Pagina 1 van 1

Xenon af fabriek

Geplaatst: 31.12.2014 - 11:54
door Musicus
We hebben een V40 uit 2004 met origineel xenon. Dus zonder hoogteverstelling links naast het stuur.
Nu weet ik van andere auto's met xenon dat de hoogte bij het starten automatisch wordt geregeld. Je ziet dan de lichten naar boven en naar beneden bewegen. Ik heb dit bij het starten van de V40 nog nooit gezien namelijk. Zou dit wel moeten?

Punt is dat ik vind dat de lichten erg laag staan afgesteld. Nu schijnt er een sensor te zitten bij de achteras die de hoogte zou regelen, zou het kunnen dat deze defect is? Komt dit vaker voor en weet iemand wat het zou kosten om deze te vervangen?
Moet de nieuwe sensor daarna opnieuw worden ingeleerd door de dealer of is het plug-and-play?

Re: Xenon af fabriek

Geplaatst: 31.12.2014 - 11:58
door Walter
ik kan alleen bevestigen dat er een sensor op de achteras zit die de belading 'meet'. Op je andere vragen kan ik je geen antwoord geven. Heb je de afstelling gecontroleerd met de daarvoor bestemde meetkast?

Re: Xenon af fabriek

Geplaatst: 31.12.2014 - 13:01
door diesel01
Mijn vorige V70 met oem xenon gaf ook geen beweging bij het starten, ik zag hem wel iets verstellen wanneer ik achteruit de inrit op reed wat mij dus vertelde dat het wel gewoon werkt.
De huidige XC60 laat wel een duidelijke beweging zien bij het starten(laag/hoog).
Kortom niets om je zorgen over te maken.

Re: Xenon af fabriek

Geplaatst: 31.12.2014 - 13:42
door Jers3n
Daar heb ik me ook al eens mee bezig gehouden toen we de V40 nog hadden, vond de koplampen gevoelsmatig ook altijd laag afgesteld staan, zeker op een donkere snelweg. (Bijna alsof ze dan nog lagerstonden dan in de bebouwde kom net na het starten.)
Klopt inderdaad dat er op de achteras een sensor zit, ik meen mij te herinneren dat het er maar 1 is (links achter) en dat beide koplampen tegelijk automatisch versteld worden. Koplampen worden bij de V40 niet (zichtbaar) gekalibreerd bij het starten, ik heb het bij het starten in de 4 jaar dat we in de V40 reden nooit waargenomen. (Bij de XC70N/V70N gebeurt dat kalibreren, zoals diesel01 al aangeeft, bij starten trouwens ook nog niet) Het bijstellen gebeurt waarschijnlijk op een moment dat de koplampen (nog) niet branden. (Wat opzich weer vreemd is omdat deze in de V40 (ook affabriek xenon) bij contact al aan gaan en dus ook ook even weer uit en aan bij starten).
Het kalibreren kan bij de dealer/via computer (vida), daarmee is op het scherm ook waar te nemen hoeveel graden de koplampen bijgesteld worden bij een beladen achterzijde. Auto aan pc of voor muur en iemand in achterbak of op trekhaak laten plaatsnemen geeft als het goed is een zichtbare verstelling van de koplampen. Vooral dat voor een muur o.i.d. met brandende lampen en draaiende motor is een eenvoudige test om de werking van de automatische koplamphoogteverstellijg te controleren, systeem geeft wel een tel nodig om te reageren, dus niet te kort testen.

Indien dat allemaal werkt loont het waarschijnlijk om even te kijken met een koplamphoogteafstelapparaat of de "nul-instelling" niet te laag is, mijn ervaring is dat de dealer/volvomonteur de koplampen aan de lage kant afstelt. Dat is dus de uitgangspositie zonder bijstelling als gevolg van belading. Ik heb hem toentertijd al eens zonder het afzetten van de auto (na aankomst) bij de dealer laten afstellen om er zeker van te zijn dat alles ook na een tijdje rijden (icm automatische niveuaregeling, de nivomats) de koplamphoogte klopte.
Heb bij zowel de kalibratie als basishoogteafstelling mee gekeken, en ook toen alles goed stond vond ik het schijnsel op de weg voor de auto niet overhouden. Er is/was weldegelijk een enorme bak licht voor de auto (borden en belijning lichten al ver voor de auto op), veel meer licht als bij halogeen, maar lichtbeeld op het wegdek eindigde voor mij gevoel, zeker op de snelweg, al vrij kort voor de auto. (Waarbij het verschil in snelheidbeleving bij 120 km/h tov 50km/h natuurlijk een rol kan spelen)

