Pagina 1 van 2

powerbox of chip tuning

Geplaatst: 06.02.2015 - 23:05
door rebride
heren,

wat zijn eigenlijk de voor en de tegen van de powerbox vs chiptuning?

wat ik zo zie dat de powerbox veel goedkoper is en volgens mij niet traceerbaar voor de dealer.

maar kleven er ook nadelen aan?

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 07.02.2015 - 00:05
door lint
Lees hier informatie over de powerbox, wel gezien door een tuner:


Waarom geen powerbox?



In tegenstelling tot wat een powerbox verkoper u wil doen geloven kunnen wij u garanderen dat een powerbox niet goed of slecht werkt op moderne motoren ( EDC17 ) en simpelweg schadelijk is. De nieuwe generatie ecu's detecteert ook het plaatsen van een powerbox. Dus ook al verwijderd u de powerbox voor de servicebeurt dan nog kan de dealer zien dat er een tuning poging is gedaan.

We leggen u kort uit waarom een powerbox een amateuristische manier van tunen is. Omdat de powerbox maar een klein aantal factoren kan aanpassen is de toepassing onvoldoende veilig te noemen. Door alleen de inspuitdruk ( raildruk ) te verhogen, neemt de ingespoten diesel hoeveelheid drastisch toe, dit levert misschien in eerste instantie meer koppel, maar ook de ingespoten brandstof voor het bovenste dode punt neemt hierdoor toe. Hierdoor ontstaat een situatie die vergelijkbaar is met het vervroegen van het inspuitmoment. De dieselmotor zal dus een hogere tot veel te hoge topdruk en -temperatuur opbouwen. Een standaard dieselmotor zal dit niet lang uithouden. Door de veel te hoge verbrandingstemperatuur in de commonrail en cylinderkamerdruk vertoont de gemiddelde zuiger al snel barsten, waardoor compressieverlies optreedt. De eerstvolgende keer dat de dieselmotor dan zwaarder belast wordt, ontstaan hoge temperaturen in de barst waardoor plaatselijk de zuigerlegering smelt. Met een gat in de zuiger tot gevolg! Powerbox systemen kunnen informatie over de gaspedaalstand niet aanpassen, wat tot abnormaal hoge koppelingsslip leidt bij auto's met een automatische versnellingsbak. Ook zullen deze dieselmotoren vaak luider draaien (meer ‘dieselklop’). De te hoge koppelslip zal uiteindelijk ook lijden tot schade aan de automatische versnellingsbak zoals bij een multitronic of DSG. Wij raden daarom het gebruik van dergelijke kastjes af.
Er word ook wel eens gesproken over een powerbox welke alle kenvelden aanpast, deze bestaan niet omdat dit simpelweg niet kan.

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 07.02.2015 - 08:23
door V70/2.4D/2003
Daar is geen woord Frans bij edoch....om de transparantie te waarborgen en nu eens finaal de welles-nietes discussie voor te zijn:

* Bronvermelding aub
* Opmerking (ook zonder de bovenstaande informatie): Wie zijn auto lief heeft plaatst geen powerbox.

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 07.02.2015 - 10:31
door rebride
helder verhaal, van de powerbox zie ik dus vanaf, bedankt

lint schreef: Lees hier informatie over de powerbox, wel gezien door een tuner:


Waarom geen powerbox?



In tegenstelling tot wat een powerbox verkoper u wil doen geloven kunnen wij u garanderen dat een powerbox niet goed of slecht werkt op moderne motoren ( EDC17 ) en simpelweg schadelijk is. De nieuwe generatie ecu's detecteert ook het plaatsen van een powerbox. Dus ook al verwijderd u de powerbox voor de servicebeurt dan nog kan de dealer zien dat er een tuning poging is gedaan.

