Pagina 1 van 2

Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 12.02.2015 - 09:36
door Erik V70
Ik vraag me iets af en ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Mijn XC70 2010 is af fabriek geleverd met een bandenreparatiekit. Die heb ik inmiddels omgeruild voor een thuiskomer met bijbehorend gereedschap maar ik ben benieuwd of het rijden met de thuiskomer geen schade aan de aandrijving tot gevolg kan hebben. Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen omdat Volvo de thuiskomer gewoon als optie levert, maar.... Bij AWD is het toch van belang om je banden goed in de gaten te houden en te zorgen voor niet teveel verschil in profiel tussen de verschillende banden?

Ik heb de rolomtrek van de verschillende wielen even met elkaar vergeleken en dit is de uitkomst:

Thuiskomer (125/80/17) Hoogte: 63,18 - Omtrek: 198,49
Winterbanden (215/65/16) Hoogte: 68,59 - Omtrek: 215,48
Zomerbanden (235/55/17) Hoogte: 69,03 - Omtrek: 216,86

Conclusie: De thuiskomer wijkt flink af van de "voorgeschreven" bandmaten.
Wat denken jullie, rijd je de AWD stuk bij gebruik van een thuiskomer of maakt het niet uit zo lang je er maar niet te ver op doorrijdt?

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 12.02.2015 - 09:46
door Lexus76
Volgens mij is dat geen goed plan. Ik heb er niet veel verstand van, maar voor mn gevoel draai je het dan stuk. Het ene wiel zal sneller draaien dan het andere wiel. Daarom is het beter om een thuiskomer te monteren op een niet aangedreven as. Bij awd wordt dat lastig. Zoals gezegd ik heb er niet veel verstand van, maar ik zou voor de reparatiekit gaan of een groter reservewiel aanschaffen. Ik ben benieuwd naar de verdere reacties hier.

Gr. Alex

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 12.02.2015 - 10:11
door lint
Het ding heet niet voor niets thuiskomer, is bedoeld voor maximaal 50 km en niet sneller rijden dan 80 km per uur.

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 12.02.2015 - 10:33
door Jers3n
Volgens mij is dat niet de juiste thuiskomer voor een XC70 (8,61% afwijking), ik zou daar zeker niet mee gaan rijden.
In onze achterbak ligt een 135/90r17 (omtrek 211,99, hoogte 67,48) thuiskomer, nu is dat welliswaar bij een MY07 (uit de 2000-2007 modelserie) maar wij hebben dezelfde maat winterbanden (215/65r16) en onze zomerbanden hebben de maat 215/60r17 (omtrek 216,71, hoogte 68,98).
Bij welk model zou die 'spare' moeten horen? En is deze geleverd door Volvo? Want ook voor een V70NN MY11 met bv. 225/55r16 (omtrek 205,43) banden is hij m.i. aan de (te) kleine kant (3,5% afwijking). Zag zo snel ook geen maat staan voor de thuiskomer in de instructie manual van MY11.

Bij 205/55r16 (omtrek 198,52) zou hij weer wel prima passen.

Buiten dat de maat m.i. niet klopt voor je XC, is het Haldex AWD systeem minder kritisch mbt de afwijkende bandenslijtage tussen voor- en achteras, het Visco-systeem, geleverd tot ca MY03, was daar wel erg gevoelig voor. Waar voor elke auto, ongeacht aandrijving, geldt dat een gelijkmatige slijtage van alle banden het beste is (regelmatig voor/achter wisselen).

En wat Lint terecht al opmerkt het is een thuiskomer, bedoeld om zo kort mogelijk te gebruiken met max 80 km/h, maar dan wel met de juiste maat natuurlijk. :D

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 12.02.2015 - 10:38
door Erik V70
Dank voor jullie snelle reacties. In de prijslijst staat als optie "Noodreservewiel T125/80 R17" dus de maat is juist. Interessante reacties, ben benieuwd naar overige meningen!

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 12.02.2015 - 10:50
door Jers3n
Ik zag dat ook net, en zag ook dat die maat (compact reservewiel, zit't daar dan in?) ook in het instructieboekje van MY08 aangegeven wordt, voor zowel de XC70 als de V70, vind't apart en zoals gezegd de afwijking erg groot.
Met zo'n spare zal de XC redelijk scheef staan lijkt me....

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 12.02.2015 - 12:59
door René D
Ik sluit me aan bij Lint.
Aan een thuiskomer zit een limiet qua snelheid en afstand.
Bedenk je dat reparatie sets soms niet goed werken.
Ik heb een keer een lekke band gehad wat niet direct opgemerkt werd.
Pas bij het wisselen van rijstrook viel het op dat de auto wat zweefde.
Gevolg was dat de band niet meer te repareren was.
Gelukkig heb ik altijd een reserve band dan wel thuiskomer gehad anders kan de ANWB je komen redden.

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 12.02.2015 - 20:19
door jajutho
Ik kan me niet voorstellen dat een omtrekverschil een schade zou veroorzaken. Precies daarvoor heeft men het differentieel uitgevonden!! Als het waar is wat jullie stellen dan mag je met deze wagen geen bochten maken!!

