Motortemperatuur laag
Geplaatst: 03.12.2014 - 20:38
Afgelopen maandag terwijl ik naar huis reed onze S40 (2.0D) viel het mij op de snelweg op dat de auto een lichte mist opwierp achter mij. Bij gas geven werd de mist dichter. Ook werd de verwarming, ondanks dat de motor op temperatuur was, niet warm. Ik heb vervolgens de auto op de vluchtstrook geparkeerd, motor afgezet en de ANWB gebeld.
De chauffeur van de sleepwagen bevestigde mijn vermoeden dat er een koelvloeistof lekkage was. Er had zich tijdens het wachten een plasje onder de auto verzameld. Vervolgens heeft hij de auto en mij naar een parkeerterrein gebracht zodat de monteur veilig aan de slag kon. De monteur had al vrij snel de oorzaak van de lekkage gevonden: een gescheurde slang aan de rechter achterkant van het motorblok. De slang kon hij helaas niet ter plaatse vervangen dus werd de auto door een oprij- (eerder slepen) wagen opgehaald en afgezet bij mijn lokale garage. Gelukkig was hij zo vriendelijk mij thuis af te zetten.
Dinsdag heeft de garage de gescheurde slang vervangen en het koel systeem gevuld. Na een controle dat er geen andere lekken waren en dat alles naar behoren functioneerde kon ik eind van de middag de auto mee naar huis nemen. Mij viel meteen al op dat het lang duurde voordat de motor warm werd en dat de naald van de temperatuurmeter niet recht naar boven wees. Hij kwam een streepje te kort. Nog aparter was dat er uit de verwarming wel warme lucht kwam en dat de temperatuurmeter later zelfs terugliep. Bij thuiskomst, in totaal was het ±20km, had de motor nog steeds niet de bedrijfstemperatuur bereikt en was de temperatuur eigenlijk nog verder gedaald. Nu gaf de naald iets meer dan twee streepjes onder het midden aan. Het koelvloeistof niveau was wel normaal. Toen ik contact opnam met de garage werd mij verteld dat het waarschijnlijk een luchtbel was en dat die er vanzelf uit gaat.
Vandaag tijdens een rit van ruim 70 kilometer naar kantoor is het de motor niet gelukt om op temperatuur te komen. Het hoogste dat de naald gestaan heeft is 1 streepje voor het midden. De kap van de motor voelde koud, ten hoogste lauw aan. Het koelvloeistof niveau was wel normaal. Vanmiddag ben ik naar de garage gereden en daar hebben ze toen het een en ander nagelopen. Daarna heeft een monteur een aantal rondjes over het industrietrein gereden waarna hij trots kwam laten zien dat de naald naar boven wees en alles dus normaal was. Vervolgens meldde hij dat het normaal is dat een motor, zeker een diesel die niet zo hard hoeft te werken, niet op temperatuur komt met dit koude weer. Dat de kachel nu wel warm wordt terwijl de motor nog niet op temperatuur is terwijl deze voorheen pas warm werd als de naald recht naar boven wees werd afgedaan als apart. Pas na volhouden dat de motor daar in de voorgaande jaren en notabene afgelopen maandag totaal geen moeite mee had en dat er naar mijn mening iets met de regeling van het koelsysteem aan de hand moest zijn werd er gemord dat het dan misschien de thermostaat kon zijn maar niet zonder dat er bij verteld werd dat die het waarschijnlijk prima deed. Toen ik na een indicatie van €30 voor de thermostaat en niet minder dan anderhalf uur arbeid voor het vervangen ervan vroeg of ze niet gemakkelijk konden testen of hij defect was alvorens deze te vervangen werd mij verzekerd dat ze dat niet konden.
TL;DR: na het vervangen van een gescheurde koelvloeistofslang waardoor in ieder geval de inhoud van het expansievat weggelekt is op de uitlaat wordt de motor nu niet meer warm tijdens een normale rit.
Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot de motor temperatuur de afgelopen dagen? Hoewel ik voornamelijk op provinciale en snelwegen rijd is de motor altijd binnen 10 minuten (±10 km) warm. Behalve nu. Waar zou dit aan kunnen liggen?
De chauffeur van de sleepwagen bevestigde mijn vermoeden dat er een koelvloeistof lekkage was. Er had zich tijdens het wachten een plasje onder de auto verzameld. Vervolgens heeft hij de auto en mij naar een parkeerterrein gebracht zodat de monteur veilig aan de slag kon. De monteur had al vrij snel de oorzaak van de lekkage gevonden: een gescheurde slang aan de rechter achterkant van het motorblok. De slang kon hij helaas niet ter plaatse vervangen dus werd de auto door een oprij- (eerder slepen) wagen opgehaald en afgezet bij mijn lokale garage. Gelukkig was hij zo vriendelijk mij thuis af te zetten.
Dinsdag heeft de garage de gescheurde slang vervangen en het koel systeem gevuld. Na een controle dat er geen andere lekken waren en dat alles naar behoren functioneerde kon ik eind van de middag de auto mee naar huis nemen. Mij viel meteen al op dat het lang duurde voordat de motor warm werd en dat de naald van de temperatuurmeter niet recht naar boven wees. Hij kwam een streepje te kort. Nog aparter was dat er uit de verwarming wel warme lucht kwam en dat de temperatuurmeter later zelfs terugliep. Bij thuiskomst, in totaal was het ±20km, had de motor nog steeds niet de bedrijfstemperatuur bereikt en was de temperatuur eigenlijk nog verder gedaald. Nu gaf de naald iets meer dan twee streepjes onder het midden aan. Het koelvloeistof niveau was wel normaal. Toen ik contact opnam met de garage werd mij verteld dat het waarschijnlijk een luchtbel was en dat die er vanzelf uit gaat.
Vandaag tijdens een rit van ruim 70 kilometer naar kantoor is het de motor niet gelukt om op temperatuur te komen. Het hoogste dat de naald gestaan heeft is 1 streepje voor het midden. De kap van de motor voelde koud, ten hoogste lauw aan. Het koelvloeistof niveau was wel normaal. Vanmiddag ben ik naar de garage gereden en daar hebben ze toen het een en ander nagelopen. Daarna heeft een monteur een aantal rondjes over het industrietrein gereden waarna hij trots kwam laten zien dat de naald naar boven wees en alles dus normaal was. Vervolgens meldde hij dat het normaal is dat een motor, zeker een diesel die niet zo hard hoeft te werken, niet op temperatuur komt met dit koude weer. Dat de kachel nu wel warm wordt terwijl de motor nog niet op temperatuur is terwijl deze voorheen pas warm werd als de naald recht naar boven wees werd afgedaan als apart. Pas na volhouden dat de motor daar in de voorgaande jaren en notabene afgelopen maandag totaal geen moeite mee had en dat er naar mijn mening iets met de regeling van het koelsysteem aan de hand moest zijn werd er gemord dat het dan misschien de thermostaat kon zijn maar niet zonder dat er bij verteld werd dat die het waarschijnlijk prima deed. Toen ik na een indicatie van €30 voor de thermostaat en niet minder dan anderhalf uur arbeid voor het vervangen ervan vroeg of ze niet gemakkelijk konden testen of hij defect was alvorens deze te vervangen werd mij verzekerd dat ze dat niet konden.
TL;DR: na het vervangen van een gescheurde koelvloeistofslang waardoor in ieder geval de inhoud van het expansievat weggelekt is op de uitlaat wordt de motor nu niet meer warm tijdens een normale rit.
Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot de motor temperatuur de afgelopen dagen? Hoewel ik voornamelijk op provinciale en snelwegen rijd is de motor altijd binnen 10 minuten (±10 km) warm. Behalve nu. Waar zou dit aan kunnen liggen?