Wie rijdt er nog meer op aardgas/cng?

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wat weer een negatief geneuzel als er iemand eens kiest voor een goed alternatief (sterker nog; het beste op dit moment voor handen!) voor het rijden op kankerverwekkende diesel. Wat te denken van die smerige uitstoot van een D5 uit 2005, drie teugen met je lippen aan die uitlaat staat gelijk aan dik 15 jaar zware shag roken! En hoe achterhaald is het inmiddels om anno 2016 te zeuren over de slechte verkrijgbaarheid van CNG in 2005?

Hoe de techniek zich op termijn houdt, gaan we meemaken: Ik heb een VW Golf TGI aangeschaft als alternatief voor m'n huidige VW Golf TDI lesauto. Waarom? Voor die € 2000,- subsidie denk je? Denk vooral wat jij denkt, het zal mij jeuken, maar ik kies oprecht voor het vervangen van die smerige diesel door een veel minder vervuilende lesauto voor jouw en mijn gezondheid. Ik heb vier jaar garantie op de auto, we zullen zien of we er aanspraak op moeten maken. Maar een dieselmotor is echt op z'n retour. Kansloos qua uitstoot en interne vervuiling. Enorme kosten door dichtslibben van EGR/koelers/roetfilters, enz....

Dus drekes, proficiat met je goede keuze en Donquischot, gewoon kopen dat ding. Je moet alles eens geprobeerd hebben in je leven.

Ohw ja, voor de azijnpissers onder ons, ja ik woon in Groningen en ja, ik heb ook bevingschade. Ja, daar heb ook de pee over in, maar de kachel zet ik er ook niet twee graden lager voor. Dus met het rijden op CNG heeft het ook niks te maken, de regering haalt het meeste gas nog altijd uit Rusland om het vervolgens aan andere landen weer door te verkopen. Maar om een ieder gerust te stellen, ik ga zelf op GroenGas en op OrangeGas rijden, niet op aardgas.

Zo, ik heb gezegd...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vroeger was gas bedoeld om je huis te verwarmen. Zo had ik werk en was ik van de straat. Maar tegenwoordig moet alles weer anders en kun je weer op gas koken. :D
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
nilis76
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24.10.2017 - 15:36

ik rij sinds kort in een volvo v 60 2.0 T5 bifuel. bevalt prima
Marex
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.07.2017 - 21:57
Locatie: van wa?

ik geloof dat de cng uitvoering erg onzuinig was. 15 kg tanken en 180km rijden heb ik wel eens opgevangen.

met mijn lpg tank ik in belgie voor 46 cent de ltr op het moment. en rijdt hier ongeveer 450km op.

lang leve belasting ontwijken in nederland.

kom ook bijna nooit een cng station tegen. dichtstbijzijnde is 45km rijden vanuit zeeuws vlaanderen, axel
Volvo v70 bi fuel 2002
Volvo s60 bi fuel 2002
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

nilis76 schreef: ik rij sinds kort in een volvo v 60 2.0 T5 bifuel. bevalt prima
een T5 op lpg? Als af fabriek bi-fuel bestaat zo'n Volvo niet bij mijn weten
nilis76
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24.10.2017 - 15:36

Het is een 2.0 liter vijfcilinder op CNG (en benzine). 213 pk. deze zijn volgens mij ook niet geleverd in Nederland. Mijn auto is geimporteerd uit Zweden. bij mudde kok in urk staan er ook momenteel nog enkele te koop. De inhoud van de CNG tank is slechts 16 kilogram. ik rijd hier zo'n 220-250 km op. de inhoud van de benzine tank is overigens 67 liter.
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

Ik sinds vandaag ook, helemaal blij met mijn V60 bi-fuel. Zie ook voorstel topic.
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Gebruikersavatar
Maze
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01.04.2007 - 09:18

Interessant! Ben zelf ook aan het kijken naar een andere auto (waarschijnlijk een V60) en zie deze veel aangeboden met bi-fuel CNG. Nu ben ik net pas aan het kijken, maar benieuwd hoe het zit met onderhoud. Zijn er meer kosten aan verbonden of?
En wat doet de wegenbelasting? Moet je er nog meer voor betalen?
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

Het is een ander systeem dan lpg. Cng wordt onder hoge druk in tanks gepompt in je auto. Je tankt in kilo's, ik kan in mijn V60 zo'n 15 kg CNG tanken. Daar haal ik ongeveer 220 km mee. Verder kan ik daarnaast nog zo'n 68 liter benzine tanken. Deze V60 is nog een 5 cilinder die nog een tijdje in Zweden leverbaar was.

