Pagina 1 van 1

airco met luchtje...

Geplaatst: 10.07.2006 - 11:44
door Gast
Al een tijdje komt er een ietwat muffe lucht uit de ventilatieroosters als ik de airco inschakel. Nu heb ik een spuitbusje gekocht om de kanalen schoon te maken en die moet ik inspuiten in de inlaat (als hij op binnencirculatie staat).
Deze hoort volgens de beschrijving onder het dashboard aan de bijrijderskant te zitten, maar hier vind ik alleen maar een uitlaat voor verwarming/airco.
Kan iemand me vertellen waar de 'inlaat' zit?

Geplaatst: 10.07.2006 - 13:07
door Oceanracer
Inlaat is eenvoudig achter te komen. Bij veel auto's wordt de "voetenverwarming" gebruikt voor de recirculatie, dus als aanvoer ipv uitvoer van lucht. Misschien bij je Volvo ook wel, heb er zelf nog niet eerder naar gekeken. Gewoon de cisculatiestand inschakelen en de blower met het ronde knopje op z'n hards laten draaien. Dan hoor en voel je vanzelf wel waar de lucht wordt aangezogen.

Overigens is de muffe lucht normaal hoor. Sommige reiniginsproducten verdringen (tijdelijk) de onaangename geur, maar het wordt veroorzaakt door het vocht in de verdamper. Bij hoge temeraturen wordt deze door de V70 zelf drooggeblazen (zie hiervoor ook andere topics) maar dus niet na elke rit. Wil je echt van die geur af is er maar 1 oplossing: Voor het einde van de rit (ca 5 to 15 minuten, afhankelijk van de duur) de aircopomp uitschakelen en de ventilator iets harder laten draaien, bij voorkeur met een raam iets open. Daarmee droog je het ventilatiesysteem en voorkom je muffe geurtjes. Bespaar je jezelf ook de kosten van een spray. Succes!

Geplaatst: 10.07.2006 - 16:03
door NOS
Als je verdamper nat blijft na een rit komen er bacterien en schimmels op, die veroorzaken die geur. Dat kan je idd voorkomen door te doen wat Oceanracer zegt. (of schrijft)

Geplaatst: 13.07.2006 - 20:13
door frispa
Advies voor auto airco's is toch om ze één keer per jaar te laten controleren. Kan bijvoorbeeld bij Airco2. De kosten voor een servicebeurt zijn te overzien en dan wordt ook je verdamper weer schoon gemaakt.

Geplaatst: 30.04.2007 - 21:00
door Rob2u
Oceanracer schreef:Inlaat is eenvoudig achter te komen. Bij veel auto's wordt de "voetenverwarming" gebruikt voor de recirculatie, dus als aanvoer ipv uitvoer van lucht. Misschien bij je Volvo ook wel, heb er zelf nog niet eerder naar gekeken. Gewoon de cisculatiestand inschakelen en de blower met het ronde knopje op z'n hards laten draaien. Dan hoor en voel je vanzelf wel waar de lucht wordt aangezogen.
Ik heb je procedure gevolgd (een dun papiertje voor de inlaat gehouden) maar er wordt helemaal geen lucht aangezogen.... Heb je inmiddels meer info hierover?

Ik onderschrijf overigens wel je mening over de enige manier om luchtjes te vermijden; de airco van te voren uitzetten. Maar wat mij wel verwonderd is dat met al die moderne electronica en voorzieningen ik "handmatig" de airco uit moet zetten om de lucht fris te houden ;-) De reinigingsbeurt bij de dealer heeft dus eigenlijk ook niet veel zin!

Rob.

Geplaatst: 30.04.2007 - 21:42
door Oceanracer
Rob, ik moest de topic even opnieuw lezen. Was al een tijdje geleden. :)

Nee, ik heb mij er verder niet meer mee bezig gegehouden. Tijdens de winterperiode rijd ik met de airco uitgeschakeld. Wanneer het warm is, doet de nablaasfunctie zijn werk. En tijdens de overige ritten, probeer ik er zelf even om te denken de airco op tijd uit te zetten. Ik heb dan ook geen muffe luchtjes in de auto.

Is er met de recirculatiestand ingeschakeld (oranje lampje aan) en draaischakelaar volledig naar rechts gedraaid (alle groene ledjes om de draaiknop heen branden) onderaan niet te traceren waar de lucht dan wel wordt aangezogen? Dit moet toch duidelijk waarneembaar zijn. Zelf heb ik nog niet met mijn hoofd onder het dashboard gehangen, maar als ik jou er een plezier mee doe, wil ik gerust even opzoek.

Die reinigingsbeurt helpt tijdelijk. Als je de airco niet gebruikt zoals al omschreven, zal de muffe lucht in no-time weer waarneembaar zijn.

Geplaatst: 30.04.2007 - 21:42
door s80 1999
Ik onderschrijf overigens wel je mening over de enige manier om luchtjes te vermijden; de airco van te voren uitzetten. Maar wat mij wel verwonderd is dat met al die moderne electronica en voorzieningen ik "handmatig" de airco uit moet zetten om de lucht fris te houden De reinigingsbeurt bij de dealer heeft dus eigenlijk ook niet veel zin!

