Pagina 1 van 2
Regenereren roetfilter
Geplaatst: 24.04.2015 - 15:14
door Robbert-Jan
Betreft Volvo V60 D5, Geartronic.
Af en toe hadden wij last van wat stank in de auto. Vanmorgen ook op de binnenweg een verbruik van 1 op 3. Naar de garage geweest en deze zegt dat de motor om de circa 800 km. gaat degenereren en laat de temperatuur van het roetfilter oplopen naar 650 graden, normaal 250 graden, om de rest roetdeeltjes te verbranden. Ik had er nog nooit van gehoord. Je zou het zelfs kunnen merken aan het "anders" lopen van de motor en (en dat heb ik ook gemerkt) aan het verbruik.
Hebben jullie (met een diesel motor) dit ook al eens gemerkt?
Robbert-Jan
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 24.04.2015 - 15:34
door lint
Dat is normaal, het regenereren van het roetfilter om de 800 km.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 24.04.2015 - 18:10
door Erik V70
Bekend fenomeen, probeer te voorkomen dat je de auto uitzet tijdens het regenereren, rijd desnoods een blokje extra om.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 24.04.2015 - 18:35
door BraboFrits
Ik heb 1 keer het idee gehad dat die regeneratie aan de gang was maar dat vond ik niet erg duidelijk.
Wordt dat nog op het dashboard aangegeven? ik heb al in de handleiding gezocht maar niets kunnen vinden.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 24.04.2015 - 20:37
door Erik V70
Ik merkte het nergens aan behalve aan een significant hoger actueel verbruik in het display.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 25.04.2015 - 08:01
door Maurits@Parts4Swedes
Oplossing: Bij Vovcoservice.eu/Volvotune.nl in Elst roetfilter laten leeghalen en de EGR (softwarematig) laten dicht zetten. Goede ervaring mee in XC60 D5.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 25.04.2015 - 18:06
door jp-v60
maurits01 schreef:
Oplossing: Bij Vovcoservice.eu/Volvotune.nl in Elst roetfilter laten leeghalen en de EGR (softwarematig) laten dicht zetten. Goede ervaring mee in XC60 D5.
Zou daar voorzichtig mee zijn, de apk eisen gaan omhoog en er zal gekeken worden of het roetfilter niet is weggehaald.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 25.04.2015 - 22:21
door johnnyS
als het roetfilter leeg is, is hij nog steeds aanwezig. geen punt bij de A.P.K , de auto wordt alleen uitgelezen. Geen foutcode's = goedkeur.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 29.04.2015 - 09:06
door Robbert-Jan
Dank voor jullie reacties. Ik zou alleen nog even willen weten of het bij jullie dan ook in de auto gaat stinken??
Robbert-Jan
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 29.04.2015 - 10:45
door Pil
Stinkt bij mij niet IN de auto.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 20.05.2015 - 22:29
door JoostV60
@ErikV70: Je zegt dat je moet proberen te voorkomen dat je de auto uitzet tijdens het regenereren. Nu rijdt ik een V60 PIH, dus heb ik daar niet altijd invloed op. Je zou kunnen zeggen dat ik hem tijdelijk op AWD zet om de diesel te laten draaien, maar normaliter valt de gewoon dieselmotor uit als ik hem niet nodig heb. En aangezien ik niet continu mijn verbruik in de gaten houd heb ik het ook niet altijd in de gaten als het regenereren begint.
Wat kan het gevolg zijn van een uitschakelende motor tijdens het regenereren? Ik kan me voorstellen dat het proces dan gewoon niet voltooid is, maar dat gaat dan de volgende rit gewoon verder?
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 21.05.2015 - 09:35
door Erik V70
Dat is wel een aardige, ik heb zelf geen ervaring met de PIH. Ik kan me voorstellen dat de auto softwarematig bepaalt dat de dieselmotor niet uit mag tijdens regenereren maar of dat zo is, dat kan een andere PIH rijder misschien wel zeggen. Het proces van regeneren begint met het inspuiten van extra diesel die niet verbrand wordt. Dit komt in het roetfilter en wordt pas daar verbrand. Als de motor uitgaat tijdens dat proces loop je de kans dat de extra diesel langs de cilinderwand loopt en zich met de olie mengt. Dat heeft verschillende negatieve invloeden (van wat minder smering tot aan "op hol slaande" motoren").
