Pagina 1 van 1
werking verwarming niet top
Geplaatst: 26.11.2014 - 21:46
door V60Majolee
kunnen jullie mij aangeven hoe je het beste de auto kunt verwarmen?
Ik loop nu het kouder wordt tegen 2 problemen aan.
Allereerst op electricteit en met (te) weinig brandstof in de tank krijg je de medeling 'standkacht uitgeschakeld'. Hoe krijg je het dan warm?
Ten tweede als je op diesel rijdt heb ik het gevoel dat bij constantie snelheid (ca 105 resp 125 km/h) de motor zo efficient is dat de verwarming niet of nauwelijks werkt. Soms moet ik hem wel op 27-28gr zetten en/of met de ventilator er bij aan wil het enigszins warm worden.
Graag tips!
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 26.11.2014 - 22:01
door sergestoord
Heb je automatisch verwarmen aanstaan? Enige optie bij instellingen in de boordcomputer.
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 26.11.2014 - 22:25
door vaudi
die automatische verwarming is om de standkachel bij te schakelen als er warmte vraag is.
Heb je de automatische verwarming uit staan. Dan zal ook in pure de diesel aangaan en naar Hybrid springen. Dit omdat er extra warmte nodig is.
Toch zal de kachel bij ruim 100km/u de auto warm moeten kunnen krijgen als de instelling op zeg maar 22 gr. staat.
Ook bij ons blijft de capaciteit sterk achter. De ventilator gaat wel flink te keer maar lekker warm wordt het niet.
Pas als je overgaat naar handbediening is het echt snel warm te krijgen. De luchtverdeling vind ik ook niet lekker. Eerst voeten, maar bovenlangs staan de ventilatie kleppen veel te snel gesloten, waardoor de warmte menging niet lekker is.
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 26.11.2014 - 22:38
door RichieB
V60Majolee schreef:Allereerst op electricteit en met (te) weinig brandstof in de tank krijg je de medeling 'standkacht uitgeschakeld'. Hoe krijg je het dan warm?
Heb je te weinig diesel, dan moet je gaan tanken. (Duh.) Of je kan proberen de voorverwarming op "binnen" te zetten zodat er met elektriciteit wordt verwarmd als je bent ingeplugd.
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 26.11.2014 - 22:58
door Poni
Ik heb besloten deze winter de preconditioning elektrisch te doen, ondanks dat de auto buiten staat.
Ik vind dat de kachel vrij veel diesel gebruikt en met de zonnepanelen op het dak, kan ik maar beter wat meer stroom dan diesel gebruiken.
Onderweg gebruikt de auto natuurlijk de standkachel om te verwarmen, maar ik ben benieuwd of het dieselverbruik merkbaar afwijkt van vorige winter.
Overigens vind ik ook de werking van de verwarming tijdens het rijden nogal wisselend.
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 26.11.2014 - 23:07
door RichieB
Ik was er ook mee begonnen, maar vergeet te vaak om hem weer op "buiten" te zetten als ik op plaats van bestemming ben. Met als gevolg een koude auto als ik weer naar huis rij.
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 27.11.2014 - 06:13
door rsnhakan
Wat is efficiƫnter? Standje binnen of buiten?
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 27.11.2014 - 08:02
door RichieB
Verwarmen met diesel is efficiƫnter, maar als je toch zonnestroom over hebt..
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 27.11.2014 - 10:33
door Marelli
verwarmen met elektriciteit is in de auto altijd efficienter dan diesel. De elekticiteit wordt vrijwel 100% omgezet in warmte. Bij diesel is er onvolledige verbranding en blaast hij ook een deel van de warmte met de uitlaat de ruimte in. Kwa kosten is diesel misschien goedkoper tenzij je je eigen zonnepanelen stoom verbuikt, dan zijn de kosten bijna nihil.
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 27.11.2014 - 12:12
door henkchroom
Als ik 's morgens moet voorverwarmen, dan is het nog donker.
Mijn zonnepanelen doen het dan nog niet.
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 27.11.2014 - 15:32
door Marelli
Je verbruikt overdag toch niet alle energie uit de panelen of lever je ook terug?
Om het stroomverbruik binnen de perken te houden denk ik dat de capaciteit van de elektrische verwarming kleiner is dan de standkachel. Een webasto standkachel geeft iets van 5kW (0,6 l brandstof) en elektrisch op de stekker trek je max. 13A ongeveer 3kW. Op de accu is rijden en verwarmen kansloos (of van korte duur).
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 27.11.2014 - 19:37
door vaudi
Als die standkachel 5 kw is, waarom wordt het dan maar matig warm in de auto. Is notabene een halve CV ketel en dat alleen voor het interieur.
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 28.11.2014 - 18:36
door jp-v60
Ik zou toch maar ff naar de dealer teruggaan. De auto is zo warm en stookt het ook goed bij, Staat bij mij altijd op 20 en het is heerlijk in de auto. De D5 is verre van efficient, als deze draait moet de auto zeker zo warm zijn.
Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 28.11.2014 - 21:45
door V60Majolee
jp-v60 schreef:
Ik zou toch maar ff naar de dealer teruggaan. De auto is zo warm en stookt het ook goed bij, Staat bij mij altijd op 20 en het is heerlijk in de auto. De D5 is verre van efficient, als deze draait moet de auto zeker zo warm zijn.
Dank je. Dit is de beste tip die ik heb gekregen.
Bijzonder hoe een vrij directe vraag kan leiden tot een hele pagina onderlinge discussie over het stroomverbruik van de kachel in relatie tot diesel en of met zonnepanelen dit goedkoper is of niet. Terwijl de vraag niet ging om kosten van opwarmen via zonnepanelen, maar om het opwarmen van mijn auto in het algemeen

Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 29.11.2014 - 15:59
door jp-v60
graag gedaan

Re: werking verwarming niet top
Geplaatst: 30.11.2014 - 10:22
door Marelli
volgens mij was je vraag "kunnen jullie mij aangeven hoe je het beste de auto kunt verwarmen?"
Het best is met de standkachel....als die het doet dus