Pagina 1 van 3

Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 24.04.2015 - 17:32
door vaudi
In een SUV als de XC90 hoort volgens velen een flinke diesel beschikbaar te zijn.
Dan is het beste wat Volvo in huis heeft toch onze D6 PIH motor combinatie?

Daar kan toch geen benzine T8 tegenop? En laat die D6 nu qua ontwikkeling zo voor het grijpen liggen !

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 24.04.2015 - 17:51
door OGA244
even niet opgelet zeker? een XC90 D5 is er alleen als 2.0 4 cilinder diesel

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 24.04.2015 - 18:17
door dbosker
Oude D4/D5/D6 wordt uitgefaseerd, en komt dus niet in een nieuw model als de XC90

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 24.04.2015 - 19:07
door OGA244
en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL)

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 24.04.2015 - 19:08
door NielsPHEV
een benzine motor laat zich qua karakter en loopcultuur beter combineren in een twin angine concept. Daarbij neemt je verbruik dusdanig af dat het economische voordeel van een diesel er eigenlijk niet meer is

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 24.04.2015 - 20:24
door RoaldH
NielsPHEV schreef: een benzine motor laat zich qua karakter en loopcultuur beter combineren in een twin angine concept. Daarbij neemt je verbruik dusdanig af dat het economische voordeel van een diesel er eigenlijk niet meer is
Ook als die xc90 t8 met lege accu's 1 op 7 blijkt te lopen? Dan lijkt een xc90 d5 met erad een betere oplossing.

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 24.04.2015 - 20:44
door NielsPHEV
Als een XC90 met lege accus 1:7 zou lopen dan heb je de actieradius van een bromfiets hij zal best 1:7 kunnen lopen, maar bij die snelheden loopt de diesel ook 1:9 De VEA T5's blijken in de XC60's gewoon 1:10 - 1:12 te halen, is de actieradius van de XC90 nog niet forst overigens

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 24.04.2015 - 22:47
door RoaldH
NielsPHEV schreef: Als een XC90 met lege accus 1:7 zou lopen dan heb je de actieradius van een bromfiets hij zal best 1:7 kunnen lopen, maar bij die snelheden loopt de diesel ook 1:9 De VEA T5's blijken in de XC60's gewoon 1:10 - 1:12 te halen, is de actieradius van de XC90 nog niet forst overigens
Als de X5 30d dan rond de 1 op 10 a 11 scoort, zou je dat ook van de xc90 d6 twin drive mogen verwachten. Dan lijkt de diesel me geschikter voor langere (vakantie) ritten dan de t8. Zelf rij ik minimaal 1 op 15. Dus 1 op 7 is een enorme teruggang.

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 25.04.2015 - 13:53
door vaudi
RoaldH schreef: diesel me geschikter voor langere (vakantie) ritten dan de t8. Zelf rij ik minimaal 1 op 15. Dus 1 op 7 is een enorme teruggang.
Precies.

Ja, ik ken de redenen,
- en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL) Wereldwijd zet men in op benzine hybride.
- de d5/d6 5 cilinders gaan eruit en nu moeten we het doen met een D5 opgefokte 4 cilinder 2 liter diesel.

1 op 7 op benzine of 1 op 11 op diesel is voor diegene die jaarlijks wat meer afstanden aflegd een behoorlijk groot verschil.
De concurrentie uit Duitsland hebben allemaal sterkere alternatieven voorhanden.


Wij rijden liever in een sterke diesel dan in een benzine hybride. Tenzij de fiscale mogelijkheden het prijsverschil te onaantrekkelijk maakt.

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 25.04.2015 - 14:19
door RoaldH
vaudi schreef:
Precies.

Ja, ik ken de redenen,
- en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL) Wereldwijd zet men in op benzine hybride.
- de d5/d6 5 cilinders gaan eruit en nu moeten we het doen met een D5 opgefokte 4 cilinder 2 liter diesel.

1 op 7 op benzine of 1 op 11 op diesel is voor diegene die jaarlijks wat meer afstanden aflegd een behoorlijk groot verschil.
De concurrentie uit Duitsland hebben allemaal sterkere alternatieven voorhanden.


Wij rijden liever in een sterke diesel dan in een benzine hybride. Tenzij de fiscale mogelijkheden het prijsverschil te onaantrekkelijk maakt.
Maar het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om naast die 2 liter benzine (t6) de 2 liter diesel (d5) gekoppeld aan dezelfde 8 traps automaat en dezelfde elektrische aandrijflijn te kunnen leveren? Er is immers ruime ervaring met het snel starten van de dieselmotor en zo heb je nog meer afzet. Kersenmakers heeft dit toch ook bevestigd dat dit op korte termijn te doen is?

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 25.04.2015 - 18:20
door V60Majolee
RoaldH schreef:
vaudi schreef:
Precies.

Ja, ik ken de redenen,
- en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL) Wereldwijd zet men in op benzine hybride.
- de d5/d6 5 cilinders gaan eruit en nu moeten we het doen met een D5 opgefokte 4 cilinder 2 liter diesel.

1 op 7 op benzine of 1 op 11 op diesel is voor diegene die jaarlijks wat meer afstanden aflegd een behoorlijk groot verschil.
De concurrentie uit Duitsland hebben allemaal sterkere alternatieven voorhanden.


