Hallo
Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe betrouwbaar de D2 motor is in de volvoV40 aangezien ik veel slechte recencies heb gelezen??????
d2 motor v40
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Heel betrouwbaar, er rijden honderdduizenden auto's van verschillende merken met deze 1.6 HDI motor van PSA.
Natuurlijk zijn er dan soms probleemgevallen.
Een deel daarvan is te wijten aan te laag oliepeil (er zit maar 3.8 liter in het blok), te laat olie verversen of afraggen.
Natuurlijk zijn er dan soms probleemgevallen.
Een deel daarvan is te wijten aan te laag oliepeil (er zit maar 3.8 liter in het blok), te laat olie verversen of afraggen.
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Het hangt er denk ik nogal van af van welk bouwjaar de motor is. Ik heb de indruk dat de D2 in de V50/S40 best wel wat problemen kende, maar dat de huidige V40 een sterk verbeterde versie van het blok heeft. Ik ben al ruim 113.000 kilometer onderweg met de D2 (bouwjaar 2012), geen enkel motorisch probleem tot dusver. Ook bij andere V40-rijders op dit forum lees ik weinig over motorproblemen.spikey schreef: Hallo
Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe betrouwbaar de D2 motor is in de volvoV40 aangezien ik veel slechte recencies heb gelezen??????
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- HakanC
- 3rd Gear member
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 10.09.2012 - 12:19
- Locatie: Zwolle
Hier inmiddels 155.000 km zonder problemen. Wel een nieuwe versnellingsbak eronder gekregen onder garantie omdat de differentieel gedeelte bij 142.000 km het had begeven.
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik denk dat de betrouwbaarheid wel meevalt zolang je die D2 niet gaat rijden als een D5....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Met de tijdelijke voorloop v40 ging bij 44dkm de egr klep stuk, maar is prima opgelost door de dealer. De monteur liet destijds de klep zien en de buis en die waren al helemaal dichtgeslibd. Vorige berijder had dus erg veel korte stukjes gereden. Dus als je bij een D2 veel korte stukjes rijdt (geldt voor elke moderne diesel) en het nieuwe rijden toepast, vervuild de egr klep en de roetfilter erg snel. Zo nu en dan even een stukje goed doorrijden, waar het kan, zorgt er voor dat alles redelijk schoon blijft. Ook bij de D5 moet je niet alleen op het koppel rijden, zo nu en dan die xc70 goed schoonbranden Ivo! 

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14
Ik heb 185.000 km met de de S60 D2 op 3.5 jaar en nooit enig probleem gehad. Onderhoud om de 20k.
Ik trek regelmatig vlot door tot boven 3500 rpm.
Af en toe ben ik in Duitsland, topsnelheid 215 op de teller en stukken van 50 km waar voet niet van het gas gaat.
Eigenlijk best tevreden over de D2, en in een V40 heb je waarschijnlijk niet direct gevoel met net iets te lichte motor onderweg te zijn. In de S60 met passagiers of bagage heb je dat wel.
Ik trek regelmatig vlot door tot boven 3500 rpm.
Af en toe ben ik in Duitsland, topsnelheid 215 op de teller en stukken van 50 km waar voet niet van het gas gaat.
Eigenlijk best tevreden over de D2, en in een V40 heb je waarschijnlijk niet direct gevoel met net iets te lichte motor onderweg te zijn. In de S60 met passagiers of bagage heb je dat wel.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ik begrijp de ideen over 'schoonbranden' niet.
Volgens mij gaat de egr klep juist bij hogere belasting dicht. Vuil dat er eenmaal in zit, gaat er dus nooit meer uit.
Als je veel korte afstanden rijdt, dan helpt af en toe doortrappen dus niet.
Je kunt het alleen voorkomen door weinig korte stukken te rijden.
Helaas valt file rijden ook in die laatste categorie....
Ik probeer vervuiling van de egr te verminderen door premium diesel te tanken.
Men zegt dat dat schoner verbrandt.
Volgens mij gaat de egr klep juist bij hogere belasting dicht. Vuil dat er eenmaal in zit, gaat er dus nooit meer uit.
Als je veel korte afstanden rijdt, dan helpt af en toe doortrappen dus niet.
Je kunt het alleen voorkomen door weinig korte stukken te rijden.
Helaas valt file rijden ook in die laatste categorie....
Ik probeer vervuiling van de egr te verminderen door premium diesel te tanken.
Men zegt dat dat schoner verbrandt.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Poolrev
- 5th Gear member
- Berichten: 2215
- Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
- Locatie: Midden NL
M'n huidige V40 D2 staat inmiddels op ruim 94.000 km en tot op heden helemaal geen problemen mee gehad. Prima betrouwbaar blok!
