niet meer zonder adaptieve cruise control willen. (zit oa in het driver support line pakket)

Verwarming zonder aangesloten kabel zit in het hybrid tech line.

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 13:19
door hans98
Een optie die nog wél kan is "luxe" kentekenplaten, dat maakt de auto mooi af! (maar ik neem aan dat als je een auto van rond de 70k koopt je die er wel standaard bij krijgt, maar je weet maar nooit met die boefjes van dealers).
Zonneschermpjes, maar voordat we twintig posts verder zijn omdat iedereen zijn afgrijzen uitspreekt: dat is een kwestie van smaak. Hetzelfde geldt voor achteraf getinte ramen; ook daar zijn meningen verdeeld over.
En zorg dat je er een kabel bijkrijgt; die krengen zijn niet te betalen. Of een Schuko - Mennekes (voor in een gewoon stopkontakt) én een mennekes-mennekes (voor aan de laadpaal)

ps wat is een bumpersticker?

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 13:36
door Fredhead
Ik gok zon beschermplaat tegen beschadigingen aan de bovenkant van de achterbumper

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 13:36
door ijsga
hans98 schreef: ps wat is een bumpersticker?
Zoiets?

Afbeelding

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 16:24
door lint
Dat zijn wel heel veel stickers en niet eens allemaal op de bumper :D

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 20:41
door Anomander
:-) leuke foto ijsga
De "bumpersticker" is inderdaad een berschermsticker aan de bovenzijde van de achterbumper.
De adaptieve cruisecontrol was ook wat ik erg graag had gewild (als onderdeel van driver support). Maar is volgens dealer niet meer achteraf (bij dit showroommodel) in te bouwen. Iemand nadere info over de (on)mogelijkheden hiervan?
Ik heb inderdaad ook sunblinds bioj de achterruiten op verzoek van de kinderen. En de ramen zijn af fabriek getint. Vwb laadkabels heb ik zowel een mennekes-mennekes als een menekes-schucko erbij. Die laatste kreeg ik met korting van de dealer. Scheelde uiteindelijk zo'n 100 EUR met de prijzen op internet (voor niet-originele volvo kabels).

Verder heb ik gekozen voor de combi met laadpaal en zonnepanelen: morgen wordt een laadpaal aan huis gemonteerd (lolo smart van the new motion) en in december komen de zakelijke zonnepanelen op het dak die in ieder geval de extra electra die ik thuis ga gebruiken gaan opwekken.

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 21:25
door RichieB
Klinkt mooi allemaal. Je kan alleen geen zakelijke zonnepanelen leggen op een woonhuis. Zie elders op dit forum.

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 21:36
door V60_PHEV
Je kunt onder bepaalde voorwaarden wel zakelijke zonnepanelen leggen op een woonhuis, aldus de staatsecretaris van Financien (Besluit van 15 september 2009, nr. CPP2009/1116M, Staatscourant 2009, 14052)

Voor wat betreft de vraag welke accessoires je wilt hebben, zou ik zeggen: Afsluitbare wielbouten (nu in de aanbieding).
Ik vind zelf Polestar tuning ook een echte verbetering, de motor draait er veel mooier door.

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 26.11.2014 - 22:35
door RichieB
Ja, wat ik bedoelde is dat je wel zakelijke panelen op je woonhuis kan schroeven, maar dat je de opgewekte stroom niet privé kan gebruiken. Want als je dat doet zijn de fiscale gevolgen niet bekend. Dus als de panelen meer opleveren dan wat de auto verbruikt heb je fiscaal gezien een lastig verhaal. En als je de opwekking via je privé elektriciteitsaansluiting terug levert aan het net ook. Het enige wat lijkt te kunnen is de panelen zakelijk financieren, maar daarna verhuren aan jezelf als privé persoon (operational lease). Zie oa dit draadje.

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 27.11.2014 - 21:57
door Anomander
Dank voor de reacties. Mijn fiscalist en OpDeZon (panelen leverancier gespecifaliseerd in zakelijke zonnepanelen) zijn van mening dat de panelen zakelijk mogen en mits voor minimaal 10% zakelijk gebruikt (geen probleem met V60 PIH) de rest prive voordele oplevert. Waar je bijtelling voor moet betalen. Aan de andere kant stel je prive je dak ter beschikking etc. We vragen dus de betreffende subsidies aan en zien wel hoe het loopt.
Vandaag fase 1 gereed: de laadpaal. Zaterdag de Volvo en komende week de zonnepanelen...

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 27.11.2014 - 22:55
door RichieB
Netjes! Heeft je fiscalist er ook bijverteld hoe je de opgewekte stroom met je privé af moet rekenen? Uiteraard inclusief BTW en energiebeslasting. Hoe ga je die energiebelasting afdragen?

