Volvo 2.0D kleine schokjes in 2e en 3e
Geplaatst: 10.12.2014 - 20:28
Hoi,
Vorig weekend voelde ik plots in derde een aantal kleine schokjes bij een snelheid tussen 55 en 60 per uur (bij een warme motor). Alsof de cilinders een microseconde geen diesel kregen. Dit gebeurde een aantal keer na elkaar. Na doorschakelen naar 4 waren de schokjes weg.
Door de week gebruikt mijn vriendin de wagen en ze bevestigde dat de schokjes nog altijd aanwezig zijn, zowel in 2de als in 3de. In 4de zijn ze niet voelbaar.
De wagen heeft 129.000 km en bleek bij het 120.000 km onderhoud nog niet aan roetfilter vervanging toe. Ik dacht zelf eventueel aan regeneratie? Maar ik zie geen opmerkelijke stijging in brandstofverbruik. Korte stadsritten zijn altijd uit den boze bij ons, en de wagen wordt netjes behandeld. Zowel mijn vriendin en ik hanteren een rustige rijstijl waarbij we een koude motor niet boven de 2000 - 2100 toeren jagen.
Ik panikeer nog niet en ik ga eerst eens proberen met een Wyns diesel cleaner, dit om de boel eens te reinigen. Hopelijk is hij met dit spul en een verse bak diesel weer aan de beter hand. Indien dit geen resultaat geeft ben ik eens van plan om wat kilometers te maken met een losgekoppelde EGR klep. Om dit ook alvast uit te sluiten.
Of is dit een symptoom van toch iets ernstiger?
Voor de rest helemaal geen problemen met de wagen!
Vorig weekend voelde ik plots in derde een aantal kleine schokjes bij een snelheid tussen 55 en 60 per uur (bij een warme motor). Alsof de cilinders een microseconde geen diesel kregen. Dit gebeurde een aantal keer na elkaar. Na doorschakelen naar 4 waren de schokjes weg.
Door de week gebruikt mijn vriendin de wagen en ze bevestigde dat de schokjes nog altijd aanwezig zijn, zowel in 2de als in 3de. In 4de zijn ze niet voelbaar.
De wagen heeft 129.000 km en bleek bij het 120.000 km onderhoud nog niet aan roetfilter vervanging toe. Ik dacht zelf eventueel aan regeneratie? Maar ik zie geen opmerkelijke stijging in brandstofverbruik. Korte stadsritten zijn altijd uit den boze bij ons, en de wagen wordt netjes behandeld. Zowel mijn vriendin en ik hanteren een rustige rijstijl waarbij we een koude motor niet boven de 2000 - 2100 toeren jagen.
Ik panikeer nog niet en ik ga eerst eens proberen met een Wyns diesel cleaner, dit om de boel eens te reinigen. Hopelijk is hij met dit spul en een verse bak diesel weer aan de beter hand. Indien dit geen resultaat geeft ben ik eens van plan om wat kilometers te maken met een losgekoppelde EGR klep. Om dit ook alvast uit te sluiten.
Of is dit een symptoom van toch iets ernstiger?
Voor de rest helemaal geen problemen met de wagen!