Pagina 1 van 1

S80 2.0T als caravantrekker.

Geplaatst: 06.01.2015 - 23:15
door gsx750r
Vorig jaar zijn we met de BMW + caravan op pad geweest en dat is zeer goed bevallen omdat we eindelijk van het lawaai van de Defender af waren en het uiteraard qua comfort prima voor elkaar was. De BMW 730d is intussen ingeruild op een Z4 en daar kan echt geen caravan achter.
Omdat we eigenlijk niet meer met de combinatie Defender + caravan op pad willen, althans geen ritten naar bijv. Nederland, overweeg ik om een trekhaak onder de S80 te laten zetten. Met de zoekfunctie heb ik niets kunnen vinden maar uiteraard ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die met een S80 + caravan rijden.

Op www.caravantrekker.nl heeft men bedenkingen v.w.b. onze combinatie. (S80 2.0T 163 pk z/BSR-tuning + Chateau Cantara CT 520) De prestaties leveren geen probleem op maar dit:

De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij naar verwachting zelfs bij een goede belading maar klein. Alleen als u kennis heeft over, en ervaring heeft in het rijden met een caravan (en belading!) kunt u met een dergelijke combinatie (niet te snel!!) rijden


roept, ondanks mijn ruime ervaring met het rijden met een caravan, toch wel vraagtekens op. Ik zit n.l. beslist niet te wachten op een instabiele combinatie! Op die website heb ik ook de uiteenlopende ervaringen gelezen. ("geen enkel probleem"; "goed te doen" ; "geen fijne combinatie" enz.)
Ik hoor echter ook graag ervaringen van forumleden met een dergelijke combinatie waarbij het gewicht van de beladen caravan natuurlijk een grote rol speelt.

Vragen:

- is hetgeen men op caravantrekker.nl schrijft juist?
- zakt de auto erg door? (heb standaardveren en schokbrekers)
- is de 5de versnelling bruikbaar?

Helaas ken ik hier niemand met een S80 om e.e.a. evt. uit te proberen.

Rob

Re: S80 2.0T als caravantrekker.

Geplaatst: 07.01.2015 - 08:11
door mees
antwoorden:
- is hetgeen men op caravantrekker.nl schrijft juist?
Het zijn indicaties: geen enkele auto van zelfde merk/type is ook werkelijk hetzelfde
laat staan met de soort belading van trekauto en caravan.
- zakt de auto erg door? (heb standaardveren en schokbrekers)
Ga eens op de rand van je openstaande kofferbak zitten en meet het.
Ga daarna nog eens even 'wippen'. (weet je wat hij gaat doen als je een spoorwegovergang in een helling tegenkomt)
- is de 5de versnelling bruikbaar?
vlakke weg voor de wind ja
anders nee
en bovendien: ga gewoon nooit onder de 2500 toeren zitten ivm je koeling.
Waarom zou je trouwens 5 versnellingen willen gebruiken;
Hardlopen met bepakking op je rug vraagt toch ook om een andere 'overbrenging' in jouw lijf.....
En als je dat nooit doet, denk dan aan een vol winkelwagentje dat je duwt.

Ik kende een iemand die met een S80 2,4 140pk een 1400kg caravan trok.
Zei dat het prima ging naar Italië.

Gewoon lekker proberen en genieten van je combi
Een S80 is toch zeker geen C3'tje......
En je caravan is gewoon een middenklasser.

Re: S80 2.0T als caravantrekker.

Geplaatst: 07.01.2015 - 08:28
door Walter
Hebben ze bij die caravanclub wel eens met zo'n auto gereden? Die vijfpitter is van nature al soepel, zeker met de LPT erop. Koppelkromme is eigenlijk ideaal en vermogen is prima. Snap werkelijk niet waar die zuurpruim zijn verhaal vandaan haalt... Geschreven door de vriendin van Superfunky waarschijnlijk.

Re: S80 2.0T als caravantrekker.

Geplaatst: 09.01.2015 - 15:53
door Volvo-Cees
Bij caravantrekker.nl letten ze niet alleen op motorvermogen maar ook de gewichtsverdeling.
En die laten ze 'zwaar' wegen, en terecht, op papier zal de Chateau waarschijnlijk veel mogen wegen incl. laadvermogen.
En dat gewicht is dan weer te zwaar om comfortabel/veilig te rijden. Zodoende komen hun aan het advies.
Het is dus zaak goed naar je belading te kijken, hoe lichter de caravan en hoe zwaarder de auto des te beter.
De auto blijft dan altijd de baas ipv de caravan.

