De laatste tijd heeft de V50 1.8 de volgende problemen:
Bij stationair toerental tik ik heel even het gaspedaal aan. Het toerental loopt op naar ca 2000 toeren en houdt dit een aantal seconden vast voordat het weer terugvalt naar stationair.
Bij de beurt bij 135000 km is dit aangegeven maar ze hebben niks kunenn vinden. Er zat wel lichte vervuiling in het gassklephuis en dit hebben ze gereinigd.
Het oplopend toerental is gebleven. jammer genoeg is dit net constant het geval, zodat het kan zijn dat dit na de beurt niet is opgevallen bij de dealer.
Bij overschakelen blijft het toerental ook hangen. Dit geeft een heel onrustig rijgedrag.
Ook remt de auto veel minder af op de motor.
Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 16.03.2015 - 18:00
door Frank68
Als ik me niet vergis zit er aan het gaspedaal een (potentio)metertje dat de stand v/h pedaal doorgeeft aan systeem,misschien is vragen en laten controleren?
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 27.03.2015 - 11:24
door Fluppes
Afgelopen week terug geweest bij de garage. Monteur heeft het probleem nu duidelijk waargenomen. Uitlezen levert geen storingen op. Monteur denkt aan valse lucht of een defect gasklephuis. 8 april gaat de auto terug om het probleem aan te pakken. Als het geen valse lucht is, wordt het gasklephuis vervangen. Hopelijk is dan het probleem verholpen.
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 09.04.2015 - 18:21
door Fluppes
Probleem is hopelijk opgelost. Gescheurde carterventilatieslang.
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 26.02.2017 - 21:02
door arnold41
Hoi,
Ik zal mij even voorstellen. Arnold 41 jaar en in bezit van een s40 uit 2006. Hiervoor reed ik v40 en heb een v70 gehad.
De problemen met starten en lage toerenteller stand(300 naar 1200) heb ik ook gehad. Zelf opgelost door het Gasklephuis te reinigen, ook nieuwe
Pakking op gezet. Niet normaal wat een verschil!!. Auto rijd veel fijner , meer power en het gezeur met de toerenteller en Startproblemen zijn verleden tijd.
Mijn vrouw rijd in een v70, die pak ik preventief ook aan! Allemaal dankzij het forum! Hulde.
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 28.02.2017 - 08:33
door YourivdAar
Beste Fluppes,
Kun jij laten weten of het de carterventilatieslang was? Mijn auto is ook pas weg gegeweest met dezelfde klachten. Vooral met overschakelen irriteer ik me kapot aan het blijven hangen van de toeren.
Ik dacht dat het weg was nadat de auto terug kwam van de garage maar toen ik heb test gereden was de motor warm. Dit leek dus invloed te hebben op het gedrag. Gasklaphuis is op mijn dwingende verzoek gereinigd maar dat heeft dus niets opgeleverd.
Is de eerder genoemde slang makkelijk te controleren? Ik ben geen automonteur maar een scheur moet ik toch wel kunnen vinden denk ik.
Alvast bedankt!
edit: zie nu pas dat dit een oud topic is.. Helaas. Misschien ieamand anders die mij kan vertellen waar ik deze slang kan vinden?
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 01.03.2017 - 16:25
door YourivdAar
Net nog even de accu los gegooid, het kon zijn dat het gasklephuis opnieuw moet inleren.
Ook even gereden en wat opvalt is dat het lijkt alsof er een vertraging op het gaspedaal zit. Als ik het pedaal kortstondig snel intrap is m'n voet al los van het pedaal wanneer de motor nog moet optoeren. Super irritant.
Iemand enig idee waarnaar te kijken?
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 01.03.2017 - 19:00
door YourivdAar
Nog even een filmpje gemaakt. Het lijkt op t filmpje minder erg dan dat t voelt. Motor was hier koud.
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 03.03.2017 - 09:02
door YourivdAar
Ik ben gisteren bij een kennis geweest, even twee fijne flesjes forte toegevoegd aan de benzine. Deze gaan het volledige brandstofsysteem reiniging. Hopelijk brengt dit nog wat verbetering.
Daarnaast was er nog iemand aanwezig, ook een lid van dit forum begreep ik, ik weet echter niet wie. Had wel een 850(rs?) met 300+ pk bij zich . Hij controleerde dmv het verwijderen van mijn olie vuldop of er lucht aangezogen werd of dat het eruit blies. Rondom de dop was dit al zichtbaar. Er zit rondom de vuldop een vette vlek van de olie, het blok blaast dus.
Ik heb online al verschillende dingen gelezen over de carterventilatie maar ik kom er niet uit. Op dit forum heb ik eea gelezen over die vuldup check methode met een chirurg handschoen. Deze zou licht aangezogen moeten werden, betrof overigens een 5 cilinder. Dat is dus volledig het tegenovergestelde van wat bij mijn auto aan de hand is.
