Pagina 1 van 1

Airco S70 stuk. Hoe te bepalen wat er stuk is

Geplaatst: 19.07.2006 - 21:15
door lancer
Sinds een paar dagen eigenaar van een 1997 S70. Fantastische auto, alleen is de airco stuk. Hij blaast totaal geen koude lucht. Volgens Murphy is dan de verdamper kapot. Het kan natuurlijk ook zijn dat er b.v. te weinig koelmiddel aanwezig is. Weet iemand hoe je snel een diagnose kan stellen? Als het verdamper is trek ik denk ik de stoute schoenen aan en ga hem zelf vervangen. (Genoeg informatie te vinden in de dit en het 850 forum)

Zie ook Foto's

Geplaatst: 19.07.2006 - 21:18
door s80t6
je kunt je beter afvragen 'hoe te betalen wat er stuk is' :D

Geplaatst: 19.07.2006 - 21:32
door Paul
Hebben het ook gehad met onze V70 Classic toen hij 3 jaar oud was, zou toch naar dealer gaan. Hoe dan ook dure grap, maar geloof dat het met 35 graden wel waard is ;-)

Geplaatst: 20.07.2006 - 12:29
door edraket
Overbrug de draadjes van de lagedruk schakelaar eens. Deze zit vlak voor het schutbord naar het interieur. Slaat de airco dan wel aan? Niet te lang doen, want als er te weinig koelmiddel in zit is dat op termijn slecht voor de pomp. De schakelaar kan stuk zijn, maar ook de verdamper lek waardoor de pomp niet meer aanslaat. Ik zou toch even naar een airco specialist gaan voor een goede diagnose.

Verdamper vervangen is wel veel werk, maar goed zelf te doen. Alleen voor het loshalen van de leidngen heb je een speciaal gereedschapje nodig. Is niet zo heel duur.

Geplaatst: 20.07.2006 - 13:54
door rhs60
Gewoon naar een airco service station gaan en laten afpersen. Daaruit blijkt op er een lek in het systeem zit of niet.

Geplaatst: 20.07.2006 - 15:41
door lancer
edraket schreef:Overbrug de draadjes van de lagedruk schakelaar eens. Deze zit vlak voor het schutbord naar het interieur. Slaat de airco dan wel aan? Niet te lang doen, want als er te weinig koelmiddel in zit is dat op termijn slecht voor de pomp. De schakelaar kan stuk zijn, maar ook de verdamper lek waardoor de pomp niet meer aanslaat. Ik zou toch even naar een airco specialist gaan voor een goede diagnose.
ff wat beeldmateriaal ter illustratie. Ik denk van mezelf dat ik best wat technisch inzicht heb, maar het ontbreekt me nu aan kennis. :oops:

Volgens mij moet het dan om deze schakelaar gaan. Die 2 buizen gaan dan als de verdamper in. Zijn dit de koppelingen waar het speciale gereedschap voor nodig is? Overigens zie ik 2 plastic ringetjes los hangen.

Afbeelding

Deze zwarte doos heeft iets te maken met de aanvoer van buitenlucht? Een pijp komt uit achter de radiator, de andere pijp gaat door het schutbord.
Afbeelding

Het andere uiteinde van de pijpen waarvan ik denk dat ze de verdamper in gaan.
Afbeelding

En dan moet dit de droger zijn (achter de voorspoiler)
Afbeelding

Ik heb een afspraak bij de dealer om er naar te laten kijken, maar dit is wel een kans om wat nieuws te leren :D

Geplaatst: 20.07.2006 - 19:30
door edraket
Met je technisch inzicht zit het wel goed zo te zien.

Die loshangende ringetjes hebben ze allemaal, niks om je druk over te maken.

Op foto 1 zie je inderdaad de lagedruk schakelaar. Deze zorgt voor de temperatuurregeling van de airco. De druk van het gas staat namelijk 1 op 1 in relatie tot de temperatuur. De drukschakelaar schakelt de compressor in en uit bij vooringestelde drukken. Als de schakelaar niet goed meer is kan het zijn dat de compressor niet meer wordt ingeschakeld.
Door nu die twee draadjes van de stekker te verbinden zal de compressor moeten gaan draaien en de airco koud worden. Maar de kans is groter dat er niet voldoende koudemiddel in het systeem zit waardoor de drukschakelaar niet meer inschakelt. En dat kan alleen een aircoboer meten.

Geplaatst: 20.07.2006 - 20:41
door Maurice Pierik
Ik zou gewoon naar de aircospecialist gaan. Airco's zijn niet direct van die dingen waar jezelf gemakkelijk aan kunt werken. Menig gargae blijft ook van airco's af.
Heb je die auto particulier gekocht? Normaal gesproken moet je van de garantie gebruik kunnen maken.

