Pagina 1 van 2

XC70 Summum D5 11/2010

Geplaatst: 23.02.2015 - 08:17
door CROSSING COUNTRIES
Jongens wat moet ik nou...ik kan kiezen tussen AUTOMAAT of HAND.

Is die Geartronic nou echt zo hortig en stoterig of is het probleem met 205HP verholpen?

Ervaringen?

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 23.02.2015 - 09:56
door sbv
ligt aan jezelf wat je wilt. Ik wil zelf geen handbak hebben juist omdat het heerlijk rijdt met een automaat.

Schokkende geartronic heb ik geen last van

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 23.02.2015 - 11:35
door Lexus76
Ik sluit me bij SBV aan. Nadat ik eenmaal automaat had gereden wil ik nooit meer anders. Mijn Geartronic schakeld ook lekker.

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 23.02.2015 - 11:39
door lint
Een goede geartronic is een plezier om mee te rijden, dus wel een proefrit maken en letten op het schakelgedrag van de automaat.

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 23.02.2015 - 12:00
door René D
Laat je niet misleiden door het is zo een fijne automaat.
Als je de kans heb test hem dan eerst een langer uit.
De bak is traag en de kans is groot dat je tegen hogere kosten aan gaat lopen in de toekomst.
Lees daar voer meer een de topics welke al geschreven zijn.
Voordelen:
Het rijd lekker ontspannen.
Motor zal niet meer afslaan als gevolg van verkeerde versnelling.

Nadelen:
Traag!
Wil je inhalen en geef je lekker gas schakel de bak eerst twee versnellingen terug, toert wat op en schakel dan weer vrolijk een versnelling op.
Vertraging bijna vijf seconde.
Lijkt weinig tot het even spannend word zit je toch met geknepen billen.
Zelfs een Nissan micra is dan sneller.
Aan de motor licht het niet die heeft 340 nm.
Alleen even blokkeren helpt tegen dit vervelende gedrag maar daar koop je geen automaat voor.

Het brandstof verbruik is merkbaar hoger.

Het gewicht is iets hoger.

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 23.02.2015 - 12:36
door mga1600
Altijd voor de automaat gaan! Het levert jou en je passagiers echt veel meer comfort op!

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 23.02.2015 - 13:35
door Jers3n
Het is natuurlijk een beetje wat je zelf wil er fijn vind, ga vooral in beide varianten (uitvoerig) rijden, ervaar zelfs de verschillen en wat je fijner vind, dat is toch waar het uiteindelijk om draait.

Wij rijden met een handbak in de XC70, bevalt ons prima. Nu is de onze wat ouder en heeft maar 185 pk, maar hij is voldoende (comfortabel) schakellui te rijden op de langere afstanden/snelwegen. Nu rijden wij veel privé en niet zakelijk, dus erg weinig in de spits/files, dat zal zeker verschil maken, heb je dat wel, dan is een GT wellicht fijner/comfortabeler.
Voordelen van de handbak zijn het lagere verbruik (al zal het met een XC70 D5 AWD ooit echt laag worden natuurlijk), en dat je de mogelijke problemen met de GT niet zult hebben.
Nadelig is dat een mogelijke vervanging van de koppeling, incl vliegwiel etc., ook een lieve duit kost. Daarnaast zijn XC70's met handbak minder courant, wat wellicht nadelig is bij inruil/verkoop.

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 23.02.2015 - 19:20
door Max
Ik rij al 6 jaar met een XC70 2.4D AWD Geartronic (verbruik 1:15) en wil niet meer anders.

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 23.02.2015 - 21:33
door Rogier64
Een automaat heeft nog een groot nadeel, eenmaal automaat gereden en je wilt (bijna zeker) nooit meer handschakelen. Heb zelf jaren automaat gereden in een T5, daarna een paar jaar een uitstapje naar een handbak. Nu weer automaat, ja speciaal naar gezocht, voor mij geen handbak meer. Het geringe meerverruik neem ik op de koop toe.

