Pagina 1 van 1
Kilometervreters
Geplaatst: 25.12.2014 - 22:54
door JosW
Zomaar een vraag.
Vandaag zat ik een beetje te surfen op internet en kwam op een site waar 2e hands vrachtwagens werd aangeboden. Daar zaten exemplaren bij met meer dan een miljoen (!) kilometers die vervolgens nog 40 of 50 duizend euro moesten kosten.
Hoe kan het dat dit soort diesels zoveel kilometers kunnen maken in tegenstelling tot dieselpersonenauto's?
Re: Kilometervreters
Geplaatst: 25.12.2014 - 22:56
door lint
In de vrachtwagens worden andere dieselmotoren gebruikt dan in personenwagens daarnaast zijn de gebruiksomstandigheden voor vrachtwagens veel gunstiger.
Re: Kilometervreters
Geplaatst: 25.12.2014 - 23:00
door JosW
Wat is er dan anders aan die motoren? Dat van die gebruiksomstandigheden volg ik ook niet helemaal. Heb ooit een dieseltje gehad dat bijna uitsluitend de autobaan zag, dus snel warm. Die haalde inderdaad 5 ton, dit door o.a. zorgvuldig onderhoud. Maar toen was ie motorisch ook echt op.
Re: Kilometervreters
Geplaatst: 25.12.2014 - 23:03
door lint
De motoren zijn vaak laagtoerige motoren met een grote cilinderinhoud die daardoor veel langer meegaan, uiteraard wel met tijdig en deskundig onderhoud.
Re: Kilometervreters
Geplaatst: 26.12.2014 - 01:29
door JeroenSpock
Als ik even over (snelweg) bussen mag beginnen...
Daar ligt een 12 liter 6 cilinder in, die bij kickdown 2000 toeren wil draaien maar bij normaal gebruik niet boven de 1600 komt. Bij 85 km/u zit hij rond 1300 toeren, en bij die snelheid maakt hij de meeste kilometers.
De bus gaat rond 1 uur, 2 uur snachts naar binnen en begint om 5 uur sochtends weer. Die motoren krijgen de kans niet om koud te worden.
De onderhoudsinterval ligt op ik dacht 160.000 km, olie + filter ed. We hebben net nieuwe Qliners gekregen, de oude zijn van 12-2009 en hebben 6 ton gelopen. Staan nu bij Mercedes te koop voor 105.000 euro.
Bussen hebben enkele honderden chauffeurs, vrachtwagens meestal 1 vaste chauffeur. Daar wordt nog zuiniger mee omgegaan. 1 miljoen kilometer is niet zo bijzonder.
Re: Kilometervreters
Geplaatst: 26.12.2014 - 09:26
door BlackcurrantV70
De tol van de consumptiemaarschappij zullen we maar zeggen, een goeie Amerikaanse V8 uit de jaren 60 gaat generaties mee, met de aankomende 2 en 3 cylindertjes ga je tevreden mogen zijn als je de 2 ton haalt vrees ik.
Re: Kilometervreters
Geplaatst: 26.12.2014 - 10:06
door V70/2.4D/2003
@ BlackcurrantV70: Laat ik het daar nu eens geheel en volledig mee eens zijn. En volgens mijn bescheiden mening en visie is het zelfs de waarheid, zo niet de enige waarheid.
Re: Kilometervreters
Geplaatst: 26.12.2014 - 13:27
door Msuidgeest
no substitute for cubic inches
Zoiets dus. Weinig vermogen per liter dus er slijt niets. En wat Jeroen schrijft: motoren worden eigenlijk niet koud en slijten dus niet vanuit een koude start.
Re: Kilometervreters
Geplaatst: 26.12.2014 - 13:32
door dbosker
ik was eens bij de brandweer op Groningen Airport Eelde, bij de brandweer. Daar staan 2 brandweerwagens naast elkaar te wachten op de uitruk. Aan de achterkant zit een stekker, die is aangesloten op de motorverwarming. De motoren worden constant verwarmd. Als men een uitruk heeft hoeft men maar op een knop naast de stekker te drukken (soort van noodstopschakelaar) en de stekker springt eruit.