XC70, D3, D4,D5 of...

Bredebeier
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 19.12.2010 - 21:58
Contacteer:

Ben aan het rondkijken naar een diesel XC70 automaat
Heb in het verleden de XC70 D5 2008 versie gehad en van ellende na 1,5 jaar weer weggedaan;slecht reagerende bak en geen gevoel van een lekker alerte motor...ook niet na allerlei updates en chiptuning...

Inmiddels ruim 4 jaar en zo,n 150000 in een gechipte C70 D5 GEartronic doorgebracht; Uit 2008. Die bevalt me nog steeds zo goed dat ik ,m naar prive wil halen en er lekker ver mee over de 200000 wil gaan geraken.

Nu twijfel ik eigenlijk of het uberhaupt een awd en dus D5 of de andere D3/D4 varianten moet worden...

Prive rijden we een xc70 2.5T uit 2002 en die reageert nog steeds heerlijk op gas indrukken...de D3 reed prima, de D5 is een beetje een beest...die blijft maar sleuren...

Wat is wijsheid? In ieder geval wil ik de -straks zakelijke- moderne XC70 na een aantal jaren weer naar prive halen en dan zakelijk met de concept C70 gaan rijden..die ziet er veelbelovend uit,maar die verwacht ik pas over 5-6 jaar te kunnen kopen...

keuzes,keuzes...

Ik wil in ieder geval een groot schuifdak,want het C70 gevoel zal ik ,s zomers wel eens missen :-/
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Inderdaad lastige keuzes. Ik vraag me wel af waarom de D5 / GT combinatie in de XC70 niet lekker lag en in de C70 wel goed bevalt. Auto's wegen ongeveer even zwaar, zal de AWD toch voor extra weerstand zorgen of is het exemplarisch?
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21038
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Heb je al met de twinturbo D5 gereden?
Vanaf 2010 heeft de D5 een upgrade gehad naar 205pk met dubbele turbo en daardoor schijnt hij lekker bij de les te zijn.
Ik onderstreep wel dat de 185pk D5 met GT tijd nodig heeft om op stoom te komen maar vanaf 1700toeren sleurt mijn, naar 205pk gepolestarde 185pk D5, als een malle naar de horizon.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1257
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Als je een D5 wil hebben moet je opschieten heb ik begrepen, straks zijn er alleen nog maar viercylinders te krijgen jammer genoeg.
Ik zit iedere keer met een vette grijns achter het stuur van mijn D5, wat een kracht....
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

diesel01 schreef: Heb je al met de twinturbo D5 gereden?
Vanaf 2010 heeft de D5 een upgrade gehad naar 205pk met dubbele turbo en daardoor schijnt hij lekker bij de les te zijn.
Ik onderstreep wel dat de 185pk D5 met GT tijd nodig heeft om op stoom te komen maar vanaf 1700toeren sleurt mijn, naar 205pk gepolestarde 185pk D5, als een malle naar de horizon.
Een half jaartje later zelfs naar 215 pk. Mijn V60 met Polestar kuurtje 235 pk en 470 Nm

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21038
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik bedoel maar Dick, ik ga er van uit dat het best vooruit wil en lekker bij de les is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28548
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

diesel01 schreef: Heb je al met de twinturbo D5 gereden?
Vanaf 2010 heeft de D5 een upgrade gehad naar 205pk met dubbele turbo en daardoor schijnt hij lekker bij de les te zijn.
Ik onderstreep wel dat de 185pk D5 met GT tijd nodig heeft om op stoom te komen maar vanaf 1700toeren sleurt mijn, naar 205pk gepolestarde 185pk D5, als een malle naar de horizon.
Ik heb beide D5 versies gereden en de D5 twinturbo met 205 pk rijdt stukken beter dan de oudere versie met 185pk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Bredebeier
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 19.12.2010 - 21:58
Contacteer:

Inmiddels heb ik ook de D4 8-bak gereden met 180 pk geloof ik...en dat schakelt toch wel subliem terwijl de motor fluisterstil z,,n werk doet maar wel erg goed bij de les is

Op 125 km per uur kom je rond de 6/100 km terecht;dat vind ik een mooie bijzaak

Als ik er met de AWD D5 niet uit kom qua prijs ga ik waarschijnlijk voor de 8-traps D4 want die is toch echt enorm veel beter dan oudere geartronics...

Mijn 2007 C70 is gechipt naar 225 pk dus die wil zeker ook vooruit,maar gevoelsmatig is de D4 niet eens echt langzamer tot zeg 160 kmh...daarna gaat de C70 als een speer door naar dik 230 op de gps...zonder enige moeite...die neem ik dus ook lekker mee naar prive als alles in elkaar gaat oassen komende week

Reed de proefrit in een V70, die had wel een vreemde dreun bij 125 ongeveer op constante snelheid...dus de proefrit met de XC70 moet uitwijzen of die zich daar ook voordoet...
Bredebeier
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 19.12.2010 - 21:58
Contacteer:

Ik heb een 2013 XC70 D5 gereden en die is idd prima bij de les. Hebben 215 pk dacht ik?

