Pagina 1 van 1

Help! Lucht in koppeling!

Geplaatst: 06.12.2014 - 16:29
door rkr
Ik heb vanmiddag met iets overdruk het remsysteem ververst bij de s70. Prima gegaan. Wilde ik het kopelingssysteem ook nog even doen, schoot een heleboel lucht in de koppeling. Totaal geen druk meer. Help, hoe krijg ik die eruit?! Heb al een hele tijd met het koppelingspedaal gepompt maar er blijft lucht komen. Wie helpt mij?

Re: Help! Lucht in koppeling!

Geplaatst: 06.12.2014 - 16:50
door lint
Heb je ook een ontluchtingsnippel gezien, meestal zit die bij de hulpcilinder van de koppeling.

Re: Help! Lucht in koppeling!

Geplaatst: 06.12.2014 - 17:21
door rkr
lint schreef: Heb je ook een ontluchtingsnippel gezien, meestal zit die bij de hulpcilinder van de koppeling.
Ja, en daar blijft lucht komen. Heb al 30 keer met het pedaal (twee man systeem) gepompt!

Re: Help! Lucht in koppeling!

Geplaatst: 06.12.2014 - 17:55
door lint
Kan het zijn dat er ergens een lekkage is waar lucht wordt aangezogen?

Re: Help! Lucht in koppeling!

Geplaatst: 06.12.2014 - 18:11
door rkr
lint schreef: Kan het zijn dat er ergens een lekkage is waar lucht wordt aangezogen?
Neen. Ik zie maar een nippel en die zit aan het koppelingshuis. Reservoir staat op maximaal maar het peil zakt totaal niet als ik ontlucht! Begrijp er echt niets van. Wat zie ik over het hoofd of doe ik verkeert?!

Re: Help! Lucht in koppeling!

Geplaatst: 06.12.2014 - 18:23
door lint
Geen idee wat je fout doet, heb je al geprobeerd de koppeling te ontluchten met overdruk ipv met pompen met het pedaal?

Re: Help! Lucht in koppeling!

Geplaatst: 06.12.2014 - 18:26
door rkr
lint schreef: Geen idee wat je fout doet, heb je al geprobeerd de koppeling te ontluchten met overdruk ipv met pompen met het pedaal?
Daar is de elende mee begonnen. Op de een of andere manier spoot de lucht uit het ontluchtingsventiel bij opening.

Re: Help! Lucht in koppeling!

Geplaatst: 06.12.2014 - 19:22
door edraket
Het beste werkt met een grote injectie spuit injecteren met een grote injectiespuit via de koppelings ontluchtings nippel. Die zuig je eerst vol en dan spuiten maar.

Re: Help! Lucht in koppeling!

Geplaatst: 06.12.2014 - 23:16
door rkr
edraket schreef: Het beste werkt met een grote injectie spuit injecteren met een grote injectiespuit via de koppelings ontluchtings nippel. Die zuig je eerst vol en dan spuiten maar.
Ik ben erachter! Blijkbaar wordt de aanvoer van de remvloeistof naar de koppelingscilinder in het reservoir via een verlengd/verhoogd pijpje in het reservoir gevoed. Bij half gevuld reservoir zoog ik bij het pompen steeds lucht aan. Bij volledig, maar dan ook echt maximaal, gevuld reservoir kwam na twee keer pompen reeds de remvloeistof, zonder lucht. Opgelost. Bedankt voor het meedenken, heren.

Re: Help! Lucht in koppeling!

Geplaatst: 07.12.2014 - 13:34
door Ramon&Ramon
Op de ontluchtings nippel een stuk slang zetten,het uiteinde in de pot hangen onder het niveau en dan langzaam met koppelingpedaal pompen tot alle lucht er uit is.
Omdat de cilinder zo laag zit,krijg je de lucht er moeilijk uit..

Remvloeistofreservoir

Geplaatst: 15.12.2014 - 13:05
door rkr
Wie weet precies hoe het remvloeistofreservoir van binnen uitziet? Anders gezegd: wie heeft hem al eens opengezaagd? Ik heb namelijk sterk het vermoeden dat de toevoer van de koppeling HOGER ligt dan de toevoer van het remsysteem. Als dat zo is, kan ik mij alleen voorstellen dat dit gedaan is uit veiligheidsoogpunt. Eerst de vlotterverklikker, daarna valt als eerste de koppelingsdruk weg, en als de bestuurder dan nog steeds niet in de gaten heeft dat er iets goed mis is, valt pas als laatste de remdruk weg ... Wie is het met mij eens/oneens?

Re: Help! Lucht in koppeling!

Geplaatst: 15.12.2014 - 15:38
door Johan s60
Jouw verhaal klopt wel, alleen hoef je het reservoir niet open te zagen, je kan het nl. zo al zien dat de toevoer voor de kopp. hoger ligt.
Echter je remmen blijven het altijd doen ondanks dat je kopp. het niet meer doet, immers zakt het vloeistof peil niet verder.

Re: Help! Lucht in koppeling!

Geplaatst: 18.12.2014 - 14:14
door rkr
Nou heb ik hem: de hogere aansluiting van de koppeling in de remcylinder heeft als reden dat, in het geval van een lekkende koppelingswerkcylinder, dit geen invloed heeft op het remsysteem (ondanks het feit dat er remvloeistof weglekt).