Rob.
Technisch zou het mmisschien haalbaar zijn als je de airco koppelt aan het RII systeem, met andere woorden als het rti systeem nog maar een reis tijd aan geeft van 15 minuten dat de computer automatisch de automatische climate control uitschakeld.
misschien wel een idee tje voor de nieuwe s 85

Geplaatst: 30.04.2007 - 21:56
door Rob2u
Nou Erwin, je kunt mij een plezier doen met een klein onderzoekje onder het dashboard naar de inlaat......
Maar die nablaasfunctie waar je over hebt, merk je daar iets van: blijft de fan bv, nadraaien als je de auto hebt stilgezet? Ik heb daar nog nooit iets van gemerkt.

En, "s80 1999" ik ben het helemaal met je suggestie eens. Heb ik zelf ook al eens aan gedacht!

Rob.

Geplaatst: 30.04.2007 - 22:07
door Oceanracer
Ik zal morgen (dan is het weer licht) even voor je kijken. Ben nu zelf ook wel nieuwsgierig geworden.

Het is niet dat de fan blijft draaien, die is namelijk voor je motorkoeling. Deze kan blijven draaien na het afzetten van de motor, maar ook even later alsnog inschakelen.

De nablaasfunctie laat je kachelventilator op vol vermogen ronddraaien. Ik dacht dat hiervoor de ECC op automatisch moet staan (groene lampje moet branden), maar nu ik dit in typ twijfel ik daar weer aan, omdat ik hem bijna nooit op "auto" heb staan. Verder moet er in de auto een bepaalde temperatuur en luchtvochtigheid worden gemeten, alvorens de nablaasfunctie in werking treed. Dit is echter nooit direct na het afzetten van de motor, maar veelal 10 - 15 minuten na het afsluiten van de wagen. Bij het openen van de auto met de AB wordt de nablaasfunctie direct beeindigd.

Verder vind ik het een leuke suggestie. Zou technisch geen probleem hoeven zijn. Maar zolang het ze bij Volvo nog niet eens lukt de ramen te laten sluiten bij het afsluiten van de CV met de AB, zou ik er niet te veel op hopen...

Geplaatst: 01.05.2007 - 21:35
door Oceanracer
Rob2u schreef:Nou Erwin, je kunt mij een plezier doen met een klein onderzoekje onder het dashboard naar de inlaat......
Rob, ik heb mijn best gedaan, maar hoewel ik duidelijk de luchtstroom hoor wijzigen als ik de recirculatiestand inschakel is het mij volkomen onduidelijk waar de inlaat verstopt zit. De voetuitlaat wordt er bij Volvo in elk geval niet voor gebruikt, want die blaast gewoon lucht uit.

Wie het weet mag het zeggen, want ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden!

Geplaatst: 01.05.2007 - 22:37
door Rob2u
OK Erwin, dank voor je research....

Ik ben ook wel benieuwd, wie van de forumleden kan ons helpen??????

Geplaatst: 02.05.2007 - 19:38
door Rob2u
Omdat er nog steeds niet echt frisse ;-) lucht uit de airco komt heb ik een nieuwe afspraak gemaakt bij de dealer (zij hebben vorige week airco-reiniging uitgevoerd). "Wellicht zijn nog niet alle schimmels verwijderd" was een uitspraak en ook aan mij de vraag of de nablaasfunctie wel werkt? Ik heb geen idee, want ik wist helemaal niet dat dit er op zat totdat Erwin dit opmerkte.
Heb ook even in het instructieboekje nagelezen wat dit zou moeten doen.

Wordt vervolgd.......

PS Erwin: waarom staat de ECC bij jou niet op "Auto"? Is toch zowel in de zomer als in de winter van nut.......

Geplaatst: 02.05.2007 - 22:57
door Oceanracer
Omdat ie in de "auto" stand veelal alleen de middenrooster gebruikt bij het koelen en ik de koude lucht van de airco dan langs m'n lichaam voel waaien. Daarom druk ik alle 3 de knoppen in, zodat de luchtstroom beter wordt verdeeld. Bovendien vind ik het irritant dat de blower eerst heel hard gaat blazen, dus die staat bij mij ook op handmatig op 2 groene lampjes gedraaid. Bevalt mij prima. Ja, ik weet het: ik ben een enorme ... zeur, zeg maar.

Geplaatst: 03.05.2007 - 09:30
door Rob2u
Je kan overigens het gedrag van de ECC laten programmeren door de dealer zodat je de koudelucht-uitstroom uit de middelste roosters kan laten verminderen of wellicht helemaal kan uitsluiten.

Ik ben daar achtergekomen omdat dit systeem ook soms ontregeld kan zijn (bij mij gaf het bovenrooster midden in de winter (!) koude lucht). Opnieuw inregelen: opgelost!