Daar gaat de 1e voorkeur naar uit, alleen rationeel; een D4 is de betere bak icm een stillere motor...gelukkig heb ik in dat geval dan altijd nog een heerlijke 5 cilinder roffel achter de hand die ik zo af en toe nog eens flink op kan jagen...
Bredebeier
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 19.12.2010 - 21:58
Contacteer:

Een D4 AWD schijnt in Nedelrand niet leverbaar te zijn,maar op autoscout struikel je over jonge D4 AWD modellen :?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13553
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een D4 AWD is nu een 181pk 2.4D 5 cilinder met een 6 trapsautomaat, qua CO2 uitstoot een veel zwaarder belaste variant dan de D4 2.0 FWD 4 cilinder
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

De twinturbo D5 is aanzienlijk beter dan de 185pk GT, maar het blijft een GierTronic.. Waarmee ik wil zeggen: bij rustige rijstijl redelijk tot prima, wil je de trekkracht benutten merk je de inefficiëntie van de achterhaalde transmissie. De nieuwe D4 met GT is een grote verbetering, maar ook die klinkt niet zo beschaafd als de meeste concurrenten. De D5 met zijn vijfcilinder sound zou dan toch mijn voorkeur hebben, al dan niet met chip, want AWD op een XC70 is toch welhaast 'verplicht'
Bredebeier
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 19.12.2010 - 21:58
Contacteer:

Vind ik ook,maar afgelopen jaren heb ik de awd nooit echt nodig gehad...alleen veel stoplichtsprintjes ''gewonnen'' bij nat wegdek....
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Bredebeier schreef: Vind ik ook,maar afgelopen jaren heb ik de awd nooit echt nodig gehad...alleen veel stoplichtsprintjes ''gewonnen'' bij nat wegdek....
Is een V70 dan geen optie ?
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3741
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Een awd is heel erg leuk als je met je caravan erachter door lekker nat gras rijdt.
Vooral achteruit, de combi op zijn plek. Juist met een beetje helling erbij.
Alle 4 de wielen hebben direct tractie; ook bij visco.
En bij sneeuw is het ook geweldig!
Overigens maakt het type band wel uit..... bij de standaard gemonteerde Pirelli Scorpion is het mij steeds gelukt.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Bredebeier
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 19.12.2010 - 21:58
Contacteer:

NielsPHEV schreef:
Bredebeier schreef: Vind ik ook,maar afgelopen jaren heb ik de awd nooit echt nodig gehad...alleen veel stoplichtsprintjes ''gewonnen'' bij nat wegdek....
Is een V70 dan geen optie ?

Het veercomfort van een XC vind ik erg prettig met al die vreselijke snelheidsdrempels en richels van tegenwoordig :-/
Bredebeier
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 19.12.2010 - 21:58
Contacteer:

mees schreef: Een awd is heel erg leuk als je met je caravan erachter door lekker nat gras rijdt.
Vooral achteruit, de combi op zijn plek. Juist met een beetje helling erbij.
Alle 4 de wielen hebben direct tractie; ook bij visco.
En bij sneeuw is het ook geweldig!
Overigens maakt het type band wel uit..... bij de standaard gemonteerde Pirelli Scorpion is het mij steeds gelukt.
Ik hou niet echt van caravannen :-|

Ik merkte alleen dat ik vaak te hard op een bocht aan kwam met sneeuw oid als ik in de xc van m,n ega reed...je hebt bij optrekken enorm veel tractie tov andere weggebruikers,maar bij remmen gelden voor jou dan ook de normale wetten weer...iets om op te letten vond ik zelf...
Geen nadeel,maar kan tricky zijn.

De C70 op goede 215 winterbanden gaf me ook veel vertrouwen,dus zal met de xc ook wel lukken...

Heb wel een D4 awd gevonden,maar ze worden in nederland niet zo verkocht heb ik begrepen
Bredebeier
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 19.12.2010 - 21:58
Contacteer:

RudyZ schreef: Inderdaad lastige keuzes. Ik vraag me wel af waarom de D5 / GT combinatie in de XC70 niet lekker lag en in de C70 wel goed bevalt. Auto's wegen ongeveer even zwaar, zal de AWD toch voor extra weerstand zorgen of is het exemplarisch?
IK voelde in de 2012 AWD ook weer iets van de traagheid van de 2008 versie tov een rit in de 2014 D4.

Ondanks 35 pk minder,voel je dat tot hoogst illegale snelheden eigenlijk niet.....

Ik vind de D5 C70 ook wel wat traag bij bv rotonde verlaten,maar het is bij lange na niet zo erg als bij de oude xc70 d5..en dan ook nog alleen storend als je eigenlijk een beetje absurd aan het doortrappen bent met veel wielslip e.d. :(
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Bredebeier, 35 pk is idd geen groot verschil, uiteindelijk draait het om de Newtonmeters, dat verschilt maar 5%, op een acceleratie 0-100 is dat minder dan een halve seconde, niet echt schokkend.
En of de ene auto vlotter voelt dan de ander zou ook wel eens kunnen liggen een subjectieve factoren, zoals zithoogte, geluidsisolatie en de weerstand / gevoeligheid van het gaspedaal. Onze Ford Galaxy benzine reageert eerder op het gas dan onze V70 2.4D en lijkt daardoor een stuk vlotter (terwijl dat feitelijk gezien niet zo is).
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2335
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Zijn alle vergelijkende ritten met een XC70 gemaakt of ook nog met een V70 (of ander laag model)? Dan kan het verschil in wielomtrek ook nog meespelen bij de 'acceleratie ervaring'. Immers motor en versnellingsbak(verhoudingen) zijn gelijk, dus zal een XC, volgens de mechanische wetten, iets minder snel optrekken. Nu weet ik niet in hoeverre dat echt waarneembaar is, maar toch, het zou invloed kunnen hebben.

EDIT: Dan bedoel ik wel de D5 (AWD), met GT6. Nieuwe D4 met GT8 heeft uiteraard een geheel andere bak met dito verhoudingen (en geen AWD), en zal door de extra versnellingen sowieso beter bij de les zijn.
Laatst gewijzigd door Jers3n op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”