De eerste 25.000 km
Geplaatst: 12.12.2014 - 14:04
En toen ... zaten de eerste 25.000 km erop met de Volvo S60 2.4d. Hieronder mijn ervaringen tot dusver.
De Volvo is in juni dit jaar aangeschaft (160.000 km). De voorste remblokken waren al vervangen en de motor is bij aflevering verwend met nieuwe olie en een filtertje en een complete distributieset.
De eerste kilometers waren even wennen. Ik vond de eerste versnelling toch wel erg kort en optrekken in zijn 2 (wat ook aangeraden wordt in de handleiding) is onwennig gebleken. Hierover later meer.
De eerste schrik kwam op een avond toen ik plotseling een melding in het boardcomputerscherm kreeg dat er onvoldoende remvloeistof aanwezig bleek te zijn. Bij een nader onderzoek in de garage kwam tot het licht dat het druklager (dat remvloeistof gebruikt voor een goede werking) in de versnellingsbak er slecht aan toe was. Omdat de bak er toch onderuit moest heb ik meteen de koppelingsplaten ook laten vervangen. Het 2 massa vliegwiel heb ik laten zitten. Geen problemen mee dus scheelt weer 900 euro. (totale kosten 600 euro ivm coulance)
Een tijdje later, pats, steentje op de plek waar de regensensor zit. Al gauw werd dit een flinke scheur. Een nieuw voorraam en 300 euro armer. Valt onder de categorie "domme pech".
De korte eerste versnelling en de algemene rommelige rijgedrag deed mij beslissen de auto te tunen. Na eerst wat mailverkeer met Obbe van Volvotune te hebben gehad heb ik (puur vanwege de afstand) besloten om het hier in het noorden te laten doen. Voor een zeer schappelijke prijs en een prima service beschikt de auto nu over zo'n 210 pk en een koppel van 470 nm. De auto rijdt totaal anders. Wat een verschil. Directer op het gas, langere 1e versnelling, trekkracht in zijn 6e versnelling en een veel rustigere motorloop. Perfect. Ook is de EGR helemaal schoongemaakt en het roetfilter leeggehaald. De boel is daarna uitgeprogrammeerd. Ik weet dat er mensen zijn met morele bezwaren hiertegen maar ik wil eerst wel eens bewezen zien of het inderdaad wel een goede milieumaatregel is. Ik denk dat er voor en nadelen zijn die met elkaar in balans zijn. Mijn persoonlijke voordeel heeft hierbij de doorslag gegeven. Maar goed, da's een hele andere discussie.
Over de hele periode kwam het 1 op de 20 keer voor dat de cruise control niet meer werkte. Toen dit uiteindelijk vaker voor begon te komen inclusief een andere melding aangaande de rembekrachtiger, was het plaatsen van een nieuwe pedaalstand sensor (150 euro) de beste remedie. Jammer dat bij het wegrijden van de garage tijdens het invoegen op de snelweg (waarbij het een wedstrijdje werd met de man naast mij die al op de snelweg zat) mijn auto in de noodloop ging en mij met een sissend geluid dwong op de vluchtstrook plaats te nemen. Dit tot groot plezier van de man die op dat moment naast mij reed en al dreigde te verliezen. Bij terugkomst in de garage bleek het de welbekende turboslang te zijn die van plek was verwisseld (50 euro).
Verder hebben we de xenonlampen vervangen door 2 nieuwe exemplaren en van 1 koplamp de xenonstarter die onder de koplamp zit (totaal 550 euro), 2 nieuwe bandjes eronder gegooid inclusief kleine beurt (400 euro), een nieuw brandstoffilter eronder gekregen (40 euro) en wat schoonmaakartikelen voor het lederen interieur aangeschaft (50 euro). Daarnaast even een nieuwe batterij voor de Parrot gekocht zodat die ook weer zonder haperen functioneert. Ook mik ik na een oliewissel een flesje Fortran in de tank (17 euro).
Al met al heb ik vaker dan ik gewend was (noodzakelijk en eigen keus) in de garage gestaan. Aan de andere kant rijdt deze auto geweldig en lijkt mij het doel dat ik wil halen (400.000 op de klok zetten) geen enkel probleem. Ik denk dat ik de ergste zaken nu wel zo'n beetje heb gehad.
