Pagina 1 van 2
2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 02.12.2014 - 22:53
door DeNnZ
Hallo allen.
Momenteel ben ik opzoek naar een vervanger voor mn vertrouwde V50.
Tijdens het zoeken naar specifiek diesels valt me op dat de ene aanbieder een 2.4D gewoon weg "2.4" noemt en een andere aanbieder deze een D5 noemt.
Nu is mijn vraag of het in beide gevallen hetzelfde blok is of is een 2.4D niet per definitie een D5? Of wel?
Kortom is er verschil?
Alvast mijn dank.
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 03.12.2014 - 04:32
door Frederik Welvaert
Fysiek zijn ze hetzelfde, softwarematig verschillen ze echter.
Er bestaan wel fysiek meerdere versies van de motor, maar voor elke D5 is er inderdaad ook een 2.4D versie geweest. Als ik het goed heb is er op de V50 echter maar 1 (fysieke) versie geweest en dat was degene met 185pk voor de D5 en 163pk voor de 2.4D.
Edit: ik geloof ook dat er nog een software verschil zat tussen de manuele versie en de Geartronic. De automaat kon namelijk het koppel niet aan en werd teruggeschroefd naar 350Nm.
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 03.12.2014 - 06:13
door V70/2.4D/2003
De blokken zijn hetzelfde, in sommige gevallen de versnellingsbakken ook. Grote verschil zit hem in de software (vermogen) en de remmen. Van de V70 had je twee versie's van de 2.4D, de 131 PK en daarna de 126 PK. Voor de laatste geldt dat tuning NIET aan te bevelen is omdat daar dus andere remmen onder zitten die het geweld (mogelijk) niet kunnen hebben.
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 03.12.2014 - 07:47
door mees
En volgens Obbe ook niet tunen als je een oudere geartronic hebt. Goeie tip van hem, dank.
De zaak is tot nu toe heel gebleven met caravangebruik over steile hellingen.
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 03.12.2014 - 18:53
door Fredhead
De 5traps bedoelt Obbe daarmee.
Overigens is de D5 (de enige geleverde) van een V50 180 pk en heeft met een GT 340 nm en handgeschakeld 400 nm.
Verder halen veel verkopers de type aanduidingen door elkaar heen.
In de latere jaren is de 131/126 pk 2.4D gewoon "D" gaan heten, de 163 pk versie 2.4D en de 185 pk versie D5. Van die laatste is in sommige modellen nog een 205 pk bi-turbo geweest die ook D5 heet
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 03.12.2014 - 19:38
door V70/2.4D/2003
Ja bedankt Ferdi, nu snapt TS er helemaal niks meer van

Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 03.12.2014 - 20:23
door E.T.
hier staat het e.e.a. weergegeven, wellicht dat dat wat duidelijkheid verschaft

Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 03.12.2014 - 23:58
door JeroenSpock
Volgens mij was er bij de eerste D5's van 2001 en 2002 wel degelijk verschil in turbo, die van de 2.4D zou wat kleiner zijn dan die op de D5. Vanaf 2003 of 2004 zouden ook die gelijk zijn.
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 04.12.2014 - 00:17
door Geus
V70/2.4D/2003 schreef:
Van de V70 had je twee versie's van de 2.4D, de 131 PK en daarna de 126 PK. Voor de laatste geldt dat tuning NIET aan te bevelen is omdat daar dus andere remmen onder zitten die het geweld (mogelijk) niet kunnen hebben.
Misschien een zijstraat, maar dit kan ik even niet volgen. Waarom zou je tuning niet aanbevelen omdat er een kleinere rempartij op zit? Misschien heb ik het mis, maar je vermogen en je remcapaciteit staat toch los van elkaar? Ik heb altijd gedacht dat grotere remmen geleverd werden vanwege de hogere topsnelheid. Maar als je in de praktijk nooit harder rijdt dan pakweg 140/ 150, dat maakt het toch niets uit welke motor je naar die snelheid heeft gebracht?
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 04.12.2014 - 02:55
door mees
Denk dan aan bijvoorbeeld caravan-gebruik.
Met een sterkere motor kan je nu zwaarder trekken.
En als je niet zwaarder gaat trekken, ga je misschien steilere hellingen nemen in de Alpen.
En moet je zwaarder remmen.
Ook al kom je nooit boven de 90km/u
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 04.12.2014 - 06:20
door V70/2.4D/2003
@GEUS: ik weet niet of het na de crash allemaal bewaard is gebleven maar daar staat genoeg over geschreven op het forum. En diegenen die in die topics daar het één en ander over hebben gezegd zijn mensen waarvan ik weet dat die het echt weten. Maar dit geheel terzijde of ter ondersteuning of zoiets.
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 04.12.2014 - 09:41
door Geus
Oké, duidelijk. Het is en blijft natuurlijk je auto kennen en zijn grenzen respecteren. Ook met tuning heb je je gewoon te houden aan de max te trekken massa natuurlijk.
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 04.12.2014 - 09:59
door Walter
om het makkelijker te maken is er ook een 175pk 2.4D...
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 04.12.2014 - 10:03
door NielsPHEV
meen me te herinneren dat er op de site van rica een duidelijk omschrijving staan van alle Volvo 5 cilinder diesel uitvoeringen. Ik heb overigens altijd de indruk gehad dat de twin turbo 205/215 pk zuiniger loopt dan de 185 pk
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 04.12.2014 - 10:29
door mees
@Geus:
je hebt het over max trekgewicht......
Behalve dat je je daar (wettelijk) aan moet houden en de fabriek niet voor niets die gesteld heeft......
