Pagina 1 van 1

Aankoop van een V70N

Geplaatst: 26.02.2015 - 19:44
door kazV70tdi
Hoi, ik ben momenteel nog steeds blij met m'n v70 classic, maar die gaat eruit. Mijn wederhelft vindt m te lomp...

Ik heb nu een 2.5D. 140 pk. Nu vraag ik me af welke diesel opties ik heb.

Ik ga een testrit maken met een 2.4 D5 en die heeft volgens de aanbieder 130 pk. Ik dacht dat de D5-blokken in de V70N 163 pk leveren.is dit hetzelfde blok? En is een dergelijk blok te chippen? Ik wil namelijk niet ondergemotoriseerd rond rijden... Tot welk aantal kilometers is het veilig om een blok te chippen?
Een van de wagens die ik op het oog heb heeft een nieuwe koppeling. Is dit een potentieel probleem? Of juist fijn?

Zijn er nog model-specifieke kwaaltjes of aandachtspunten waar ik op moet letten bij de aanschaf?

TNX, Kaz!

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 26.02.2015 - 20:03
door V70/2.4D/2003
Die 130 PK (eigenlijk 131 PK) is een genot! Zuinig en duurzaam want het feitelijk een op de software gedowntunede 163 PK. Dingen zijn gemaakt voor de eeuwigheid en één van de beste configuraties die ze in Goteborg hebben bedacht.

Opletpuntjes: Verstuivers, EGR, staat van de intercooler en het vliegwiel.
Heb je een linkje naar de advertentie?

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 26.02.2015 - 20:10
door lint
Dat zijn hele goede motoren als de rest van de V70 ook in goede staat is heb je er een degelijke auto mee.

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 26.02.2015 - 20:32
door evert65
classic te lomp?
wat vreemd , de N oogt alleen iets minder lomp
maar is gewelfder, en waarschijnlijk weer net ietsje langer en breder dan een classic
ik vind de classic een verfijnde verschijning als ik m afzet tegen mijn "N"
niet negatief bedoeld hoor naar mijn voiture
maar je eega mag zich wel eens achter haar oren krabben
maar wil je een ander , dan doe je dat!

advertentie

Geplaatst: 26.02.2015 - 22:56
door kazV70tdi
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr

Dit is de link naar en auto die ik ga testen.

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 27.02.2015 - 00:10
door Geus
Ziet er goed uit. Verbruik zoals aangegeven klopt niet. Ik heb dezelfde motor maar dan met roetfilter en die doet 1 op 17, dus deze zou nog iets zuiniger moeten zijn. Het is geen snelheidsmonster, maar door het hoge koppel komt 'ie prima van zijn plaats, ook volgeladen en met aanhanger. Zonder extra gewicht pak ik de meeste rotondes e.d. in z'n drie. Door het koppel kan hij dat met relatief lage snelheid doen en daarna zonder schakelen alweer mooi op snelheid komen. Ik heb er zeker geen spijt van en nog geen behoefte aan tuning. Succes met je proefrit!

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 27.02.2015 - 06:47
door V70/2.4D/2003
Zo op de plaatjes ziet het er netjes uit. Mijn eerste was een 131 PK 2.4D uit 2003, vandaar de forumnaam, en dat was een geweldige auto.
Hij heeft in elk geval bijtijds een nieuwe distributie, leer ziet er redelijk tot netjes uit en het is alleen jammer dat er geen stoelverwarming in zit. Bij leer is dat eigenlijk een must.

De navigatie: kijk goed of het werkt, als dat ding ergens kapot gaat is dat een niet noodzakelijke edoch dure reparatie.

En voor de rest, zo'n ding rijdt zoals een Volvo hoort te rijden. Hij doet wat je van hem vraagt en dat was het dan. Ik versleepte er 1600 kg Hobby meer naar Zuid-Frankrijk en neem van mij aan, je doet leuk mee op de peage. Verbruik wat ze aangeven klopt niet, ik draaide 1:18 - 1:20 met dat ding. Koppeling is nieuw en dus zou het zo moeten zijn dat het vliegwiel ook goed is.

Heel eerlijk: voor die centen koop je een auto die, na een goede in- en uitwendige poetsbeurt keuring netjes is. Optisch wat kleine zaakjes vervangen (verse kentekenplaat want deze zien er niet uit) en kijk even goed naar de intercooler en verstuivers. Als dat allemaal droog/niet lek is kun je dit gerust kopen en heb je voor de komende 250.000 zeker een goede, veilige en comfortabele auto. Motor loopt minder rauw als de 2,5 TDI dus ook daar heb je comfortwinst.

