Pagina 1 van 1

Gered van Export

Geplaatst: 06.12.2014 - 22:39
door BlackSpider
Beste forum bezoekers en leden,

Bij deze een hernieuwde kennismaking met dit forum.

Oktober j.l. mijn eerste V70 aangeschaft. Na de afgelopen jaren heel wat auto's te hebben versleten (in bezit gehad) nu toch een V70.
De beslissing om uiteindelijk deze auto te kopen heeft nog behoorlijk wat overpeinzingen gevergd.

Mijn keuze in een notendop;
Ik rijd momenteel +/- een 50.000 km tot 60.000 km per jaar (gelukkig geen lease auto ^_^ ) en was opzoek naar een ruime (snelle) en comfortabele gezinsauto. Na een proefrit in een V70 D4 diesel uit 2013 eigenlijk besloten om deze te kopen, thuis gekomen en nog eens rationeel naar de financiën gekeken, kwam ik tot de "rationale" conclusie dat dit een erg slecht investering zou zijn met mij aantal te rijden kilometers p.j. Immers had ik van 2011 t/m 2013 in een V50 2.0D gereden waar ik zoveel op had afgeschreven (en afwijkend onderhoud aan heb gehad :devil:, lees ellende ) na particuliere verkoop dat dit nog steeds pijn deed.

Wel nu, van 2013 t/m okt 2014 heb in mijn 3e alfa romeo 156 jtd met een kilometerstand bij verkoop van bijna 400.000 km probleemloos gereden. Met dit in het achterhoofd ben ik gaan zoeken naar een V70 diesel uit de vorige generatie met meer dan 300.000 km op klok, wat de prijs aardig drukt. Wanneer ik een derde van het geld wat ik bespaar met de aankoop van een V70 2013 besteed aan onderhoud aan een oudere v70, dan rijd ik voordeliger en weet ik zeker wat de staat van onderhoud is van deze auto. Ik moet wel bekennen dat ik een erg goede monteur in de familie heb waarmee ik gezamenlijk mijn auto mee onderhoud, dus hoge werkplaatsfacturen is voor mij vreemd.

Na een lange speurtocht uiteindelijke deze V70 gevonden. Wat blijkt, deze is in het verleden in het bezit geweest van een mede forum-lid en heeft al reeds in autoweek zijn debuut gemaakt ik de rubriek "klokje rond".
Na een proefrit (mensen, wat en fijne auto en machine) waarbij ik veel vraagtekens had over de staat van de auto (historie maar deels bekend en het e.e.a. kwa uiterlijk versleuteld), toch besloten om op basis van de prijs en uiterlijke staat van de auto de knoop door te hakken, deze auto wilde hebben. Mede doordat de verkoper aangaf de auto al min of meer te willen exporteren dacht ik, dit is zonde !! Leder interieur is een redelijk tot goede staat, geen roest (ook bijna niet aan de onderzijde) motor loopt goed etc etc. Deze moet behouden blijven en weer terug gebracht worden in goede staat.

Na de auto te hebben opgehaald nogmaals een kritische ronden om de auto, nu op de brug. Hierbij een lijst van mankementen (achterstallig onderhoud) welke ik de komende periode ook ga aanpakken en jullie van op de hoogte wil houden.

- Schokdempers rondom versleten (4 nieuwe inmiddels binnen)
- Veren rondom aan vervanging toe (V+A nieuwe in bestelling)
- Uitlaat van voor toch achter dient vervangen te worden (roetfilter komt denk ik niet terug)
- Lekke klepdekselpakking (nieuwe is besteld)
- 4 versleten banden (inmiddels vervangen door 4 nieuwe michelins + uitlijnen)
- Airbag lampje brand (na vastzetten stekker en reset opgelost)
- Brandstoffilter dient te worden vervangen
- Toe aan een grote beurt
- stab.stangen voor dienen te worden vervangen ( nieuwe besteld)
- Automatische versnellingsbak direct preventief laten flushen
- Olie stuurbekrachtiging sterk verouderd (inmiddels vervangen door originele nieuwe)
- Auto starte soms erg slecht, Forte dieselcleaner heeft wonderen verricht. Auto start inmiddels perfect
- Draagarmen voor slecht (nieuwe inmiddels binnen)
- Bevestiging plastic afdekplaat motor miste bevestigingsrubbber (nieuwe geplaatst)
- Steunen/Rubbers versnellingsbak moeten worden vervangen
- onderste motorsteun discutabel, tevens steun links
- Remschijven voor krom, nu goedkope aftermarket remblokken gemonteerd (ga nieuwe OEM bestellen)
- Remvloeistof te veel vocht (vervangen tijdens vervangen schijven en blokken romdom)
- Kromme velg links (4 gebruikte stalen incl doppen via marktplaats voor Eur 50,- inmiddels in bezit)
- Direct nieuwe ruitenwissers gemonteerd (Bosch)
- Raamlijst links slecht
- Handrem werkt slecht
- Versleten matten (Nieuwe inmiddels binnen)

Nou.....dit is de waslijst en ik zal de komende periode weer veel aanwezig zijn op het forum voor meer info. Als jullie tips hebben, of aandachtspunten mbt onderhoud hoor dit graag. Inmdels heb ik zo'n 5000 km met de auto gereden en absoluut geen spijt van deze aankoop!!!!!