Op
www.caravan-forum.nl gaat het daar ook vaak over.
Vergis je niet in wat je mag en denkt te kunnen trekken (en remmen)!
Ik zou 1800kg mogen en er hangt 1520kg achter.
Dat lijkt te mogen en te kunnen, maarre:
Op vakantie gaan de meesten met een gezin en bagage in de (trek)auto die allang niet nieuw meer is (max vermogen etc is er al niet meer)
en hangen er dan een (over)beladen caravan (enorme windvang) achter. De remmen van die caravan krijgen dus ook al meer te verduren dan.....
Leuk voor in Nederland maar ze gaan dan superlange ritten maken door warme/hete landen, voor steile hellingen en door ijlere luchten.
Behalve dat de familie echt niet meer ontspannen is, vindt de trekauto het ook niet leuk meer.
Vroeger had ik ook 'onder-bemeten' auto's voor het gebruik voor dat wat ze te verduren kregen. Maar na 5 jaar na zijn tewaterlating, werd hij ingeruild.
Aangezien ik veel liever in een iets grotere wil rijden die aanmerkelijk meer mag trekken dan hij hoeft te doen en mijn portemonnaie al gauw leeg is,
heb ik me moeten richten op de 2/3/4e hands markt.
Ten eerste hoef ik geen 70.000 euro neer te tellen bij de dealer (ipv 30.000 gulden in 1992 voor een kleinere, dat dan weer wel)
en de afschrijving is veel minder. Tot nu toe bleken de reparaties (los van de beurten) heel erg mee te vallen.
Maar dat is dan weer een ander verhaal...........
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 04.12.2014 - 11:37
door lint
NielsPHEV schreef:
meen me te herinneren dat er op de site van rica een duidelijk omschrijving staan van alle Volvo 5 cilinder diesel uitvoeringen. Ik heb overigens altijd de indruk gehad dat de twin turbo 205/215 pk zuiniger loopt dan de 185 pk
Die indruk had ik ook en na nog eens rekenen is de D5 twin turbo zuiniger bij gelijke inzet.
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 04.12.2014 - 12:21
door Volvo Girl
Weet er iemand een site waar uitleg staat van al die termen als D3 D4 T5 T8 want eerlijk gezegd heb ik geen idee wat het juist betekend:-s
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 04.12.2014 - 13:10
door Walter
D is diesel, T is benzine en het getal geeft aan in welke vermogensrange de motor valt. Dus hoe hoger het getal, hoe meer pk's
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 04.12.2014 - 19:29
door Fredhead
mees schreef:
@Geus:
je hebt het over max trekgewicht......
Behalve dat je je daar (wettelijk) aan moet houden en de fabriek niet voor niets die gesteld heeft......
Op
www.caravan-forum.nl gaat het daar ook vaak over.
Vergis je niet in wat je mag en denkt te kunnen trekken (en remmen)!
Ik zou 1800kg mogen en er hangt 1520kg achter.
Dat lijkt te mogen en te kunnen, maarre:
Op vakantie gaan de meesten met een gezin en bagage in de (trek)auto die allang niet nieuw meer is (max vermogen etc is er al niet meer)
en hangen er dan een (over)beladen caravan (enorme windvang) achter. De remmen van die caravan krijgen dus ook al meer te verduren dan.....
Leuk voor in Nederland maar ze gaan dan superlange ritten maken door warme/hete landen, voor steile hellingen en door ijlere luchten.
Behalve dat de familie echt niet meer ontspannen is, vindt de trekauto het ook niet leuk meer.
Vroeger had ik ook 'onder-bemeten' auto's voor het gebruik voor dat wat ze te verduren kregen. Maar na 5 jaar na zijn tewaterlating, werd hij ingeruild.
Aangezien ik veel liever in een iets grotere wil rijden die aanmerkelijk meer mag trekken dan hij hoeft te doen en mijn portemonnaie al gauw leeg is,
heb ik me moeten richten op de 2/3/4e hands markt.
Ten eerste hoef ik geen 70.000 euro neer te tellen bij de dealer (ipv 30.000 gulden in 1992 voor een kleinere, dat dan weer wel)
en de afschrijving is veel minder. Tot nu toe bleken de reparaties (los van de beurten) heel erg mee te vallen.
Maar dat is dan weer een ander verhaal...........
Helemaal mee eens!
Mijn S60 (met tuning, grotere remmen, nieuw onderstel) doet het perfect met wat ik momenteel wil en slikt de 1600 kilo ook keurig netjes aan de haak.
Heb ergens eens gezien dat ze in Duitsland 1800 kilo mogen trekken dus dat is altijd fijn om in het achterhoofd te hebben. Neemt niet weg dat ik hierna ook een auto zou willen die nog wat meer mag trekken.
Zijn wat plannen op komst waarmee dit wel erg gemakkelijk is.
Overigens ook als je niets trekt, maar bijvoorbeeld de 126/131 pk diesel met kleinere remmen niet handig met tunen.
Je zit sneller op een bepaalde snelheid en dat moet je tenslotte ook weer bij kunnen remmen en dan ga je er niet genoeg aan hebben. Ja een keertje, maar als het een paar keer achter elkaar zou moeten kom je ernstig tekort.
Ook is de versnellingsbak anders dan die van de krachtigere versies en kan dus minder aan.
Re: 2.4D altijd een D5?
Geplaatst: 09.12.2014 - 08:48
door DeNnZ
Ha,
Oke het is er een stuk duidelijk op geworden!
Bedankt allen
