Pagina 1 van 2
hikt uw S60 benz. ook bij aanslaan airco???
Geplaatst: 19.07.2006 - 16:03
door tommytommy
Beste mensen
Ik heb sinds 2 weken een S60 170pk, nu viel het mij op dat hij af en een klein schokje geeft bij een regelmatig toerental. (bv 100km.u 2000/2500 toeren)
Dus ik ben vandaag naar de dealer terug geweest(heb nog garantie 5.5 maand), die vertelde dat het waarschijnlijk gebeurd bij het aanslaan van de airco.
Dus ik proberen bij 35 graden en idd,,hij geeft een klein tikje bij het aanslaan van de airco pomp.
Nu vroeg ik mij af of dat normaal is bij een s60?????
Bedankt voor uw hulp en of advies
Tommy
Geplaatst: 19.07.2006 - 18:02
door renne022
'k heb zelf een S60 2.4 140PK, maar ik merk absoluut niets aan de motor als de airco aanslaat.
En ja hij werkt perfect !
Geplaatst: 19.07.2006 - 19:03
door Sytse
Heb zelf ook een s60 2.4 170pk en heb het zelfde probleem.
Heeft de dealer niet aangeven waar het aan ligt????
Geplaatst: 19.07.2006 - 19:43
door Battlecruiser
Als het een nogal harde metalige tik is, kan het wel eens de magneetklep van de aircospleet (excusez le mot) zijn. Als dat ding te hard klappert dan kan op termijn je compressor kapot gaan en die zijn duuuuur!
Als het dat is (maar dat is lang niet zeker) kan dat ding voor een paar tientjes bijgesteld worden.
Geplaatst: 19.07.2006 - 20:17
door Sytse
Hij tikt niet maar de motor HIKT.
Geplaatst: 19.07.2006 - 20:30
door MN
Mijn V70 heeft er geen last van, maar bij mijn vorige auto (geen Volvo :? )had ik hetzelfde. Zou volgens de dealer normaal zijn. Ook heb ik het wel eens op internet gelezen dat het normaal was. Oorzaak zou zijn dat het gewoon exstra energie kost om de airco te laten werken en dat merk je door een korte verlaging van het toerental. Ik moet er wel bijzeggen dat het toen een "simpele" airco was. 1 knop voor aan/uit en verder niets. In de V70 zit ECC.
Gr Marcel
tikje airco
Geplaatst: 20.07.2006 - 09:58
door XC70 OR
Volgens mij is dit heel gewoon met een benzine motor.
Inderdaad als je op de cruise control rijdt lijkt het alsof er even een paar ontstekingen worden overgeslagen.
Bij een diesel (D5) merk je het veel minder maar het is wel waar te nemen.
De werking van de ECC is niet zo veel anders als de hand-airco.
De pomp kent altijd 2 standen: aan of uit.
Ik heb het trouwens ook bij ander merken, o.a. Renault Laguna, precies op de zelfde manier gehoord.
Geplaatst: 20.07.2006 - 11:42
door tommytommy
Bedankt mensen...nu ik weet dat het onschuldig is kan ik rustiger op vakantie!!
MVG Tommy
Geplaatst: 20.07.2006 - 16:36
door Sytse
bij al mijn japaners heb ik het nog nooit meegemaakt.
Vindt het teleurstellend dat volvo met sommige modellen er wel last van heeft.
Geplaatst: 20.07.2006 - 17:04
door bart simpson
Sytse schreef:bij al mijn japaners heb ik het nog nooit meegemaakt.
Vindt het teleurstellend dat volvo met sommige modellen er wel last van heeft.
Dat lijkt me niet, iedere auto met airco heeft er in meer of mindere mate last van, ook een japanner.
Geplaatst: 20.07.2006 - 17:19
door Sytse
Zelf ook Honda gereden dan met airco????
Dan ervaar je het zelf namelijk dat die er geen last van hebben.
Geplaatst: 20.07.2006 - 17:23
door Renkel
bart simpson schreef:Sytse schreef:bij al mijn japaners heb ik het nog nooit meegemaakt.
Vindt het teleurstellend dat volvo met sommige modellen er wel last van heeft.
Dat lijkt me niet, iedere auto met airco heeft er in meer of mindere mate last van, ook een japanner.
Ook auto's met een geregelde (modulerende) (dus niet Volvo) compressor???, volgens mij voel je dat niet hoor....dus dan kan/heeft Sytse gelijk als de Jappen een modulerende compressor toepassen.
Geplaatst: 20.07.2006 - 17:26
door bart simpson
Haal voor de aardigheid je riem eens los die je aircopomp aandrijft, dat scheelt zo maar 1000 tot 1500t/min..... bij het inschakelen van een airco heeft een motor even die weerstand te overwinnen.
Geplaatst: 20.07.2006 - 17:28
door Renkel
--
Geplaatst: 20.07.2006 - 17:36
door maj.meier
Is mij bij m'n S60 2.4 170pk nog niet opgevallen, een van m'n vorige auto's (een golf type 3) met een simpele aan/uit airco deed het wel.
Zou inderdaad een extra vraag naar stroom zijn, waardoor de dynamo meer moet gaan leveren, en het toerental tijdelijk dipt.
Overigens had m'n vorige auto (VW Bora) dit ook als ik m'n licht aandeed....
Mark.
Geplaatst: 20.07.2006 - 17:36
door bart simpson
Renkel schreef:Da's de distri riem en die haal ik niet los
Het was ook overdrachtelijk bedoeld, zo'n compressor heeft een zekere weerstand waardoor er iets voelbaar kan zijn, een ac zal dat iets sterker hebben dan een ecc
Geplaatst: 20.07.2006 - 17:41
door Sytse
--
Geplaatst: 20.07.2006 - 17:44
door Renkel
Herstel, ik schreef distributieriem maar dit moet zijn multie/aandrijfriem van de dynamo, airco en stuurbekrachtigingspomp.
Geplaatst: 20.07.2006 - 17:46
door Renkel
Maar een geregelde compressor draait volgens mij altijd, zeg maar modulerend, en is dus niet voelbaar dmv schokje, een aan/uit compressor daarintegen wel.
stroom?
Geplaatst: 21.07.2006 - 10:40
door XC70 OR
Het is niet de extra vraag naar stroom, de "klap" komt doordat de magnetische koppeling van de pomp er voor zorgt dat de as van de pomp 1:1 met de riem wordt verbonden.
Je kunt het een beetje vergelijken met het in een klap loslaten van je koppelingspedaal, maar dan iets minder erg.
De pomp staat stil en moet in no time ineens op volle toeren draaien, ja dat voel je even.