We leggen u kort uit waarom een powerbox een amateuristische manier van tunen is. Omdat de powerbox maar een klein aantal factoren kan aanpassen is de toepassing onvoldoende veilig te noemen. Door alleen de inspuitdruk ( raildruk ) te verhogen, neemt de ingespoten diesel hoeveelheid drastisch toe, dit levert misschien in eerste instantie meer koppel, maar ook de ingespoten brandstof voor het bovenste dode punt neemt hierdoor toe. Hierdoor ontstaat een situatie die vergelijkbaar is met het vervroegen van het inspuitmoment. De dieselmotor zal dus een hogere tot veel te hoge topdruk en -temperatuur opbouwen. Een standaard dieselmotor zal dit niet lang uithouden. Door de veel te hoge verbrandingstemperatuur in de commonrail en cylinderkamerdruk vertoont de gemiddelde zuiger al snel barsten, waardoor compressieverlies optreedt. De eerstvolgende keer dat de dieselmotor dan zwaarder belast wordt, ontstaan hoge temperaturen in de barst waardoor plaatselijk de zuigerlegering smelt. Met een gat in de zuiger tot gevolg! Powerbox systemen kunnen informatie over de gaspedaalstand niet aanpassen, wat tot abnormaal hoge koppelingsslip leidt bij auto's met een automatische versnellingsbak. Ook zullen deze dieselmotoren vaak luider draaien (meer ‘dieselklop’). De te hoge koppelslip zal uiteindelijk ook lijden tot schade aan de automatische versnellingsbak zoals bij een multitronic of DSG. Wij raden daarom het gebruik van dergelijke kastjes af.
Er word ook wel eens gesproken over een powerbox welke alle kenvelden aanpast, deze bestaan niet omdat dit simpelweg niet kan.

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 07.02.2015 - 11:20
door lint
V70/2.4D/2003 schreef: Daar is geen woord Frans bij edoch....om de transparantie te waarborgen en nu eens finaal de welles-nietes discussie voor te zijn:

* Bronvermelding aub
* Opmerking (ook zonder de bovenstaande informatie): Wie zijn auto lief heeft plaatst geen powerbox.
De bron: http://www.chiptuner.be/nl/faq/waarom-geen-powerbox/

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 07.02.2015 - 11:38
door V70/2.4D/2003
Dan zijn we compleet en aldus:

AMEN! O-)

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 07.02.2015 - 19:55
door V40-4ever
ecu tuning of powerbox?

Helemaal geen tuning!

De beste tuning is geen tuning, al zijn de ogenschijnlijk goedkope pk's moeilijk te weerstaan.
Tuning is in vrijwel alle gevallen het verkorten van de levensduur van motor en/of aandrijflijn.

Natuurlijk kun je als leaserijder ervoor kiezen dit te negeren, en hopen dat evt schade niet aan de tuning herleid wordt.
Wat je verstandig vindt mag je zelf invullen.

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 07.02.2015 - 21:40
door m1karabijn
V40-4ever schreef: ecu tuning of powerbox?

Helemaal geen tuning!

De beste tuning is geen tuning, al zijn de ogenschijnlijk goedkope pk's moeilijk te weerstaan.
Tuning is in vrijwel alle gevallen het verkorten van de levensduur van motor en/of aandrijflijn.

Natuurlijk kun je als leaserijder ervoor kiezen dit te negeren, en hopen dat evt schade niet aan de tuning herleid wordt.
Wat je verstandig vindt mag je zelf invullen.
wat je schrijft is klinkklare onzin over het verkorten van de levensduur
elke motor vanuit de fabriek is geknepen in power dus is er ruimte om te tunen als je een goede tuner neemt zal hij nooit het risico nemen dat de boel kapot gaat
maar elke motor moet eerst netjes worden warm gereden dan blijft alles heel sommige leaserijders kan het geen moer schelen of de motor goed of slecht wordt warm gereden want het is toch niet van hun zelf

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 08.02.2015 - 10:23
door Longone
Mensen die al een zeer snelle auto hebben en hem dan gaan tunen, zullen over het algemeen niet rustiger gaan rijden.

En dus: Meer slijtage aan je motor, aandrijflijn, banden en remmen. En in de pratijk een hoger brandstofverbruik ook (en ja, het verkoopargument richting je vrouw is dat 'ie zuiniger wordt).

Maar goed, het is legaal, dus al je het het geld (van de tuning, van het extra onderhoud, extra brandstof en extra kans op bekeuringen) waard vindt, moet je het doen :)

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 08.02.2015 - 10:49
door MN-NL
Over dat 'legaal' verschillen de meningen....

Daarnaast, als je een constructie (= motor) meer belast, zal de levensduur verkorten. Hoe dan ook. Specifiek bij een automotor zijn de specifieke gebruiksomstandigheden en de wijze van gebruiken ook belangrijke factoren in de uiteindelijke levensduur. Ook hangt het er net af van welk exemplaar je treft. Zoals ook op papier identieke auto's die min of meer tegelijk van de band komen toch anders aanvoelen en presteren. Is uiteindelijk een optelsom van toleranties en andere factoren. Waarbij 'binnen specificatie' toch een bandbreedte aan mogelijkheden geeft.