Op naar de volgende 25.000 km ...
De Volvo is in juni dit jaar aangeschaft (160.000 km). De voorste remblokken waren al vervangen en de motor is bij aflevering verwend met nieuwe olie en een filtertje en een complete distributieset.
De eerste kilometers waren even wennen. Ik vond de eerste versnelling toch wel erg kort en optrekken in zijn 2 (wat ook aangeraden wordt in de handleiding) is onwennig gebleken. Hierover later meer.
De eerste schrik kwam op een avond toen ik plotseling een melding in het boardcomputerscherm kreeg dat er onvoldoende remvloeistof aanwezig bleek te zijn. Bij een nader onderzoek in de garage kwam tot het licht dat het druklager (dat remvloeistof gebruikt voor een goede werking) in de versnellingsbak er slecht aan toe was. Omdat de bak er toch onderuit moest heb ik meteen de koppelingsplaten ook laten vervangen. Het 2 massa vliegwiel heb ik laten zitten. Geen problemen mee dus scheelt weer 900 euro. (totale kosten 600 euro ivm coulance)
Een tijdje later, pats, steentje op de plek waar de regensensor zit. Al gauw werd dit een flinke scheur. Een nieuw voorraam en 300 euro armer. Valt onder de categorie "domme pech".
De korte eerste versnelling en de algemene rommelige rijgedrag deed mij beslissen de auto te tunen. Na eerst wat mailverkeer met Obbe van Volvotune te hebben gehad heb ik (puur vanwege de afstand) besloten om het hier in het noorden te laten doen. Voor een zeer schappelijke prijs en een prima service beschikt de auto nu over zo'n 210 pk en een koppel van 470 nm. De auto rijdt totaal anders. Wat een verschil. Directer op het gas, langere 1e versnelling, trekkracht in zijn 6e versnelling en een veel rustigere motorloop. Perfect. Ook is de EGR helemaal schoongemaakt en het roetfilter leeggehaald. De boel is daarna uitgeprogrammeerd. Ik weet dat er mensen zijn met morele bezwaren hiertegen maar ik wil eerst wel eens bewezen zien of het inderdaad wel een goede milieumaatregel is. Ik denk dat er voor en nadelen zijn die met elkaar in balans zijn. Mijn persoonlijke voordeel heeft hierbij de doorslag gegeven. Maar goed, da's een hele andere discussie.
Over de hele periode kwam het 1 op de 20 keer voor dat de cruise control niet meer werkte. Toen dit uiteindelijk vaker voor begon te komen inclusief een andere melding aangaande de rembekrachtiger, was het plaatsen van een nieuwe pedaalstand sensor (150 euro) de beste remedie. Jammer dat bij het wegrijden van de garage tijdens het invoegen op de snelweg (waarbij het een wedstrijdje werd met de man naast mij die al op de snelweg zat) mijn auto in de noodloop ging en mij met een sissend geluid dwong op de vluchtstrook plaats te nemen. Dit tot groot plezier van de man die op dat moment naast mij reed en al dreigde te verliezen. Bij terugkomst in de garage bleek het de welbekende turboslang te zijn die van plek was verwisseld (50 euro).
Verder hebben we de xenonlampen vervangen door 2 nieuwe exemplaren en van 1 koplamp de xenonstarter die onder de koplamp zit (totaal 550 euro), 2 nieuwe bandjes eronder gegooid inclusief kleine beurt (400 euro), een nieuw brandstoffilter eronder gekregen (40 euro) en wat schoonmaakartikelen voor het lederen interieur aangeschaft (50 euro). Daarnaast even een nieuwe batterij voor de Parrot gekocht zodat die ook weer zonder haperen functioneert. Ook mik ik na een oliewissel een flesje Fortran in de tank (17 euro).
Al met al heb ik vaker dan ik gewend was (noodzakelijk en eigen keus) in de garage gestaan. Aan de andere kant rijdt deze auto geweldig en lijkt mij het doel dat ik wil halen (400.000 op de klok zetten) geen enkel probleem. Ik denk dat ik de ergste zaken nu wel zo'n beetje heb gehad.
Op naar de volgende 25.000 km ...