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 23.02.2015 - 22:35
door CROSSING COUNTRIES
Jullie zijn echt geweldig met al die snelle en uitgebreide antwoorden... Vandaag mn eerste dag op het forum. Ook met de dealer VOLVO gebeld en die raadt mij 30/45min te gaan rijden, dus alles goed warm. Dan paar keer de kickdown en wat heuveltjes opzoeken (lukt wel ik woon in Barcelona) Als de "tranny" gaat hikken vergeet dan maar de koop, aldus de verkoper. (Super eerlijk en oprecht) Revisie mocht het nodig zijn plus min €3000

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 24.02.2015 - 11:00
door BraboFrits
Rogier64 schreef: Een automaat heeft nog een groot nadeel, eenmaal automaat gereden en je wilt (bijna zeker) nooit meer handschakelen. Heb zelf jaren automaat gereden in een T5, daarna een paar jaar een uitstapje naar een handbak. Nu weer automaat, ja speciaal naar gezocht, voor mij geen handbak meer. Het geringe meerverruik neem ik op de koop toe.
+1 :D

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 24.02.2015 - 11:16
door Johann
GT is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 24.02.2015 - 19:00
door CROSSING COUNTRIES
Ho-ho! Geen lelijke woorden he?!

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 24.02.2015 - 22:40
door Hans oet Twent
CROSSING COUNTRIES schreef: Jongens wat moet ik nou...ik kan kiezen tussen AUTOMAAT of HAND.

Is die Geartronic nou echt zo hortig en stoterig of is het probleem met 205HP verholpen?

Ervaringen?

Vake bin ie te Bange.... :-)
Zonder gekheid, GT is helemaal niks mis mee. Tenzij je er een zware last achter hangt. Dan moet je je stijl van rijden iets aanpassen. That's all. Voor de rest zou ik er zo weer 1 willen hebben. Ja ook ik heb er met een zware last achter mee gereden. Berg op en af enz. Suc6!

Re: XC70 SUMMUM D5 11/2010

Geplaatst: 25.02.2015 - 09:55
door diesel01
Johann schreef: GT is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Je zou maar net een ton geïnvesteerd hebben in een auto waar de automaat ruk van is...
Flappy paddle gearbox gaat daar niet heel veel aan veranderen.

Re: XC70 Summum D5 11/2010

Geplaatst: 25.02.2015 - 14:47
door lint
Soms zit het mee en soms zit het wel eens tegen :(

Re: XC70 Summum D5 11/2010

Geplaatst: 26.02.2015 - 19:47
door BlackcurrantV70
Ik ben inmiddels aan mijn 5e Volvo met geartronic (6 traps) en wil niet meer anders, mijn vrouw was tegen een automaat, tot ze er dan toch eentje nam in de C70 en die wil ook niks anders meer.

Ik heb nog nooit problemen met de geartronic gehad, handbak kan misschien wat sneller zijn, maar in de file is het zooo heerlijk rustig rijden ....

Mijn Xc70 heeft 420Nm en is zeker niet traag, ik heb aan het stoplicht ooit een Mazda MX5 achter me gelaten en die deed echt alles wat ie kon om me voor te blijven, dus verhaaltjes dat de GT erg traag is zijn uit de lucht gegrepen...

Re: XC70 Summum D5 11/2010

Geplaatst: 27.02.2015 - 10:46
door Max
BlackcurrantV70 schreef:...verhaaltjes dat de GT erg traag is zijn uit de lucht gegrepen..
Waarvan akte

Re: XC70 Summum D5 11/2010

Geplaatst: 27.02.2015 - 13:31
door Carfreak
Die MX5 verloor het van een dik motorblok. Zeker niet van de GT :D

Re: XC70 Summum D5 11/2010

Geplaatst: 27.02.2015 - 22:28
door Ernst64
Max schreef:
BlackcurrantV70 schreef:...verhaaltjes dat de GT erg traag is zijn uit de lucht gegrepen..
Waarvan akte
Ik heb in verschillende wagens met GT gereden een S80 2.4 uit 2000 en een S80 D5 van eind 2007 (MY08). Beide GT's waren zeer traag. De GT uit m'n XC70 T6 is dat absoluut niet. comfortabel in de normale stand en agressief in de sportstand.
De "verhaaltjes" zijn inmiddels achterhaald, maar een oudere GT kan er zeker last van hebben.