problemen automaat S80 D5
Geplaatst: 15.02.2015 - 14:41
Beste Forumleden
Ik zou jullie om advies willen vragen wat ik met mijn D5 km 212000 moet doen. Ik heb bijna 2 jaar geleden mijn s80 laten spoelen bij Gerry in Uden. Hij schakelde niet zo fijn meer en daarna weer prima. Dik tevreden dus. Vorig jaar naar het Zwarte woud met caravan(1600 kg)Knaus Eurostar en s80. Laatste 7 km helling van 14% in zijn 3 omhoog. Fluitje van een cent . wel met 50 km omhoog geen enkel probleem. In de zomer van vorig jaar over San Bernardinotunnel 9% in 3e versnelling lekker toeren makend na een haarspeldbocht leek het alsof de versnelling hapte. Meteen kwam erop de display: Versnellingsbakservice vereist.Ik kon nog wel rijden. vlak voor tunnel gestopt en toen deed de bak niets meer.Uiteindelijk na een poosje weer geprobeerd en na afkoeling werkte alles weer.Daarna in Oostenrijk en door Duitsland ook geen problemen, alleen het lampje van de versnellingsbak brandde nog wel.Thuis aan mijn monteur gevraagd.Hij kon niets vinden en heeft de melding gereset. Verder probleemloos gereden. Nu deze week weer naar het zwarte woud dezelfde helling 14% . In zijn 3e bergversnelling met een gangetje van 50 omhoog. Na een haarspeldbocht leek het alsof hij weer hapte(en dus niet goed overschakelde) Nu brandt het lampje weer met de boodschap: Versnellingsbakservice vereist. Halverwege stond ik stil. Er kwam stoom uit de auto, dus overhitting dacht ik. Na een 5-tal minuten kon ik de weg weer vervolgen(verwarming hoog,airco uit en ramen open) In zijn 4e versnelling nooit problemen ook niet op de lange hellingen v/d Hunsruck. Nu wat artikelen gelezen over de automaat D5 en denk dan ook dat er meer aan de hand is. Wat kan ik nu het beste doen. De bak laten uitlezen en dan eventueel revisie? Of maar naar iets anders handgeschakeld gaan kijken. Verder ben ik prima tevreden over de S80.Ook nog 3 weken geleden nieuwe winterbanden aangeschaft, dus eigenlijk wil ik er nog wel mee doorrijden.
Wat adviseren jullie mij om te doen? Met vriendelijke groet Tom Melieste
Ik zou jullie om advies willen vragen wat ik met mijn D5 km 212000 moet doen. Ik heb bijna 2 jaar geleden mijn s80 laten spoelen bij Gerry in Uden. Hij schakelde niet zo fijn meer en daarna weer prima. Dik tevreden dus. Vorig jaar naar het Zwarte woud met caravan(1600 kg)Knaus Eurostar en s80. Laatste 7 km helling van 14% in zijn 3 omhoog. Fluitje van een cent . wel met 50 km omhoog geen enkel probleem. In de zomer van vorig jaar over San Bernardinotunnel 9% in 3e versnelling lekker toeren makend na een haarspeldbocht leek het alsof de versnelling hapte. Meteen kwam erop de display: Versnellingsbakservice vereist.Ik kon nog wel rijden. vlak voor tunnel gestopt en toen deed de bak niets meer.Uiteindelijk na een poosje weer geprobeerd en na afkoeling werkte alles weer.Daarna in Oostenrijk en door Duitsland ook geen problemen, alleen het lampje van de versnellingsbak brandde nog wel.Thuis aan mijn monteur gevraagd.Hij kon niets vinden en heeft de melding gereset. Verder probleemloos gereden. Nu deze week weer naar het zwarte woud dezelfde helling 14% . In zijn 3e bergversnelling met een gangetje van 50 omhoog. Na een haarspeldbocht leek het alsof hij weer hapte(en dus niet goed overschakelde) Nu brandt het lampje weer met de boodschap: Versnellingsbakservice vereist. Halverwege stond ik stil. Er kwam stoom uit de auto, dus overhitting dacht ik. Na een 5-tal minuten kon ik de weg weer vervolgen(verwarming hoog,airco uit en ramen open) In zijn 4e versnelling nooit problemen ook niet op de lange hellingen v/d Hunsruck. Nu wat artikelen gelezen over de automaat D5 en denk dan ook dat er meer aan de hand is. Wat kan ik nu het beste doen. De bak laten uitlezen en dan eventueel revisie? Of maar naar iets anders handgeschakeld gaan kijken. Verder ben ik prima tevreden over de S80.Ook nog 3 weken geleden nieuwe winterbanden aangeschaft, dus eigenlijk wil ik er nog wel mee doorrijden.
Wat adviseren jullie mij om te doen? Met vriendelijke groet Tom Melieste