Gered van Export
Geplaatst: 06.12.2014 - 22:39
Beste forum bezoekers en leden,
Bij deze een hernieuwde kennismaking met dit forum.
Oktober j.l. mijn eerste V70 aangeschaft. Na de afgelopen jaren heel wat auto's te hebben versleten (in bezit gehad) nu toch een V70.
De beslissing om uiteindelijk deze auto te kopen heeft nog behoorlijk wat overpeinzingen gevergd.
Mijn keuze in een notendop;
Ik rijd momenteel +/- een 50.000 km tot 60.000 km per jaar (gelukkig geen lease auto
) en was opzoek naar een ruime (snelle) en comfortabele gezinsauto. Na een proefrit in een V70 D4 diesel uit 2013 eigenlijk besloten om deze te kopen, thuis gekomen en nog eens rationeel naar de financiën gekeken, kwam ik tot de "rationale" conclusie dat dit een erg slecht investering zou zijn met mij aantal te rijden kilometers p.j. Immers had ik van 2011 t/m 2013 in een V50 2.0D gereden waar ik zoveel op had afgeschreven (en afwijkend onderhoud aan heb gehad
, lees ellende ) na particuliere verkoop dat dit nog steeds pijn deed.
Wel nu, van 2013 t/m okt 2014 heb in mijn 3e alfa romeo 156 jtd met een kilometerstand bij verkoop van bijna 400.000 km probleemloos gereden. Met dit in het achterhoofd ben ik gaan zoeken naar een V70 diesel uit de vorige generatie met meer dan 300.000 km op klok, wat de prijs aardig drukt. Wanneer ik een derde van het geld wat ik bespaar met de aankoop van een V70 2013 besteed aan onderhoud aan een oudere v70, dan rijd ik voordeliger en weet ik zeker wat de staat van onderhoud is van deze auto. Ik moet wel bekennen dat ik een erg goede monteur in de familie heb waarmee ik gezamenlijk mijn auto mee onderhoud, dus hoge werkplaatsfacturen is voor mij vreemd.
Na een lange speurtocht uiteindelijke deze V70 gevonden. Wat blijkt, deze is in het verleden in het bezit geweest van een mede forum-lid en heeft al reeds in autoweek zijn debuut gemaakt ik de rubriek "klokje rond".
Na een proefrit (mensen, wat en fijne auto en machine) waarbij ik veel vraagtekens had over de staat van de auto (historie maar deels bekend en het e.e.a. kwa uiterlijk versleuteld), toch besloten om op basis van de prijs en uiterlijke staat van de auto de knoop door te hakken, deze auto wilde hebben. Mede doordat de verkoper aangaf de auto al min of meer te willen exporteren dacht ik, dit is zonde !! Leder interieur is een redelijk tot goede staat, geen roest (ook bijna niet aan de onderzijde) motor loopt goed etc etc. Deze moet behouden blijven en weer terug gebracht worden in goede staat.
Na de auto te hebben opgehaald nogmaals een kritische ronden om de auto, nu op de brug. Hierbij een lijst van mankementen (achterstallig onderhoud) welke ik de komende periode ook ga aanpakken en jullie van op de hoogte wil houden.
- Schokdempers rondom versleten (4 nieuwe inmiddels binnen)
- Veren rondom aan vervanging toe (V+A nieuwe in bestelling)
- Uitlaat van voor toch achter dient vervangen te worden (roetfilter komt denk ik niet terug)
- Lekke klepdekselpakking (nieuwe is besteld)
- 4 versleten banden (inmiddels vervangen door 4 nieuwe michelins + uitlijnen)
- Airbag lampje brand (na vastzetten stekker en reset opgelost)
- Brandstoffilter dient te worden vervangen
- Toe aan een grote beurt
- stab.stangen voor dienen te worden vervangen ( nieuwe besteld)
- Automatische versnellingsbak direct preventief laten flushen
- Olie stuurbekrachtiging sterk verouderd (inmiddels vervangen door originele nieuwe)
- Auto starte soms erg slecht, Forte dieselcleaner heeft wonderen verricht. Auto start inmiddels perfect
- Draagarmen voor slecht (nieuwe inmiddels binnen)
- Bevestiging plastic afdekplaat motor miste bevestigingsrubbber (nieuwe geplaatst)
- Steunen/Rubbers versnellingsbak moeten worden vervangen
- onderste motorsteun discutabel, tevens steun links
- Remschijven voor krom, nu goedkope aftermarket remblokken gemonteerd (ga nieuwe OEM bestellen)
- Remvloeistof te veel vocht (vervangen tijdens vervangen schijven en blokken romdom)
- Kromme velg links (4 gebruikte stalen incl doppen via marktplaats voor Eur 50,- inmiddels in bezit)
- Direct nieuwe ruitenwissers gemonteerd (Bosch)
- Raamlijst links slecht
- Handrem werkt slecht
- Versleten matten (Nieuwe inmiddels binnen)
Nou.....dit is de waslijst en ik zal de komende periode weer veel aanwezig zijn op het forum voor meer info. Als jullie tips hebben, of aandachtspunten mbt onderhoud hoor dit graag. Inmdels heb ik zo'n 5000 km met de auto gereden en absoluut geen spijt van deze aankoop!!!!!
