velgen coaten, renovatie
Geplaatst: 22.03.2015 - 12:39
Voor degene die velgen opgeknapt wil hebben: mijn ervaring.
Al een aantal jaar was ik op zoek naar een set Spica-velgen. Deze moesten of een lage prijs hebben omdat de kans groot was dat deze na 15 jaar de nodige beschadigingen zouden hebben en ik ze graag als nieuw wilden hebben, of mooiere set zijn die wat duurder was. Omdat er weinig aanbod van dit type is, was de kans op de laatste klein.
Eindelijk een set gevonden die opgeknapt moesten worden. Uiteraard goed georienteerd voor stralen en coaten enigszins in de buurt van Helmond. Bij locale straal en poedercoatbedrijven (o.a. Meulendijks, Helmond / Straalbedrijf Asten). Punt hierbij is dat deze bedrijven alleen stralen en coaten en verder niets aan de velgen doen. Goed als je rechte velgen hebt. Omdat ik graag ook de rechtheid etc. gecheckt wilde hebben bij deze oude velgen, gekeken naar firma's gespecialiseerd in velgrenovatie.
Uiteindelijk naar Wheelcare, Zeeland (bij Uden) gegaan. De website en de gevonden aanbevelingen gaven me vertrouwen om daar langs te gaan. Het bleek de goede keuze:
-bij het brengen van de velgen zet eigenaar Rene ze op de draaibank, zodat jezelf kan zien of ze recht zijn.
-afspraken of levertijd komt hij prima na. Levertijd ligt ongeveer op een week.
-resultaat is bijzonder netjes.
-kost wat , maar dan heb je ook wat: je hebt keuze tussen 3 zilver kleuren. 2 daarvan zijn alleen poedercoaten -> ik vond deze kleuren niet zo mooi, ik vond ze nogal mat overkomen. De 3e manier is een natlak-laag er tussen (de zilver-kleur) en die komt echt als metallic eruit ->hij noemt het "hyper-silver". Dit schijnt een uniek procede te zijn. Nadeel: 20,- ex. per wiel duurder. Nb. stralen en coaten doet hij niet zelf, besteedt hij uit.
-Rene is een man zonder poeha en met overall aan, werkt in z'n schuur achter z'n woning. My type of guy.
Zie hier het resultaat: ik heb geen foto's van "voor". Maar was erger dan de Antlia-velg op de foto: flinke stoeprandschade, afbladderende lak/corrosie en zwarte pekelstrepen bij de boutgaten en spaken. Ik was blij verrast toen ik het resultaat zag, mooier dan ik had gedacht.
De dikte van de coating lijkt overigens niet dikker dan natlak-lagen: de details van bijv. nummers/logo in de velg zagen er even scherp i.v.m. met de originele lak erop.
Bij Wheelcare moeten de banden eraf zijn. Heb ik laten doen bij Bandenvoort in Helmond: 1-manszaak, net als Wheelcare, die weet wat hij doet. Bij balanceren probeert hij er minimaal gewicht op te plakken -> eerst band draaien en nog een keer meten. Ook goedkoper dan de bekendere bandenfirma's.
Al een aantal jaar was ik op zoek naar een set Spica-velgen. Deze moesten of een lage prijs hebben omdat de kans groot was dat deze na 15 jaar de nodige beschadigingen zouden hebben en ik ze graag als nieuw wilden hebben, of mooiere set zijn die wat duurder was. Omdat er weinig aanbod van dit type is, was de kans op de laatste klein.
Eindelijk een set gevonden die opgeknapt moesten worden. Uiteraard goed georienteerd voor stralen en coaten enigszins in de buurt van Helmond. Bij locale straal en poedercoatbedrijven (o.a. Meulendijks, Helmond / Straalbedrijf Asten). Punt hierbij is dat deze bedrijven alleen stralen en coaten en verder niets aan de velgen doen. Goed als je rechte velgen hebt. Omdat ik graag ook de rechtheid etc. gecheckt wilde hebben bij deze oude velgen, gekeken naar firma's gespecialiseerd in velgrenovatie.
Uiteindelijk naar Wheelcare, Zeeland (bij Uden) gegaan. De website en de gevonden aanbevelingen gaven me vertrouwen om daar langs te gaan. Het bleek de goede keuze:
-bij het brengen van de velgen zet eigenaar Rene ze op de draaibank, zodat jezelf kan zien of ze recht zijn.
-afspraken of levertijd komt hij prima na. Levertijd ligt ongeveer op een week.
-resultaat is bijzonder netjes.
-kost wat , maar dan heb je ook wat: je hebt keuze tussen 3 zilver kleuren. 2 daarvan zijn alleen poedercoaten -> ik vond deze kleuren niet zo mooi, ik vond ze nogal mat overkomen. De 3e manier is een natlak-laag er tussen (de zilver-kleur) en die komt echt als metallic eruit ->hij noemt het "hyper-silver". Dit schijnt een uniek procede te zijn. Nadeel: 20,- ex. per wiel duurder. Nb. stralen en coaten doet hij niet zelf, besteedt hij uit.
-Rene is een man zonder poeha en met overall aan, werkt in z'n schuur achter z'n woning. My type of guy.
Zie hier het resultaat: ik heb geen foto's van "voor". Maar was erger dan de Antlia-velg op de foto: flinke stoeprandschade, afbladderende lak/corrosie en zwarte pekelstrepen bij de boutgaten en spaken. Ik was blij verrast toen ik het resultaat zag, mooier dan ik had gedacht.
De dikte van de coating lijkt overigens niet dikker dan natlak-lagen: de details van bijv. nummers/logo in de velg zagen er even scherp i.v.m. met de originele lak erop.
Bij Wheelcare moeten de banden eraf zijn. Heb ik laten doen bij Bandenvoort in Helmond: 1-manszaak, net als Wheelcare, die weet wat hij doet. Bij balanceren probeert hij er minimaal gewicht op te plakken -> eerst band draaien en nog een keer meten. Ook goedkoper dan de bekendere bandenfirma's.