B20 haast nieuw maar niet goed te krijgen
Geplaatst: 16.02.2015 - 18:27
Ik heb een Glastron boot uit 1974. Hierin ligt een Volvo Penta AQ130D oftewel een penta versie van de welbekende B20.
Hierop zitten 2 solex PA 44 carburateurs. Ik heb deze boot nu 3 jaar in mijn bezit en heb de B20 motor leren kennen door alle probleempjes
zelf op te lossen en gaandeweg te leren.
Ik heb al veel meegemaakt motorisch en hierdoor is het extra frustrerend dat ik er nu niet uitkom. Eerst de feiten, dan het probleem:
- De motor is compleet gereviseerd, nieuwe zuigers, zuigerstangen,nieuwe nokkenas,nieuwe kop etc. Eigenlijk is alles vernieuwd.
- Nieuwe 123 ontsteking, nieuwe kabels, nieuwe bougies etc.
- Bedrading gecontroleerd en vernieuwd waar nodig
De carburateur was een dubbele Solex Pa 44. Omdat ik hier veel problemen mee heb gehad kocht ik een Weber 38/38. Deze heb ik
er na revisie opgezet en de motor wilde toen niet lekker stationair draaien en stond alleen maar te schudden. Misschien te snel opgegeven
maar ik heb toen de Solexen er weer opgezet.
Het probleem : Ik krijg de motor niet lekker draaiend. Hij blijft een beetje bokken. Hij draait tussen de 900 en 1000 toeren maar staat eigenlijk
continu te schudden. Wat ik ook doe met de carburateurs (stationair afstelling, luchtafstelling etc) hij blijft bokken. Er zijn geen pufjes of plofjes
uit de carburateurs. Als ik de stroboscoop op de poelie zet zie ik hem soms netjes op 12 graden staan maar ook soms verschuiven als hij staat
te bokken. Naar mijn mening kan het dus niet aan de timing liggen, die staat goed en is nieuw en elektronisch. Als ik een beetje gas geef
klimt hij gewoon in toeren maar staat ie wel heen en weer te schudden.
Filmpje van het blok : [video]http://www.luka-art.nl/b20.mp4[/video]
Bij de volvo specialist waar de motor is gereviseerd kreeg ik het advies mee dat de motor nog in moest draaien en dat hij
onder last (ik heb hem nu niet in het water en hij draait dus alleen maar zonder last op de kant) vast beter ging lopen als hij wat ingesleten was.
Ik kan me niet voorstellen dat dit zo is bij een nieuw gereviseerde motor. Hij hoort toch gewoon rustig te lopen?
Alle tips zijn welkom, ik ben radeloos. Heb een vrijwel volledig nieuw B20 blok maar krijg hem gewoon niet goed lopend.
Alvast dank.
Hierop zitten 2 solex PA 44 carburateurs. Ik heb deze boot nu 3 jaar in mijn bezit en heb de B20 motor leren kennen door alle probleempjes
zelf op te lossen en gaandeweg te leren.
Ik heb al veel meegemaakt motorisch en hierdoor is het extra frustrerend dat ik er nu niet uitkom. Eerst de feiten, dan het probleem:
- De motor is compleet gereviseerd, nieuwe zuigers, zuigerstangen,nieuwe nokkenas,nieuwe kop etc. Eigenlijk is alles vernieuwd.
- Nieuwe 123 ontsteking, nieuwe kabels, nieuwe bougies etc.
- Bedrading gecontroleerd en vernieuwd waar nodig
De carburateur was een dubbele Solex Pa 44. Omdat ik hier veel problemen mee heb gehad kocht ik een Weber 38/38. Deze heb ik
er na revisie opgezet en de motor wilde toen niet lekker stationair draaien en stond alleen maar te schudden. Misschien te snel opgegeven
maar ik heb toen de Solexen er weer opgezet.
Het probleem : Ik krijg de motor niet lekker draaiend. Hij blijft een beetje bokken. Hij draait tussen de 900 en 1000 toeren maar staat eigenlijk
continu te schudden. Wat ik ook doe met de carburateurs (stationair afstelling, luchtafstelling etc) hij blijft bokken. Er zijn geen pufjes of plofjes
uit de carburateurs. Als ik de stroboscoop op de poelie zet zie ik hem soms netjes op 12 graden staan maar ook soms verschuiven als hij staat
te bokken. Naar mijn mening kan het dus niet aan de timing liggen, die staat goed en is nieuw en elektronisch. Als ik een beetje gas geef
klimt hij gewoon in toeren maar staat ie wel heen en weer te schudden.
Filmpje van het blok : [video]http://www.luka-art.nl/b20.mp4[/video]
Bij de volvo specialist waar de motor is gereviseerd kreeg ik het advies mee dat de motor nog in moest draaien en dat hij
onder last (ik heb hem nu niet in het water en hij draait dus alleen maar zonder last op de kant) vast beter ging lopen als hij wat ingesleten was.
Ik kan me niet voorstellen dat dit zo is bij een nieuw gereviseerde motor. Hij hoort toch gewoon rustig te lopen?
Alle tips zijn welkom, ik ben radeloos. Heb een vrijwel volledig nieuw B20 blok maar krijg hem gewoon niet goed lopend.
Alvast dank.