Ik kan op het www niets vinden over de carterventilatie van deze motor. Overal word gesproken over de 2.4 en de T5 , maar de 1.8 kan ik niet terug vinden.
Kan iemand mij aan deze kant van het forum uitleggen hoe ik de carterventilatie van een 1.8 kan schoonmaken/controleren?
Alvast bedankt.
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 03.03.2017 - 10:44
door Jelmer de Jong
Olie uit het blok en bakje+slangen loshalen is de enige manier om zeker te weten of daar je probleem ligt.
Als je zoekt op positive crankcase ventilation kom je misschien een stukje verder. http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=93683
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 03.03.2017 - 12:42
door YourivdAar
Dankje Jelmer voor je snelle antwoord. Ik heb dankzij jou wat filmpjes kunnen vinden. Het ziet er naar uit dat de hele inlaat eraf moet..
Auto zit nog in de bovag garantie en ik wil zelf dus geen belachelijke kosten gaan maken om de auto fatsoenlijk te krijgen. Ik vind het lastig om de auto zomaar naar de garage te brengen. Het is een uur bij mij vandaan en het is een onduidelijk verhaal..
De overdruk in het carter is, naar wat ik dus begrijp, iets wat beslist niet goed is. Zou ik dit voor iemand die technisch goed onderlegd is een goed argument zijn om de pcv aan te pakken?
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 15.03.2017 - 08:20
door YourivdAar
Goedemorgen,
Daar ben ik weer..
Ik ben gisteren bij de garage van aankoop terug geweest. Vanuit hier is de wagen langs de volvo gegaan en alles wat ze hebben kunnen doen/vinden was een stukje software dat miste, er zou helemaal geen software aanwezig zijn geweest. Dit terwijl ik mijn hele verhaal duidelijk heb uitgelegd bij de auto. Ik was nog al geirriteerd omdat ik een dag vrij genomen heb, 160km afgelegd om bij de garage te komen etc..
Er is niets veranderd aan het rijgedrag en het lastig starten van de auto. Ik heb de monteur laten zien dat het gat om de olie bij te vullen net een vulkaan is bij draaiende motor. Hij bevestigde enigszins dat het trage gas response probleem leek op een valse lucht probleem en dat het misschien wat te maken had met de carterventilatie. Hij heeft zelf even in de auto gezeten en gas gegeven en snapte wat ik bedoelde. Echter is er niet gekeken naar de carterventilatie en/of andere eventuele mechanische mankementen.
Kan iemand mij bevestigen dat in dit blok, 1.8 duratec 125pk, een lichte onderdruk dient te heersen bij draaiende motor?
Zijn er mensen die ook met het 1.8 motorblok rond rijden die ook een lichte vertraging op het gaspedaal hebben, zoals in mijn eerder geposte filmpje? Dat zou kunnen bevestigen dat het hele verhaal gewoon aan mij ligt. In dit geval gaat de auto er voor de zomer nog uit.
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 20.03.2017 - 20:49
door Diejtn
YourivdAar schreef:
Goedemorgen,
Daar ben ik weer..
Ik ben gisteren bij de garage van aankoop terug geweest. Vanuit hier is de wagen langs de volvo gegaan en alles wat ze hebben kunnen doen/vinden was een stukje software dat miste, er zou helemaal geen software aanwezig zijn geweest. Dit terwijl ik mijn hele verhaal duidelijk heb uitgelegd bij de auto. Ik was nog al geirriteerd omdat ik een dag vrij genomen heb, 160km afgelegd om bij de garage te komen etc..
Er is niets veranderd aan het rijgedrag en het lastig starten van de auto. Ik heb de monteur laten zien dat het gat om de olie bij te vullen net een vulkaan is bij draaiende motor. Hij bevestigde enigszins dat het trage gas response probleem leek op een valse lucht probleem en dat het misschien wat te maken had met de carterventilatie. Hij heeft zelf even in de auto gezeten en gas gegeven en snapte wat ik bedoelde. Echter is er niet gekeken naar de carterventilatie en/of andere eventuele mechanische mankementen.
Kan iemand mij bevestigen dat in dit blok, 1.8 duratec 125pk, een lichte onderdruk dient te heersen bij draaiende motor?
Zijn er mensen die ook met het 1.8 motorblok rond rijden die ook een lichte vertraging op het gaspedaal hebben, zoals in mijn eerder geposte filmpje? Dat zou kunnen bevestigen dat het hele verhaal gewoon aan mij ligt. In dit geval gaat de auto er voor de zomer nog uit.
ik heb dit ook, ben nog aan het zoeken wat het probleem is maar ik denk dat het het gasklephuis zal zijn..
Re: Toerental blijft hangen
Geplaatst: 21.03.2017 - 07:47
door YourivdAar
Mijn gasklephuis is al gereinigd, daarna nieuwe software maar nog steeds niet verholpen.
Ik hoopte dat hier misschien iemand actief zou zijn die hier ook ervaring mee heeft.