Pagina 1 van 1

Stuurbekrachtiging V50 valt regelmatig uit

Geplaatst: 27.02.2015 - 11:41
door robabob
Hallo,

Ik heb een probleem met de stuurbekrachtiging van mijn Volvo V50 T5 AWD uit 2004.
Deze valt te pas en te onpas uit. Vaak is er voorafgaand een jankend geluid vanuit de stuurbekrachtigingspomp te horen (zie het filmpje).

[youtube]rfZ3LEwm_HY[/youtube]

Vervolgens slaat de pomp uit en verschijnt de melding "stuurbekrachtiging service vereist".
Wanneer de motor opnieuw gestart wordt kan de bekrachtiging ineens weer feilloos werken.
Soms pas een paar dagen later. Of ´s-avonds weg defect zetten en ´s-ochtends weer probleemloos functioneren voor een aantal weken.
De stuurbekrachtiging slaat alleen aan wanneer de auto opnieuw gestart wordt.

Alles is doorgemeten en er is geen probleem in de bedrading ontdekt.
Enige foutmelding is dat er geen voeding meer op de pomp is wanneer deze af is geslagen.
De dop van het vulreservoir zit vacuüm gezogen wanneer het probleem optreedt en sist wanneer deze met behulp van een tang wordt gelost.
Er zijn geen luchtbelletjes te zien in het reservoir wanneer het probleem optreedt.

De pomp is vervangen, maar het probleem is niet verholpen.

Het probleem is nu veranderd:
De bekrachtiging slaat nu tijdens het rijden aan en uit. Wanneer deze uitvalt verschijnt er ook geen melding meer op het dashboard.
Wanneer het stuurwiel gedraaid wordt voelt het bobbelig aan. Het lijkt alsof er een hydraulische klep zit te etteren (open dicht open dicht)

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Re: Stuurbekrachtiging V50 valt regelmatig uit

Geplaatst: 27.02.2015 - 11:53
door Rippie V70
Janken van een pomp duid er vaak op dat er geen aanvoer van olie/vloeistof is. De pomp staat zonder olie dus. Daarom jankt hij. (Bocht naar links? Rotonde?)
Ik zou beginnen om te checken of de leidingen naar je pomp toe niet geblokkerd zijn.
Bij een V70 zit er dan vaak een lekkage.

Re: Stuurbekrachtiging V50 valt regelmatig uit

Geplaatst: 03.03.2015 - 16:51
door Red-Dragon
Vermoedelijk dop van reservoir defect of vervuild. Zoals je aangeeft. Trekt die vacuüm. Normaliter zit er een beluchting/ontluchtingsgaatje in of i.c.m. Een klepje/ veertje
Als het pompje vacuüm trekt, zal de drukloze olietoevoer naar de pomp stoppen/stagneren.

Re: Stuurbekrachtiging V50 valt regelmatig uit

Geplaatst: 07.03.2015 - 17:06
door robabob
Probleem bleef ook bestaan zonder dop op het vulreservoir.

Er is een gebruikte pomp ingegaan, welke (naar nu blijkt) ook defect is.
Er lag nogal wat gruis in de pomp.

Er is nu onder garantie weer een andere (goede) gebruikte pomp in gegaan en het probleem is voor nu verholpen.
Volgens de leverancier gaan deze pompen als warme broodjes....

Voorlopig even afwachten of het probleem uitblijft.

Re: Stuurbekrachtiging V50 valt regelmatig uit

Geplaatst: 13.03.2015 - 19:37
door marcelrood
Wat is de kilometerstand van je auto?