Wij rijden liever in een sterke diesel dan in een benzine hybride. Tenzij de fiscale mogelijkheden het prijsverschil te onaantrekkelijk maakt.
Maar het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om naast die 2 liter benzine (t6) de 2 liter diesel (d5) gekoppeld aan dezelfde 8 traps automaat en dezelfde elektrische aandrijflijn te kunnen leveren? Er is immers ruime ervaring met het snel starten van de dieselmotor en zo heb je nog meer afzet. Kersenmakers heeft dit toch ook bevestigd dat dit op korte termijn te doen is?
daar raak je wel een juist punt. Evt. de d5, maar dan beslist gekoppeld aan de nieuwe automaat. Want de automaat die nu in de PIH ziet blijft mij irriteren bij iets meer gas geven: eerst een hik-up, terugschakelen en dan pas versnellen. Ik begrijp uit alle testsverslagen dat de 2.0 d4 met de automaat een veel betere cmobinatie is: net zo sterk, betere acceleratie, zuiniger, sneller schakelen.

Of zijn er mensen die dat inhouden en terugschakelen niet hebben? Of niet als problematisch ervaren? Zelfs in de power-modus is er hetzelfde beeld, al is het minder.
En dan ben ik echt niet een scheurijzer.

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 25.04.2015 - 18:53
door jp-v60
V60Majolee schreef:
RoaldH schreef:
vaudi schreef:
Precies.

Ja, ik ken de redenen,
- en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL) Wereldwijd zet men in op benzine hybride.
- de d5/d6 5 cilinders gaan eruit en nu moeten we het doen met een D5 opgefokte 4 cilinder 2 liter diesel.

1 op 7 op benzine of 1 op 11 op diesel is voor diegene die jaarlijks wat meer afstanden aflegd een behoorlijk groot verschil.
De concurrentie uit Duitsland hebben allemaal sterkere alternatieven voorhanden.


Wij rijden liever in een sterke diesel dan in een benzine hybride. Tenzij de fiscale mogelijkheden het prijsverschil te onaantrekkelijk maakt.
Maar het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om naast die 2 liter benzine (t6) de 2 liter diesel (d5) gekoppeld aan dezelfde 8 traps automaat en dezelfde elektrische aandrijflijn te kunnen leveren? Er is immers ruime ervaring met het snel starten van de dieselmotor en zo heb je nog meer afzet. Kersenmakers heeft dit toch ook bevestigd dat dit op korte termijn te doen is?
daar raak je wel een juist punt. Evt. de d5, maar dan beslist gekoppeld aan de nieuwe automaat. Want de automaat die nu in de PIH ziet blijft mij irriteren bij iets meer gas geven: eerst een hik-up, terugschakelen en dan pas versnellen. Ik begrijp uit alle testsverslagen dat de 2.0 d4 met de automaat een veel betere cmobinatie is: net zo sterk, betere acceleratie, zuiniger, sneller schakelen.

Of zijn er mensen die dat inhouden en terugschakelen niet hebben? Of niet als problematisch ervaren? Zelfs in de power-modus is er hetzelfde beeld, al is het minder.
En dan ben ik echt niet een scheurijzer.
Ik heb daar geen last van, vind het een prima automaat, merk ook weinig verschil met mijn vorige automaat ( een ML cdi met 7-tronic ) die toch bekend staat om zijn goede schakelgedrag.

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 25.04.2015 - 19:50
door CO2clean
Ik vind de 8-traps automaat in de D4 lekker snel schakelen, maar slecht afgesteld met betrekking tot het kiezen van de juiste versnelling bij tussentijdse acceleratie. De 6-traps automaat in de D6 doet dat vele malen beter. Vanaf stilstand accelereren doet de D4 beter, maar de D6 vind ik beter als je al snelheid hebt.

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 25.04.2015 - 21:26
door RichieB
Heb je Polestar tuning? Dat vond ik zelf een groot verschil. Na de tuning erger merk ik geen problemen meer met inhouden.

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 25.04.2015 - 22:16
door vaudi
OGA244 schreef: even niet opgelet zeker? een XC90 D5 is er alleen als 2.0 4 cilinder diesel
Tja, dat is nu precies de reden dat ik dit topic gestart heb.
Wij zijn absoluut niet blij met dit alternatief, we willen een dikkere versie met meer cilinders.

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 25.04.2015 - 22:34
door volvosan
Polestar maakt er inderdaad een soepeler schakelende bak van. Daarnaast is het gewoon zo dat er een downsizing trend is qua cilinders, bij de Duitse merken is dat echt niet anders.

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 25.04.2015 - 22:35
door dbosker
vaudi schreef: Tja, dat is nu precies de reden dat ik dit topic gestart heb.
Wij zijn absoluut niet blijf met dit alternatief, we willen een dikkere versie met meer cilinders.
En heb je de indruk dat dit in Gothenburg gelezen wordt en men vervolgens met verhitte gezichten aan het ontwikkelen van 5 en 6 cilinders slaagt?

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 25.04.2015 - 22:41
door lint
Blijven hopen maar het zal zeker niet meer gebeuren de 5 en 6 cilindermotoren.

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 25.04.2015 - 23:50
door RoaldH
RichieB schreef: Heb je Polestar tuning? Dat vond ik zelf een groot verschil. Na de tuning erger merk ik geen problemen meer met inhouden.
Ja, dat "slippen" bij ineens gasgeven is na de tuning bij mij volledig weg.

Re: Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Geplaatst: 25.04.2015 - 23:52
door RoaldH
volvosan schreef: Polestar maakt er inderdaad een soepeler schakelende bak van. Daarnaast is het gewoon zo dat er een downsizing trend is qua cilinders, bij de Duitse merken is dat echt niet anders.
Maar bij de Duitse 3 kun je naast de eco motoren nog steeds kiezen voor de dikke 6/8/10 en zelfs 12 cilinders.