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 21.05.2015 - 09:41
door IkeV70
JoostV60 schreef:
@ErikV70: Je zegt dat je moet proberen te voorkomen dat je de auto uitzet tijdens het regenereren. Nu rijdt ik een V60 PIH, dus heb ik daar niet altijd invloed op. Je zou kunnen zeggen dat ik hem tijdelijk op AWD zet om de diesel te laten draaien, maar normaliter valt de gewoon dieselmotor uit als ik hem niet nodig heb. En aangezien ik niet continu mijn verbruik in de gaten houd heb ik het ook niet altijd in de gaten als het regenereren begint.
Wat kan het gevolg zijn van een uitschakelende motor tijdens het regenereren? Ik kan me voorstellen dat het proces dan gewoon niet voltooid is, maar dat gaat dan de volgende rit gewoon verder?
De PIH-diesel slaat niet af tijdens regenereren.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 27.05.2015 - 09:44
door Edjereloaded
@Robbert-Jan,
Toevallig vorige week ook naar de garage geweest. Regelmatig rook ik de geur van een soort verbrand rubber bij de achterbanden. Kreeg een soort gelijk verhaal te horen bij de dealer.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 28.05.2015 - 08:56
door Robbert-Jan
Bij mij hebben ze een rubber slang vervangen, die niet helemaal afsloot. Daarna nergens meer last van.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 28.05.2015 - 10:42
door RoaldH
IkeV70 schreef:
JoostV60 schreef:
@ErikV70: Je zegt dat je moet proberen te voorkomen dat je de auto uitzet tijdens het regenereren. Nu rijdt ik een V60 PIH, dus heb ik daar niet altijd invloed op. Je zou kunnen zeggen dat ik hem tijdelijk op AWD zet om de diesel te laten draaien, maar normaliter valt de gewoon dieselmotor uit als ik hem niet nodig heb. En aangezien ik niet continu mijn verbruik in de gaten houd heb ik het ook niet altijd in de gaten als het regenereren begint.
Wat kan het gevolg zijn van een uitschakelende motor tijdens het regenereren? Ik kan me voorstellen dat het proces dan gewoon niet voltooid is, maar dat gaat dan de volgende rit gewoon verder?
De PIH-diesel slaat niet af tijdens regenereren.
Alleen de standen Hybrid en Power werken nog tijdens het regenereren. De overige standen geven dan een foutmelding. Het is me wel eens overkomen dat de PIH na het regenereren niet meer terugvalt in de normale modus. Dan is uitzetten en aanzetten de enige optie.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 28.05.2015 - 11:08
door edraket
Ik vind het wel opvallend dat je verbruik zo hoog is tijdens het regenereren (1:3). Bij mijn vorige V70 (2005) merkte ik nog wel duidelijk aan het verbruik dat de regeneratie op gang was, bij mijn huidige (2008 2.4D) heb ik nog nooit gemerkt dat de auto aan het regenereren is, ook niet aan het verbruik.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 22.07.2015 - 09:55
door Robbert-Jan
Heeft iemand een idee hoe lang het regenereren zou moeten duren. Vandeweek reed ik van Amsterdam naar Hoorn en kreeg het verbruik niet beter dan 1 op 15. Ook niet bij 80 km/uur. Pas na Hoorn gepasseerd te zijn kreeg ik weer een verbruik van 1 op 23 bij 80 km/uur. Dus het duurde al met al ruim 40 minuten.
Robbert-Jan
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 22.07.2015 - 09:58
door lint
Het regeneratieproces kan inderdaad zo lang duren, het is een combinatie van vervuiling van het filter met de regeneratietijd.
Re: Regenereren roetfilter
Geplaatst: 22.07.2015 - 21:18
door coqrouge
Een andere indicator om te zien of het filter aan het regenereren is om, als de airco uit is, naar de verbruiksmeter te kijken als de auto afremt op de motor. Tijdens een regeneratieproces zal het verbruik ongunstiger zijn dan 1:99.9