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 27.02.2015 - 08:24
door Turbotom
Dit kan best een fijne auto zijn. De 131 pk versie is betrouwbaar en een echte langloper. Wat daarvan overblijft als je er meer pk's uit gaat halen weet ik niet. Verder is het geen D5, maar da's niet belangrijk. De verkoper is blijkbaar niet aangesloten bij de Bovag. Ik zou in ieder geval een aankoopkeuring bij een Volvo dealer laten uitvoeren. Voor ongeveer 100 euro heb je dan een goed beeld van de technische staat van de auto.

Tom

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 27.02.2015 - 12:01
door Rippie V70
Als bij de koppeling ook het vliegwiel meegenomen is zeg ik : Doen. (in goede staat van onderhoud)
Mijn 130PK staat nu op 360K met originele verstuivers, koppeling en vliegwiel en gaat nog prima.
De 130PK is gewoon een D5, maar dan geknepen. De totale mechanische configuratie is als bij een 163PK D5, behalve de ECU. Is ook wel te chippen als je dat wil (198PK) maar de mijne is 100% origineel.
Ik knoop er regelmatig een 1500kg kip aan en dat is geen enkel probleem. Verbruik zo rond de 1:16.5
Aandachtspunt : de draagarmrubbers.

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 27.02.2015 - 13:12
door lars2110
Zeker de intercooler is een aandachtspunt bij deze versies.
Daarbij de motorblok rubbers (dit kan je soms horen bij het optrekken van de auto)
Zeer onderschat probleem maar komt zeker regelmatig voor; stuurhuis lekkage. Kostenpost vanaf 800 Euro revisie.
Inderdaad de verstuivers. Zitter er 5 in en kosten incl. montage ongeveer 300 Euro per stuk. Dit kan je nooit van de buitenkant zien maar wel laten testen.
En natuurlijk op letten wanneer de distributie incl. waterpomp gedaan is.Normaal pas weer rond de 310.000

Let op bij gedane zaken; vraag om de rekeningen ter inzage ! ;-)

was niet echt iets

Geplaatst: 27.02.2015 - 17:23
door kazV70tdi
hoi, ben wezen rijden. reed opzicht wel ok, maar:

was een rokersauto geweest, dus nicotinevlekken op het stuur...

Is een geartronic een fijne automaat? er staan ook mooie wagens met geartronic te koop. iemand daar ervaring mee? morgen weer ergens een andere testen.

Mvg, kaz

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 27.02.2015 - 18:19
door V70/2.4D/2003
Amice, voor de duidelijkheid:
Rokersauto, hondenbezitterauto, veeboerauto die naar koeienstront stinkt of whatever: Alles kan schoon, dat is één. Ten tweede moet je weten dat geur een bacterie is en als je die dood maakt, dan ruik je hem niet meer. De profpoetser zet hem een nacht vol met ozon (na de schoonmaak natuurlijk) en daarna is de bacterie dood en ruik je dus niets meer. Ga je bij deze nog even met het leer aan de gang in de vorm van een product als Smart Leather en je weet niet wat je ziet en wat je ruikt is die heerlijke geur van leer.

Ergo: Als het zaakje van binnen allemaal heel is en alleen maar vies/stank: Geen probleem, kan allemaal opgelost.
Heeft hij buitenom wasstraatkrassen of swirls: Geen probleem, kan allemaal eigenhandig worden weggepoetst mits op de juiste wijze met dat spul en machine aan de gang.

Etc etc en aldus hoeft het allemaal geen probleem te zijn.

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 27.02.2015 - 21:13
door lint
Jij gaat ondersteuning bieden bij het opknappen van auto's met een geurtje en een krasje?

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 28.02.2015 - 06:46
door V70/2.4D/2003
Ik verleen hulp aan hen die deze behoeven door ze op het juiste spoor te zetten. Zeg maar een vorm van coaching. Je moet die ander namelijk niet het werk uit de handen nemen want dan leren ze er niets van en, anderzijds, leren ze meteen hun spullen waarderen als ze weten wat een goede verzorging en behandeling als resultaat geeft.

