V60 Black Sapphire harde of zachte lak?

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Plaats reactie
VolEmm
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.03.2015 - 21:00

Hallo,

Ik ben van plan een setje verzorgingsproducten (polijstmiddelen en wax) aan te schaffen voor mijn V60 (black sapphire). Is deze lak een harde of juist wat zachtere lak? Met welke middelen hebben jullie goede ervaringen?

Hartelijke groet!
Volvo V60 D4 Momentum handgeschakeld (2014)
Volvo V60 D4 Summum (2018)
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Ik vind de lak vrij hard, ik gebruik monello en poorboys icm een dap, en nog wat losse dingen, maar steve van driven 2 shine is hier forumsponsor en die kan je vast goed helpen met wat forum korting dacht ik. ;)
Basis van een goed stappenplan is wassen (2 emmers gebruiken), kleien, polijsten en waxen/sealant. Er zijn nog wat substapjes voor de wat gevorderde liefhebbers, maar dit is de basis voor een strakke auto.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27700
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Volvo lakken zijn over het algemeen hard dus kost het lakonderhoud meer energie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Volvo metallic lak is inderdaad hard met uitzondering van de unilakken die zijn vaak zachter.
Handmatig polijsten dan moet je van goede huizen komen of een weekje vrij hebben om er de tijd voor te nemen.
VolEmm
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.03.2015 - 21:00

Driven2Shine schreef: Volvo metallic lak is inderdaad hard met uitzondering van de unilakken die zijn vaak zachter.
Handmatig polijsten dan moet je van goede huizen komen of een weekje vrij hebben om er de tijd voor te nemen.
Ik zal binnenkort eens op je webshop kijken :). Wil graag met machine poetsen, een weekje vrij nemen is me iets teveel van het goede.
Volvo V60 D4 Momentum handgeschakeld (2014)
Volvo V60 D4 Summum (2018)
Gebruikersavatar
ex-Mooseman
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 30.08.2012 - 16:33
Locatie: WVL

KNETTER-hard,

Met vriendelijke groeten,

Een ervaringsdeskundige.
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1337
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Driven2Shine schreef: Volvo metallic lak is inderdaad hard met uitzondering van de unilakken die zijn vaak zachter.
Handmatig polijsten dan moet je van goede huizen komen of een weekje vrij hebben om er de tijd voor te nemen.
Dus roterend de eerste stap, gele hamach met CG V32 of zo? Net zo hard als Audi lakken? Daar valt eigenlijk met een DA geen behoorlijke correctie op te halen.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8117
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik was geen fan van black sapphire lak op mijn XC60, heb 1 keer onder een boom gestaan en had vogel&€&(!,&?& erop als ik terug kwam, ik heb de vlek er nooit uit gekregen.

Na de inruil voor de XC70 twilight bronze heb ik geen problemen meer gehad en die heeft ook al af en toe vogelaanvallen ervaren, maar van de twilight bronze gaan ze er zonder blijvende schade af.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Milimetervreter. schreef:
Driven2Shine schreef: Volvo metallic lak is inderdaad hard met uitzondering van de unilakken die zijn vaak zachter.
Handmatig polijsten dan moet je van goede huizen komen of een weekje vrij hebben om er de tijd voor te nemen.
Dus roterend de eerste stap, gele hamach met CG V32 of zo? Net zo hard als Audi lakken? Daar valt eigenlijk met een DA geen behoorlijke correctie op te halen.
Nah geen Hamach, Hex Logic geel of oranje met Chemical Guys V32 werkt net zo goed.
Met een 900 watt DA haal ik prima resultaten op VAG, BMW en Mercedes (Keramische lak) en met mij vele anderen.
BlackcurrantV70 schreef: Ik was geen fan van black sapphire lak op mijn XC60, heb 1 keer onder een boom gestaan en had vogel&€&(!,&?& erop als ik terug kwam, ik heb de vlek er nooit uit gekregen.

Na de inruil voor de XC70 twilight bronze heb ik geen problemen meer gehad en die heeft ook al af en toe vogelaanvallen ervaren, maar van de twilight bronze gaan ze er zonder blijvende schade af.
Herkenbaar helaas.
Sommige lakken zijn er veel gevoeliger voor dan anderen.

Soms heb je aan 10 minuten al genoeg om een onherstelbare vlek in de lak te krijgen.

Ligt er aan of Pino pepers heeft gegeten :D dat brand gelijk door en door.
Laatst gewijzigd door Driven2Shine op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue Peter
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 28.10.2015 - 14:44

Afgelopen week mijn C70 (T0urer T5 2011) in een modesta glas coating laten zetten. PB cardetailing in Nieuwegein heeft deze klus voor mij uitgevoerd en tevens de Morpheus velgen opgeknapt, rem klauwen gecoat en het interieur aangapakt. Prachtig resultaat!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers
Volvo C70 T5 Tourer Emberblack/Cranberry 2011, Volvotune, 19"BOR/18"Morpheus, Koni Sportkit, Strutbrace, Smarttop
Nissan X-Trail Tekna 2016
Nissan Qashqai +2 Connect
BMW Z4, 2009
BMW Z4, 2005
Volvo XC 60, D5, 2008
Volvo V70, Titanium, 2004
Volvo V70, 2.4T, 2000
Volvo V70, 2.4, 1998
Volvo V40, T4, 1995
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1337
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Blue Peter schreef: Afgelopen week mijn C70 (T0urer T5 2011) in een modesta glas coating laten zetten. PB cardetailing in Nieuwegein heeft deze klus voor mij uitgevoerd en tevens de Morpheus velgen opgeknapt, rem klauwen gecoat en het interieur aangapakt. Prachtig resultaat!
Paul is een topper, een zeer goede en serieuze detailer ikzelf ben geen Modesta fan maar dat is persoonlijk :)
Fraai resultaat in ieder geval maar dat is aan hem wel toevertrouwd!
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”