proefrit in T5 8-geartronic gemaakt
Geplaatst: 30.12.2014 - 19:00
Toch maar eens uitgebreid gereden; je weet maar nooit wanneer mijn huidige S60 het begeeft..
Vanuit de vorm een totaal andere wagen dan de vorige generatie, maar ook de 4-cyl motor is echt heel anders. Laat ik wat dingen op een rijtje zetten:
- stabiliteit rechtuit en in bochten is prima; vooral rechtuit en/of flauwe bochten bij hoge snelheid is erg goed
- motor bij constante snelheid heel stil; bij (flink) versnellen klinkt 'ie (flink) rauw
- windgeruis vond ik behoorlijk aanwezig (meer dan ik had verwacht) op zelfde weg heen en terug, en eigenlijk niet minder dan mijn huidge S60
- adaptive cruisse control heel aangenaam (wel kortste afstand tot voorganger gekozen) en werkt zowel op snelweg als in stad prima
- zicht en overzicht vond ik zondermeer goed; BLIS zie je oplichten als je ingehaald wordt, maar het stoort niet; ook het collission warning licht af en toe op, maar ook dat stoort niet
- Lain keeping aid werkt goed en niet echt te vroeg; de wagen stuurt min of meer weg van de linker streep, maar naar de rechter streep volgt alleen getril maar geen (of nauwelijks) een stuurcorrectie
- automaat schakelt snel, maar naar mijn gevoel vaak onnodig hoge toeren (te veel terugschakelen) bij inhalen, dat lijkt me niet nodig met een koppel van 350 Nm; bij constante snelheid is het toerental laag; bij 120 km/u iets van 2000 rpm als ik het mij goed herinner
- stop/start werk snel, maar toch wat schokkerig bij herstart; bovendien al sta je een seconde stil, dan slaat de motor al af; en dan dus je voet op het rempedaal houden, anders start de motor en wagen begint te rijden..tegen je voorganger? (ik heb het risico maar niet genomen); dit heb ik echt als onhandig ervaren; altijd gedacht dat pas bij gasgeven de motor weer aanslaat.. (iets niet goed gedaan?)
- 3-standen display was mooi helder met duidelijke info over b.v. lokale max snelheid (werkt trouwens niet overal), ingestelde cruisse snelheid, etc, beviel me goed
- navigatie scherm was mooi en duidelijk met split screen bij kruisingen; spraaksturing was omslachtig (en duurde lang vergeleken met een bestemming ingeven in TomTom); jammer dat niet de gps snelheid werd weergegeven maar de dezelfde snelheid als op het instrumenten display
- de sportstoelen bevielen me niet; die zijkanten begonnen te irriteren; de gewone stoelen vond ik (voor mij) beter, alhoewel nog steeds smal en relatief hard vergeleken met de pluche bekleding in mijn huidige S60
In conclusie:
- Stuurt en rijdt goed
- sterke wat rauwe motor
- snelle automaat
- hulpsystemen werken goed
- stoelen wat smal en relatief hard
Vanuit de vorm een totaal andere wagen dan de vorige generatie, maar ook de 4-cyl motor is echt heel anders. Laat ik wat dingen op een rijtje zetten:
- stabiliteit rechtuit en in bochten is prima; vooral rechtuit en/of flauwe bochten bij hoge snelheid is erg goed
- motor bij constante snelheid heel stil; bij (flink) versnellen klinkt 'ie (flink) rauw
- windgeruis vond ik behoorlijk aanwezig (meer dan ik had verwacht) op zelfde weg heen en terug, en eigenlijk niet minder dan mijn huidge S60
- adaptive cruisse control heel aangenaam (wel kortste afstand tot voorganger gekozen) en werkt zowel op snelweg als in stad prima
- zicht en overzicht vond ik zondermeer goed; BLIS zie je oplichten als je ingehaald wordt, maar het stoort niet; ook het collission warning licht af en toe op, maar ook dat stoort niet
- Lain keeping aid werkt goed en niet echt te vroeg; de wagen stuurt min of meer weg van de linker streep, maar naar de rechter streep volgt alleen getril maar geen (of nauwelijks) een stuurcorrectie
- automaat schakelt snel, maar naar mijn gevoel vaak onnodig hoge toeren (te veel terugschakelen) bij inhalen, dat lijkt me niet nodig met een koppel van 350 Nm; bij constante snelheid is het toerental laag; bij 120 km/u iets van 2000 rpm als ik het mij goed herinner
- stop/start werk snel, maar toch wat schokkerig bij herstart; bovendien al sta je een seconde stil, dan slaat de motor al af; en dan dus je voet op het rempedaal houden, anders start de motor en wagen begint te rijden..tegen je voorganger? (ik heb het risico maar niet genomen); dit heb ik echt als onhandig ervaren; altijd gedacht dat pas bij gasgeven de motor weer aanslaat.. (iets niet goed gedaan?)
- 3-standen display was mooi helder met duidelijke info over b.v. lokale max snelheid (werkt trouwens niet overal), ingestelde cruisse snelheid, etc, beviel me goed
- navigatie scherm was mooi en duidelijk met split screen bij kruisingen; spraaksturing was omslachtig (en duurde lang vergeleken met een bestemming ingeven in TomTom); jammer dat niet de gps snelheid werd weergegeven maar de dezelfde snelheid als op het instrumenten display
- de sportstoelen bevielen me niet; die zijkanten begonnen te irriteren; de gewone stoelen vond ik (voor mij) beter, alhoewel nog steeds smal en relatief hard vergeleken met de pluche bekleding in mijn huidige S60
In conclusie:
- Stuurt en rijdt goed
- sterke wat rauwe motor
- snelle automaat
- hulpsystemen werken goed
- stoelen wat smal en relatief hard