Re: Xenon af fabriek

Geplaatst: 31.12.2014 - 13:46
door lint
Als ik mijn V70 start zie ik ook de hoogteregeling zich even instellen en dan de normale stand weer innemen.

Re: Xenon af fabriek

Geplaatst: 31.12.2014 - 13:58
door Jers3n
@lint, dat gebeurt inderdaad bij de nieuwere modellen, vanaf welk MY weet ik ook niet. Bij de V40 classic, V70N (en aanverwanten) gebeurt dat dus niet.

Re: Xenon af fabriek

Geplaatst: 31.12.2014 - 15:12
door Musicus
Ah dat zijn een aantal geruststellende berichten.
De auto heeft laatst een nieuwe APK gekregen en ik neem aan dat de afstelling wordt gecontroleerd. (Bij m'n S60 vroeg ik daar namelijk expliciet om en de monteur vertelde dat ze dat altijd checken)
In m'n S60 met gewoon halogeen zie ik echt 2 lichtbundels, bij de V40 is dit niet het geval. Wel veel licht net voor de auto, maar dat is het dan ook.

Zal het binnenkort eens bespreken met de garage.

Dank voor de antwoorden!

Re: Xenon af fabriek

Geplaatst: 31.12.2014 - 15:24
door diesel01
Ja die V40 geeft een enorme bak licht vlak voor de auto, zal wel met de armaturen te maken hebben.
De sensor zit op de achteras, ik zie soms wanneer ik van comfort naar advance op FourC na verloopt van tijd de lampen een tikje omhoog gaan op de snelweg.

Re: Xenon af fabriek

Geplaatst: 31.12.2014 - 15:40
door snorremans
Je kunt de lampen met de hand ( laten ) verstellen op de hoogst toegestane afstelling bij een lege auto, dan heb je in ieder geval beter zicht.

Re: Xenon af fabriek

Geplaatst: 31.12.2014 - 17:40
door Paul
Precies wat Snorremans zegt, je kan het handmatige laten afstellen dat hij het daarna zelf weer regelt. Maar dat de 0 waarde dus hoger schijnt ;-)

Even naar je dealer racen!

Re: Xenon af fabriek

Geplaatst: 31.12.2014 - 17:49
door Musicus
Gaan we binnenkort maar eens doen!

Xenon af fabriek

Geplaatst: 27.12.2019 - 15:38
door Musicus
Inmiddels zijn we bijna 5 jaar verder en heeft 1 van de xenon lampen de geest gegeven. Ik heb net beide lampen vervangen en nu viel me op de de 'inlay' van de linker koplamp los zit. Wanneer ik de connector van de xenon lamp afhaal zit er best wat beweging in, vooral naar voor en achter. Na montage van een nieuwe lamp en bevestiging van connector en afdekrubber valt het allemaal wel mee, maar het hoort natuurlijk niet.
Ik lees dat bij de gewone H7 lampjes de hoogteverstelling wel eens wil sneuvelen, maar ik weet niet of xenon ook dergelijk systeem heeft omdat de hoogteverstelling automatisch gaat.

Kan iemand me verder helpen?

Xenon af fabriek

Geplaatst: 30.12.2019 - 21:38
door JeroenSpock
Ja hoor, die hebben dat ook. Gewoon een stelmotor die de reflector op en neer beweegt, maar dan gestuurd door se sensor op je achteras en niet het handbediende wieltje.

Als hij stuk is, even de motoren wisselen van kant. Klein zwart blokje achterop ke koplamp. Goed op letten dat hij weer in de stelpoot binnenin de lamp klikt.
Daarna contact aan, auto voor een lichte muur zetten en op de trekhaak gaan staan. Na een paar tellen moet je beweging van het lichtbeeld kunnen zien.