Pagina 1 van 1

proefrit in T5 8-geartronic gemaakt

Geplaatst: 30.12.2014 - 19:00
door Ab S
Toch maar eens uitgebreid gereden; je weet maar nooit wanneer mijn huidige S60 het begeeft..

Vanuit de vorm een totaal andere wagen dan de vorige generatie, maar ook de 4-cyl motor is echt heel anders. Laat ik wat dingen op een rijtje zetten:

- stabiliteit rechtuit en in bochten is prima; vooral rechtuit en/of flauwe bochten bij hoge snelheid is erg goed
- motor bij constante snelheid heel stil; bij (flink) versnellen klinkt 'ie (flink) rauw
- windgeruis vond ik behoorlijk aanwezig (meer dan ik had verwacht) op zelfde weg heen en terug, en eigenlijk niet minder dan mijn huidge S60
- adaptive cruisse control heel aangenaam (wel kortste afstand tot voorganger gekozen) en werkt zowel op snelweg als in stad prima
- zicht en overzicht vond ik zondermeer goed; BLIS zie je oplichten als je ingehaald wordt, maar het stoort niet; ook het collission warning licht af en toe op, maar ook dat stoort niet
- Lain keeping aid werkt goed en niet echt te vroeg; de wagen stuurt min of meer weg van de linker streep, maar naar de rechter streep volgt alleen getril maar geen (of nauwelijks) een stuurcorrectie
- automaat schakelt snel, maar naar mijn gevoel vaak onnodig hoge toeren (te veel terugschakelen) bij inhalen, dat lijkt me niet nodig met een koppel van 350 Nm; bij constante snelheid is het toerental laag; bij 120 km/u iets van 2000 rpm als ik het mij goed herinner
- stop/start werk snel, maar toch wat schokkerig bij herstart; bovendien al sta je een seconde stil, dan slaat de motor al af; en dan dus je voet op het rempedaal houden, anders start de motor en wagen begint te rijden..tegen je voorganger? (ik heb het risico maar niet genomen); dit heb ik echt als onhandig ervaren; altijd gedacht dat pas bij gasgeven de motor weer aanslaat.. (iets niet goed gedaan?)
- 3-standen display was mooi helder met duidelijke info over b.v. lokale max snelheid (werkt trouwens niet overal), ingestelde cruisse snelheid, etc, beviel me goed
- navigatie scherm was mooi en duidelijk met split screen bij kruisingen; spraaksturing was omslachtig (en duurde lang vergeleken met een bestemming ingeven in TomTom); jammer dat niet de gps snelheid werd weergegeven maar de dezelfde snelheid als op het instrumenten display
- de sportstoelen bevielen me niet; die zijkanten begonnen te irriteren; de gewone stoelen vond ik (voor mij) beter, alhoewel nog steeds smal en relatief hard vergeleken met de pluche bekleding in mijn huidige S60

In conclusie:
- Stuurt en rijdt goed
- sterke wat rauwe motor
- snelle automaat
- hulpsystemen werken goed
- stoelen wat smal en relatief hard

Re: proefrit in T5 8-geartronic gemaakt

Geplaatst: 30.12.2014 - 19:04
door lint
Ik ben het helemaal met je eens, het is een hele fijne auto met wat details die beter kunnen.

Re: proefrit in T5 8-geartronic gemaakt

Geplaatst: 30.12.2014 - 21:02
door Paul
En besteld?

Re: proefrit in T5 8-geartronic gemaakt

Geplaatst: 30.12.2014 - 22:14
door Ab S
Paul schreef: En besteld?
..nee, pas als mijn huidge S60 (financieel) onoverkomelijke mocht krijgen, ga ik nog eens nadenken. Maar voor nu weet ik wat een S/V60 T5 is en kan.

Re: proefrit in T5 8-geartronic gemaakt

Geplaatst: 31.12.2014 - 08:21
door Walter
start/stop werkt zoals je hebt ervaren. Normaal gesproken hou je met een automaat de voet op de rem bij het stoplicht, tenzij je de bak in N zet. Dat is nu niet anders. Vandaar dat hij 'rem los' ziet als 'we gaan weer rijden'. Als je dat geweten had, was je ervaring anders geweest. Dat snel terugschakelen komt waarschijnlijk doordat er goed getrapt wordt met die demo. De bak is zelflerend en past zich dus aan aan jouw rijgedrag. Doordat je er maar kort mee hebt gereden, houdt hij het rijgedrag van eerdere bestuurders aan. Dat rauwige van de motor komt denk ik doordat je de vijfpitter gewend bent, die loopt van nature smeuïger dan een vierpitter.

Al met al een nette review, hopelijk geeft bovenstaande je een beetje verheldering

Re: proefrit in T5 8-geartronic gemaakt

Geplaatst: 31.12.2014 - 15:09
door Ab S
Walter, dank voor je opmerkingen, duidelijk (voorals het lerende vermogen van de geartronic had ik even niet aan gedacht!).

..er was nog een puntje dat ik vergeten was te melden: ergens stoorden die ribbeltjes in de verwarmbare voorruit, juist als je een mooi stuk wolkenlucht in beeld hebt.

Dan nog een vraag: is de zitting van de normale lederen stoelen identiek aan die van de sportstoelen?

Re: proefrit in T5 8-geartronic gemaakt

Geplaatst: 31.12.2014 - 15:33
door lint
De rand van het zitgedeelte is bij sportstoelen wat dikker en hoger daardoor lijkt de sportstoel smaller.