Pagina 1 van 2
Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 04.03.2015 - 10:06
door zonoskar
Ik merk regelmatig dat mijn V40 weer aanslaat als ik hem parkeer. Ik weet niet of het iets is wat ik verkeerd doe, of dat het gewoon een artefact van het start/stop systeem is. Symptomen: Ik zet de auto in een parkeervak, als ik bijna stil sta druk ik de koppeling in en zet de auto in de vrij. Door het start/stop systeem gaat de motor uit. En vrijwel meteen gaat de motor vaak weer aan. Ik weet alleen niet precies waarom en het is ook een beetje vreemd. Zou het kunnen komen omdat ik mijn gordel losmaak voordat ik de auto uitzet via het contact?
Daarbij, met een turbo wil je eigenlijk even stationair draaien voordat je de auto uitzet, dat zou willen zeggen dat ik dan een tijdje met de koppeling ingedrukt moet blijven staan. Is me teveel werk
Wie weet waar dit aan ligt? (dat de motor weer aangaat)
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 04.03.2015 - 10:12
door TimothyJames
Het losmaken van de gordel voorkomt normaliter dat de auto weer start als deze is uitgevallen door start-stop...
Zo werkt het bij mij in ieder geval, alle dashboard lampjes gaan dan branden alsof hij gewoon "op contact" staat.
Kijk eens in de menu's van My Car, daar staat ergens iets over Start-Stop, wellicht dat daar een melding komt?
Bij staat er bovenin een groen/wit bolletje met Beschikbaar/Niet beschikbaar, en indien het niet beschikbaar is, dan toont hij ook de reden(en) waarom.
B.v. buitentemperatuur te laaag, motortemperatuur te laag.
Daarnaast... Heb je hetzelfde euvel ook als je gewoon voor een stoplicht staat? Mocht het dan ook niet werken, wat gebeurt er als je tijdens een rit een paar keer op het start/stop knopje achter de pook onderaan je middenconsole drukt? Werkt het dan wel opvolgend of niet?
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 04.03.2015 - 10:25
door Fab1Man
Al moet ik even stationair draaien, ik zet mijn auto nooit stil in zijn vrij en de handrem. Ik zet 'm altijd in de versnelling (tenzij ik geparkeerd sta op een heuvel). Heb je dit soort probleempjes dus ook niet

.
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 04.03.2015 - 10:40
door Get!em
Als de motor nog loopt en je doet gordel los, en zet em dan in zijn vrij, dan werkt Start/Stop niet. Mogelijk dat jouw uitstaproutine precies alles tegelijk doet, dan is het systeem mogelijk in de war.
Andersom, als je je gordel vast houdt en je zet de auto met de knop uit, dan kun je hem daarna (zonder sleutel) ook weer starten met die knop

(zelfs als je geen keyless drive hebt..)
Voor jou denk ik dat je gewoon even je routine iets moet aanpassen. Bijv op moment dat je koppeling indrukt om em in zijn vrij te zetten, dat je dan gelijkertijd (met nog ingedrukte koppeling) ook met startknop uitzet zodat start/stop geen kans krijgt.
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 04.03.2015 - 11:12
door zonoskar
Tijdens het rijden werkt start/stop feilloos, dus dat is iig niet het probleem. Ik zal eens proberen of het aan mijn routine ligt, ook omdat het niet altijd voorkomt dus.
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 04.03.2015 - 11:32
door Joh@n
Je moet even wachten tot het groene start/stop lampje aan is. Wanneer je daarna je gordel los doet blijft de motor gewoon in de start/stop stand staan. Heb hetzelfde probleem

Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 05.03.2015 - 06:51
door V.I.K.
@Zonoskar, het ligt inderdaad aan je routine. Het systeem werkt volkomen normaal. Het is een gegeven, dat wanneer de gordel los is, de motor "moet" lopen als de motor nog niet uitgezet is op de manier zo als het hoort.
Anders zou het voor bv een monteur ook niet mogelijk zijn om uit de auto te komen met draaiende motor om bv de computer uit te lezen of iets te controleren onder de motorkap met draaiende motor.
Ik denk dat het inderdaad beter is om je routine te veranderen

Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 17.03.2015 - 14:27
door Jausie
Bij mij zit er gewoon een knopje op de middenconsole om het start/stop systeem uit te schakelen. Snap dus het hele probleem niet zo.....
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 17.03.2015 - 15:19
door zonoskar
Waarom zou je het start/stop systeem willen uitzetten? Moet je zo nodig als eerste bij het stoplicht weg, of hoef je de brandstof niet zelf te betalen, of denk je dat er extra slijtage ontstaat door het systeem?
Ik heb gemerkt dat als ik wacht tot het groene icoontje aangaat, ik wel mijn gordel af kan doen zonder dat de auto start. Alleen duurt dat meestal lang, in ieder geval langer dat ik meestal er over doe om mijn gordel af te doen. Beetje vreemd waarom de motor ook zou moeten draaien als je de gordel af doet, maar goed. In het systeem van Volvo zitten wel meer eigenaardigheden. Zoals de ruitenwissers die gewoon midden op de raam stoppen als je het contact uitzet (en de regensensor dus nog aanstond). Dat komt zo goedkoop over. Moet je dus eerst je regensensor uitzetten voordat je het contact uitzet. En dan nog wachten voordat je de gordel af doet.
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 18.03.2015 - 10:10
door Joh@n
Wat is lang? Bij mij is het echt een seconde of 2-3, dat valt me reuze mee.
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 18.03.2015 - 10:32
door Rha007
Even een vraag tussendoor: is het met de moderne turbo motoren van tegenwoordig echt nog noodzakelijk dat je de motor nog stationair moet laten nadraaien? En hoelang moet je de motor laten nadraaien?
Ik doe dit eigenlijk nooit, dus ben benieuwd wat de consequenties zijn als je motor direct uit zet.
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 18.03.2015 - 17:52
door ikke92
Verplicht ben je dit uiteraard niet en voor sommige is het noodzakelijk en voor sommige niet, ik doe het namelijk enkel als ik de turbo echt goed heb laten werken en volgens mij had dit iets te maken met dat de turbo dan rustig kan uitbollen inplaats van direct uit gezet te worden ( of iets met de hitte) dit weet ik dus niet zeker.
Allesinds ieder heeft zijn mening erover ken ook iemand die het nooit doet en nog nooit iets heeft voor gehad met de turbo.
Mvg
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 18.03.2015 - 18:06
door LtStone
Zonoskar allereerst leuke avatar foto!
Over dat start stop systeem laat ik me niet uit, met mijn 2003 techniek
Over die turbo laten uitbollen is een van die "wijsheden" die al heel lang (hardnekkig) de ronde doen. Als we de logica er op loslaten lijkt het me voor elk apparaat dat flink aan het werk was dat je het de kans gunt even op adem te komen.Dus als je net een hele verre rit hebt gereden of enigszins vlot laat hem dan lopen. Als je ff naar de Appie gaat op de hoek dan lijkt me dat overbodig. Ge zoekt dus naar een gezonde middenweg. En wat is ff? tsja een minuutje of 5 doe ik meestal, dus terwijl ik spullen pak, jas aandoe etc laat ik hem gaan en als ik echt wegloop hang ik in de deur en doe hem uit.....
Kijk allemaal evengoed en waar hierboven, ik zie het als dat knokkels kraken de ene helft roept het is slecht de andere helft (hoor ik bij) zegt het maakt niet uit en niemand heeft tot nu toe bewezen wat nou klopt....

Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 19.03.2015 - 11:49
door Jausie
zonoskar schreef:
Waarom zou je het start/stop systeem willen uitzetten? Moet je zo nodig als eerste bij het stoplicht weg, of hoef je de brandstof niet zelf te betalen, of denk je dat er extra slijtage ontstaat door het systeem?
Euhhhhhhh....in jouw geval om te voorkomen dat de motor tijdens het parkeren uit- en aanslaat?????????
Als je aan komt rijden om te parkeren, start /stop functie deactiveren. De volgende keer dat je met de auto op pad gaat is het systeem automatisch weer actief.
Dus nee, niet om zo nodig met de auto als eerste bij het stoplicht weg te zijn. Ook niet de andere redenen, overigens
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 19.03.2015 - 12:13
door zonoskar
Je moet wel veel dingen zelf doen bij zo'n Volvo zeg.
- regensensor uitzetten als je het contact wilt uitzetten.
- regensensor elke keer activeren als de auto uit is geweest.
- cruisecontrol activeren als de auto uit is geweest.
- start/stop deactiveren voordat je parkeert en het contact wilt uitzetten.
- alle deuren ontgrendelen als je uitstapt en iets van de achterbank of uit de kofferbak wilt pakken.
En het meest irritante van alles: NIET de auto in de achteruit zetten als je nog je bestemming aan het ingeven bent in het navigatie systeem (mits je een acteruitrijcamera hebt).
Bij mijn Audi gingen al deze dingen automatisch en/of bleven gewoon geactiveerd.
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 19.03.2015 - 12:47
door Rha007
Als ik jou was, zou ik de auto weer snel inruilen voor een audi
Maar dat de regensensor opnieuw aangezet moet worden als het contact uit is geweest, vind ik alleen maar een groot voordeel. Vooral als de ramen bevroren zijn. In mijn vorige auto ging de regensensor ook niet automatisch uit en dat gaf alleen maar ellende als de wissers vastgevroren zaten.
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 19.03.2015 - 16:57
door Poolrev
Het zal allemaal wel aan mij liggen, maar ik heb nog nooit problemen met ongewenste start/stop activiteiten te maken gehad. Waarom zou je de auto in z'n vrij zetten als je gaat parkeren? gewoon in z'n 1 zetten, wel zo veilig ook trouwens, auto uitzetten en uitstappen. Hoe moeilijk kan het zijn...
Regensensor ben ik ook alleen maar blij om dat dit zo werkt. Voorkomt een hoop narigheid.
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 19.03.2015 - 17:32
door MichelR
Snap het probleem ook niet.. Nergens last van en zet auto in zijn vrij als ik geparkeerd ben.
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 19.03.2015 - 18:03
door zonoskar
Tsja, zoveel mensen, zoveel wensen he? Ik doe het op deze manier. Jullie misschien anders. Ik zie ook niet wat er zo veilig aan is om de auto in z'n 1 te zetten ipv op de handrem. Of het moet zijn dat je handrem dan niet vastvriest? Heb ik in 26 jaar rijden nog nooit gehad en mijn auto staat altijd gewoon buiten op de parkeerplaats (dus niet in een garage of carpoort).
Regensensor snap ik ook niet. Ik heb met de Audi in 4 jaar daar geen enkel probleem mee gehad. Geen probleem met wissen als het niet moet, of als de auto dichtgevroren is. Ik was mijn auto wel altijd in een wasbox, dus geen wasstraat. De cruisecontrol is ook een ergonomische ramp. Ik heb dat na 3 maanden nog niet onder de knie en moet telkens kijken welk knopje ik moet hebben. Erg veilig. De VAG manier is veel handiger en kan ongezien bediend worden (en binnen een paar weken te leren). Maar goed. Ik moet er nog 3.5 jaar in rijden, daarna kan ik weer iets anders uitzoeken. Of het een Volvo wordt betwijfel ik. Bovenstaande ergernissen zijn dagelijks, daar kan de fijne motor misschien niet tegenop boksen.
Re: Start/stop bij parkeren V40
Geplaatst: 19.03.2015 - 20:27
door Poolrev
Tja, ieder z'n ding. In z'n 1e versnelling weet je zeker dat je auto niet aan de wandel gaat, wat wel kan gebeuren als je 'm in z'n vrij zet en de handrem niet genoeg aantrekt (of 'm in z'n 2e versnelling zet, meestal kan die dan wel aan de wandel

).
Ik vind het vreselijk irritant als een auto het zelf beter denkt te weten, en heb een regensensor dan ook alleen nodig op het moment dat het regent, verder niet, dus dan kan ik 'm net zo goed handmatig aanzetten en de interval gewoon zelf bepalen.
En de cruise control, ik vind het stengeltje achter stuur verstopt van Audi erg vervelend, want ik kan niet zien wat waar zit, en er zitten geen duidelijke symbolen op en de knopjes zijn erg klein. Liever groot en duidelijk op de voorkant van het stuur, welke ik altijd blind kan bedienen, al zolang ik Volvo rijd trouwens (inmiddels alweer een jaar of 10).