Pagina 1 van 2
1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 20.12.2014 - 20:42
door zwiepert
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum en zal me even voorstellen, Ivo 28 jaar woon in Tilburg en ben op zoek naar een Volvo S40 vanaf het bouwjaar 2004
Op het moment rij ik een Chevrolet Aveo sedan uit 2007 en die is nodig aan vervanging toe
ook de 80 naar 120kmph in 20 seconden beginnen behoorlijk op m'n zenuwen te werken aangezien ik vooral op de snelweg te vinden ben.
Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar een S40 maar er staan er op het moment erg weinig op met een lpg installatie op dus dacht waarom niet gewoon naderhand een in laten bouwen, aangezien ik ongeveer 40.000 per jaar rij leek me dit wel een verstandige optie.
nu zit ik met een vraag namelijk het volgende:
wat voor blok is beter om een lpg/ lpi installatie in te laten bouwen?
1.6 laat ik voor wat het is aangezien ik vooral op de snelweg te vinden ben en het wel fijn vind om een beetje vlot met het verkeer mee te kunnen komen.
1.8 is een optie ook het feit dat daar een ketting in zit spreekt me wel aan en dat deze auto een gewichtsklasse lager is dan een 2.4 is ook mooi mee genomen.
2.4 graag jullie mening hier over en zit er echt zo veel verschil tussen de 140 pk of de 170?
2.5 T5 ik ben bang dat ik hier in vergelijking met een 1.8 of een 2.4 de hoofdprijs voor zal moeten betalen en dat mn verbruik ook vele male hoger zal zijn dan bij andere opties.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.
Groeten, Ivo.
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 20.12.2014 - 20:48
door lint
Welkom.
Waarom geen diesel bij 40.00 kilometer per jaar?
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 20.12.2014 - 20:52
door zwiepert
Goeie vraag, als ik mn rekenwerk goed gedaan heb is gas ten alle tijden goedkoper dan diesel.
Verder tank ik altijd in België voor 49 cent per liter dus vandaar dat gas mij een betere optie lijkt..

Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 20.12.2014 - 20:59
door lint
Maar een echte Volvo dieselmotor rijdt zo lekker, je weet niet wat je mist.
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 20.12.2014 - 23:59
door GRUNNS60
5 cilinder loopt zoveel mooier dan 4 cylinder(2.4 dus), het koppel komt al bij een laag toerental lekker los. Dit blok loopt zomaar 500.000 km. verschil in 140 en 170 pk zit m vooral in het hogere toeren bereik. en dat hoeft bijna nooit. neus hier maar eens wat rond:
http://www.chippoint.com/chiptuning_volvo_s40.htm verschil 140 en 170 is goed te zien bij de S60
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 21.12.2014 - 11:35
door jtb81
Dat chippoint verhaal met een korrel zout nemen. Een 2.4 en een 2.4i zijn identieke motoren, wat verschillend is is dat de 2.4 begrensd wordt doordat de gasklep niet volledig open gaat. Tevens hebben ze een andere versnellingsbakverhouding. Maar beide motoren zouden naar dezelfde waarden getuned moeten kunnen worden. Ik heb het laten doen bij volvotune en buiten het feit dat hij er echt veel sneller wordt vanaf 3500 toeren, ga je de roffel ook beter horen. Dat laatste is misschien nog wel leuker dan het eerste.
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 21.12.2014 - 19:40
door zwiepert
oke dus even voor de duidelijkheid,
beter voor een 2.4 gaan als ik lpg in wil laten bouwen.
en een 140pk is simpel te tunen naar 170pk mocht ik graag een 170pk willen hebben
(hier ligt dan wel de voorkeur als ik dan toch voor een 2.4 ga)
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 21.12.2014 - 20:35
door Fredhead
Dat is correct en tevens juist
Alhoewel het verschil met een T5 wellicht niet eens heel veel zal schelen.
De 2.4 doet op benzine rond de 1 op 11 met veel snelweg, dus verwacht op gas ook geen zuinigheidswonder.
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 21.12.2014 - 21:01
door zwiepert
Dat is niet erg, ik ben ook vooral op de snelweg te vinden en het verbruik zal dan niet eens zo veel schelen
mn Chevrolet Aveo koektrommel die ik nu heb met een 1.4 zou volgens de boekjes 1:18 halen op de snelweg maar haalt in werkelijkheid 1:10,5 als ik normaal rij (120 -130)
en in 3 jaar tijd al bijna 4500 euro uit gegeven aan onderhoud denk ik dat de kosten niet veel hoger zullen worden met deze Volvo
bedankt voor de reacties!
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 22.12.2014 - 08:24
door kevinwalter
4500 euro, hier binnen 1,5 jaar.
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 22.12.2014 - 09:38
door zwiepert
je kan idd pech hebben

Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 22.12.2014 - 20:15
door Fredhead
Ik zal maar niets zeggen, laatste jaar met de V50 was geloof ik 6500 euro
Inderdaad, je kan pech hebben...
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 22.12.2014 - 20:51
door wim de jong
da's zeker pech hebben, zoveel
met de v50-2.0D ik heb alles eens op een rijtje gezet: € 1750 in 2 jaar......en daar zitten nog 4 nieuwe winterbanden en de beurten bij.
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 22.12.2014 - 21:22
door ijsga
fredhead schreef:
Ik zal maar niets zeggen, laatste jaar met de V50 was geloof ik 6500 euro
Inderdaad, je kan pech hebben...
Nu begrijp ik waarom je ‘m weg hebt gedaan!
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 22.12.2014 - 21:31
door Fredhead
Was echt een heerlijke auto, maar financieel was het niet leuk meer.
Mijn auto moet het 's ochtendsvroeg gewoon doen en niet weer de twijfel of ie het wel zal doen en "wat als" in de middag.
De totale onderhoudskosten voor de 2,5 jaar dat ik hem had zijn helemaal schrikken. Maar heb gewoon botte pech gehad.
Auto rijd momenteel in Polen rond nadat hij in Nederland nog 1 eigenaar na mij heeft gehad.
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 24.12.2014 - 09:00
door evert65
arme pool
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 24.12.2014 - 12:38
door Fons099
evert65 schreef:
arme pool
Nu wel ja...
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 24.12.2014 - 12:53
door ijsga
Zijn vaak handige gasten hoor. Met de mentaliteit van een Cubaanse automonteur.
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 24.12.2014 - 13:22
door Fredhead
Hahaha, maar of je er de zin hebt contant die handigheid te moeten gebruiken.
Wie weet slaapt ie er ondertussen ook in, bed en alles verkocht om door te kunnen blijven rijden
Re: 1.8 of 2.4 op LPG?
Geplaatst: 24.12.2014 - 13:28
door lint
Die Pool lacht iedereen uit met een auto waar bijna alles aan is vervangen en nu waarschijnlijk prima functioneert.