Binnenwiel draait een cirkel D=9meter, buitenwiel draait D=11meter. Dat is 3,14 x 9m = 28,27meter afgelegde weg tegen 3,14 x 11m = 34,56m. Een verschil van 6,29 meter!!

Gr,
J

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 12.02.2015 - 20:25
door BlackcurrantV70
De thuiskomer voor de V70 is inderdaad dezelfde maat als die voor de XC60, wel eignaardig vind ik.

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 13.02.2015 - 09:52
door MU
jajutho schreef: Ik kan me niet voorstellen dat een omtrekverschil een schade zou veroorzaken. Precies daarvoor heeft men het differentieel uitgevonden!! Als het waar is wat jullie stellen dan mag je met deze wagen geen bochten maken!!

Binnenwiel draait een cirkel D=9meter, buitenwiel draait D=11meter. Dat is 3,14 x 9m = 28,27meter afgelegde weg tegen 3,14 x 11m = 34,56m. Een verschil van 6,29 meter!!
+1

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 13.02.2015 - 10:18
door Jers3n
Ik ben ook niet zo zeer bang dat er direct iets kapot gaat, verbaas mijn er alleen over dat er een reservewiel geleverd wordt in een zoveel afwijkende maat. Het maar voor korte afstand met beperkte snelheid, maar is het niet zo dat systemen in de auto bij rechtuit rijden gaan reageren op het verschil in aantal omwentelingen? Zeker bij een AWD?

Ik begrijp inmiddels dat er bij de NN-modellen ook geen groter, passend bij de XC70 wielmaat, reservewiel in de sparing onder de bagageruimte past.....

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 13.02.2015 - 10:33
door Erik V70
Wederom dank voor alle reacties. Wordt nog een interessant topic zo!
@JErs3n: Dit is echt wel de maximale maat die past. De thuiskomer ligt met name aan de voorzijde precies pas.

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 13.02.2015 - 22:10
door M@rcel
De bedoeling van een thuiskomer is om je thuis te brengen. Met zo'n bandje moet je rustig rijden. Is het niet zo dat dan de achterwielen niet aangedreven worden?

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 13.02.2015 - 22:52
door Elveka
Als je normaal onderhoud doet binnen de 12 maanden, geniet je van Volvo-assistance .... die komt je helpen met een lekke band dacht ik !

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 13.02.2015 - 22:54
door M@rcel
Ook als je ergens in de binnenlanden van Polen, Portugal of Macedonië staat?

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 13.02.2015 - 23:03
door lint
Vast wel maar dan kan het misschien wat langer duren.

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 13.02.2015 - 23:29
door Jers3n
@M@rcel; enig idee hoe dat uitschakelen dan zou kunnen werken? (En waarom uitschakelen?)
Ik heb er gisteren nog even op gegoogled, en er wordt wel meer over de spare en de afmeting geschreven. Ik ben ook iets over het uitschakelen van de AWD tegengekomen, hier, maar bij die persoon stond er iets over een handeling voor uitschakelen van het AWD-systeem in de manual benoemd (niet beschreven). Navraag (volgende pagina uit topic in de link) bij Volvo levert niet veel op....

@Elveka: en dan? Dan duurt het een stuk langer en monteert de plaatselijke ANWB (ingehuurd door Assistance) de spare ipv jezelf en ga je er vervolgens alsnog mee rijden?
Of wordt je auto afgesleept, waarvoor bij rollend slepen met de voorwielen los bij een AWD ook weer aparte aanbevelingen gelden (zie instructieboekje).....

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 13.02.2015 - 23:36
door M@rcel
De AWD in onze Volvo's is geen permanente AWD. De achterwielen worden alleen bijgeschakeld indien nodig. Oftewel als de voorwielen het vermogen aankunnen zonder slip of spin (wat je mag verwachten met een rijstijl passend bij een thuiskomer) is onze AWD een FWD. Verantwoordelijk voor deze eigenschap is de Haldex (oudere modeljaren VISCO) koppeling. Deze koppeling kan de achterwielen van 0 tot 100% bijschakelen. 0% betekent, effectief, FWD. 100% betekent een vermogensverdeling van 50% naar de voorwielen en 50% naar de achterwielen.

Betere uitleg: http://www.marcovw.nl/Motor/Haldex/haldex.htm

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 14.02.2015 - 07:40
door mees
Volgens de folder (van mijn Visco model 2002) is er altijd een beetje AWD, lees koppel in de Visco.
Ongeveer 10% achter en 90% voor.
Zet je auto op een brug en film het.
Als je wilt kan je per mail mijn fimpje zien,
zendt je maildres maar per PM .....

Met rustig rijden / weinig gas geven en dus weinig vermogen vragen, heb je altijd AWD;
ook met caravan rustig rijdend over nat gras (zelfs achteruit)
Geef je meer of veel gas, slipt een voorwiel heel even en 'wordt de visco heel snel een klont'.

Re: Thuiskomer en AWD

Geplaatst: 14.02.2015 - 09:38
door BlackcurrantV70
Ik had ook ergens gelezen dat er altijd wel wat AWD aanwezig was, ik dacht tussen 5% en 50%.

Vertrekken vanuit stilstand is altijd 50/50.