Pagina 1 van 1
S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 13.02.2015 - 16:28
door Nitraat
Hallo Mensen,
Beetje rare topic title, maar mijn vraag is als volgt;
Ik zit te kijken naar twee modellen met D5 motor. De S60 en S80 uit 2005/2006 met automaat. ze hebben allemaal ongeveer 250-300k km op de teller.Nou ben ik erg benieuwd naar een aantal dingen;
- Zit er een noemenswaardig verschil in onderhoudskosten? kleine/grote beurt?
- Zit er noemenswaardige verschillen in prijs van vervangingsonderdelen?
- Zijn er onderdelen die vaak kapot gaan of rond deze kilometerstand aan vervanging toe zijn?
- Waar moet ik op letten bij deze auto's?
Ik ben erg benieuwd of jullie iets kunnen roepen hierover.
thanks!
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 02.04.2015 - 16:17
door jaap1213
Ik volg je topic, want ik zit met hetzelfde ptobleem. Een s60 of een s80 d5. S60 werd mij afgeraden ivm te kleine achterruimte, en ik wil een reisauto die genoeg ruimte biedt. Zoals ik nu zie, wordt het een s80 d5 automaat. Ik vraag me ook af of er bekende problemen voorkomen op die kilometerstanden, maar ik denk dat het verschillend is per auto en afhankelijk is van de onderhoudshistorie. Maar de d5 blokken staan voor zover ik weet bekend als betrouwbare motoren
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 02.04.2015 - 16:36
door JeroenSpock
Het grote verschil is dat de S80 net iets breder is, en veel meer beenruimte achterin heeft.
Verschil in gewicht is erg weinig, waarschijnlijk dezelfde wegenbelasting tarieven.
Voor de D5, probeer één van de laatsten te vinden met euro 3 motor. Die zijn een stuk zuiniger dan de euro 4, en die laatste heeft een paar problemen zoals roetfilter, EGR (euro 3 ook), en wervelklep.
Bekende problemen voor in ieder geval de S60, en wellicht ook de S80, zijn draagarmen voor, veerpootrubbers/lagers, diverse motorsteunen. Allemaal vrij goedkoop op te lossen.
Met een automaat heb je geen last van het vliegwiel en koppeling, wel een versnellingsbak die je een keer moet spoelen.
Onderhoud zo veel mogelijk zelf doen. beurt bij de dealer kost (toen) 470 euro. Bij specialist 300 euro, en zelf doen kostte me uiteindelijk 175.
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 02.04.2015 - 16:39
door jaap1213
Hebben de euro 3 blokken ook last van wervelkleppen?
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 02.04.2015 - 16:49
door lint
Het grote verschil is dat de S60 compacter is en iets betere rijeigenschappen heeft, de S80 is meer gericht om ruimte achterin en comfort.
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 02.04.2015 - 16:59
door JeroenSpock
Euro 3 heeft geen wervelklep.
Wel EGR maar redelijk probleemloos
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 02.04.2015 - 17:23
door jaap1213
En dat gedoe met roetfilter? Die zit dus niet in de euro 3? En welke bouwjaar s80 heeft een euro 3? Zijn dat de modellen tot 2004? Dus inclusief 2004?
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 02.04.2015 - 18:29
door JeroenSpock
Roetfilter was niet standaard bij euro 3, sommige hebben een retrofit roetfilter (achteraf ingebouwd).
Euro 3 motoren zijn zelfs tot en met 2005 nog ingebouwd in de S60, voor de S80 weet ik dat niet precies.
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 02.04.2015 - 18:50
door V50 R
S80 d5 uit 2004 had nog geen roetfilter weet ik uit ervaring. Daar werd later zoals jeroen aangeeft een retrofit variant ingezet met subsidie. Dus de meeste s80's hebben wel een roetfilter. Vanaf 2006 was het affabriek volgen mij.
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 23.06.2015 - 16:20
door foekie
Ook al heb je een roetfilter, dan nog is het geen probleem hoor!
Zolang de motor maar goed warm wordt, zijn ze probleemloos.
Ik heb zelf overigens een xc70 d5 uit 2006, dus met de wervelklep en roetfilter, en 6 traps automaat.. Een fantastische reisauto!
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 24.06.2015 - 11:23
door Geus
Ik heb vorig jaar dezelfde afweging gemaakt en heb gekozen voor de S60. Ik vind 'm qua lijnen een stuk mooier en sportiever ogen. Is wat kleiner en die ruimte zit 'm inderdaad voornamelijk in de beenruimte achterin. Ik heb regelmatig twee volwassenen achterin en dat is nog steeds wel goed te doen, d.w.z. je moet geen twee mensen van 2m achter elkaar zetten, dat wordt behelpen. Kan me voorstellen dat als je op vakantie wil met volwassenen of pubers achterin dat je dan kiest voor de S80.
Qua filters ben je volgens mij beter af met een fabrieksfilter die regenereert, dan met een retrofit die om de zoveel kilometer vervangen moet worden. De diesels worden inderdaad blij als ze regelmatig goed warm worden gereden.
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 28.06.2015 - 08:35
door gerritv50
Wel een nadeel met een auto zonder af-fabriek roetfilter: volgens de berichtgeving ga je in het nieuwe belastingplan voor dit type auto fors meer wegenbelasting betalen. Ook moet je rekening houden met het feit dat je sommige stadscentra niet meer in mag ((Utrecht is verboden voor oude diesels, Rotterdam volgt).