Ik zal proberen foto's te maken van het onderhoud en deze plaatsen.
Groet,
Rob
P.S
Bij deze een hernieuwde kennismaking met dit forum.
Oktober j.l. mijn eerste V70 aangeschaft. Na de afgelopen jaren heel wat auto's te hebben versleten (in bezit gehad) nu toch een V70.
De beslissing om uiteindelijk deze auto te kopen heeft nog behoorlijk wat overpeinzingen gevergd.
Mijn keuze in een notendop;
Ik rijd momenteel +/- een 50.000 km tot 60.000 km per jaar (gelukkig geen lease auto


Wel nu, van 2013 t/m okt 2014 heb in mijn 3e alfa romeo 156 jtd met een kilometerstand bij verkoop van bijna 400.000 km probleemloos gereden. Met dit in het achterhoofd ben ik gaan zoeken naar een V70 diesel uit de vorige generatie met meer dan 300.000 km op klok, wat de prijs aardig drukt. Wanneer ik een derde van het geld wat ik bespaar met de aankoop van een V70 2013 besteed aan onderhoud aan een oudere v70, dan rijd ik voordeliger en weet ik zeker wat de staat van onderhoud is van deze auto. Ik moet wel bekennen dat ik een erg goede monteur in de familie heb waarmee ik gezamenlijk mijn auto mee onderhoud, dus hoge werkplaatsfacturen is voor mij vreemd.
Na een lange speurtocht uiteindelijke deze V70 gevonden. Wat blijkt, deze is in het verleden in het bezit geweest van een mede forum-lid en heeft al reeds in autoweek zijn debuut gemaakt ik de rubriek "klokje rond".
Na een proefrit (mensen, wat en fijne auto en machine) waarbij ik veel vraagtekens had over de staat van de auto (historie maar deels bekend en het e.e.a. kwa uiterlijk versleuteld), toch besloten om op basis van de prijs en uiterlijke staat van de auto de knoop door te hakken, deze auto wilde hebben. Mede doordat de verkoper aangaf de auto al min of meer te willen exporteren dacht ik, dit is zonde !! Leder interieur is een redelijk tot goede staat, geen roest (ook bijna niet aan de onderzijde) motor loopt goed etc etc. Deze moet behouden blijven en weer terug gebracht worden in goede staat.
Na de auto te hebben opgehaald nogmaals een kritische ronden om de auto, nu op de brug. Hierbij een lijst van mankementen (achterstallig onderhoud) welke ik de komende periode ook ga aanpakken en jullie van op de hoogte wil houden.
- Schokdempers rondom versleten (4 nieuwe inmiddels binnen)
- Veren rondom aan vervanging toe (V+A nieuwe in bestelling)
- Uitlaat van voor toch achter dient vervangen te worden (roetfilter komt denk ik niet terug)
- Lekke klepdekselpakking (nieuwe is besteld)
- 4 versleten banden (inmiddels vervangen door 4 nieuwe michelins + uitlijnen)
- Airbag lampje brand (na vastzetten stekker en reset opgelost)
- Brandstoffilter dient te worden vervangen
- Toe aan een grote beurt
- stab.stangen voor dienen te worden vervangen ( nieuwe besteld)
- Automatische versnellingsbak direct preventief laten flushen
- Olie stuurbekrachtiging sterk verouderd (inmiddels vervangen door originele nieuwe)
- Auto starte soms erg slecht, Forte dieselcleaner heeft wonderen verricht. Auto start inmiddels perfect
- Draagarmen voor slecht (nieuwe inmiddels binnen)
- Bevestiging plastic afdekplaat motor miste bevestigingsrubbber (nieuwe geplaatst)
- Steunen/Rubbers versnellingsbak moeten worden vervangen
- onderste motorsteun discutabel, tevens steun links
- Remschijven voor krom, nu goedkope aftermarket remblokken gemonteerd (ga nieuwe OEM bestellen)
- Remvloeistof te veel vocht (vervangen tijdens vervangen schijven en blokken romdom)
- Kromme velg links (4 gebruikte stalen incl doppen via marktplaats voor Eur 50,- inmiddels in bezit)
- Direct nieuwe ruitenwissers gemonteerd (Bosch)
- Raamlijst links slecht
- Handrem werkt slecht
- Versleten matten (Nieuwe inmiddels binnen)
Nou.....dit is de waslijst en ik zal de komende periode weer veel aanwezig zijn op het forum voor meer info. Als jullie tips hebben, of aandachtspunten mbt onderhoud hoor dit graag. Inmdels heb ik zo'n 5000 km met de auto gereden en absoluut geen spijt van deze aankoop!!!!!
Ik zal proberen foto's te maken van het onderhoud en deze plaatsen.
Groet,
Rob
P.S