Pagina 1 van 1

Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 18.01.2015 - 17:05
door Edwin
Over 2 weken moet de machtige, menige stoplichtsprint winnende Zweedse geweldenaar weer voor z'n jaarlijkse APK en beurtje.

Al een aantal jaar doe ik alleen APK en olie. Vorig jaar ook de remolie laten verversen, maar verder heb ik jaren geleden al besloten alleen iets te vervangen o.b.v. klachten cq. mankementen. Oké, oké, behalve de AT olie dan...

Nu zit ik echter met de voorste, onderste motorsteun. Ik heb (denk ik) geen merkbare klachten maar kan me voorstellen dat ie gaar is. De bovenste steun heb ik 2 jaar geleden zelf vervangen omdat ie rondom helemaal los was.
Kan me dan ook indenken dat de onderste na 14,5 jaar en 188.000 km ook niet fris meer is.

Wat zijn eventuele symptomen van een gare steun? Met de bovenste had ik ook geen klachten en merkte ook geen verschil na vervanging.

Mijn vraag is nu, is die onderste motorsteun net zo snel of sneller danwel langzamer aan de beurt als de bovenste motorsteun.
Ik kan natuurlijk mijn garage de steun laten controleren en eventueel vervangen, maar ik heb op diverse filmpjes op youtube gezien dag het een makkelijk karweitje is. Afdekplaat eronder weg, 4 bouten los en klaar.
Ik kan en wil dit ook wel zelf doen maar weet niet of de auto dan persé horizontaal moet staan of dat ie ook schuin mag staan, met de voorwielen op van die oprijdbokken? M.a.w. kan de steun ook in een hellende positie vervangen worden of staat er dan op de één of andere manier spanning op?

En dan is er nog de steun aan de zijkant. Zelfde vragen al weet ik al wel dat die moeilijker te vervangen is.

Gr. Edwin.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 20.01.2015 - 19:23
door edraket
Je kunt de steun prima op bokken vervangen, alleen moet de motor ietsje opgekrikt worden om de steun vrij te krijgen. De bovenste moet daarvoor ook los. Op zich kan de steun van boven worden vervangen, dus alleen de afdekplaat eraf, steun lossen, bovenste steun los enz.
Er zit ook nog een steun onder achteraan, een baksteun en een teun aan de rechterkant. De kans dat de rechter steun en de baksteun gaar is is veel groter. Zeker de baksteun gaat snel stuk. Deze zit aan bak en subframe vast.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 22.01.2015 - 19:06
door arjan_de_jong
of je zet hem bij iemand op de brug. Er zijn vast forumers in de buurt waar dat kan. Hier ben je welkom maar weet niet of je omgeving Zwolle te ver vind

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 22.01.2015 - 20:15
door Edwin
arjan_de_jong schreef: of je zet hem bij iemand op de brug. Er zijn vast forumers in de buurt waar dat kan. Hier ben je welkom maar weet niet of je omgeving Zwolle te ver vind
Bedankt voor je aanbod. Zwolle is maar 25 min. voor mij.
Kom er misschien bij je op terug!

Gr. Edwin.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 23.01.2015 - 08:53
door elianmars
Ed, de versnellingsbaksteun wordt ook wel torsiestang genoemd. Ik denk dat Edwin deze bedoelt. En deze steun is heel makkelijk te vervangen.

Zeker als de bovenste motorsteun helemaal los was, kun je er vanuit gaan dat de torsiestang ook gaar is.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 23.01.2015 - 14:34
door edraket
Marcel, klinkt inderdaad logisch, kan alleen uit het berichtje niet afleiden welke hij precies bedoelt, maar de omschrijving duidt inderdaad op de baksteun.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 24.01.2015 - 16:48
door Edwin
@ Ed en Marcel: ik bedoel die "lange" steun, die midden vooraan de motor zit. DEZE. Volgens de omschrijving heet ie motorsteun torsiestang.

Was al een filmpje op YT tegen gekomen van een Amerikaan die liet zien hoe je die vervangt bij een 850/V70 en dat zag er simpel uit. Je hoeft er zo te zien alleen maar bij te kunnen, maar vroeg me dus af of de auto dan ook schuin mag staan, of dat de steun dan onder spanning komt o.i.d.?

Gr. Edwin.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 24.01.2015 - 17:54
door MN-NL
Die wissel je zo om, prima bereikbaar. Maar wat bedoel je met schuin? De auto moet op een paar stevige steunen staan, alleen een krik is niet stabiel. Als je de steunen onder het subframe zet is alkes ok.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 25.01.2015 - 11:55
door Edwin
Met schuin bedoel ik dat dan alleen de voorwielen van de grond af zijn, met de achterwielen op de grond en zodoende 'schuin'. En dan inderdaad op assteunen of van die oprij blokken.

Gr. Edwin.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 30.01.2015 - 17:50
door Edwin
Vandaag de auto probleemloos door de APK en z'n beurt gehad.
Tevens zijn alle motorsteunen en ophangingsrubbers op mijn verzoek nagekeken en er was er geen één gaar!?
De monteur heeft overal gekeken en geport maar kon niets aan kapotte/losse/versleten rubbers of steunen ontdekken.

Ik had toch echt wel verwacht dat die torsiesteun gaar zou zijn aangezien de bovenste dat een paar jaar geleden ook was, maar nee dus.

Dan kan het zijn dat ie al eens vervangen is voordat ik de auto kocht óf slijt ie minder hard bij een automaatbak omdat die nooit 'schokkend' schakelt en daardoor de steun minder belast?