Dat elke motor vanaf fabriek geknepen is is ook flauwekul. Er wordt een bepaalde spec geleverd en dat is een combi van technische keuzes, marketing, levensduur, etc. etc. En daar wordt een bepaald bedrag voor gevraagd. Soms kom je met een software aanpassing aan een hogere spec. Vraagt de fabriek meer geld voor, de tuner kost ook geld (zonder BPM trouwens).

Kortom, het is niet zwart wit maar vooral heel veel grijs. Eén ding staat vast: tuning is killing voor je fabrieksgarantie. Als je toch garantie claimt en de tuning wordt niet opgemerkt, heb je gewoon geluk....

My 2 cents!

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 08.02.2015 - 19:56
door m1karabijn
MN-NL schreef: Over dat 'legaal' verschillen de meningen....

Daarnaast, als je een constructie (= motor) meer belast, zal de levensduur verkorten. Hoe dan ook. Specifiek bij een automotor zijn de specifieke gebruiksomstandigheden en de wijze van gebruiken ook belangrijke factoren in de uiteindelijke levensduur. Ook hangt het er net af van welk exemplaar je treft. Zoals ook op papier identieke auto's die min of meer tegelijk van de band komen toch anders aanvoelen en presteren. Is uiteindelijk een optelsom van toleranties en andere factoren. Waarbij 'binnen specificatie' toch een bandbreedte aan mogelijkheden geeft.

Dat elke motor vanaf fabriek geknepen is is ook flauwekul. Er wordt een bepaalde spec geleverd en dat is een combi van technische keuzes, marketing, levensduur, etc. etc. En daar wordt een bepaald bedrag voor gevraagd. Soms kom je met een software aanpassing aan een hogere spec. Vraagt de fabriek meer geld voor, de tuner kost ook geld (zonder BPM trouwens).

Kortom, het is niet zwart wit maar vooral heel veel grijs. Eén ding staat vast: tuning is killing voor je fabrieksgarantie. Als je toch garantie claimt en de tuning wordt niet opgemerkt, heb je gewoon geluk....

My 2 cents!
ik rij al een poosje en heb diverse auto's laten tunen
ik was een van de eerste die met een getuned citroen berlingo HDI reed
deze motoren waren vanaf fabriek 90 Pk en heb ik in belgie laten tunen naar 125 PK
deze tuner was een vakman die de wist wat hij deed
ik heb met de auto 295000Km gereden en hem verkocht en die persoon heeft er nog 210000Km mee gereden zonder problemen
de D5 motoren zijn er in 163 Pk en in 185 PK dat is een verschil van 22 Pk en als ik het dan lees heeft de 185 Pk versie een kortere levensduur
mijn V50 is door VovloTune getuned en Obbe zal nooit meewerken aan het (hoe moet ik het zeggen?)overtuned
van de motor
als je door middel van meer vermogen en minder toeren maken het zelfde of nog meer kan bereiken is dat niet slecht voor de motor sterker nog je hebt minder slijtage en minder verbruik
inderdaad het is niet zwart of wit maar alles valt of staat met het gebruik van de auto ga je met min 5 graden gelijk volgas de weg op dan gaat het niet lang goed
dan kom ik weer op sommige leaserijders die de auto misbruiken want gaat het kapot dan zijn de kosten toch niet voor hun

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 09.02.2015 - 06:14
door V70/2.4D/2003
Ik weet niet wat er na de crash van het forum nog is achtergebleven maar: gebruik de zoekfunctie eens M1KARABIJN, er is (of was) genoeg tuning-ellende te vinden. En ten aanzien van de legaliteit, ook daar is zat van te vinden en we kunnen stellen dat tuning, voor een deel zou mogen maar dat het ook daar wettelijk bezien zeker zijn grenzen kent.

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 09.02.2015 - 08:48
door Ben
Mods break,

topic verplaatst naar het Tuning board.

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 24.06.2015 - 15:09
door sebastiaan84
Even een kickje (sorry guys)

Als het gebruik van een powerbox echt zo schadelijk is als de chiptuner in de bron doet voorkomen (preken voor eigen parochie) waarom bied Toyota dan als optie een Powerbox aan voor hun diesels?

