Pagina 1 van 1

Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 09:32
door Mike_V50
Bij de V50 2.0d van mijn vrouw zijn van de zomerset de achterbanden versleten. Op de voorbanden zit ongeveer 5 tot 6 mm. De achterbanden worden dit weekend vervangen door een twee nieuwe Michelin Primacy 3. Kan ik de nieuwe banden het beste voorop leggen, of kan ik beter de beste banden achter houden?

Omdat de achterbanden (licht) cuppen zit ik er over de denken om de half versleten voorbanden achterop te leggen (zodat ik straks niet met half versleten gecupte banden zit). Is dit verstandig. Graag jullie mening?

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 09:44
door Walter
volgens mij is dit net zo'n discussie als 'wat is beter, voor of achterwielaandrijving'. Zelf heb ik graag de beste voor, zeker als ze cuppen en dus meer geluid maken. Maar je wilt toch netje de bocht door komen. Maar ik weet zeker dat er zo iemand met een betoog komt waaruit blijkt dat achter beter is

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 10:25
door Red-Dragon
Zal ik dan meteen maar inhaken Walter?
Qua druk op de wielen en daaraan gekoppeld effect van druk naar grip, zou het beter zijn de mindere banden voor, en de nieuwe banden achter te doen
Door de grotere hoeveelheid kilos op de voorwielen zal deze minder snel uitbreken dan de achterkant met gelijkwaardige banden.

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 10:25
door Kayman
Ik vind het wel een prima onderwerp.
Ik ben ooit met dezelfde vraag naar mijn Volvo dealer gegaan.
Ik had 2 nieuwe banden nodig en vroeg mij af of ik deze het best voor of achter onder de V70 kon plaatsen.

Mij leek voor de meest logische plek om de beste banden te hebben, aangezien ik een voorwiel aangedreven auto heb.
De chef werkplaats was echter van mening dat je beter de betere banden achter kan plaatsen ivm wegligging.
Maar dat van hem was ook meer een mening dan een wetenschappelijk feit.

Ik ben dus benieuwd of iemand uitsluitsel vanuit een wetenschappelijk onderzoek kan geven...binnenkort ga ik namelijk ook weer 2 banden vervangen.

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 10:42
door lint
Het is inderdaad aan te raden de beste banden achter te monteren maar of er wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan weet ik niet.

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 10:45
door Walter
Persoonlijk heb ik meer moeite met het corrigeren van onderstuur dan overstuur. Overigens is het verhaal van de druk een prima argument.

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 10:53
door Battlecruiser
Mijn laatste setje nieuwe banden waren 2 Vredesteins en die gingen vóór om een paar Pirelli's te vervangen (achter heb ik nog steeds die balle-Pirelli's).
De wegligging verbeterde enorm: op de snelweg kon ik minstens 20 kilometer harder door lange bochten rijden. Goede nieuwe banden veranderen immers op de stuurwielen het stuurgedrag.

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 11:11
door Red-Dragon
@battlecruiser. Maar nu ben je merken aan het vergelijken. Je geeft zelf al aan dat jij de Pirellis geen fijne banden vindt, das niet een objectief vergelijk naar de oorspronkelijke vraag.

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 11:17
door Jers3n
Bij een auto waarvan de achterbanden cuppen is het sowieso verstandig regelmatig (elke 10-15k km's) voor en achterwielen te wisselen, daardoor zou je beginnend met vier nieuwe banden vanzelf uitkomen op de situatie dat de beste banden telkens naar voor verhuizen, al zullen de verschillen in profieldiepte dan normaalgesproken wel mee vallen. (Dat wisselen is m.i. trouwens ook bij niet cuppende achterbanden aan te raden, gelijkmatige slijtage, en dus grip, op alle vier de wielen lijkt mij altijd beter.)
Of dat de meest ideale situatie is kun je dus over twisten. En, aansluitend bij Red-Dragon, zeg ik (bij grotere verschillen in profieldiepte) toch liever de beste banden achter. In bochten en rem-situaties wil je dat de achterwielen de voorwielen blijven volgen, dan is de van nature onderstuurde V50 in principe makelijker te corigeren.

@Walter, ovestuur corrigeren met een voorwielaangedreven auto is 'natuurlijk eenvoudiger' en anders (beetje gas bij) te corrigeren dan bij een achterwielaandrijver.

