Pagina 1 van 1

draagarmrubber

Geplaatst: 31.01.2015 - 16:32
door staaf
Vandaag, tijdens het vervangen van de remschijven, gemerkt dat het achterste draagarmrubber (dat met de verticale bout) aan het doorscheuren is, ik zie reeds het metaal zitten. Op termijn moet dit dus hersteld worden.
Maar.... wat is nu wijsheid, er 1 vervangend rubber inpersen, ze allemaal vervangen (want de draagarm ligt dan toch los) of gewoon een nieuwe draagarm plaatsen.
Ik lees hier op het forum allerhande verhalen, rubbers uitpersen zou niet eenvoudig gaan, rubbers moeten uitgebrand worden, geen imitatie armen kopen etc.... De rubbers zijn bij mijn leverancier gewoon leverbaar (Moog) alsook volledige draagarmen (ook Moog). Prijzen voor originele rubbers of draagarmen heb ik nog niet.

Het gaat om een '07 V70 2.4d met 205000 km.

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 31.01.2015 - 16:45
door arjan_de_jong
Verse rubbers ga je zeker merken in je rijgedrag. Ik zou er niet te lang mee wachten.

Meestal zijn de andere rubbers ook toe aan vervanging.

Los rubber vervangen is te doen maar een complete draagarm is veel sneller te vervangen natuurlijk.

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 31.01.2015 - 17:12
door staaf
Ik ben niet van plan om hier lang mee te wachten, ik bedoelde vooral dat ik nog tijd had om me grondig te informeren vooraf.
Los rubbers vervangen heb ik al gedaan bij andere wagens, echter nog niet bij deze.
De achterste lijkt me nog steeds eenvoudig, bij de voorste moet de uilijning wel precies zijn.
Intussentijd al wat grondiger gelezen, dat uitbranden zou enkel nodig zijn als je de rubbers vervangt door PU bussen.

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 31.01.2015 - 17:14
door arjan_de_jong
Het los vervangen is te doen hoor.

Uitlijnen zou ik in alle gevallen doen. Goede kans is dat de auto al eens uitgelijnt is met half versleten rubbers en nu je ze gaat vervangen door splinter nieuwe staat hij toch iets anders op zijn poten.

En een volvo blijft nu eenmaal erg gevoelig voor de uitlijning

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 31.01.2015 - 17:16
door lint

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 31.01.2015 - 17:21
door staaf
Arjan, wat ik bedoelde met uitlijning van het voorste rubber was vooral dat deze volgens mij precies moet gemonteerd worden zodat de hoek van horizontale staafje gelijk blijft met de originele montage.

Lint, bedankt, ik had deze reeds zelf gevonden. Prijstechnisch is het dus zeker interessant om enkel de bussen te vervangen.

Bij estate-services zie ik een PU variant voor de voorste bus voor 22€, is dit wat?

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 26.04.2015 - 18:16
door staaf
Nu het wat warmer wordt ga ik er eens aan beginnen om de bussen te vervangen.
Ik ga gewoon dezelfde types gebruiken als er nu inzitten, dus geen PU exemplaren.
Wat is jullie ervaring met de fuseekogel? hier miszie ik nog niets aan; best meevervangen of kan deze best nog wel een tijd mee?

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 26.04.2015 - 20:32
door sbv
nu ligt de boel er toch af en kan je waarschijnlijk ook de auto laten uitlijnen. Ik neem ze bij draagarmen vervangen mee

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 26.04.2015 - 21:34
door charly
Neem a.u.b. originele draagarmen. Ze zijn duurder dan ersatz-types doch de kwaliteit is onvergelijkbaar! Ik spreek uit ervaring. U weet wel: de gierigheid bedriegt de wijsheid. Na 10.000 km waren ze reeds naar de haaien. Dan heb ik een origineel-alternatief gemonteerd, met name afkomstig van een gespecialiseerde afbraakhandel. 1 woord: perfect. Geen geslinger meer, muurvast op de weg.

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 26.04.2015 - 23:08
door staaf
Charly,

Ik ben van plan om gewoon de bussen te vervangen, niet de complete draagarm. Bij andere types wagen nog geen problemen mee gehad.

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 26.04.2015 - 23:17
door Johan s60
Je kan beter complete draagarmen vernieuwen, want metname de achterste gaan loszitten de klemkracht is na het vernieuwen niet meer optimaal

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 27.04.2015 - 00:40
door staaf
Ook bij de stalen draagarmen (na 2005)?
Ik kan me voorstellen dat dit speelt bij de alu versies, maar bij de stalen?

De dealer gaf ook aan dat zij er gewoon andere bussen inpersen.

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 27.04.2015 - 10:18
door kevinwalter
charly schreef: Neem a.u.b. originele draagarmen. Ze zijn duurder dan ersatz-types doch de kwaliteit is onvergelijkbaar! Ik spreek uit ervaring. U weet wel: de gierigheid bedriegt de wijsheid. Na 10.000 km waren ze reeds naar de haaien. Dan heb ik een origineel-alternatief gemonteerd, met name afkomstig van een gespecialiseerde afbraakhandel. 1 woord: perfect. Geen geslinger meer, muurvast op de weg.
Hier ook last van gehad. Ik had speciale Politie en Taxi rubbers er onder zitten van scandcar. Eéns maar nooit meer. Met nog geen 5000 KM waren beide draagarmen naar de haaien.

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 27.04.2015 - 11:18
door Johan s60
staaf schreef: Ook bij de stalen draagarmen (na 2005)?
Ik kan me voorstellen dat dit speelt bij de alu versies, maar bij de stalen?

De dealer gaf ook aan dat zij er gewoon andere bussen inpersen.
Het zal bij de stalen versie wel beter zijn, mijn ervaring gaat idd over de alum. draagarmen, de voorste laat zich erg lastig monteren zonder speciaal gereedschap

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 27.04.2015 - 18:39
door staaf
Vandaag alle onderdelen gehaald.
Is montage en demontage van de fuseekogel te doen zonder brug?

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 27.04.2015 - 21:20
door sbv
het is mij gelukt zonder brug. Wel setje stevige assteunen bij de hand

Re: draagarmrubber

Geplaatst: 01.05.2015 - 20:45
door staaf
Vandaag heb ik de draagarmrubbers en de fuseekogels vervangen.
Goed doenbaar, echter voor het gemak het fuseestuk gedemonteerd en de fuseekogels vervangen op de werkbank. Onder de wagen was dit niet doenbaar.
Uiteindelijk van geprofiteerd om de veerpoot volledig uit te bouwen en de staat van veerpootlager en rubbers gecontroleerd.
Rubbers waren nog in nieuwstaat na 210000km, veerpootlager was ook nog ok, echter dit ga ik wel vervangen als de schokdempers moeten vervangen worden.