Pagina 1 van 2

Rook bij voorwielen

Geplaatst: 22.01.2015 - 14:31
door Bart
Sinds dat we de XC90 hebben hebben we 3 keer wat rook gehad bij de voorwielen, eigenlijk alleen bij koud weer. Het treedt alleen op bij koude motor, kan het zijn dat dit een soort extra motorverwarming is die aanslaat? Ook hoor je een fan draaien...

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 22.01.2015 - 14:35
door Walter
dat zou zeker kunnen. De efficiëntie van de motor is zo goed dat er weinig restwarmte overblijft voor het interieur

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 22.01.2015 - 14:47
door Jers3n
GEFELICITEERD!*

Ik zeg hup naar de dealer en standkachelsoftware laden/activeren, en een heerlijke warme ontdooide auto voor vertrek is uw winst, kost wel iets, maar da's een schijntje vergeleken bij de inbouwkosten van een nieuwe standkachel. Niet te lang mee wachten, juist met de koudere dagen winterse dagen is het zo lekker......

* uiteraard ervan uitgaande dat het de bijverwarming is die de rook produceert.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 22.01.2015 - 15:00
door Bart
Ik heb geen standverwarming gezien etc, maar zal hem eens bij de dealer laten uitlezen. Zou inderdaad mooi zijn, en ik zou eerlijk gezegd niet weten waar de rook anders vandaan zou moeten komen. Zoals gezegd is het bij een koude auto, bij koud weer dus er is nog niets heet genoeg waar vloeistof op kan verdampen.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 22.01.2015 - 15:13
door Jers3n
Klinkt wel aannemelijk, is het een geïmporteerd exemplaar? Bijverwarming was nl. o.a. in D standaard.
Bij ons start de bijverwarming op als het onder de +4 graden is, uiteraard enkel bij koude (of niet warm genoege) motor.
Hoor je in die situatie als je met een draaiende motor bij de tankklep gaat staan ook een hoger tikkend geluid? Dat zou dan het brandstofpompje van de bijverwarming zijn. Kan een paar tellen duren na start voordat dat hoorbaar is, en na stopzetten van de motor stop de bijverwarming ook direct alleen de fan draait nog een halfminuutje oid. na.

Ik zou er zeker even achter aan gaan, is nl echt een heerlijke optie. :D

EDIT: komt van HENNES toch? Zal wel import zijn dan.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 22.01.2015 - 15:44
door MN-NL
Even door de knieën! Je ziet de uitlaat van de standverwarming zo zitten onder de bumper. LV neem ik aan?
mbt activeren: ff bellen met Uden is ook een optie. Buitengewoon prettige accessoire!

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 22.01.2015 - 16:09
door mad
En als de rook een petroleumlucht heeft..... heb je een standkachel!

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 23.01.2015 - 16:12
door sjoerdbr
Mijn XC90 heeft exact hetzelfde en is (ook) geïmporteerd uit D.
Wat bedoelen jullie met activeren en hoe kun je het dan gebruiken?

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 23.01.2015 - 16:31
door MN-NL
Activeren is extra SW laden. De bijverwarming (die in wezen al een standverwarming is) krijgt extra bedieningsmogelijkheden waarmee je 2 tijdstippen kunt programmeren mbv de boordcomputer waarop de standkachel dan zorgt voor een aanganaam warme en ijsvrije auto. Plus de optie van direct aanzetten. Heerlijk op een dag als vandaag :-)

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 23.01.2015 - 16:38
door Walter
SW is software 8-)

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 23.01.2015 - 16:43
door bas850
Maar als hij nu al rookt, werkt het toch? Waarom moet je dan nog wat activeren?