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 28.02.2015 - 08:00
door charly
Opgepast voor eventueel ondermaatse elektronica. Let op de DIM zeker als knoeier Yazaki ze geleverd heeft. En dan is er nog het mogelijk onaangekondigd stilvallen door een fout in de hoofdzekeringsbox. Overigens goede auto, maar hier en daar toch Volvo onwaardig, foei!

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 28.02.2015 - 10:03
door BlackcurrantV70
V70N is een dijk van een auto, ik denk nog regelmatig terug aan de mijne.

De 24D van voor de facelift is volgens mij een Euro 3 klasse, dus als je in Duitse steden wil gaan rijden kan dit een probleem geven, de Euro 4 motor vanaf MY06 heeft een roetfilter en wervelklep wat dan weer meer storingsgevoelig is.

Ook even letten op de stoelen, na die jaren kunnen die doorgezakt zijn, maar ook dat is op te lossen.

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 28.02.2015 - 11:17
door lint
V70/2.4D/2003 schreef: Ik verleen hulp aan hen die deze behoeven door ze op het juiste spoor te zetten. Zeg maar een vorm van coaching. Je moet die ander namelijk niet het werk uit de handen nemen want dan leren ze er niets van en, anderzijds, leren ze meteen hun spullen waarderen als ze weten wat een goede verzorging en behandeling als resultaat geeft.
Dat is wel slim dat coachen, mensen stimuleren en motiveren om zaken te doen maar zelf niet meehelpen of moet je soms iets even voordoen?

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 28.02.2015 - 14:05
door Carfreak
lint schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Ik verleen hulp aan hen die deze behoeven door ze op het juiste spoor te zetten. Zeg maar een vorm van coaching. Je moet die ander namelijk niet het werk uit de handen nemen want dan leren ze er niets van en, anderzijds, leren ze meteen hun spullen waarderen als ze weten wat een goede verzorging en behandeling als resultaat geeft.
Dat is wel slim dat coachen, mensen stimuleren en motiveren om zaken te doen maar zelf niet meehelpen of moet je soms iets even voordoen?
:D Altijd lachen op dit forum :D

Re: Aankoop van een V70N

Geplaatst: 03.03.2015 - 09:57
door prwi
V70/2.4D/2003 schreef: Amice, voor de duidelijkheid:
Rokersauto, hondenbezitterauto, veeboerauto die naar koeienstront stinkt of whatever: Alles kan schoon, dat is één. Ten tweede moet je weten dat geur een bacterie is en als je die dood maakt, dan ruik je hem niet meer. De profpoetser zet hem een nacht vol met ozon (na de schoonmaak natuurlijk) en daarna is de bacterie dood en ruik je dus niets meer. Ga je bij deze nog even met het leer aan de gang in de vorm van een product als Smart Leather en je weet niet wat je ziet en wat je ruikt is die heerlijke geur van leer.

Ergo: Als het zaakje van binnen allemaal heel is en alleen maar vies/stank: Geen probleem, kan allemaal opgelost.
Heeft hij buitenom wasstraatkrassen of swirls: Geen probleem, kan allemaal eigenhandig worden weggepoetst mits op de juiste wijze met dat spul en machine aan de gang.

Etc etc en aldus hoeft het allemaal geen probleem te zijn.
Een met ozon gereinigde rokers-auto stinkt ook. Alleen anders. Ik koop alleen rookvrije en huisdiervrije auto's. Je krijgt de stank er nooit helemaal uit.

2 mooie opties

Geplaatst: 04.03.2015 - 10:51
door kazV70tdi
Bedankt voor de reacties, het maakt mekaar dus allemaal niet zo veel maak ik op uit de berichten. Schakel of automaat.

Heb een hele mooie d5 met 6-bak gezien. en een hele mooie d5 met automaat. beiden dicht rond de 300 dkm. beiden een mooi (half) lederen interieur dat er nog mooi uit ziet. ook een hoop wagens gezien waar toch interieur- of exterieurschade op zat. butsen/krassen, of losse stukken op bumpers, raamlijsten (voorruit aan de zijkant losse lijst) en raamrubbers.

fijn dat ik een hoop aandachtspunten heb gekregen, ook ff navraag gedaan bij de dealerT voor een aankoopkeuring. misschien dat ik dat laat doen bij auto van voorkeur. krijg je denk ik toch wel een beter beeld van een auto.

Na het weekend wil ik gaan testrijden, eerst nog ff naar die schwarze pisten.. ;-)