Qua trekvermogen en souplesse zul je niet te klagen hebben met een 5-cilinder LPT. En ik zie dat hij ook nog eens getuned is, hoeveel PK en NM heb je nu bij hoeveel toeren?
En wat is het leeggewicht van de caravan en wat mag ie maximaal wegen? En wat zijn de gewichten van je auto?

Gr. Cees

Re: S80 2.0T als caravantrekker.

Geplaatst: 09.01.2015 - 19:14
door gsx750r
Volvo-Cees schreef:En ik zie dat hij ook nog eens getuned is, hoeveel PK en NM heb je nu bij hoeveel toeren?
Zie mijn onderschrift. Bij welk toerental weet ik zo even niet. Ik heb overigens de keuze om met of zonder tuning te rijden.
Het is een Portugese S80 d.w.z. dat de 2.0T motor in deze vorm in Nederland nooit leverbaar is geweest. Het oorspronkelijke aantal pk's bedraagt 163 maar helaas kan ik niet zo snel achterhalen wat het koppel is.
Volvo-Cees schreef:En wat is het leeggewicht van de caravan en wat mag ie maximaal wegen? En wat zijn de gewichten van je auto?
Belangrijk om te weten is dat de gehele combinatie Portugees is d.w.z. op Portugees kenteken staat en ik me dus te houden heb aan de gegevens die op de Portugese kentekenbewijzen staan.

Leeggewicht caravan: 1175 kg
TMM caravan: 1500 kg

Leeggewicht auto: 1638 kg
TMM auto: 2050 kg
Max. toegestane trekgewicht: 1800 kg
Wat het gewicht van een combinatie mag zijn ("treingewicht") wordt niet vermeld.

Het eerste deel van je reactie is mij helemaal bekend en ook duidelijk. Zoals ik al geschreven had was de combinatie met de BMW totaal geen probleem om over de Defender maar te zwijgen. Met caravan is deze op een helling niet vooruit te branden maar dat er iets achter hangt daar merk je qua gewicht niets van maar ja dat ding mag dan ook 3500 kg trekken. Het treingewicht mag 6550 kg bedragen. Als ik op caravantrekker.nl kijk bij andere S80's (anders gemotoriseerd maar wel met een vergelijkbaar aantal pk's/koppel) dan blijft het advies/de conclusie hetzelfde.
De motor is geen probleem maar de stabiliteit is laten we zeggen twijfelachtig.

Vandaar dat ik gehoopt had hier wat (onderbouwde) ervaringen te kunnen lezen.
mees schreef:Gewoon lekker proberen en genieten van je combi
Ja, goed idee maar dan moet er wel eerst een trekhaak onder zitten. In geld uitgeven waarvan uiteindelijk blijkt dat het weggegooid blijkt te zijn heb ik niet zo'n zin.

Rob

Re: S80 2.0T als caravantrekker.

Geplaatst: 10.01.2015 - 00:25
door Volvo-Cees
Ik heb zojuist bij caravantrekker even jouw combinatie ingevuld.
En de door jouw opgegeven gewichten ingevoerd, en dan kom ik op 4,5 groene sterren.
Ik heb dan in de caravan 250 kg belading gedaan en ook in de auto.
De gewichtsverdeling is dan 75% wat als uitstekende combi word benoemd...!

Re: S80 2.0T als caravantrekker.

Geplaatst: 10.01.2015 - 01:23
door gsx750r
Volvo-Cees schreef:Ik heb zojuist bij caravantrekker even jouw combinatie ingevuld.
Dan heb ik kennelijk iets gemist of verkeerd gedaan. Kun je nog aangeven welke S80 je hebt ingevoerd want ik ben nu natuurlijk zeer nieuwsgierig geworden?
O ja, uiteraard erg bedankt voor het meedenken en de genomen moeite!

Rob

Re: S80 2.0T als caravantrekker.

Geplaatst: 10.01.2015 - 15:59
door Volvo-Cees
Ik krijg de link niet gekopieerd, dus dan maar even zo...

Ik heb een Volvo S80 2.0T met 180pk uit 2002 (4e van onder in het rijtje).

Dan een Chateau ingevoerd; Cantara CT 520 uit 2007 met een leeggewicht van 1340.