Ik zal proberen foto's te maken van het onderhoud en deze plaatsen.

Groet,

Rob

P.S

Re: Gered van Export

Geplaatst: 06.12.2014 - 22:55
door Fredhead
Dat is nogal een kennismaking!
Aardig lijstje met werk, wel erg goed dat je het aandurft en zo te zien moet het ook helemaal goed gaan komen :)

Re: Gered van Export

Geplaatst: 06.12.2014 - 23:27
door lint
Dat is een hele lijst met verbeterpunten, als die is afgewerkt kan je weer heel wat zorgeloze kilometers maken met de V70.

Re: Gered van Export

Geplaatst: 07.12.2014 - 07:34
door V70/2.4D/2003
Leuke klussen voor de zaterdag maar bij mij heerst wel de vraag: Was er voor dat geld nu niet eentje te vinden die niet onmiddellijk deze investering om de oren moet hebben?

Re: Gered van Export

Geplaatst: 07.12.2014 - 10:00
door Paul
Geestig, je zegt gelukkig geen lease-auto maar als ik dan zie wat je hebt afgeschreven en kosten die je hebt gehad denk ik dat je bedoelt, had ik maar een lease auto, of zie ik het verkeerd?

Re: Gered van Export

Geplaatst: 07.12.2014 - 11:12
door kevinwalter
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=45513

http://www.autoweek.nl/klokjerond/26/volvo-v70-24d

Nice! Een beetje kleine foto's maar zo te zien zitten er nieuwe generatie koplampen+voor en achter bumpers op?
edit:
P.s. Wie weet misschien waar mijn "oude" V70 is gebleven? Een zwarte D5 aut. 2002, kenteken 89-JV-ST, geheel omgebouwd naar model 2005, incl. bumpers e.d. Zou ergens in de buurt van groningen rondrijden en kan maar zo 450.000 km's hebben gehad.

Antwoord gevonden :)

Deze onderhoudshistory heb je in ieder geval:
Onderhoud
km-stand wat
19.895 beurt
41.297 beurt, remblokken vóór
41.299 foutcode uitlezen, nieuwe software installeren
62.465 beurt, 2 banden
82.890 beurt, remblokken en schijven vóór, remblokken achter
102.810 beurt, software
120.771 beurt, injectoren uit- en inbouwen
141.949 beurt, turboslang
160.551 beurt, distr.riem, remblokken vóór
182.137 beurt, turboslang
202.448 beurt, remblokken en schijven vóór, bekleding en vulling bestuurdersstoel
221.965 beurt, stoelverwarming, 2 spoorstangen
241.789 beurt
258.000 radio
259.193 software voor installatie radio
260.000 achterschokdempers
261.000 kentekenplaten met opgelegde letters en cijfers
268.479 beurt, apk, remblokken vóór
269.000 spoorstangen
285.000 motorolie verversen
290.000 intercooler
300.000 apk
:)

Re: Gered van Export

Geplaatst: 07.12.2014 - 17:28
door BlackSpider
@V70/2.4D/2003 :
Voor een bedrag < Eur 2000,- heb ik geen gelijkwaardig exemplaar gevonden, daarnaast betaal ik voor OEM onderdelen in sommige gevallen wellicht minder dan mening dealer voor origineel.....ja ik weet het, de discussies OEM/OE heb ik hier al vaak voorbij zien komen:) Onderhoud kan ik grotendeels zelf en anders heb ik een monteur achter de hand binnen de familie O-) :lol: Voor het geld wat een jonger exemplaar met minder kilometers en een volledige onderhoudshistorie (en geen achterstallig onderhoud) kost kan ik nog heeeeeeeel wat versleutelen:)

@Kevinwalter:
Dank je wel voor deze aanvulling, er staat ook een fimpje op de site van autoweek

@Paul:
Doordat ik meestal geen hoge rekeningen van een garage heb, is kilometervergoeding best lucratief. Een nieuwe V70 Leasen met bijtelling, daar wordt je echt niet vrolijk van. Het enige voordeel van lease wat ik me kan bedenken is dat ik op elke willekeurig moment een dealer kan binnenlopen en zelf geen zwarte handen meer krijg....maarja, het is ook een stukje hobby:)

Kilometerstand inmiddels ca 493.000 km, vandaag airco gereinigd en filter vervangen, een deel van het Amsterdamse Bos kwam met filter en al naar beneden :sick: :bandit: :D Het filter welke ik heb geplaatst is een actief koolstof van Bosch

Re: Gered van Export

Geplaatst: 07.12.2014 - 18:56
door wim de jong
Ik zie ook een kreet over de handremmen (parkeerremmen)
Pak deze asap aan: nieuwe schoentjes, plus veertjes.
Dit is een zwak punt bij die generatie V70's......als ze vast lopen wordt je lijstje nog ietsjes langer!

Re: Gered van Export

Geplaatst: 07.12.2014 - 21:24
door BlackSpider
@wim de jong; Dank je wel voor deze aanvulling, gezien de kosten zal ik dit direct met het vervangen van de schijven en blokken meenemen.
Nog montage tips?:)

Re: Gered van Export

Geplaatst: 08.12.2014 - 18:37
door V70/2.4D/2003
Schroef in de trommel tijdig in gaan spuiten met kruipolie en voldoende terugstellen.