Pagina 1 van 1

V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 12:43
door peter 1956
Ik heb een volvo v50 met een retroroetfilter 2005. De volvospecialist zegt bij 2400000km vervangen.de dealer zegt dat het zich zelf regenereert.wat is wijsheid.." :-/ :-/

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 13:02
door Michel84
Niks aan doen. Dealer heeft gelijk.

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 13:13
door Fredhead
Volgens mij regenereert een retrofit filter zelfs helemaal niet maar de dealer heeft zeker weten gelijk dat je er niets aan moet doen

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 13:15
door V480-S60
Verkeerd antwoord Michel 84. Een retrofit roetfilter regenereert NIET Dus is het inderdaad bij 240.000 km na eerste installatie vervangen! Als het een roetfilter is dat af fabriek is geïnstalleerd wordt er wel geregenereerd. Dan is vervangen inderdaad niet nodig.

Sorry Ferdi ook jou antwoord is gedeeltelijk fout dus. Ook een retrofit roetfilter loopt op den duur volledig vol. En is het dus zo dat deze uiteindelijk vervangen (na 240.000 gebruikskilometers!) dient te worden.

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 13:24
door Fredhead
Zal dat eerdaags even doorgeven.
Bekende van me rijd ook met zo'n filter rond en kreeg te horen dat vervangen niet nodig was wat dan dus wel noodzakelijk is.

Zijn hier om allemaal met elkaar te leren dus blij dat ik het lees :)

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 13:28
door Marcnij
V480-S60 schreef: Als het een roetfilter is dat af fabriek is geïnstalleerd wordt er wel geregenereerd. Dan is vervangen inderdaad niet nodig.
Moet het fabrieksfilter bij een 2.0D ook niet om de 120.000 km vervangen worden, net als bij de 1.6D?

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 13:34
door V480-S60
Ferdi, bij mij werd dat toen ik in 2007 mijn S60 D5 liet voorzien van zo'n Retrofit meteen gezegd door de dealer. Zelfs op de factuur. (Dat was toen nog onder subsidie) Met die auto heb ik de 240.000 km met roetfilter echter nooit gehaald. 8)

En Marcnij nee, een fabrieksfilter regenereert. Dus nee dat hoeft niet vervangen te worden. Ook niet bij een 1.6D. Dus waar dat verhaal vandaan komt weet ik niet, het klopt in elk geval niet.

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 13:48
door Jers3n
Volgens mij heeft Michel84 weldegelijk gelijk en regenereert elk roetfilter, lees ook hier maar eens, ander zou het filter nl zeer snel verstopt zitten. Een retrofit roetfilter is zo samengesteld dat door het gebruik van edelmetalen, die als katalysator voor het roetverbrandingsproces dienen, het regenereren daardoor bij een veel lagere temperatuur plaats vind. Moet ook wel, als het affabriek filter (welliswaar gesloten systeem met 90% filtering) elke 300-900 km regenereert, lijkt me dat een retrofit filter (half open met tot 60% filtering) het nooit 240000 km vol gaat houden zonder schoonbranden....

Vervangen van het retrofit roerfilter is voor zover ik weet dan ook niet nodig ivm het vol raken met roet, wellicht dat hij langzaam vol loopt met andere in het filter niet verbrandbare stoffen, net als het affabriek roetfilter dat regenereert met de toevoeging van regeneratie vloeistof (Eolys, zoals o.a. op de 2.0D en PSA diesels geleverd is). Dat filter moet op een gegeven moment wel vervangen worden omdat daarin na elke regeneratie een restje as achterblijft waardoor het filter langzaam dicht slibt. (Bij 120000K moet volgens mij her Eolys-reservoir vervangen/gevuld worden, icm km-parameter reset)

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 14:23
door V480-S60
Sorry, maar een retrofit roetfilter kan dus niet regenereren zoals het af-fabriek filter. Dat staat niet geprogrammeerd en het retrofit filter zit NIET met een sensor aan de elektronica vast. Er wordt dus gewoon niet geregenereerd (ook nooit wat van gemerkt trouwens). Dit is het nadeel van retrofit roetfilters. In ieder geval bij Volvo. En dat geldt dus voor alle types bij Volvo met een retrofit filter. Deze raken op den duur vol en moeten vervangen worden. Ik heb helaas de factuur van de auto niet meer waar het op staat (zodra een auto bij mij weg is gaat alle documentatie mee of wordt vernietigd) maar dit is mij altijd bijgebleven.

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 14:29
door suban
jers3n,de eolys vloeistof word om de 60000km bijgevuld en roetfilter om de 120000km bij 20d en 16d.

