Pagina 1 van 1

D2 roetfilter probleem - tuner in het noorden vh land?

Geplaatst: 24.03.2015 - 09:57
door ericvd
Beste mensen,

Onze C30 D2 van eind 2010 met ruim 180.000 kilometer draait zijn kilometers voor 80% op de snelweg met een cruisesnelheid van 130 - 140 (ik woon vlak onder Groningen en werk in Dronten). We hebben de auto 2,5 jaar en we hebben een keer een injector moeten vervangen, verder geen bijzondere zaken.

Nu krijg ik afgelopen week de melding "verminderd motorvermogen" en bij de universele garage in het dorp werd na uitlezen verteld dat het roetfilter aan zijn eind is (geheel is gereset en melding is eerst weg...) Gezien het gebruik (redelijk doorrijden over snelweg) van de auto vind ik dat wel heel snel en nu overweeg ik om het filter leeg te laten halen en software-matig aan te laten passen. Weet iemand een bedrijf in het noorden vh land die dat zou kunnen doen en wat dat ongeveer kost...

Groeten
Eric

Re: D2 roetfilter probleem - tuner in het noorden vh land?

Geplaatst: 24.03.2015 - 10:31
door OGA244
Conform het onderhoudsvoorschrift moet een RPF om de 120.000km worden vervangen

Re: D2 roetfilter probleem - tuner in het noorden vh land?

Geplaatst: 24.03.2015 - 10:34
door ericvd
Ik dacht dat dat voor de vorige generatie 1.6 diesels was, de D2 roetfilters zouden toch langer mee moeten gaan...?

Ondertussen nog wat zitten te googelen en kom het volgende tegen: http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

Iemand ervaring?

Re: D2 roetfilter probleem - tuner in het noorden vh land?

Geplaatst: 24.03.2015 - 14:35
door Red-Dragon
D2 staat niet voorgeschreven alszijnde een vervangingstermijn voor het DPF.
Je kunt eens te rade gaan bij Eric vd Veen in Bergum.
Die hebben dezelfde apparatuur als Volvotune. Het bedrijf is gespecialiseerd in Volvo, en vanaf Groningen een half uur rijden.

Re: D2 roetfilter probleem - tuner in het noorden vh land?

Geplaatst: 24.03.2015 - 15:07
door ericvd
Bedankt voor de reactie. Op dit moment zit ik bij Auto Roelfsema in Tynaarloo. Het bleek een lek slangetje te zijn en kon gelijk verholpen worden. Super service, zonder afspraak, klaar terwijl ik wacht. Voorlopig blijven we dus maar gefilterd :-)

Re: D2 roetfilter probleem - tuner in het noorden vh land?

Geplaatst: 24.03.2015 - 16:26
door OGA244
Bij de D2 van 2010 moet het RPF zeker wel vervangen worden om de 120.000km, vanaf 2011 was dat niet meer

Re: D2 roetfilter probleem - tuner in het noorden vh land?

Geplaatst: 24.03.2015 - 18:17
door Red-Dragon
Eind 2010 is MY 2011, en dan wordt het DPF niet meer voorgeschreven als vervangingsdeel. Zoals Ts aangeeft in starttopic, heeft hij er 1 van eind 2010

Re: D2 roetfilter probleem - tuner in het noorden vh land?

Geplaatst: 26.03.2015 - 10:43
door ericvd
Iets te vroeg gejuicht, na een paar kilometer weer foutmelding.... Het bleek corrosie in een kabelboom te zijn tussen sensor en computer... Aan materiaal niet de hele wereld, maar qua uren.... :-(

@OGA, in mijn servicevoorschrift wordt niet gesproken over vervanging van het filter, waarschijnlijk heb ik dus een 2011 model....

Re: D2 roetfilter probleem - tuner in het noorden vh land?

Geplaatst: 31.03.2015 - 15:57
door koos
Hier ook een V50 van 2010 (febr.)
Roetfilter volgens ondehoudsschema vervangen bij 240000KM.

Re: D2 roetfilter probleem - tuner in het noorden vh land?

Geplaatst: 31.03.2015 - 18:05
door V50 R
ericvd schreef: Iets te vroeg gejuicht, na een paar kilometer weer foutmelding.... Het bleek corrosie in een kabelboom te zijn tussen sensor en computer... Aan materiaal niet de hele wereld, maar qua uren.... :-(

@OGA, in mijn servicevoorschrift wordt niet gesproken over vervanging van het filter, waarschijnlijk heb ik dus een 2011 model....
Corrosie van de kabelboom is wel een bekend probleem. Er is dacht ik een terugroep actie geweest ivm lekken van het ruitenwissrvloeistofreservoir waardoor er corrosie optreedt en storimg in de ecm. Ik weet dat mijn dealer destijds van alles vervangen heeft.