@Battlecruiser, zonder info over de profieldieptes (en evt bandtype) zegt dat inderdaad niet zo veel. Buiten dat het natuurlijk een ander type band kan zijn, maar als je voorbanden echt op zijn (achter blijkbaar nog niet want daar zitten ze nog) is alles mèt profiel natuurlijk beter.... (Ik had in jouw geval juist wel de nieuwe banden achter gelegd, want ondanks de AWD zullen ook bij jou de voorwielen meer slijten en ben je eerder toe aan een vervanging van die 'balle Pirelli's'....)

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 12:24
door Fulaks
Auto Motor und Sport heeft dit ooit effectief getest, en ze lieten dezelfde auto op hetzelfde (natte) testcircuit rijden met nu eens de goede banden vooraan en dan weer de goede banden achteraan. Conclusie was ook dat de beste banden achteraan moeten, omdat de auto dan minder snel uitbreekt en dus een betere/veiligere wegligging heeft. Dit ging toen ook in tegen mijn gevoel, maar het is niet anders.

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 20:20
door ps-amazon
ik weet niet wat "wetenschappelijk onderzoek" in dit kader betekent, maar ik heb in de tijd dat ik bij Michelin werkte wel uitgebreid proeven over dit onderwerp meegemaakt, zowel proeven met modellen als op het Michelin testcentrum in Clermont Ferrand;in alle gevallen bleek dat je de beste banden achter dient te monteren; zo bleek bijvoorbeeld ook dat een klapband op de achteras moeilijker te corrigeren is dan een klapband op de vooras; heeft allemaal te maken met afdrijfhoeken, over/onderstuur correcties etc

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 21:05
door Oceanracer
Aangezien je stuurt met je voorwielen maar de bocht alleen doorkomt met (goede) achterbanden (trek in een bocht anders gerust de handrem stevig aan, dan begrijp je het gelijk) slechte banden voorop, de goede banden altijd achterop.

Om het cuppen tegen te gaan, geregeld de banden van de zelfde as omwisselen. Links naar rechts en andersom. Zelfs als ze al gecupt zijn, werkt dat perfect! Noot: sommige banden hebben een voorgeschreven afrolrichting, dan kan dat natuurlijk niet!

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 21:16
door Oceanracer
Walter schreef: Persoonlijk heb ik meer moeite met het corrigeren van onderstuur dan overstuur.
Ik ben dan erg nieuwsgierig naar je betoog. Bij onderstuur even het gas eraf, of even zachtjes op de rem en dan kom je altijd weer keurig de bocht uit. Gaat ook altijd heel geleidelijk. Overstuur is echter abrupt aanwezig, dus daardoor vrijwel niet (meer) te corrigeren.

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 22:13
door ps-amazon
Oceanracer schreef:
Walter schreef: Persoonlijk heb ik meer moeite met het corrigeren van onderstuur dan overstuur.
Ik ben dan erg nieuwsgierig naar je betoog. Bij onderstuur even het gas eraf, of even zachtjes op de rem en dan kom je altijd weer keurig de bocht uit. Gaat ook altijd heel geleidelijk. Overstuur is echter abrupt aanwezig, dus daardoor vrijwel niet (meer) te corrigeren.
Walter bedoelt met "overstuur" waarschijnlijk zijn gemoedstoestand en gelukkig kan hij dat goed corrigeren.....

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 05.03.2015 - 22:43
door Oceanracer
Whoehahahaha, ja dat kan natuurlijk ook...

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 06.03.2015 - 08:50
door Walter
I K B E N N I E T O V E R S T U U R ! hahahaha

Hoef ik geen betoog aan te wijden. Overstuur vang ik makkelijker op... Zelfs ik heb mijn beperkingen ;)

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 06.03.2015 - 13:28
door lint
Goede zelfkennis is altijd handig :D

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 06.03.2015 - 14:23
door ps-amazon
ja, vergis je niet in Walter, het is een natuurtalent
maar misschien haalt ie over en onderstuur door elkaar

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 06.03.2015 - 19:20
door Oceanracer
We zullen het nooit te weten komen...

Re: Welek banden voor en achter

Geplaatst: 06.03.2015 - 19:51
door Ben W
Als je banden achter cuppen kun je beter een ander type band proberen. Sommige auto's in combinatie met type band gaan cuppen. BMW 5 serie (E60) en Dunlop banden is een mooi voorbeeld. Leg er een Conti of Michelin op en je hebt geen problemen. De Michelin Premacy zie ik trouwens vaker cuppen. Vind de Pilot Sport wat beter, maar dat is mijn mening..
En de beste banden leg ik ook liever achter. Als de voorkant gaat schuiven heb je dat meestal vroeg gevoeld en is met meer middelen (sturen, gas, koppelin en rem) snel te corrigeren.