Pagina 1 van 2
V40 uit 1999 wil soms niet in de achteruit
Geplaatst: 17.07.2006 - 14:47
door vinni
Hallo,
Ik heb een probleem en het lijkt steeds erger te worden. De Auto wil soms niet in de achteruit stand. Ik schakel dan wat heen en weer en probeer het nog maar een keer. Ik moet de "ring" optillen om de auto in de achteruit te krijgen. Het lijkt wel of de auto gewoon in de 1 blijft. Iemand hier ervaring mee?
Re: V40 uit 1999 wil soms niet in de achteruit
Geplaatst: 17.07.2006 - 16:27
door marcelg
vinni schreef:Hallo,
Ik moet de "ring" optillen om de auto in de achteruit te krijgen. Het lijkt wel of de auto gewoon in de 1 blijft.
bedoel je hiermee dat je hem in zijn achteruit beprobeerd te krijgen zonder de ring omhoog te drukken? :?
dit is namelijk de beveiliging om hem juist in zijn achteruit te krijgen.
Geplaatst: 17.07.2006 - 16:38
door Walter
Dan heb je kans dat de schakelstang busjes versleten zijn, die zitten op het scharnierpunt van het mechanisme
Geplaatst: 17.07.2006 - 18:30
door arnoud
Had ik ook toen ik de auto tweedehands kocht. Was inderdaad een kwestie van de schakelbusjes (laten) vervangen. Bij mij was ook het selecteren van de 1 en de 2 soms bijna niet te doen...
Nu schakelt ie weer lekker soepel (voor een '98 Renault ding natuurlijk

)
Geplaatst: 17.07.2006 - 21:12
door marissen
« vinni » :Hallo,
Ik moet de "ring" optillen om de auto in de achteruit te krijgen. Het lijkt wel of de auto gewoon in de 1 blijft.
bedoel je hiermee dat je hem in zijn achteruit beprobeerd te krijgen zonder de ring omhoog te drukken?
dit is namelijk de beveiliging om hem juist in zijn achteruit te krijgen.
Juist, als je dat nooit gedaan hebt, is het nogal logisch dat ie het nu niet meer goed doet... Dus ff de busjes vervangen. Is makkelijk zelf te doen tegen lage kosten.
Geplaatst: 17.07.2006 - 21:54
door vinni
Hallo, blij te horen dat het zo simpel is. Alleen heb ik de schakelbusjes al laten vervangen (jan 2006). Toen ik de auto kocht ging hij moeilijk in de 1. Toen hebben ze onder garantie zitten stellen. Daarna ging de 1 wel goed maar de 5 weer niet. Weer terug geweest en toen wilden ze eindelijk de schakelbusjes vervangen. Twee van die witte "hoedjes" zal ik maar zeggen. Verder is er niets gedaan. Zou het nu aan de rubbertjes liggen? Moet ik dan toch maar bij een echte Volvo dealer langsgaan voor dit euvel? Verder een perfecte auto, maar het schakelijk blijft niet optimaal.
Re: V40 uit 1999 wil soms niet in de achteruit
Geplaatst: 17.07.2006 - 21:55
door vinni
marcelg schreef:vinni schreef:Hallo,
Ik moet de "ring" optillen om de auto in de achteruit te krijgen. Het lijkt wel of de auto gewoon in de 1 blijft.
bedoel je hiermee dat je hem in zijn achteruit beprobeerd te krijgen zonder de ring omhoog te drukken? :?
dit is namelijk de beveiliging om hem juist in zijn achteruit te krijgen.
Nee, dat bedoel ik niet.
Geplaatst: 19.07.2006 - 15:23
door Guestuser
Wat je ook kunt doen, is de koppeling half op laten komen bij een 'weigering', dan schiet hij zo in de versnelling.
Geplaatst: 27.07.2006 - 00:17
door Marino
Ik heb dit probleem nu ook, deze morgen zijn de schakelbusjes vervangen en toch helpt dit niet... wat kan dit dan nog zijn?
Geplaatst: 15.08.2006 - 13:10
door vinni
Zijn er nog mensen die opmerkingen hebben op dit euvel. Ik zit er aan te denken om bij een echte Volvo dealer langs te gaan en daar nogmaals de schakelbusjes (en rubbertjes) te laten vervangen en de schakelstang te laten afstellen. Zal wel wat kosten maar niet al te veel hoop ik. Als daarna alles weer goed werkt kan mijn vrouw ook weer veilig de weg op :0. De garage waar ik de auto gekocht heeft heb ik geen vertrouwen meer is. Ze hebben eerst de stangen zitten stellen en niet als eerste de schakelbusjes. Nu loopt het niet lekker meer.
Geplaatst: 07.09.2007 - 13:01
door Loeber
Ik heb hetzelfde euvel. In mei zijn de schakelbusjes bij de dealer vervangen en nu is het soms praktisch onmogelijk om hem in zijn achteruit te krijgen. Ik heb verschillende oplossingen gelezen (koppeling laten opkomen, olie verversen etc).
Is er iemand die me kan vertellen wat dé oplossing is?
Geplaatst: 07.09.2007 - 13:51
door Ramon&Ramon
die schakelstang af laten stellen,simpel.
Geplaatst: 07.09.2007 - 15:26
door Loeber
Is dat iets wat je zelf kan doen? Of kan de dealer dat snel (en goedkoop)?
Geplaatst: 07.09.2007 - 17:45
door Ramon&Ramon
is 5 min werk
Geplaatst: 08.09.2007 - 12:56
door corhog
Was bij mij ook het geval ,na een beurt wilde hij niet meer in de achteruit. Terug naar de dealer en deze heeft het zonder verdere kosten verholpen. Schakelt weer prima (eigenlijk beter).
Geplaatst: 08.09.2007 - 13:22
door timvandoorn
Ik heb hetzelfde probleem, ze hadden bij mij wat schakelbusjes vervangen tijdens de grote beurt (want dat was nodig zeiden ze..) sindsdien wil die soms niet in achteruit, vreeeeselijk irritant.. maar zal nu binnenkort even langs de dealer gaan en die moeten de boel maar goed afstellen.
Bedankt voor de tips!!
Geplaatst: 19.09.2007 - 09:16
door Loeber
Vooralsnog lijkt het probleem verdwenen nadat de dealer (gratis) de schakelstang heeft afgesteld. Dus bedankt voor de tips maar weer

Geplaatst: 22.02.2008 - 10:59
door joris2006
hoi. ik heb ook mijn busjes laten vervagen bij de dealer in arnhem gisteren. Het schakelen naar zijn 1 gaat beter, maar nog niet top
De monteur bij Scholten te Arnhem zei:
Wij stellen de stang nooit.
Dit heb ik al vaker gehoord.
Ik ben nu op zoek naar een dealer / garage die WEL stelt.
Graag in gelderland of brabant.
Graag zou ik wat adressen willen hebben.
Groetjes
joris
Geplaatst: 22.02.2008 - 13:28
door Loeber
Ik heb het door Nieuwenhuyzen in Deventer laten doen. Weliswaar niet in Gelderland maar vanaf Arnhem niet al te ver. Maar ik dacht dat er ook bepaalde versnellingsbakken waren waarbij het stellen niet kan? Misschien kan een echte kenner je hier meer over vertellen.
Geplaatst: 22.02.2008 - 14:00
door joris2006
ok,
Anders bel ik Nieuwenhuyzen volgende week even op. Ik rij op gas, dus kan relatief goedkoop op en neer!
Nog meer adressen iemand?