Gerrit
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 28.06.2015 - 11:02
door Jers3n
Geus schreef:.....
Qua filters ben je volgens mij beter af met een fabrieksfilter die regenereert, dan met een retrofit die om de zoveel kilometer vervangen moet worden. De diesels worden inderdaad blij als ze regelmatig goed warm worden gereden.
Waarom zou een retrofit filter om 'de zoveel km' vervangen te worden? De kans op vervanging is m.i. niet veel groter als een vervanging of andere kostenpost bij een affabriek filter. Immers retrofit filters regenereren ook, en veel meer/vaker dan affabriek filters zonder extra toevoegingen (bv diesel of regeneratievloeistof) dus er blijft ook geen tot weinig onverbrandbare as achter. Door de toegepaste materialen, die als katalysator voor de roetverbranding werken, regenereert zo'n filter bij veel lagere temperatuur (vanaf ca 250 graden, wat in het uitlaatsysteem vrij snel bereikt wordt). Maar retrofit blijft een zgn. half open systeem dat nog steeds een aanzienlijk deel roet doorlaat, meer dan de 5mg/km uit de nieuw aangekondigde regels.
Grootste nadeel tov een affabriek filter is dan ook het punt uit de bovenstaande post, de beperkte (boetevrije) toegang tot binnensteden en de extra aangekondigde wegenbelasting. Al weegt dat laatste, gemiddeld geschat op €250, m.i. niet op tegen de extra kosten, bv afschrijving, voor een recentere vergelijkbare auto met affabriek filter. In ieder geval niet als je nu al een auto zonder affabriek filter bezit, wellicht dat verschil nu bij aanschaf te overzien is.
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 28.06.2015 - 20:59
door foekie
Ook ik zal boete moeten betalen bij mijn xc70 van 2006, het namelijk een euro 4 motor, en de korting komt alleen bij euro 5 en schoner..
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 28.06.2015 - 21:24
door Msuidgeest
Mooie gedachte van die grote steden: de vuile W201 190D wordt geweerd en die gloednieuwe Q7 met V12 TDI mag gewoon de stad in. Jammer dat die Q7 4 maal zoveel zuipt als die W201 ...
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 28.06.2015 - 21:49
door Jers3n
foekie schreef:
Ook ik zal boete moeten betalen bij mijn xc70 van 2006, het namelijk een euro 4 motor, en de korting komt alleen bij euro 5 en schoner..
Volgens mij niet, in de autobrief II (zie ook onderstaande quote) wordt vooralsnog niet over euro normen gesproken maar enkel over dieselauto's van voor 2005 zonder affabriek roetfilter die meer dan 5 mg/km fijnstof/roetdeeltjes uitstoten. Onze XC70 met affabriek roetfilter voldoet daar met 0,001g/km (dus 1mg/km) aan en op basis van de nu beschikbare info heb ik nog niet ontdekt dat wij die boete wel moeten gaan betalen. Maar dat weer je in NL nooit zeker hè.
Mbt de verschillende binnensteden draait het, wederom (wordt nl vaker 'verward') niet om het verbruik cq CO2 uitstoot maar om de luchtkwaliteit en voor mens en dier schadelijke fijnstofuitstoot van 'affabriek filterloze diesels', daarin presteert die Q7 gewoon beter als een oude 190D W201 zonder roetfilter en pompverstuiver- of commonrailtechniek.
Of het weren van die diesels helpt is een tweede, uit metingen in Duitsland blijkt dat vooralsnog niet, maar de regeling in Utrecht (en helemaal straks in R'dam) is volgens mij strenger als de Duitse. Waar ze overigens weer wel een eenduidige landelijke regeling hebben....
Quote uit autobrief II:
Generieke MRB verlaging met prikkel voor voertuigen zonder roetfilter
We verlagen de MRB generiek met 2% in 2017 voor alle personenvoertuigen. Alleen voor vervuilende dieselpersonen- en bestelvoertuigen introduceert het kabinet vanaf 2019 een toeslag in de MRB. Bij dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelvoertuigen gaat het dan om voertuigen met een fijnstofuitstoot meer dan 5 mg/km. Het betreft met name personenvoertuigen zonder af-fabriekroetfilter die voor 2005 in het verkeer zijn gekomen. Bij bestelvoertuigen gaat het bovendien uitsluitend om voertuigen van 12 jaar en ouder. Dit extra criterium voor bestelvoertuigen is nodig, omdat anders bij aanvang van de toeslag een te grote groep hiermee in aanraking komt. Voor dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelvoertuigen van particulieren wordt een toeslag op de MRB geheven van 15% van de MRB inclusief provinciale opcenten. Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilogram betekent dat een verhoging van € 225 per jaar. Het gaat op dit moment om circa 400.000 personenauto’s. Ook voor dieselbestelvoertuigen van ondernemers wordt een toeslag van 15% op de MRB geheven. Die verhoging komt voor een gemiddelde bestelauto van een ondernemer uit op € 62 per jaar. De opbrengst bedraagt structureel enkele miljoenen en blijft binnen het autodomein.
Re: S60 D5 vs S80 D5 2005/2006
Geplaatst: 29.06.2015 - 22:16
door foekie
Helder!!