Als je dit bevestigt hebt, kun je op de volgende pagina, de gewichten nog aanpassen.
Dat gedaan aan de hand van de gewichten die jij opgaf.

Zo kom je tot een duidelijk beeld...

Succes, Cees

Re: S80 2.0T als caravantrekker.

Geplaatst: 11.01.2015 - 07:05
door storm480
Bij het zien van onderstaand plaatje kan ik mij niet voorstellen dat een S80 niet geschikt is om caravans te trekken...
Ja...hij zakt iets door...maar dat kun je beperken door je kogeldruk goed te meten.
Voor comfortabel rijgedrag is zoals eerder aangegeven de gewichtsverdeling natuurlijk van doorslaggevend belang. En als dat niet uit zou komen bied een stabilisator kop uitkomst ;-)

Re: S80 2.0T als caravantrekker.

Geplaatst: 11.01.2015 - 08:01
door mees
@Storm480: wat een geweldige caravan/combi heb je geplaatst.

Onderstaande combi's kwam ik tegen in de jaren 90.
Een gewone 245 en 744 met dubbelassers.
Die 744 stond op de Noordkaap en de tunnel naar dat laatste eiland is steiler dan menig 'vakantie-helling' naar Zuid Europa.
Hoop de twijfel van TS weggenomen te hebben.........

Re: S80 2.0T als caravantrekker.

Geplaatst: 11.01.2015 - 15:39
door Hans oet Twent
Wel alles valt en staat met de belading. Ram je de caravan helemaal vol of niet? En je auto stop je daar ok wat in ja of nee? als de caravan fors zwaarder is dan de auto zou je wat uitdagingen kunnen krijgen. En dan nog de hamvraag wat voor rijder ben je? wil je doorstampen en in een korte tijd van A naar B gaan? Of accepteer je de rust van het reizen en blijf je achter een vrachtwagen hangen?

Als je met verstand de combinatie rijdt en de belading goed in orde hebt dan voorzie ik geen problemen. Je zult niet als eerste boven zijn, en het inhalen op een provinciale weg zou wat langer kunnen duren. De schakelmomenten zullen wat vaker zijn. Maar goed dat is zoals het is. En dat is hetgeen er geschreven wordt. Lekker mee gaan rijden en net als iedere caravanrijder dat zou moeten doen het gevoel en de kop erbij houden.

Bij mij zit alles in de caravan. Voortent enzo heb ik niet. Achterin de auto zit een bruine Labrador en een gereedschap koffer. Extra bijzet tentjes, slaapzakken, matjes, stoelen, reservewiel, houtblokken, haringen enz. enz. enz. Caravan weegt dik 1500kg. Auto zal met 4 personen rond de 300/350kg beladen zijn. Mondeo weegt 1485kg dus de verhouding houdt niet over maar is oké.

Succes!

Re: S80 2.0T als caravantrekker.

Geplaatst: 13.01.2015 - 14:18
door gsx750r
Iedereen bedankt voor de reacties/adviezen e.d. en ook ......... voor het opentrappen van openstaande deuren ;-)
Volvo-Cees schreef:Ik heb een Volvo S80 2.0T met 180pk uit 2002 (4e van onder in het rijtje). Dan een Chateau ingevoerd; Cantara CT 520 uit 2007 met een leeggewicht van 1340.
Heb ik intussen ook gedaan en dat geeft inderdaad een geheel ander, positief, resultaat. Ook even met m'n ruim 90 kg op de rand van de kofferbak gaan zitten (zover mogelijk naar achteren) en dan zakt de vering 3 á 4 cm in. Lijkt mij acceptabel. Blijft op dit moment het nadenken over het wel of geen trekhaak laten monteren of ......... toch de Defender maar pakken.
Wat ook erg meeweegt is de prijs van een trekhaak bij de dealer. Ik ga onder een intussen 16 jaar oude auto, gezien het prijskaartje, echt geen afneembare trekhaak meer laten monteren die hoogstens 2x per jaar gebruikt gaat worden! De caravan wordt wel veel gebruikt maar dat is dan hier in Portugal achter de Defender omdat we dan vaak naar ons bekende plaatsen rijden (dagtoerisme) die met een gewone auto met caravan onbereikbaar zijn.
Maar goed, eerst maar eens kijken wat een niet-afneembare kost.

En sinds gisteren is de auto motorisch ook een beetje ziek. Dus dat moet ook eerst weer in orde zijn. In dit topic kun je daar meer over lezen.

Rob