M'n zwager heeft een V50 1.6D (=voorganger van de D2) uit 2006, staat inmiddels een stukje over de 300.000 km heen, alleen de kapotte turbo is een noemenswaardig mankement te noemen, verder buiten de slijtagedelen geen problemen.
M'n zwager heeft een V50 1.6D (=voorganger van de D2) uit 2006, staat inmiddels een stukje over de 300.000 km heen, alleen de kapotte turbo is een noemenswaardig mankement te noemen, verder buiten de slijtagedelen geen problemen.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Met onze S60 D2 uit 2011 (één van de eerste S60's die met een D2 werd geleverd) hebben wij wel wat problemen gehad die allemaal onder garantie zijn opgelost. De distributieriem en de aircopomp zijn twee keer vervangen omdat er een vervelend geluid uit de motor kwam. Bovendien is er nog één of twee keer een injector vervangen. We hebben er meer dan 235.000 km mee gereden.
De huidige D2's zullen betrouwbaarder zijn gok ik zelf, aangezien alle kinderziektes eruit zijn.
De huidige D2's zullen betrouwbaarder zijn gok ik zelf, aangezien alle kinderziektes eruit zijn.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 12.07.2014 - 22:58
Let wel, de nieuwe D2 vanaf dit jaar is een andere motor als de oude D2 van vorig jaar en daarvoor.
De D2 motor is zoals hier al geschreven de 1.6HDI van PSA.
Deze motor wordt onder andere gebruikt door Peugot, Citroen, Ford, Volvo en Mini.
De oude motoren van voor 2008, wil je niet hebben.
Bij deze motoren gaan de turbo's op regelmatige basis na zo een 60.000 - 80.000km stuk. Ik meen me te herinneren dat dit door te kleine oliekanalen om de turbo te smeren kwam.
De nieuwere 1.6HDI's zijn heel erg betrouwbaar. Ik had er een in mijn vorige auto, een citroen DS3, zitten waar ik nooit problemen mee had. Ik verkocht deze met 150.000 op de teller.
Maar ik las ook regelmatig berichten van motoren van 350.000km zonder een enkel probleem
De D2 motor is zoals hier al geschreven de 1.6HDI van PSA.
Deze motor wordt onder andere gebruikt door Peugot, Citroen, Ford, Volvo en Mini.
De oude motoren van voor 2008, wil je niet hebben.
Bij deze motoren gaan de turbo's op regelmatige basis na zo een 60.000 - 80.000km stuk. Ik meen me te herinneren dat dit door te kleine oliekanalen om de turbo te smeren kwam.
De nieuwere 1.6HDI's zijn heel erg betrouwbaar. Ik had er een in mijn vorige auto, een citroen DS3, zitten waar ik nooit problemen mee had. Ik verkocht deze met 150.000 op de teller.
Maar ik las ook regelmatig berichten van motoren van 350.000km zonder een enkel probleem
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 28.01.2015 - 21:45
- Locatie: zelzate
Vanaf nu zijn het enkel nog 2liters dat je kan krijgen in de diesel versie de d2 heeft hierdoor 5pk meer en minder co2uitstoot en mss nog andere veranderingen dat weet ik niet dus hier zal nog niemand een ervaring van kunnen meedelen maar ik weet niet of je voor een nieuwe of een ouder model gaat?
Volkswagen bora 1.9tdi 100pk bj 2000 aankoop 05/12-tot hij uit elkaar valt
Besteld 2de wagen volvo v40 d3 momentum met nog wat opties/caspian blue/ verwacht midden/eind april
Besteld 2de wagen volvo v40 d3 momentum met nog wat opties/caspian blue/ verwacht midden/eind april
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 13:53
- Locatie: Dodewaard
Om te laten weten dat niets zo veranderlijk is dan een mens vandaag een proefrit gemaakt in een S60 2.4D5 2010 automaat en ook maar gelijk gekocht (lees verliefd)
wat een kanon dus weer een 5 cilinder is wel niet zo zuinig denk ik maar belooft veel rijplezier. Iedereen bedankt voor de reacties.
wat een kanon dus weer een 5 cilinder is wel niet zo zuinig denk ik maar belooft veel rijplezier. Iedereen bedankt voor de reacties.
- Huite
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
- Locatie: Nunhem
Hoop in de eerste helft juni mijn eerste ervaringen met de 2 liter D2 te gaan verzamelen.ikke92 schreef: Vanaf nu zijn het enkel nog 2liters dat je kan krijgen in de diesel versie de d2 heeft hierdoor 5pk meer en minder co2uitstoot en mss nog andere veranderingen dat weet ik niet dus hier zal nog niemand een ervaring van kunnen meedelen maar ik weet niet of je voor een nieuwe of een ouder model gaat?
Heb er zin in!
PS: Ik ben Huite en ben nieuw hier.

Laatst gewijzigd door Huite op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016