Pagina 1 van 1

Onderhoudskosten XC90

Geplaatst: 02.03.2015 - 21:08
door ceehaakaa
dag allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum. Ben nog geen Volvo-bezitter, maar probeer een beetje in te schatten of ik later dit jaar mijn huidige auto kan inruilen voor een XC90. Ik denk hierbij aan de volgende specificaties:

- bouwjaar 2004/2005/2006
- benzine 2.5T (eventueel T6)
- km-stand tussen 140.000 en 180.000
- ik rijd gemiddeld per jaar 12.000 km (particulier)

VRAAG 1
Welke versie (technisch) kan ik het beste nemen? Met 12.000 km/jaar maken de kosten tussen benzine en diesel niet heel erg veel uit, maar gezien de wispelturigheid van de regering lijkt me benzine voor de hand liggen.

VRAAG 2
Wat is het gemiddeld benzineverbruik van een 2.5T (1 op 9?) en een T6 (1 op 8?)?

VRAAG 3
De meeste kosten kan ik aardig inventariseren (brandstofkosten zijn te berekenen, belasting en verzekering ook), maar hoe krijg ik een aardig inzicht in de onderhoudskosten, ervanuit gaande dat ik een technisch goed onderhouden exemplaar koop. Wat zijn de ervaringen? Kunnen jullie mij daar inzicht in geven?

Hoop op veel (serieuze) reacties, want de uiteindelijke beslissing om een XC90 te kopen, hangt daar toch wel van af!

Re: Onderhoudskosten XC90

Geplaatst: 02.03.2015 - 22:11
door evert65
tja ik heb geen xc90, maar zelf kijk ik er wel eens met een schuin oog naar
een T6 schijnt een dure jongen te zijn in het gebruik
dan zou ik kijken naar een 2.5
verder kan ik er niks van zeggen , rij v70 vandaar
succes met zoeken, en mocht je slagen dan zien we graag fotos

Re: Onderhoudskosten XC90

Geplaatst: 06.03.2015 - 22:50
door Bakboord1
Vraag 2: www.spritmonitor.de

De rest hoor ik ook graag want de xc90 zou een mooie opvolger zijn over drie jaar van mijn heerlijke renault.
Het model na de facelift vind ik nog steeds erg mooi.

Re: Onderhoudskosten XC90

Geplaatst: 06.03.2015 - 22:56
door Bakboord1
Vraag 2: www.spritmonitor.de
Vraag 3: www.anwb.nl en www.zomoto.nl geven je een richting qua onderhoudskosten. De Volvo dealer kan je prijs van de beurten wel vertellen en daarnaast kun je denken aan banden, ophanging en de dingen die je bij iedere auto bij een bepaalde km stand hebt.

De rest hoor ik ook graag want de xc90 zou een mooie opvolger zijn over drie jaar van mijn heerlijke renault.
Het model na de facelift vind ik nog steeds erg mooi.

Re: Onderhoudskosten XC90

Geplaatst: 07.03.2015 - 21:52
door peter geurts
Nu al bezig zijn met later!
Best wel grappig maar niet mijn stijl

Re: Onderhoudskosten XC90

Geplaatst: 08.03.2015 - 13:03
door R.Bijl
heb zelf een t6 gehad en na 2 jaar rijden en 30000 km verder geen schokkende dingen. als je een technisch net exemplaar koopt zal dat wel los lopen. de dealer kan je info geven wat de beurten kosten.

het verbruik is voor een t6 1 op 6/7 en voor een 2.5t 1 op 7/8. hou er dan rekening mee dat als de benzine prijs weer flink stijgt elke 500 km 100-120 euro lichter bent..

Re: Onderhoudskosten XC90

Geplaatst: 08.03.2015 - 20:26
door mad2000
Try this [link=http://www.volvocars.com/nl/sales-servi ... fault.aspx][/link]
http://www.volvocars.com/nl/sales-servi ... fault.aspx

Maar de kosten hangen vooral af van hoe hamdig jij bent.
Kun je zelf kleine onderdelen vervangen? Ben je een scheurneus of rustige rijder?

Ik heb net bijvoorbeeld twee gasveren van de achterklep, de bovenste motorsteun en twee 'deur' knipperlichtjes vervangen voor totaal 93,- ( plus 6,70 verzendkosten)... Ga je ermee naar de garage of nog duurder... de dealer dan zou je zo' n vier keer zoveel kwijt geweest zijn ( uurloon dealer is €80.- +)

De meeste kleine zaken kun je daarnaast prima zelf herstellen aan een xc90... eigenlijk is een xc90 een groter uitgevallen s80 en komt hij zelfs technisch behoorlijk overeen. Op de aandrijflijn ( 4wd) na dan.. Veel zaken die ik bij mijn xc90 tegenkom zijn niet anders als bij andere auto's die ik gehad heb. Zo had ik vorige week ineens een natte raamstijl en hoorde ik water gebloeb toen ik wegreed... schuifdak open en jawel er stond water in de goot onder het glas
Dus terug thuis meteen de bekleding van de raamstijlen verwijderd ( twee boutjes) en het afvoer slangetje eruit getrokken... Er zat me een prut in het tuutje op het eind van de slang dat wil je niet weten. Schoongemaakt.... aan beide zijden want je hebt 2 afvoeren nl... en voila hij looptweer als een tierelier leeg...

Het design, concept, filsofie, etc is Volvo maar de onderdelen die samen de auto vormen zijn niet veel anders dan bij andere merken. ( volvo accu is varta bijv. De koplampen zijn van valeo die je ook bij fiat en peugeot kan vinden, de abs is bosch, brandstofinjectie idem.. ) Laat de puristen hier het maar niet horen :-)

Tot nog toe is de xc niet duurder in onderhoud als mijn vorige volvo... een s80.
Alleen het verbruik van de2.9 t6 is wat hoger.... maar op de snelweg kun je 1op10 halen.... stadsverkeer hebben we het maar niet over... dan verbruiken alle autos veel de xc dus ook ( 1op6 +-)