Pagina 1 van 2

Multieriem

Geplaatst: 22.07.2006 - 08:35
door laheije
Beste mensen.Hoe krijg ik dat vervelende geluid weg van de multieriem, je weet wel dat jankende geluid :-x als de auto stil staat en je geeft gas.
Er zijn 2 nieuwe riemen opgekomen plus/min 5000 km geleden.
Twee stuks? ik kan er maar een vinden, waar zit de tweede dan?
Niet verwisselen met de distr. riem want die is ook vervangen.
Mvgr. Huub

Geplaatst: 22.07.2006 - 10:56
door Renkel
Vreemd, het onderhoudsboek/vraagbaak van mijn Volvo zegt hierover het volgende: De aandrijfriem heeft een automatische riemspanner. De riemspanning kan niet afgesteld worden. Geldt niet voor een dieselturbo zonder airco en voor motor type B4184sm.
Kan het zo zijn dat jij dat B4184sm motorblok hebt?

En wat betreft die riemen, ik lees maar over twee typen, een nokkenasriem en een multieriem die de airco pomp de dynamo plus de stuurbekrachtigingspomp aandrijft.

Geplaatst: 22.07.2006 - 11:02
door Battlecruiser
de nokkenasriem/distr.riem zit achter een kap, dus die zie je niet...

Geplaatst: 22.07.2006 - 13:50
door laheije
Renkel.
Ja het is een motor type B4184sm.
En ik dacht ook dat er maar 1 riem voor de dynamo aircopomp en stuurbekr.pomp aanwezig is.
Misschien een drukfout ven het reviesiebedrijf of ze wilde wat extra geld verdienen en hebben ze er 2 afgerekend.Ha Ha

Battlecruiser.
Ja dat weet ik ook nog wel, want een kein beetje verstand van de autotechniek bezit ik ook nog wel.
Dit is niet hatelijk bedoeld hoor.
Huub

Geplaatst: 22.07.2006 - 14:48
door Renkel
Nou juist bij zo'n motortype kun je de multieriem (die van de dynamo, stuurbekrachtiging en aircocompressor) naspannen want die heeft volgens Volvo geen automatische riemspanner.

En er is ook maar 1 riem aanwezig voor dynamo, stuurbekrachtiging en aircocompressor. En natuurlijk de nokkenasriem voor nokkenassen en koelvloeistofpomp en deze riem zit achter een deksel zoals Slagschip al zei.

Geplaatst: 24.07.2006 - 23:19
door Ramon&Ramon
gdi motor is dit.
Distributie maar snel laten controleren !

Geplaatst: 25.07.2006 - 07:03
door laheije
Eerst goed lezen a.u.b.

Geplaatst: 25.07.2006 - 17:08
door Ramon&Ramon
de een heeft moeite met typen en de ander met lezen.

Geplaatst: 25.07.2006 - 17:19
door laheije
Ramon&Ramon schreef:de een heeft moeite met typen en de ander met lezen.
Ja dat is ook weer waar.

Geplaatst: 26.07.2006 - 18:56
door Ramon&Ramon
Maar ondanks het feit dat ik niet goed lees,weet ik weer wel alles van een GDI!

Geplaatst: 26.07.2006 - 20:00
door laheije
Dat is goed om te horen.
Overigens was dit (Eerst goed lezen a.u.b.)
niet beledigend bedoeld hoor.

Geplaatst: 31.07.2006 - 10:45
door laheije
Na al deze tips ben ik tot de conclusie gekomen dat ik nog geen bevredigend antwoord heb gekregen.
Ik heb de riem gespannen (multieriem), helpt niet, zeep geprobeerd (oude truc) werkt ook niet.
Riem tjielpt bij starten.
Wie heeft nu de oplossing?
Graag een bevredigend antwoord a.u.b.
B.V.D.
Huub

Geplaatst: 31.07.2006 - 13:31
door BlackWolf
Zeep is niet echt handig want dan slipt het meer, misschien gaat het geluid wel weg maar slippen blijft.
Ik zou een spuitbusje Loctite Belt Spray adviseren, je kan ook andere merk proberen maar dan komt het gepiep na paar weken weer terug.

Ik zou met draaiende motor klein beetje onder de riem spuiten en dan testen, als het gepiep blijft dan kan je elke keer klein beetje opspuiten en dan testen totdat het weg is. Kijk uit dit spul is kleverig.

Hier info:
Afbeelding

Geplaatst: 31.07.2006 - 14:41
door laheije
Dan gaan we dat eens proberen.
Bedankt.

Geplaatst: 31.07.2006 - 16:48
door Renkel
Hoeveel milimeters kun je die multieriem nog indrukken met je duim??? Kan het niet van de dynamo of de airco-compressor afkomen??, en dan bedoel ik dus de lagering van de dynamo as bv., en loopt er ook geen poelie aan??

Geplaatst: 31.07.2006 - 19:31
door danny V40
het kan ook van je spanner afkomen,
als deze versleten is kan de riem gaan liggen klapperen stationair.
en dan piept ie ook, al zo vaak meegemaakt.

gr danny

Geplaatst: 01.08.2006 - 11:00
door laheije
Black Wolf. Gisteren ingespoten met loctite 8005 maar vanmorgen weer dat gejank.
Renkel. 3 / 4 mm ingedrukt met de duim, het kan natuurlijk ook van de dynamo of airco-pomp afkomen, maar voor dat er een nieuwe riem op kwam hoorde ik niets.Nog maar eens alles controleren.
Danny. Wat bedoel je met spanner, de spanrol?

Geplaatst: 01.08.2006 - 11:16
door BlackWolf
Was het een originele snaar? We hebben op het werk ook wel eens last van het gepiep bij een bepaalde merk en het is niet weg te halen. Nu ik ineens daarover denk, tijdje geleden moesten we paar snaren vervangen om van het gepiep af te komen. (Let op het gaat niet om auto’s)

Als Loctite niet helpt zou ik toch gaan denken aan een nieuwe snaar.

Geplaatst: 01.08.2006 - 13:22
door laheije
Ik heb deze riem laten vervangen door een motoren revisiebedrijf dus ik weet niet of deze origineel of imitatie is.
Wat bedoel je met: Let op het gaat niet om auto’s?
Huub

Geplaatst: 01.08.2006 - 17:01
door Renkel
Ik denk dat hij werktuigbouwkundige machines bedoeld waar dus riemen op vervangen zijn denk aan elektromotoren, compressoren...

Ik denk dat een andere riem, een slechtere versus betere niets uitmaakt, er moet wel iets aanlopen, of er er is iets slecht gelagerd. Want de riem zelf is wel strak gespannen, mijne kun je ook zover indrukkken en er piept of kraakt niets.
En toch zou je zeggen dat de spanning niet goed is omdat ie alleen bij starten piept.