Geplaatst: 20.07.2006 - 21:15
door Ludo
lancer schreef: Deze zwarte doos heeft iets te maken met de aanvoer van buitenlucht? Een pijp komt uit achter de radiator, de andere pijp gaat door het schutbord.
Afbeelding
nee, in deze "zwarte doos" zit de motor computer en de automaat computer.
die worden dus gekoeld door de koele lucht uit de radiator.

Geplaatst: 06.08.2006 - 16:26
door lancer
Bij de dealer geweest. Helaas, de verdamper is stuk. Mocht het welf ff vaststellen met de fluoriserende lamp en bril. De hele verdamper begon op te gloeien.

Ik heb een vervangingsset besteld. Ik ben van plan deze zelf te monteren (ik heb zelfs wel zin om deze uitdaging aan te gaan). Op dit en het 850 forum is genoeg informatie te vinden.

Geplaatst: 06.08.2006 - 16:46
door Ben
Toen de airco in mijn V70 (classic) gerepareerd moest worden liep ik 'even' de garage in om te zien wat er allemaal moest gebeuren. Het leek op een open hart operatie. Niet leuk om te zien. Een hele uitdaging lijkt mij. Sussec.

Geplaatst: 06.08.2006 - 22:05
door Paul
Klopt was bij onze V70 Classic ook zo, heel het dashboard eruit en aan de voorkant ook alles eruit en af ... zag er eng uit!!

Geplaatst: 07.08.2006 - 10:01
door edraket
Het is prima te doen hoor. Ik heb zelf ook eens het dashboard eruit gehaald om het hout te vervangen voor aluminium. Stelt niet zoveel voor. Bij mij zat het er dezelfde dag nog weer in. Natuurlijk de verdamper er niet af gehad, maar die kon ik er zo afpakken. Regel wel van tevoren het speciale tooltje om de airco leidingen los te halen.

Geplaatst: 07.08.2006 - 17:23
door lancer
edraket schreef: Regel wel van tevoren het speciale tooltje om de airco leidingen los te halen.
Mag ik lenen van de garage :D Als er trouwens nog iemand voor deze klus staat; we hebben een hele lange oprit waar best aan 2 auto's tegelijk gesleuteld kan worden. Wel je eigen gereedschap meebrengen. Stuur me ff een PM als je interesse hebt (regio groene hart; richtdatum 14 of 21 aug.)

Ik maak me trouwens het drukst om het vervangen van de droger. Die schijnt nogal moeilijk los te gaan.

Geplaatst: 07.08.2006 - 21:53
door edraket
Inderdaad is de droger soms heel erg lastig los te krijgen. Je kunt dan de leiding in zijn geheel vervangen. Moet je wel een nieuwe leiding kopen of laten maken bij een airco boer. Die heeft alle onderdelen op voorraad.

Geplaatst: 12.08.2006 - 13:22
door lancer
Nah, het dashboard ligt eruit. De koelvloeistof is afgekoppeld, ik krijg alleen die #$^^%@ koppleing van de verdamper niet los. Ik kreeg van de dealer een soort ring die ik over de leiding moest klemmen. Daarna kom ik door aan de ring te trekken de leiding eraf trekken. Inmiddels heb ik behoorlijk staan trekken, maar 't is er nog steeds niet af......

TIPS & TRUUKS gevraagd dus.

PS. kan de opgevangen koelvloeistof na filteren weer het systeem in?

Geplaatst: 12.08.2006 - 15:07
door Marc O.
Vraag eens op het volvo850forum.nl. Daar zitten wat meer specialisten en zul je waarschijnlijk sneller antwoord krijgen!

Geplaatst: 12.08.2006 - 15:23
door lancer
Okeeee, leidingen zijn los. Het geheim is niet om aan de ringen te trekken, maar de ring erop te schuiven en dan aan de leiding te trekken.

Nou nog ff dat boutje tussen de aansluitingen van de verdamper loskrijgen. Die is dol (je kunt eraan draaien wat je wilt zonder effect)

[edit]
Nou, het is gefixed. Schroevendraaier achter de moer zetten en naar buiten duwen en aan de voorkant met een dopsleutel de moer erafdraaien.

Daarna kon ik het verwarmingssysteem naar voren trekken. Verdamper vervangen en het zwikkie weer dischgeschroefd. Op dit moment zijn alle leidingen weer aangekoppeld. Morgen gaat de dash er weer in.
[/edit]