Pagina 1 van 1

Traction control gevoel bij maximaal insturen

Geplaatst: 26.01.2015 - 10:04
door Kwartel
Google en zoekfunctie brachten me niet verder, vandaar dat ik er een topic aan waag.

Soms bij manoeuvres waarbij ik maximaal moet insturen (wegrijden, parkeren) lijkt het binnenste wiel even te reageren alsof de traction control in moet grijpen. Dus eventjes een paar bokjes bokje in het gedrag van de wiel. Aangezien het ook gebeurt bij zeer matig gas lijkt het mij niet te liggen aan de traction control die 'gewoon' ingrijpt om niet te gaan slippen.
Motorisch bokt er niets, het zit puur in het wiel!

Iemand een idee of herkenning in bovenstaand verhaal?

Re: Traction control gevoel bij maximaal insturen

Geplaatst: 26.01.2015 - 10:22
door Walter
ik denk dat dat in je banden zit. Heb je zomerbanden? En merk je het voornamelijk bij koud weer, als je net wegrijdt?

Re: Traction control gevoel bij maximaal insturen

Geplaatst: 26.01.2015 - 12:55
door MN-NL
Ik denk dat het ligt aan het feit dat je maximaal ingestuurd bent, plus verminderde grip.

Bij maximaal insturen is het spoor dat de band moet rollen niet optimaal, én is het wiel enigszins gekanteld door het sturen. Daardoor heb je slechte grip op de weg bij dat betreffende wiel. Tel daarbij een nat wegdek, kinderkopjes, wellicht een zomerband en je voelt dat de band een beetje 'springt'. De spanning die in de band gewrongen wordt door het sturen ontlaad zich als het ware. Bij normale droge weg is de band in staat om wel grip te houden, en zal de band meer vervormen in de bocht.

Doet elke auto in meer of mindere mate trouwens, kijk eens naar het voorwiel van een 2CV bij maximale stuurkhoek :-)

(Voor de liefhebbers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann-principe)

Re: Traction control gevoel bij maximaal insturen

Geplaatst: 26.01.2015 - 15:39
door Kwartel
Bedankt voor jullie antwoord jongens, ik zal het eens in de gaten gaan houden.
Het betreffen inderdaad zomerbanden, ik zal -mocht het wegdek ooit nog droog worden- proberen wat ze doen als ik met warme banden op een droog wegdek rij. Tegen die tijd laat ik mijn bevindingen hier nog wel weten; wellicht interessant voor het nageslacht ;)

Re: Traction control gevoel bij maximaal insturen

Geplaatst: 26.01.2015 - 18:10
door Edwin
Ik herken het ook bij de zomerbanden met maximale stuuruitslag. En bij mij voelt het dan ook ietwat "bobbelig" in het stuur.

Nu met de winterbanden ook wel. Vooral op de glasse vloeren van parkeergarages, dan hoor je het wringen/schuren/piepen en schrapen. Bij iets meer gas lijkt het alsof de wielen met een licht piepend geluid spinnen.

Gr. Edwin.

Re: Traction control gevoel bij maximaal insturen

Geplaatst: 26.01.2015 - 19:20
door lint
Het is meer het wringen van de banden en als de traction control in werking treedt zie je het controlelampje aangaan.

Re: Traction control gevoel bij maximaal insturen

Geplaatst: 27.01.2015 - 00:50
door charly
Vermoedelijk heeft een en ander ook te maken met de ouderdom van de band. Naarmate de band ouder wordt, wordt hij ook harder. De soepelheid verdwijnt. Een nieuwe band zal het springerig gevoel niet hebben wegens de soepele flanken. Daarom zal een oudere band ook minder aan slijtage onderhevig zijn. Kijk maar naar de verschillende soorten tijdens F1-wedstrijden. "Soft"-banden gaan veel minder lang mee. Dus: een oude band is minder sletig doch minder baanvast. Vroeger reed ik wel eens met 2de-hands die per definitie ouder waren, resultaat: springen. Dat met de extremere geometrie van moderne ophangingen verklaart alles. De leeftijd staat als een cijfercode op de flank van elke band.