Ook is het licht bonkende/kloppende geluid (lijkt op geluid van versleten stabilisatorstangetjes) nu weg?
Kan misschien komen van het gepor?

Gr. Edwin.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 02.03.2015 - 14:39
door Kwartel
Lekkere topic-kick maar hoe klonk jouw T5 bij het stoplicht voordat ze naar die steunen hadden gekeken? Die van mij bromt behoorlijk (vooral als hij koud is) en samen met het geklop/bonk wat ik hoor zijn de onderste motorsteunen één van mijn hoofdverdachten. Misschien wil je even naar mijn topic kijken waar ik dit probleem probeer te tackelen?

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 05.03.2015 - 19:42
door Turbodesk
Versleten rubbers kan je niet even nakijken door met een stangetje er tussen te porren. De voorste en achterste zijn vacuum gestuurde steunen. Deze kan je controleren door het slangetje van het vacuum te volgen en deze bij de splitter even los te halen. vervolgens even flink vacuum zuigen met de mond en je tong over het gaatje van het slangetje plaatsen. Als je tong langere tijd vast gezogen blijft zijn de steunen niet aan vervanging toe. Is je tong direct weer los dan zuigen ze niet meer vacuum en moeten ze vervangen worden.

De steun onder de distributieriem is vaak na zo`n kilometerstand ingezakt en laat daardoor meer trillingen door. Het rubber kan er dan prima uit zien en hoeft niet los te zitten.

De torsie steun bij de bak zit ook geen speling op als de rubbers kapot zijn. Dit kan je alleen visueel controleren door hem los te halen.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 05.03.2015 - 23:26
door kevinwalter
Turbodesk schreef: Versleten rubbers kan je niet even nakijken door met een stangetje er tussen te porren. De voorste en achterste zijn vacuum gestuurde steunen. Deze kan je controleren door het slangetje van het vacuum te volgen en deze bij de splitter even los te halen. vervolgens even flink vacuum zuigen met de mond en je tong over het gaatje van het slangetje plaatsen. Als je tong langere tijd vast gezogen blijft zijn de steunen niet aan vervanging toe. Is je tong direct weer los dan zuigen ze niet meer vacuum en moeten ze vervangen worden.

Die vacuum steunen zijn toch enkel beschikbaar bij de dieselvariant of niet? Ik heb mijn steunen grondig bekeken en zag nergens 1 waar slangetjes uitkwamen oid.

Mij is ook verteld dat de motorsteuenen van de Benzine motoren niet zo snel over de toonbank gaan als die van diesels.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 06.03.2015 - 15:51
door Edwin
Kwartel schreef: Lekkere topic-kick maar hoe klonk jouw T5 bij het stoplicht voordat ze naar die steunen hadden gekeken? Die van mij bromt behoorlijk (vooral als hij koud is) en samen met het geklop/bonk wat ik hoor zijn de onderste motorsteunen één van mijn hoofdverdachten. Misschien wil je even naar mijn topic kijken waar ik dit probleem probeer te tackelen?
Dat brommen herken ik niet. Bij koude motor klinkt het wel wat rauwer maar dat is na een paar minuten weg.
Verder merk ik eigenlijk niet iets wat me opvalt wat niet goed zou kunnen zijn, maar heb dan ook geen vergelijkings materiaal, behalve de auto van Gerald. En die reed alleen anders in de zin van dat die volgens mij verlaagd is, maar niet met meer of minder brommend geluid.

Ik ga nu jouw topic ook even kezen. ;-)

Gr. Edwin.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 06.03.2015 - 17:49
door Gerald de Groot
Edwin schreef: Ik ga nu jouw topic ook even kezen. ;-)

Gr. Edwin.
Laten we het wel netjes houden op dit forum >_<

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 06.03.2015 - 20:02
door Edwin
Gerald de Groot schreef:
Edwin schreef: Ik ga nu jouw topic ook even kezen. ;-)

Gr. Edwin.
Laten we het wel netjes houden op dit forum >_<
Haha inderdaad.

Typen op een iPad is niet mijn ding...

Gr. Edwin.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 06.03.2015 - 20:46
door kevinwalter
*Edwin gooit iPad door de ruit*?

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 07.03.2015 - 20:09
door Edwin
kevinwalter schreef: *Edwin gooit iPad door de ruit*?
Nee, daar is dat ding te duur voor, :o maar wellicht dat zo'n fysiek toetsenbordje wel eens handig kan zijn....

Gr. Edwin.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 09.04.2015 - 19:50
door HoekmanR
Ik zie op internet dat de prijzen nog al variëren van de motorsteunen en subframe ''rubbers''. Soms vragen ze er het dubbele voor.. <_< Waar bestellen jullie deze? (S60 2001 170 pk)

Mijn zoektocht is intussen dus ook begonnen. Bij het maken van een bocht naar links hoor en voel ik een duidelijke resonantie in het stuurwiel. Ditzelfde geldt voor rechtuit 50 km/h en 90 km/h. Dit wordt alleen maar erger als ik met meerdere personen in de auto zit. Wielen zijn onlangs voorzien van nieuwe banden en uiteraard uitgebalanceerd.

Bedankt!

Groet, Rik.

Re: Voorste, onderste motorsteun.

Geplaatst: 09.04.2015 - 20:15
door sbv
Ik bestel zelf alles bij dealer waar ik leuke korting krijg waardoor het vaak niet eens duurder is dan aftermarket. balanceren wel goed gedaan ?
Draagarm rubbers kan, hoogteslag in banden kan ook al zijn ze nieuw