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 15:07
door Jers3n
V480-S60 schreef: Sorry, maar een retrofit roetfilter kan dus niet regenereren zoals het af-fabriek filter. Dat staat niet geprogrammeerd en het retrofit filter zit NIET met een sensor aan de elektronica vast. Er wordt dus gewoon niet geregenereerd (ook nooit wat van gemerkt trouwens). Dit is het nadeel van retrofit roetfilters. In ieder geval bij Volvo. En dat geldt dus voor alle types bij Volvo met een retrofit filter. Deze raken op den duur vol en moeten vervangen worden. Ik heb helaas de factuur van de auto niet meer waar het op staat (zodra een auto bij mij weg is gaat alle documentatie mee of wordt vernietigd) maar dit is mij altijd bijgebleven.
Dat een retrofit filter niet regenereert zoals een affabriek filter klopt ook en is eenvoudig terug te vinden op het web, maar dat betekend dus niet meteen dat het niet gebeurt. En, zoals uitgelegd op de site van o.a. Büchli (link in eerdere post) gebeurt dat weldegelijk 'vanzelf', oftewel onder invloed van de gebruikte materialen start de roetverbranding 'vanzelf' vanaf een temperatuur van 250 graden. Een temperatuur die onder normale rijomstandigheden vrij eenvoudig bereikt wordt en omdat het onafhankelijk van sensoren gebeurt kùn je er welhaast niks van merken.
Vind het een beetje kort door de bocht om te stellen: "ik merk niks dus het gebeurt niet".
Retrofit filters bij Volvo verschillen (net als affabriek filters) niet wezenlijk van de retrofit filters zoals ze bij andere merken worden toegepast, functionaliteit is gelijk, fysieke vorm kan natuurlijk verschillen.
Daarnaast zou ik, zeker als ik geen documentatie, factuur of iets dergelijks meer heb, mij ervan gewissen dat ik kloppende info vermeld. Regeneratie vind, welliswaar op een iets ander wijze, dus óók bij retrofit roetfilters plaats, moet ook wel anders zit het filter al heel snel (volgens Büchli al na 70 uur, uitgaande van ca. 60km/h gemiddeld dus al na ca. 4200km). Of deze uiteindelijk ook vervangen moeten worden weet ik ook niet, zou best kunnen, maar niet omdat het filter vol roet zit omdat er niet geregenereerd wordt.

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 16:17
door V480-S60
Laten we het erop houden dat het Retrofilter van Volvo anders is/werkt dan dat van Büchli. Maar het moet wel degelijk na 240.000 km vervangen worden.
Er is nooit sprake geweest van welke vorm van regeneratie dan ook bij het door Volvo bij mijn toenmalige S60 D5 geplaatste retrofit filter. En ik heb er desondanks een dikke 100.000 km mee gereden. (Regenereren merk je hoe dan ook door tijdelijk verminderd vermogen.)

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 16:51
door Marcnij
V480-S60 schreef: Ferdi, bij mij werd dat toen ik in 2007 mijn S60 D5 liet voorzien van zo'n Retrofit meteen gezegd door de dealer. Zelfs op de factuur. (Dat was toen nog onder subsidie) Met die auto heb ik de 240.000 km met roetfilter echter nooit gehaald. 8)

En Marcnij nee, een fabrieksfilter regenereert. Dus nee dat hoeft niet vervangen te worden. Ook niet bij een 1.6D. Dus waar dat verhaal vandaan komt weet ik niet, het klopt in elk geval niet.
Bij de 1.6D moet het roetfilter wel degelijk om de 120k vervangen worden.
Heb zelf net de 120k beurt gehad.

Re: V502.0diesel2005

Geplaatst: 30.12.2014 - 17:39
door Jers3n
V480-S60 schreef: Laten we het erop houden dat het Retrofilter van Volvo anders is/werkt dan dat van Büchli. Maar het moet wel degelijk na 240.000 km vervangen worden.
Er is nooit sprake geweest van welke vorm van regeneratie dan ook bij het door Volvo bij mijn toenmalige S60 D5 geplaatste retrofit filter. En ik heb er desondanks een dikke 100.000 km mee gereden. (Regenereren merk je hoe dan ook door tijdelijk verminderd vermogen.)
Wellicht was het nog niet helemaal duidelijk maar, ELK ROETFILTER REGENEREERD! OOK ONDER EEN VOLVO! Affabriek en retrofit, met het verschil dat een retrofit filter dat geheel onafhankelijk, op de uitlaatgastemperatuur na, van welk systeem dan ook in de auto doet en je er dus ook niks van merkt (wellicht kun je het ruiken?)
Oja, had ik dat niet al geschreven?
Büchli geeft op de site uit de link verduidelijkende informatie over o.a. algemene diesel- en roetfiltertechniek, geen specifieke eigen techniek, deze info is elders ook te vinden.
En dus ook het retrofit roetfilter onder jou voormalige auto regenereerde, dat je het niet wist en niet gemerkt hebt kan , maar er is geen enkel filter (ter grootte van een flinke schoenendoos) dat 240000km aan roet op kan nemen. Lijkt mij vrij logisch ook, omdat wel te bereiken zul je eerder een filter formaatje zeecontainer moeten nemen.

Vervanging van een roetfilter draait ook niet om het roet, maar om de achtergebleven as. (As kan integenstallijg tot roet niet meer verbrand worden in het filter) Dat blijft, afhankelijk van het soort regeneratieproces, in kleine hoeveelheid achter en daardoor slibt het filter langzaam dicht.