Een powerbox is natuurlijk wel algemener en niet op jou motor specifiek afegsteld, maar om nu direct te zeggen schadelijk? ik denk er iig het mijne van.

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 24.06.2015 - 15:10
door Ben
Als Toyota dat aanbiedt zal het wel afgestemd zijn op hun eigen motoren.

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 24.06.2015 - 15:53
door V50 R
Toyota is gestopt met de powerboxen vanwege de problemen met de d cat. Dus tjah, zegt genoeg denk ik. Externe ecu's zijn er wel, maar is nog steeds anders dan op maat tuning of ecu herschrijven. Specialisten geven nog steeds de voorkeur aan Ecu herschrijven, alleen door de goede beveiliging is dat niet zo makkelijk meer als vroeger.

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 24.06.2015 - 16:01
door sebastiaan84
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, zijn de powerboxen voor de 90 / 116/ 126 pk 2.0 D4-D motoren nog verkrijgbaar. de D-cat motoren waren de 2.2 D4-D's met 150 / 177 pk.

Waar het mij in de kern om ging was de opmerking dat een powerbox hoe dan ook schadelijk zou zijn, dat vind ik een aparte stelling.

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 24.06.2015 - 17:42
door V50 R
Zijn niet leverbaar door toyota zelf, maar alleen door externe partijen. Ze hebben het heel kort gedaan maar kregen problemen met de blokken. Powerboxen, de klassieke versies, zijn gewoon rotzooi. De moderne externe ecu's zijn al een stuk beter, maar goede externe ecu's zijn niet goedkoop itt de simpele powerboxen. Dus de stelling dat powerboxen schadelijk zijn, die klopt wel aardig...

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 25.06.2015 - 08:52
door sebastiaan84
Bij mijn weten stonden de TTE (Toyota Team Europe, de OPC/AMG van Toyota) Powerboxen in de officiële prijslijsten van de Toyota modellen van destijds en werden ze via het dealernetwerk geleverd in Nederland.
TTE werd bekend in de rallysport (Celica en Corolla)en later als founder van het F1 team van Toyota. Officieel heet het bedrijf sinds half jaren 90 TMG (Toyota Motorsport GmbH) en is het sinds die tijd 100 % eigendom van de Toyota Motor Corporation.
TTE word gevoerd als merknaam voor sportieve Toyota accessoires en Toyota Tunings producten, dus de externe partij die je noemt is iig niet TTE/TMG.

Ik kom zelf uit het Toyota wererldje (Starlet GT Turbo / Glanza en later de normale gezinskarren) ^_^

Mijn punt is duidelijk gemaakt, dat ik de opmerking dat een powerbox ten alle tijde slecht is, nogal kort door de bocht gezegd is. Het is niet de meest optimale manier en KAN als je een eenvoudige box hebt idd voor schade zorgen. :)

Het feit dat ze gestopt zijn geeft idd aan dat men problemen ervaren heeft, waarschijnlijk met de levensduur van de blokken.

Re: powerbox of chip tuning

Geplaatst: 25.06.2015 - 09:50
door diesel01
sebastiaan84 schreef: Bij mijn weten stonden de TTE (Toyota Team Europe, de OPC/AMG van Toyota) Powerboxen in de officiële prijslijsten van de Toyota modellen van destijds en werden ze via het dealernetwerk geleverd in Nederland.
TTE werd bekend in de rallysport (Celica en Corolla)en later als founder van het F1 team van Toyota. Officieel heet het bedrijf sinds half jaren 90 TMG (Toyota Motorsport GmbH) en is het sinds die tijd 100 % eigendom van de Toyota Motor Corporation.
TTE word gevoerd als merknaam voor sportieve Toyota accessoires en Toyota Tunings producten, dus de externe partij die je noemt is iig niet TTE/TMG.

Ik kom zelf uit het Toyota wererldje (Starlet GT Turbo / Glanza en later de normale gezinskarren) ^_^

Mijn punt is duidelijk gemaakt, dat ik de opmerking dat een powerbox ten alle tijde slecht is, nogal kort door de bocht gezegd is. Het is niet de meest optimale manier en KAN als je een eenvoudige box hebt idd voor schade zorgen. :)

Het feit dat ze gestopt zijn geeft idd aan dat men problemen ervaren heeft, waarschijnlijk met de levensduur van de blokken.
Toch exact wat V50 R zegt?
En dus rommel, of ik nu lease of privé rijd, ik zou die rommel niet in mijn auto willen hebben.