lastige trilling, vnl bij 120 km/uur & 2000-2200 rpm
Geplaatst: 26.02.2015 - 19:11
Beste allen,
Sinds kort in het bezit van een (prachtige) C70 uit eind 2008 met 127k op de teller. 2.0 diesel onder de motorkap.
Nu ervaar ik (sinds aankoop al) een trilling bij het rijden. De dealer (mobility center de Jong in Rotterdam, positieve ervaringen tot nu toe!) heeft er al behoorlijk wat aan gedaan en gesleuteld.
Even de kwaal zelf:
- tijdens het "snelweg" rijden tussen 100-130 km/uur is er een lichte/onrustige trilling voelbaar door de hele auto. Beetje in het stuur, beetje in de stoelen etc. Vervelend
- de motor "resoneert" tussen 2000 en 2200 toeren. zowel met als zonder belasting. Is ook zichtbaar op een parkeerplaats met even het gas indrukken
- bij het rijden op 1900 toeren en versnellen naar 2200 toeren komt deze trilling in de motor en gaat er een resonantie door de gehele auto
- bij het gebruiken van de cruisecontrol in dit toerengebied zorgt elke wijziging (naar boven en beneden) voor een "schokkerig" verloop.
Inmiddels is vervangen:
- 1 velg, daar zat een "hoogteslag" in, de rest is gebalanceerd en weer teruggeplaatst. Nieuwe banden overigens
- aandrijfas
- aircopomp, V-snaren, spanrollen
- motorrubbers
- remschijven
Mijn vragen zijn eigenlijk relatief simpel:
- herkenbaar?
- if so: hoe is het opgelost of is het geen "bug" maar een "feature"
zeer benieuwd,
gr,
Eric
Sinds kort in het bezit van een (prachtige) C70 uit eind 2008 met 127k op de teller. 2.0 diesel onder de motorkap.
Nu ervaar ik (sinds aankoop al) een trilling bij het rijden. De dealer (mobility center de Jong in Rotterdam, positieve ervaringen tot nu toe!) heeft er al behoorlijk wat aan gedaan en gesleuteld.
Even de kwaal zelf:
- tijdens het "snelweg" rijden tussen 100-130 km/uur is er een lichte/onrustige trilling voelbaar door de hele auto. Beetje in het stuur, beetje in de stoelen etc. Vervelend
- de motor "resoneert" tussen 2000 en 2200 toeren. zowel met als zonder belasting. Is ook zichtbaar op een parkeerplaats met even het gas indrukken
- bij het rijden op 1900 toeren en versnellen naar 2200 toeren komt deze trilling in de motor en gaat er een resonantie door de gehele auto
- bij het gebruiken van de cruisecontrol in dit toerengebied zorgt elke wijziging (naar boven en beneden) voor een "schokkerig" verloop.
Inmiddels is vervangen:
- 1 velg, daar zat een "hoogteslag" in, de rest is gebalanceerd en weer teruggeplaatst. Nieuwe banden overigens
- aandrijfas
- aircopomp, V-snaren, spanrollen
- motorrubbers
- remschijven
Mijn vragen zijn eigenlijk relatief simpel:
- herkenbaar?
- if so: hoe is het opgelost of is het geen "bug" maar een "feature"
zeer benieuwd,
gr,
Eric