Pagina 1 van 2

Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 14.02.2015 - 20:57
door JohnH
Mijn PIH (2014/03) met polestar tuning gaat binnenkort op de vermogensbank.

45K op de teller, dus moet wel volledig ingereden zijn. Ben benieuwd naar de meetgegevens :o

Ik heb wel eens een meting op dit forum voorbij zien komen maar zijn er nog meer met meetgegevens?

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 14.02.2015 - 23:57
door Tukker999
Hier is die meting: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ;met;heico

Ik ben benieuwd naar je resultaten.

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 16.02.2015 - 11:20
door X4er0
Ik ben hier ook benieuwd naar, de meting die je door hebt gelinkt is zonder Polestar tuning.

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 16.02.2015 - 18:52
door JohnH
Eind volgende week!

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 24.02.2015 - 20:39
door CO2clean
Leuk om te zien hoeveel vermogen de auto werkelijk heeft in de verschillende modi. Voor mij is echter onbekend wat het verschil is tussen de DINeng en de DINwhp waarden? Ik heb op internet gezocht, maar zonder succes.

PS ik heb dezelfde vraag in het andere topic gesteld, ik kwam pas later erachter dat dit topic recenter is.

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 24.02.2015 - 23:12
door v60pih
De fabrikanten geven het vermogen aan dat de motor geeft ZONDER aandrijving. Echter het vermogen dat via de wielen op straat wordt over gebracht is grofweg 10% minder door de verliezen IN de aandrijving. In de grafiek zijn deze waarden te herkennen aan: DINEng = motorvermogen en DINWhp is het wielvermogen.

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 25.02.2015 - 09:15
door CO2clean
Hartelijk dank voor de duidelijke en snelle uitleg!

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 26.02.2015 - 23:18
door JohnH
De resultaten met polestar tuning:

Power : 301 PK /715 Nm
AWD : 234 PK / 497 Nm
Hybride : 274 PK / 582 Nm

Getest in 4de versnelling 85 % (verhouding motor/wielvermogen denk ik)

Beetje vreemd is de Hybride stand, het max vermogen is gemeten bij +/- 3800 - 4200 toeren. dan is de snelheid zeker meer dan 130.

Normaal wordt dan de elektromotor uitgeschakeld en heb je alleen diesel vermogen?

De eerste metingen gingen al fout omdat DSTC het allemaal niet kon volgen en werd uitgeschakeld met melding service vereist!



Na even een kort rondje alles weer ok en DSTC handmatig uitgezet, daarna deze metingen.

Dus ja, na bijna 50K (nog steeds) de beloofde vermogensprestatie! 8-)
Uiteraard is een meting altijd met toleranties/afwijkingen.


Dit was hun 2de PIH op de testbank dus nog onbekend met dit concept.
De vorige had heel vreemde vermogensgrafieken, maar achteraf bleek dat de turbo het probleem was.

ik denk ook dat de huidige AWD testbanken dit soort PIH concept niet helemaal goed ondersteunen.


De print bijlage is niet erg zuiver, hoop nog een betere PDF print te ontvangen.

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 26.02.2015 - 23:50
door Tukker999
De automaat schakelt bij volgas bij 4600 toeren.
Je zou zeggen, waarom niet bij 4400.
Maar dat zal wel met techniek te maken hebben die ik niet snap.

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 27.02.2015 - 18:15
door JohnH
Hierbij een duidelijker plaatje...(als een pdf werkt als bijlage)

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 27.02.2015 - 18:19
door JohnH
Wat bedoel je met de vraag waarom niet bij 4400 toeren?

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 28.02.2015 - 00:13
door Tukker999
Omdat het koppel vanaf 4400 toeren zo sterk afvalt. (zie pdf)
Vroeger schakelen = meer gebruik maken van het optimale koppel (denk ik dan)

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 28.02.2015 - 10:40
door hans98
JohnH schreef: Beetje vreemd is de Hybride stand, het max vermogen is gemeten bij +/- 3800 - 4200 toeren. dan is de snelheid zeker meer dan 130.
Normaal wordt dan de elektromotor uitgeschakeld en heb je alleen diesel vermogen?
De elektromotor stopt bij 150 km/u. Dat voel je ook wel als je lekker accelereert (in Duitsland natuurlijk O-) ), dan voel je bij 150 echt een sterke vermindering van de acceperatie.

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 28.02.2015 - 22:19
door JohnH
De vermogenstest wordt volledig in alleen de vierde versnelling gedaan. (referentiekader)
Rond de 4200-4400 toeren ging de automaat automatisch naar de 5de en werd de meting bewust beeindigd door de Neutrale stand te kiezen.

Hierdoor zie je de grote terugval in vermogen en koppel.

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 28.02.2015 - 22:23
door JohnH
Ok, klinkt logisch dat de elektro bij 150 km/h stopt in combi met de diesel.

Ik dacht aan de maximale snelheid die elektrisch haalbaar is en dat is geen 150 km/h :)

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 20.02.2016 - 10:37
door Spezi
Gisteren heeft m'n auto op een vermogensbank gestaan bij Autotestlab Van der Velden in Zoetermeer. Ik dacht: misschien wel leuk om te delen... Auto is overigens gewoon standaard.


Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 21.02.2016 - 11:28
door IV39
Leuk om te zien!
Hoeveel NM is er maximaal gemeten?
Zag het niet helemaal goed...ligt aan mij ;)

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 21.02.2016 - 13:43
door edraket
Dat is toch geen PIH, of ....

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 22.02.2016 - 08:40
door Spezi
IV39 schreef: Leuk om te zien!
Hoeveel NM is er maximaal gemeten?
Zag het niet helemaal goed...ligt aan mij ;)
417 Nm gemeten...

Re: Vermogensmeting PIH

Geplaatst: 22.02.2016 - 09:32
door IV39
Spezi schreef:
IV39 schreef: Leuk om te zien!
Hoeveel NM is er maximaal gemeten?
Zag het niet helemaal goed...ligt aan mij ;)
417 Nm gemeten...
Dat is dan alleen de diesel geweest?