Wegenbelasting is hetzelfde als op LPG, V60 komt uit op zo'n 1680kg. Auto rijdt super op CNG, merk geen verschil.

Onderhoud stelt niet veel voor, dacht ik om de 60000km een gasfilter moet vervangen, verder het reguliere onderhoud wat een benzine motor ook heeft.
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Gebruikersavatar
Maze
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01.04.2007 - 09:18

Bedankt voor je reactie rolvio. Het is me inderdaad duidelijk nu dat hij onder de LPG auto's wordt geschaard qua belasting. Maar dan is het voordeel aan de pomp ook wel in 1 keer weg.
Je kan milieu bewuster rijden, maar dit wordt toch wel een grote hap uit mijn portemonnee.. 400 euro per kwartaal... dat gaat hem dus niet worden ;)
Rizzo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.05.2008 - 22:05

Ik zie dat er meer CNG rijders zijn, ik rij zelf een V70 2.0 BiFuel AUT MY2013 sinds 2015. Voor degene die nog niet goed op de hoogte is, hier een overzicht:

Oorspronkelijk zijn deze auto's voor de zweedse markt geleverd, er zijn o.a. taxibedrijven die ca. 650 V70 BiFuel's operationeel hebben. Daarnaast hebben ook medewerkers van Volvo voor deze modellen gekozen als companycar.
De auto's kwamen als benzine auto uit de fabriek van de band en werden daarna op het fabrieksterrein op een tiental bruggen in twee dagen omgebouwd en voorzien van de Prins VSI techniek. Het oud-hoofd Alternatieve Brandstoffen van Volvo is zelf een bedrijf begonnen nadat Volvo dit niet meer in de productielijn integreerde bij de nieuwere modellen. Later is dit bedrijf overgenomen door de Canadese firma Westport, die in dezelfde periode ook Prins Autogassystemen overnam.
De techniek in deze modellen is allemaal in Eindhoven bij Prins bedacht.

MY2010 - MY2012
- Vijfcilinder 2.5 met 231 PK.
- Prins Autogassystemen VSI 1.0 computer ( http://www.prinsautogas.com/view_attach ... SI-CNG.pdf )
- VSI 1.0 kan niet (goed) zelf tussen L en H-gas wisselen.
- Euro5
- Vanaf MY2012 heeft de Bi-Fuel niet meer 15 cm verhoogde laadruimte, maar 10 cm. I.p.v. 3 grote tanks is men nu naar 4 smallere tanks met ongeveer dezelfde inhoud gegaan.

