Pagina 1 van 1

Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 17.04.2015 - 08:02
door busclub
Hallo allemaal,

Ik moet de buitenste homokineet hoes vervangen bij mijn v50 d5 automaat. Wie weet of je de homokineet zo van de as af kunt tikken? Kun je de aandrijfas zo uit de bak halen zonder dat de olie uit de bak loopt? Misschien nog verdere tips?
Hoor het wel.

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 17.04.2015 - 08:41
door jtb81
Ik weet alleen dat je de aandrijfas zo uit de bak kunt halen zonder olieverlies.

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 17.04.2015 - 17:08
door evert65
wel de wagen goed op zn kant zetten anders loopt de olie eruit , dus hoog op de bok
de homokineet kun je met een flinke klap uitelkaar slaan dan de hoes erom en dan weer inelkaar frobelen
en weer in de bak schuiven
appel eitje als je het 1 x gedaan heb

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 17.04.2015 - 19:26
door busclub
Tnxs voor de reacties.
Heb de auto op de brug staan, dus schuinen opbokken is f lastig.
Er zijn ook aandrijfassen die middels een borgveer tangetje gedemonteerd moeten worden of die helemaal niet uit elkaar kunnen nl.

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 18.04.2015 - 08:57
door busclub
Sorry heb me vergist, de binnenste hoes begint slecht te worden. Kun je deze homokineet makkelijk uit elkaar halen?

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 20.04.2015 - 23:25
door VolvoV50Ryder
Fijn te zien dat er toch nog mensen zelf sleutelen.
Het gemiddelde antwoord dat ik hier op het forum zie is "dan moet je langs de dealer" gevolgd door een astronomisch bedrag.

busclub, volgens het boek kun je de homokineet uit elkaar halen. Ook het "borgveertje" dat je met een tangetje moet loshalen zit hier niet in.
Zoals ik het in het boek kan zien zou je inderdaad (zoals eerder vermeld) met een flinke klap de boel los moeten kunnen krijgen.

Misschien een goede tip: Koop het boek van Haynes

Wel even reageren als je klaar bent en hoe het gegaan is :-)

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 20.04.2015 - 23:56
door busclub
Bedankt voor je reactie.
Kun je de binnenste homokineet ook makkelijk uit elkaar halen? Waar zit de keerring van de bak richting aandrijfas?

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 15.06.2015 - 19:38
door tomc30!!
en alles gelukt?

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 15.06.2015 - 21:00
door busclub
Uhh nog steeds geen tijd gehad voor de reparatie.
Als t goed is kan de as zo uit de bak en kun je de buitenste homokineet eraf halen. Als deze eraf is kun je de binnenste hoes ook vervangen via deze kant.

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 15.06.2015 - 22:31
door wim de jong
Toevallig heb ik aan beide zijde ook de 2 binnenste homokineet hoezen vervangen 2 weken terug van m'n V50, is wel een D2, maar goed.

Wat we gedaan hebben, de assen kunnen zo uit de bak getrokken worden. Er loopt een kleine liter olie uit.
de assen op de bank, kan zo uit elkaar getrokken worden, geen probleem. Heel anders dan van een V70....De oude hoes eruit knippen, de nieuwe met een verwijderaar eromheen leggen, vast zetten met een ring.
Dan de as er weer in (je kan nieuwe oliekeerringen monteren, voor je gemoedsrust,. maar ik heb het niet gedaan)

Ik heb de rest van de olie ook eruit laten lopen via de drainplug, en weer netjes met 2 liter olie gevuld na afloop.
Eigenlijk vrij simpel, maar je moet wel een brug hebben.

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 15.06.2015 - 22:50
door busclub
Waarschijnlijk heb je een handbak...
Als t goed is komt er bij een automaat geen olie uit.

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 15.06.2015 - 23:05
door wim de jong
Klopt, ik heb een handgeschakelde 6-bak.........ik lees nu pas dat TS een automaat heeft.....daar heb ik geen ervaring mee.

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 16.06.2015 - 08:11
door jtb81
Uit mijn V50 kwam ook geen olie lopen bij het vervangen van de aandrijfas.

Re: Homokineet hoes vervangen

Geplaatst: 05.07.2015 - 16:11
door busclub
Zo de hoezen zijn vervangen. Wat ik al aangaf komt er geen olie uit de bak lopen. Alleen zat de buitenste homokineet zeer vast op de as. Dit was het meeste werk.