Pagina 1 van 1
turbodruk d5 163 pk tot 2004?
Geplaatst: 17.12.2014 - 20:13
door salt
Hallo, ik heb een v70 d5 bouwjaar begin 2004. De 163 pk motor. Ik vraag mij af of de juiste turbodruk gehaald wordt. In Haynes lees ik 2.09 bar. Dat zal toch wel de max zijn die deze turbo theoretisch kan halen. Als ik via de Elm uitlees met Torque dan is de maximale boost die ik aflees 1,3 bar. Dat is de overdruk dus. Hoe hoog is de door jullie via de OBD gemeten maximale overdruk die de turbo van de d5 motor (dus type tot begin 2004) levert?
gr,
Sicco
Re: turbodruk d5 163 pk tot 2004?
Geplaatst: 18.12.2014 - 03:32
door Frederik Welvaert
Ik weet dat je alleen ervaringen vraagt van het oudere type, dus misschien is mijn reactie ongewenst.
Mijn MY10 (biturbo) had bij de onderste screenshot een max gehaald van 1,5 bar boost. Ik denk dat die bij vol vermogen naar 1,6 gaat, maar dat had ik in deze screenshot nog niet gedaan.

Re: turbodruk d5 163 pk tot 2004?
Geplaatst: 18.12.2014 - 10:20
door salt
Frederik dank voor het duidelijke plaatje.
Bij jouw nieuwere motortype gaat het dus om 1,5 bar overduk, een biturbo, dus die 1,3 bar van mij lijkt nog niet eens zo gek. In vergelijking met de 940 LPT (0.8 /1.0 bar) die ik vroeger had is 1,3 wel veel. Misschien wel te veel?
Mijn vraag heeft er mee te maken dat ik het gevoel heb dat er power mist. (De motor is gekieteld!)
Meer waardes bekend of zit ik gewoon fout met de meting met torque?
Re: turbodruk d5 163 pk tot 2004?
Geplaatst: 24.12.2014 - 03:36
door Frederik Welvaert
Die 1,3 lijkt inderdaad redelijk realistisch, doch, ik heb helemaal geen idee wat normale waarden zijn. Misschien moet ik m'n Vida nog eens installeren en kijken of ik daar iets in kan vinden over turbodruk... Die 2,09 waar Haynes over spreekt, is dat absolute druk of relatieve (boost/overdruk)? Als dat absolute druk is zou dat neerkomen op 1,09 bar boost, en dan kan die 1,3 wel kloppen met de realiteit aangezien de motor gechipt is (de mijne ook trouwens)
O ja: die dubbele turbo's zijn sequentieel geplaatst hé, dus gewoon al hoge druk bij lage toeren, daarom niet per se hogere piekdruk dan een enkele turbo zoals de jouwe (hoewel het mogelijk is natuurlijk om een grotere turbo te nemen, aangezien het turbogat wordt weggewerkt door de kleinere turbo)