MY2013 - MY2015
- Vanaf juli 2012 (modelyear 2013) is een 2.0 geleverd in Zweden, vanaf 2013 is ook de V60 BiFuel daar bij gekomen.
- Motornaam is B5204T9 (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Mod ... ne#B5204T9 )
- Prins Autogassystemen VSI 2.0 computer ( https://www.flipsnack.com/6EB9FAE569B/v ... l-web.html )
- VSI 2.0 computer heeft een update gekregen om op L-GAS of H-gas te rijden zonder problemen, de computer maakt een nieuwe mix elke keer als men van benzine over schakelt. De Prins CNG specialist kan deze update installeren, daarna moet je naar de Volvo dealer om eventuele foutcodes te wissen en de nul waarden opnieuw in te stellen.
VSI 2.0:
- EURO 5b+
- cilinderinhoud: 1984 cm³, 157 kW (213 PK) Turbo
CO2-Emissie komb. handgeschakeld: 189 g/km (benzine), 157 g/km (CNG), 30? g/km (CBG)
CO2-Emissie Automaat: 197 g/km (benzine), 164 g/km (CNG), 30 g/km (CBG) *afkomstig uit handleiding V70 BiFuel en destijds in de folders van Volvo in Zweden. De Zweedse RDW publiceerde dit ook.
Gastank ca. 17 KG, Benzine 70 Liter.
Verbruik in de praktijk in NL met L-gas ca. 5,5 - 7,5 KG Gas, afhankelijk van rijstijl.
- Reikwijdte L-Gas (NL) ca. 225 km. Afhankelijk van rijstijl is 180 of 280 km ook mogelijk.
- Auto schakelt afhankelijk van de buitentemperatuur na ca. 20 - 250 meter over op CNG.
- Als de CNG tank leeg is gaat het vloeiend op benzine (70l tank) over.
- Boven de 4.500 toeren schakelt VSI uit voorzorg over van CNG naar benzine om te voorkomen dat er te weinig CNG aanvoer zou kunnen komen bij nog hogere toerentallen.

MY2016 -
- In juli(?) 2015 (MY2016) heeft men een nieuwe T5 Bi-Fuel V70/V60 geleverd in Zweden.
- Motornaam: B5204T11
- 2,0 liter 4-cylinder Turbob (CNG) motor
- cilinderinhoud: 1969 cm³, 180 kW (245 PK) Turbo
CO2-Emissie gem. Automaat: 156 g/km (CNG)
- Euro 6

V90
- Met dezelfde configuratie als de V60/V70 is een jaar lang ook de V90 als T5 BiFuel (nu met 254 PK) in België/Luxemburg/Zweden aangeboden. Volvo heeft besloten eind 2017 te stoppen met de BiFuel.
Hoe nu verder? Alle modellen XC60, XC90, V60, V90 en S90 vanaf MY2018 met een T5 met motor B4204T37 of B4204T26 kunnen door Prins specialisten alsnog omgebouwd worden met een speciaal ontwikkelde CNG kit en ontvangen daarmee dus effectief dezelfde bewezen techniek.


Verder:
- Diverse dealers hebben buiten de importeur om deze auto's de afgelopen jaren aangeboden.
- In België en Luxemburg zijn de V60/V70/V90 korte tijd via de normale importeurs/dealers/website aangeboden.
- Hier kan je het Zweedse kenteken invoeren en gegevens zoals eigenaar of techniek / specificaties achterhalen: https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ (Zweedse RDW)
- Ik lees veel (inmiddels) achterhaalde informatie over CNG in dit topic en zal op een later moment een goed feitelijk overzicht van het rijden op CNG (of Groengas, de verschijningsvorm die in Nederland vaak voor komt) maken.
Laatst gewijzigd door Rizzo op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
  • MY2013 V70 2.0 5-cylinder BiFuel CNG 213 PK
  • MY2003 S60 2.4 5-cylinder 140 PK
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Is het niet zo dat het NL aardgas door n heel andere calorische waarde in NL ook heel andere verbruiks en prestatie waarden geeft dan in Zweden?
Rizzo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.05.2008 - 22:05

Ja, goed punt, dat staat er niet zo duidelijk. Toch schrijf ik over de Nederlandse situatie. Ik zal er nog ff een paar keer L en H gas inzetten. De reikwijdte en verbruik is op basis van mijn eigen ervaring in Nederland, CO2 cijfers komen uit de boekjes en is ook wat de RDW overneemt uit de Zweedse (of Duitse) papieren bij het importeren. Dit is dus afkomstig van de Europese type goedkeuring.

Echter is het ook zo dat wij in NL vaak modernere pompen hebben die meer druk in de tanks kunnen krijgen. Hierdoor kan je toch weer iets verder rijden ondanks dat er minder energie in zit.

