Pagina 1 van 1

Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 02.02.2015 - 17:37
door ribruijn
Titel zegt genoeg. De 2.4 D5 was/is praktisch onverwoestbaar en staat bekend om het kunnen halen van (zeer) hoge kilometerstanden ("is net ingereden bij 2 ton"). Langzaam maar zeker zouden er nu ook ervaringen moeten komen met het 163 PK 5-cylinder blok (eerst bekend als D3, later als D4 -voordat dat een 4-cilinder werd-).

Het gaat me dus om de 5 cylinder 163 PK versie. Omdat dat toch ergens een gelijk blokje is (alleen iets kleiner) heb ik hier hoge verwachtingen van. Maar zijn er ook al praktijkervaringen? Het D4 blokje heeft nog wat verbeteringen ondergaan t.o.v. het D3 blok, maar is natuurlijk weer net ietsjes nieuwer.

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 02.02.2015 - 18:59
door Hans oet Twent
Je bedoelt de 2 liter 5 Cylinder met 163PK?

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 02.02.2015 - 20:23
door Frederik Welvaert
Lijkt me inderdaad om de 2 liter 5 cilinder te gaan. Is gewoon de gekende 2.4D die ze wat hebben laten krimpen. Alle ervaring van de 2.4D zit daar dus gewoon in verwerkt. Ik denk dat het qua betrouwbaarheid wel goed zit.

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 02.02.2015 - 21:47
door ribruijn
Ehm, ja. Er zijn toch geen andere 5 cilinders met 163 PK geweest? De 2.0D was toch een 4-cilinder (Ford of PSA?) met 136 PK, net als de "Belgische" D3 136 PK had?

Ik bedoel dus inderdaad de 163 PKMY2011 t/m MY2012 D3, en MY2013 D4. De "Nederlandse" benamingen zeg maar. En ik besef me nu dat de 2.4D inderdaad ook 163 PK had, excuses.

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 02.02.2015 - 23:34
door Hans oet Twent
De 2.0 5 cylinder met 163 PK en 400NM is een serieus blok. Kennis van me heeft dit D3 blok in een XC70 zitten. Ding wordt goed gebruikt en ingezet op lange stukken waar hij de auto flink laat gymnastieken. Maar evenzo op kortere stukken rondom de kerk.
Op de vraag of hij iets tekort komt is hij helder. Ja! Maar laat hem niet 'helpen' omdat hij geen concessie wil doen aan de bestaande parameters die standaard in de auto zitten.
Zijn oude V70 was de 2.4 diesel met 185PK en ik meen 380NM(?). Dit blok gaf hem meer vertrouwen.

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 03.02.2015 - 09:28
door NielsPHEV
Hans oet Twent schreef: De 2.0 5 cylinder met 163 PK en 400NM is een serieus blok. Kennis van me heeft dit D3 blok in een XC70 zitten. Ding wordt goed gebruikt en ingezet op lange stukken waar hij de auto flink laat gymnastieken. Maar evenzo op kortere stukken rondom de kerk.
Op de vraag of hij iets tekort komt is hij helder. Ja! Maar laat hem niet 'helpen' omdat hij geen concessie wil doen aan de bestaande parameters die standaard in de auto zitten.
Zijn oude V70 was de 2.4 diesel met 185PK en ik meen 380NM(?). Dit blok gaf hem meer vertrouwen.
Het tunen van dat blok (2.0 5 cil) levert ook weinig op ik had een rica tuning en kwam op de bank op 175 pk de turbo is te klein (in tegenstelling tot de D3 in de S/V60) om er meer vermogen uit te halen. De kleine powerband vond ik niet prettig. Ik zou zeker voor een 2.4 twin turbo D5 gaan.

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 05.02.2015 - 16:06
door BlackcurrantV70
Onze C70 heeft dit 2.0 D3 blok en die rijdt perfect, de smallere powerband ivm de 2.4 blokken is bij een automaat geen probleem omdat je toch zelf niet moet schakelen.

Mijn XC70 D3 AWD (2.4 163PK) is in NL niet leverbaar, die is wel minder brutaal dan de 2.0 D3 maar ik zou perfect met een 2.0 D3 kunnen leven.

De C70 heeft nu 50k gelopen zonder enig probleem

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 05.02.2015 - 16:49
door Geus
ribruijn schreef:Er zijn toch geen andere 5 cilinders met 163 PK geweest?
Zeker wel, de 2.4 D5 met 163 pk is jarenlang leverbaar geweest in diverse modellen. Vandaar dat specifiek even om de inhoud werd gevraagd. ;)

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 05.02.2015 - 18:05
door NielsPHEV
Geus schreef:
ribruijn schreef:Er zijn toch geen andere 5 cilinders met 163 PK geweest?
Zeker wel, de 2.4 D5 met 163 pk is jarenlang leverbaar geweest in diverse modellen. Vandaar dat specifiek even om de inhoud werd gevraagd. ;)
sterker nog dat is waar D5 mee begon zo rond 2000 2001