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 23.01.2015 - 16:50
door pdreissen
bas850 schreef: Maar als hij nu al rookt, werkt het toch? Waarom moet je dan nog wat activeren?
Om de optie voor het programmeren vrij te schakelen, dat kun je met de linkse telescoop 2 tijdstippen programmeren wanneer je wilt vertrekken. Dan zorgt de auto ervoor (afhankelijk van buitentemperatuur) hoe laat de standkachel wordt ingeschakeld en je de ruiten niet meer hooft schoon te maken, je interieur al lekker warm is en het water van je motor al is opgewarmd, wat weer scheelt in brandstofkosten.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 23.01.2015 - 16:56
door Hans oet Twent
Bart;
STANDHEIZUNG! heerlijk warm instappen bij koud weer enzo... :-)

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 23.01.2015 - 17:17
door Jers3n
Even ter verduidelijking dan:
Wat nu functioneerd is de bijverwarming, die ivm de geringe restwarmte/het lange opwarmen van de dieselmotor, bij lagere temperaturen automatisch aanspringt om het interieur sneller comfortabel warm te krijgen. Daar heb je als bestuurder geen invloed op (al zal er via VIDA vast iets aan in te stellen zijn), werkt op diesel en met hardware die exact dezelfde is als die van een compleet standkachel systeem. In sommige landen, bv. Duitsland, werd dit systeem standaard op de diesels geleverd.

Voor een standkachel of parkeerverwarming, die wel door de bestuurder (via de boordcomputer) in te stellen/te bedienen/te programmeren is, is dan enkel nog de installatie een softwarepakket nodig, hardware zit er immers al in.
Daar moet (iig bij de Volvo dealer) meestal wel voor betaald worden (weet't niet exact maar gok op ca. €150?), maar dat valt in het niet bij het bedrag voor de inbouw van een geheel nieuw systeem (hard-en software, dat kost via de dealer achteraf nu ruim €2000, affabriek als losse optie was toenmalig ca. €1700, in een pakket wel wat goedkoper).
Dat zelfde SW-pakket was of is in Duitsland overigens aanzienlijk duurder als in NL.

Het huidige Scandinavian line bevat ook een standkachel, en dat is voor die prijs (€995) m.i. een mooie aanbod.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 23.01.2015 - 19:07
door 1-wiel
Programmeren software kost bij de dealer €98,00 ex btw...
Misschien kan volvotune het ook...

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 23.01.2015 - 22:17
door jajutho
Walter schreef: dat zou zeker kunnen. De efficiëntie van de motor is zo goed dat er weinig restwarmte overblijft voor het interieur
Grapje zeker, over die efficiëntie?
Het rendement van een dieselmotor is ongeveer 35%. Dat is toch bedroevend laag. Wel duidelijk meer dan een benzinemotor die maar 25% haalt.
J

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 09.02.2015 - 22:05
door Bart
Beetje late reactie, waarvoor excuses. Mooi om te weten dat het dus "gewoon" een bijverwarming/standkachel is. Denk niet dat we die deze winter nog nodig gaan hebben, of is het ook zinvol om de standkachel te laten werken om de motor al wat voor te verwarmen als vrouwlief korte stukjes rijdt?

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 09.02.2015 - 22:14
door Johan s60
Bij korte ritten zal de accu het zwaar krijgen deze, icm de standkachel, een stel regel is brandtijd is rijtijd.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 12.02.2015 - 14:17
door ivoandriessen
Ik ben pas aan de XC90, import uit Duitsland. Bij de aankoop direct de standkachel laten activeren.

1 woord: FANTASTISCH

Echter, actieradius op een volle tank wordt drastisch minder zodra je dat ding aanhebt.

Hiervoor in de V70 bijna iedere dag de elecktrische aan gehad, 1 week met de XC gedaan, maar dan haal ik een bedroevende 600KM op een tank.
Dus nu wat kieskeuriger daarmee geworden.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 25.01.2017 - 20:21
door zwacri
Een collega heeft sinds kort een XC90 D5, bouwjaar 2006 uit Duitsland. De auto geeft een borrelend geluid en rook als die opstart. Al de auto warm is speelt dit probleem niet meer. Hij vraagt zich af of dit veroorzaakt wordt door de standkachel en of deze ook uit te zetten is zodat de rook en het geluid achterwege blijft. Hij vraagt zich tevens af of de standkachel wel werkt omdat hij de afgelopen weken gewoon elke ochtend moest krabben.
Ik hoor graag