Voor de 5 cilinder 2.0 V70 kan ik uit eigen ervaring zeggen dat 220+ Km heel makkelijk te halen is en met wat inzet 285+ ook haalbaar is.
Echter, wees niet bang dat je dan niet meer verder kan, er zit een 70 liter tank benzine in waarmee je in totaal misschien zelfs 1.000 - 1.200 (?) Km kan halen. Ook als het een keer niet uit komt met het tanken van CNG is even doorrijden op benzine natuurlijk een optie.

Voor zover ik weet zijn de prestaties gelijk op benzine, L-gas en H-gas omdat het VSI altijd dezelfde energie in de cylinders stopt, bij H-gas hoeft er dan iets minder in dan bij L-gas. VSI geeft het motormanagement dezelfde waarden alsof er op benzine zou worden gereden en rekent zelf uit hoeveel gas van welke mix er dan nodig is.
Laatst gewijzigd door Rizzo op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
  • MY2013 V70 2.0 5-cylinder BiFuel CNG 213 PK
  • MY2003 S60 2.4 5-cylinder 140 PK
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ex taxi's blijven ook linke dingen, er worden er best veel aangeboden
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

Interessante info Rizzo! Ik rijd inmiddels een jaar in mijn geïmporteerde V60 bi-fuel uit 2014. Verschil tussen L- en H-gas is goed te merken in de actieradius. Overigens de pompdruk bij het tanken ook. In Nederland een paar keer 17 kg erin kunnen krijgen. Volvo geeft 15 kg op voor dit model. In Italië ook vaak maar 13 kg erin kunnen krijgen. Ben benieuwd of we hier ooit H-gas kunnen tanken. Er zijn nu 2 pompen in Nederland die dit aanbieden.
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Rizzo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.05.2008 - 22:05

Rolvio, je bevestigd dus mijn verhaal dat we het ontbreken van H-gas hier in Nederland gedeeltelijk teniet doen doordat er meer in de tank gaat. Wij (en een deel van België en Duitsland) hebben hier L-gas vanwege de Slochteren standaard, daar zit meer stikstof in. Uit andere landen komt gas met meer methaan (energie) en minder stikstof. Omdat vrijwel alle tankstations voor CNG in Nederland aangevoerd worden via het aardgasnetwerk kunnen we niet zomaar overstappen op H-gas. Ik denk dat die 2 H-gas stations met vrachtwagens aangevoerd zullen moeten worden. Andere stations tappen het gas uit het aardgasnetwerk en slaan deze tijdelijk onder hogere druk dan uit de leidingen op in tanks die in een gebouwtje vlak bij de pomp staan. CNG is dus de enige brandstof waarbij geen vrachtwagens de bevoorrading hoeven te doen.

In Nederland tanken we bij veel tankstations (o.a. álle tankstations van Orangegas) 100% groengas. Dit komt niet als aardgas uit de grond, maar werkt men op vanuit vooral rioolzuivering en restafval zoals GFT van consumenten of als afval bij het productieproces van bijvoorbeeld suikerbieten. In een biovergister wordt het dan door miljoenen bacteriën omgezet in methaangas. Dit gas werkt men dan op naar slochteren kwaliteit (stikstof er bij) en voert men in het aardgasnetwerk in. Omdat zowel bij het invoeren als het tanken bijgehouden wordt hoeveel gas er passeert kan men dat met certificaten uitwisselen en verrekenen.
Stel dat je nu bij een vergister zou kunnen tanken dan zou je zelfs nog een betere kwaliteit kunnen tanken dan H-gas, bijvoorbeeld 100% methaan! :D

Toch staan veel tankstations ver weg van de productielocaties en zou pas na een aanpassing van het gehele netwerk in Nederland dit werkelijkheid worden. Dan moet men echter ook alle apparatuur thuis en bij bedrijven aanpassen en ik denk dat dit niet zo snel gaat gebeuren. Wellicht komen er nog een paar H-gas locaties met vrachtwagen bevoorrading bij en theoretisch zouden ook een aantal vergisters een tankstation kunnen plaatsen.
  • MY2013 V70 2.0 5-cylinder BiFuel CNG 213 PK
  • MY2003 S60 2.4 5-cylinder 140 PK
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”