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 06.02.2015 - 01:02
door Frederik Welvaert
In Nederland (en België) was de allereerste D5 (rond 2001?) 163pk, z'n identieke, maar softwarematig teruggedraaide broertje "2.4D" had rond de 130pk. Later kreeg deze na wat upgrades 185pk en kreeg de softwarematig teruggeschroefde variant 163pk, weer met de
2.4D badge ipv D5. De laatste versie had dus 205/215pk, maar de softwarematig teruggedraaide variant heeft denk ik in NL niet bestaan. In België is deze leverbaar geweest vanaf 2010 als AWD versie onder de naam 2.4D/D3/D4. In NL was enkel de D5 als AWD leverbaar (verschil tussen fiscaal systeem dat in België gebaseerd is op het vermogen van de motor) Ik heb deze gekocht, specifiek omdat deze dmv chiptuning gemakkelijk aan te passen was naar D5 waarden (en een stuk daarboven...)

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 06.02.2015 - 17:00
door BlackcurrantV70
Mijn XC70 D3 AWD twin turbo van 2012 heeft ook 163pk en deze motor is identiek aan de D5 AWD 215pk twin turbo.

Chippen heb ik nog niet aangedurfd ivm mogelijke garantie/coulance problemen

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 06.02.2015 - 17:20
door m1karabijn
Frederik Welvaert schreef: In Nederland (en België) was de allereerste D5 (rond 2001?) 163pk, z'n identieke, maar softwarematig teruggedraaide broertje "2.4D" had rond de 130pk. Later kreeg deze na wat upgrades 185pk en kreeg de softwarematig teruggeschroefde variant 163pk, weer met de
2.4D badge ipv D5. De laatste versie had dus 205/215pk, maar de softwarematig teruggedraaide variant heeft denk ik in NL niet bestaan. In België is deze leverbaar geweest vanaf 2010 als AWD versie onder de naam 2.4D/D3/D4. In NL was enkel de D5 als AWD leverbaar (verschil tussen fiscaal systeem dat in België gebaseerd is op het vermogen van de motor) Ik heb deze gekocht, specifiek omdat deze dmv chiptuning gemakkelijk aan te passen was naar D5 waarden (en een stuk daarboven...)
mijn D5 is verleden jaar via import uit belgie gekomen
ik dacht ook dat het een 185 Pk was maar bij het tunen bij Obbe was het een 163 Pk versie met 385 Nm
ook was de computer beveiligd Obbe kon niet bij alle mappen komen
dus heeft hij de computer voorzichtig open gemaakt en dat is best spannend :'(
de eerste tuning kwam uit op 208 Pk met 495 Nm daarna de power tuning genomen en hij is nu 228 Pk en 540 Nm
de D5 is een beest van een blok :D
goed rustig warm rijden op tijd onderhoud dan gaat het een hele lange tijd mee en vele kilometers :D

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 08.02.2015 - 22:50
door Kokus
Al ruim 518.000 km met de XC70 D5 (163 pk) my2003.
Topding. Iedere 160k een nieuw distributiesetje erin en karren maar.
Één keer intercooler kapotgeblazen en bij ca 280.000 km wat koelvloeistof verlies aan de achterzijde van het blok (uitgang) ontdekt.
Blikje Bar's leaks erin (ipv reparatie van > € 800) en elke maand 100cc bijvullen. Afgelopen jaren zonder problemen 5 personen, volle bak en volle snelheid naar Italië en wintersport.
Ben benieuwd wanneer hij instort.

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 09.02.2015 - 12:52
door BraboFrits
BlackcurrantV70 schreef: Mijn XC70 D3 AWD twin turbo van 2012 heeft ook 163pk en deze motor is identiek aan de D5 AWD 215pk twin turbo.

Chippen heb ik nog niet aangedurfd ivm mogelijke garantie/coulance problemen
Ik heb dus de 215 pk variant. Hoe verleidelijk die tuning bij Obbe ook is, ik heb dezelfde bedenkingen. Omdat ik van polan ben om lang met deze V70 te gaan rijden lijkt het me niet verstandig om GT en aandrijflijn hoger te belasten.

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 09.02.2015 - 16:45
door BlackcurrantV70
Als je al een D5 met 215pk hebt zou ik het ook niet wagen, omdat de mijne slechts 163pk heeft, is er dus een ruimere marge tot 215pk, die ik zou kunnen wegnemen, maar ik ben te bang :-)

Mijn 240 estate diesel MY87 had slechts 83pk, dus echt te klagen heb ik niet... :-)

Re: Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Geplaatst: 10.02.2015 - 16:55
door RudyZ
Over het maximale vermogen zou ik me niet zo heel druk maken, wel om het maximale koppel wat de motor voort kan brengen (alhoewel het een gerelateerd is aan de ander). Ik meen dat de geartronic ontworpen is om een koppel van maximaal 440 Nm te kunnen verwerken, wellicht dat de handbak wat meer koppel aankan.
Maar goed, de manier waarop je omgaat met zoveel koppel bepaalt, lijkt mij, ook de levensduur van het materieel.