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 27.11.2014 - 23:02
door Anomander
Inclusief BTW maar exclusief energiebelasting... volgens de deskundigen...

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 01.12.2014 - 14:06
door Anomander
Volvo van het weekend opgehaald en meteen lekker rondgereden.. 700 kilometer dwars door het land. Lopen viegelieren met verschillende rijstanden, opladen op diverse locaties via laadpas, etc.
Ik ervaar het als ene grote uitdaging om zoveel mogelijk/zo ver mogelijk electrisch te rijden. Bij keuze voor langere weg via snelweg of kortere weg via B/wegen (80/70/50 km/h) (maar ongeveer dezelfde reistijd) is mijn keuze nu std via de B wegen, omdat dat electrisch het beste kan.
Jullie nog tips voor het opbergen van de laadkabels in de auto? ik heb er 2, waarvan 1 mennekes-mennekes, en 1 schucko-mennekes. Heb inmiddels met beide succesvol opgeladen. Maar ze liggen dus "los" in de achterklep. In het vak(je) in de bodem van de achterklep zit nu ander spul, misschien dat ze daar beide inpassen. Hoe doen jullie dit?

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 01.12.2014 - 14:27
door Autowina
De regelgeving biedt wel ruimte voor interpretatie, zowel voor ons als voor de fiscus....
Wat ik over energiebelasting en BTW heb kunnen vinden is het volgende (mijn eigen interpretatie dus met een slag om de arm):

Met zonnepanelen blijven de meesten van ons per saldo (opwekken minus verbruik) ruim beneden 5.000 Kwh. Bovendien gebeuren het opwekken en het verbruiken thuis achter de meter.
Saldering is dan toegestaan. Dit betekent dat voor de energiemaatschappij de stroom die je opwekt in de verrekening dezelfde stroom is als die je vroeger of later ook weer zelf verbruikt.
Hiervoor bestaat wetgeving (Electriciteitswet en Wet Belastingen op Milieugrondslag).

Ik denk dat je hiermee het probleem ondervangt dat je in theorie de wasmachine laat draaien op de zakelijke zonnepanelen en met privéstroom de auto oplaadt.
Je kunt namelijk stellen dat je van doen hebt met de energiemaatschappij die al saldeert.

In het voorbeeld van de wasmachine levert de onderneming feitelijk stroom aan privé, terwijl er ook al een energiemaatschappij is. Juridisch mag dit dus.
Mocht de onderneming als een soort energiemaatschappij beschouwd worden, dan mag deze zelf ook tot 5.000 KwH salderen en kom je niet aan BTW en energiebelasting toe zolang de onderneming per saldo haar eigen stroom maar verbruikt.

Het is dan dus wel verstandig om een tijd bij te houden hoeveel stroom je feitelijk met de auto verbruikt.
Daarna kun je aan de hand van tankbonnetjes en kilometerstand wel ongeveer terugrekenen of dit electriciteitsverbruik niet is veranderd.

Overigens zijn er wel geluiden dat de regelgeving m.b.t. salderen zal gaan veranderen.

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 01.12.2014 - 15:44
door hans98
Anomander schreef: Jullie nog tips voor het opbergen van de laadkabels in de auto?
Ik heb twee opvouwbare AH kratjes achterin de auto; een met de kabels (en dan nog wat ruimte voor ander spul) en een lege waar ik dan een boodschappentas in kwijt kan zodat die niet kan omvallen. De kratjes zijn helaas nét te hoog om onder de balk van het bagagenet te passen; een kratje dat wat lager is zou weer wat extra ruimte scheppen.

En ik zou je adviseren om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om alsnog een vaste kabel aan je laadstation te krijgen. Dat scheelt je een hoop werk 's ochtends (plus het feit dat je op de dagen dat het regent een vieze kabel op moet rollen).

ps. volgens mij is het zonde van jullie inspanningen om de voor veel mensen interessante info over zonnepanelen, zakelijk gebruik etc. in een topic te verstoppen dat als titel "Nog een nieuwkomer" heeft.

Re: Nog een nieuwkomer

Geplaatst: 01.12.2014 - 19:21
door V60 PIH Power Blue
Ik doe 't met 1 kratje. Van de Blokker en past onder de rolhoes. Heb er twee dweilen bijgekocht voor de natte kabels.
Om 't kratje op z'n plek te houden van die 'stoppers' gekocht bij The Firm Formerly Known As Halfords...
Voor de overige spullen heb ik het Volvo net, dat nu om het krat 'heengevouwen' zit, dat dan weer wel.