Pagina 1 van 2

Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 14.05.2015 - 20:10
door Opelman
Dag allemaal,

Het voorstellen sla ik even over, dat heb ik al gedaan onder het "Stel je voor" topic.

Ik ben mij - ondanks dat mijn hart uit gaat naar Opel - aan het oriënteren op een Volvo V70 vanaf 2008. Het gaat specifiek om een D5 met automaat. We moeten nog even sparen (net andere auto voor de vrouw, kleintje die zich een dezer dagen aanmeld), maar over een jaartje hoop ik dan de aanschaf te kunnen doen. Ons budget zal dan ongeveer € 10.000,00, misschien max € 12.500,00. Ik ben er al uit dat ik sowieso een auto uit Duitsland ga halen. Dat heb ik met de Corsa van mijn vrouw ook gedaan en dat is goed bevallen. Als ik nu kijk op mobile.de dan kom ik uit op V70's D5 met automaat uit 2008 met een km-stand tussen de 200.000 en 240.000.

Nu hoor je altijd "Volvo's zijn dan net ingereden!". Klopt dat ook voor deze V70's? En hoe zit het met de automaat en de andere (niet-motorische) onderdelen? Is dat ook allemaal betrouwbaar nog met zo'n stand?

Ik ben benieuwd!

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 14.05.2015 - 20:49
door NielsPHEV
het lijkt een beetje alsof je voor straf een V70 gaat rijden, neem van mij aan dat zal het niet zijn. Zo'n V70NN rijdt echt erg goed. Rond de bouwjaren dat je zoekt zijn er twee D5's de 185pk de de twin turbo 215 en een 2.4 D 175 pk. De 185 pk loopt naar mijn mening iets rauwer dan de andere twee en als het budget past zou ik de 215 pk twin turbo kiezen. De enige wat zwakkere punten die ik ken zijn de egr klep en bij de 185 pk de turbo slang. Wel zijn er wat software modificaties geweest ivm het regenereren van het roetfilter. Heeft de auto die niet gehad is er een wat groter risico van diesel in de olie krijgen. Ik verwacht overigens dat de Duitse wagens over het algemeen goed onderhouden zijn en alle updates hebben gehad. De automaat kun je laten flushen. Hogere km standen zijn met deze auto;s zeker haalbaar. Houdt wel in de gaten dat bij (ik meen 160 of 180 k km's) de distributie riem vervangen moet worden, spanrollen en waterpomp meenemen is verstandig)

In hoeverre de auto goed en betrouwbaar is hangt echt [OPENDEUR MODUS AAN] van het onderhoud en gebruik af [OPENDEUR MODUS UIT] een beetje huiswerk doen kan zeker geen kwaad, daarnaast zijn er ook in NL mest veel complete 2.4D limited editions met geartronic te koop waren destijds erg concurrerend geprijsd in NL, volgens mij hoef je niet de grens over. Als je toch naar D gaat zou ik echt zoeken naar een 215 pk twin turbo die zijn er in NL niet zoveel.

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 14.05.2015 - 21:37
door Carfreak
Je hart gaat uit naar Opel? Waarom dan niet een Insignia Tourer?
Of weet je hart ook dat de V70 toch echt de betere auto is....:D

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 14.05.2015 - 22:41
door Opelman
Zoals je in het "Stel je voor" topic hebt gelezen, heb ik ook gekeken/kijk ik ook naar een Insignia ST, wat ik een erg mooie auto vind. Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar die auto is en ik wil nu graag een auto waar ik een flinke tijd mee vooruit kan.

@NielsPHEV: ik heb lange tijd niets van Volvo willen weten, omdat ik het design niet mooi vind. De V70 begin echter steeds mooier te vinden. Reden waarom ik nog twijfel is omdat ik het interieur wat stark vind en ik vind het jammer dat er niet een modern infotainmentsysteem in zit zoals bij de Insignia of Passat.

Wat zijn zaken waar ik op moet letten bij een testrit?

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 15.05.2015 - 09:14
door BlackcurrantV70
Ik deel je mening over een verouderd infotainment systeem in de V70NN maar toch maar tot MY11, vanaf MY12 zit er Sensus in en alhoewel dit nog steeds niet kan concurreren met wat er nu bvb in de XC90 zit, kan ik het systeem best smaken.

Navi, Bluetooth, iPod, camera, verbruiksgrafieken, DVD speler het zit er allemaal in en de High Performance audio is beter dan in een XC60 (spreek uit ervaring, heb ook 2 jaar in een Xc60 gereden).

Dus als je voor een V70NN gaat zou ik de 2.4 twin turbo nemen (D3 AWD of D5 AWD, is dezelfde motor) en een auto met Sensus, dus vanaf MY12.

En als comfort hoger in je verlanglijstje staat dan bochten pikken, verlies de Xc70NN dan niet uit het oog, die is nog een pak comfortabeler dan een V70NN, maar moet in de bochten iets qua snelheid inleveren.

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 15.05.2015 - 09:25
door Opelman
Klopt, vanaf MY2012 is het interieur en infotainmentsysteem meer in mijn straatje. Helaas liggen die modellen echter ver boven mijn budget.

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 15.05.2015 - 09:39
door Quota
Opelman schreef: Klopt, vanaf MY2012 is het interieur en infotainmentsysteem meer in mijn straatje. Helaas liggen die modellen echter ver boven mijn budget.
Dat zou over jaar zomaar eens anders kunnen zijn voor een D3 bijvoorbeeld...

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 15.05.2015 - 09:55
door Ernst64
Het dashboard is een kwestie van smaak en gewenning. Mijn wagen is uit 2011 net voor de dashboard-update. Het dashboard zelf ziet er een stuk strakker uit (vind ik) dan het kamelen-dashboard van MY12. RTI is een kwestie van wennen, het kaartmateriaal bepaalt of je de plaats van bestemming bereikt, niet de vormgeving. Verder heb ik ook Navi, Bluetooth, iPod, camera en een perfect geluid. Geen verbruiksgrafieken, geen DVD-speler, lekker belangrijk (ook geen Sensus-problemen).
Geen man overboord wanneer MY12 buiten het budget valt.

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 15.05.2015 - 11:18
door Quota
Dashboard maakt niet gek veel uit, de dieselmotoren hebben wel weer een stevige stap voorwaarts gemaakt per my 2012.

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 15.05.2015 - 11:45
door Carfreak
"Zoals je in het "Stel je voor" topic hebt gelezen, heb ik ook gekeken/kijk ik ook naar een Insignia ST, wat ik een erg mooie auto vind. Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar die auto is en ik wil nu graag een auto waar ik een flinke tijd mee vooruit kan".

Ik las dit topic eerder, vandaar.
Zo'n Insignia vind ik ook een mooie sportieve auto. Zoek je echter comfort, duurzaamheid en ruimte dan is de V70 de betere keuze. Maar dat is logisch. Je zit hier op het Volvoforum ;-)

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 15.05.2015 - 11:47
door BlackcurrantV70
Iedereen moet een beetje uitmaken wat belangrijk is voor zichzelf, smaken verschillen nu eenmaal.

Onze C70 heeft het "oude" type navigatie en dat is toch een pak minder handig dan Sensus, de voicerecognition werkt nu met versie 1050 ook vlekkeloos.
Het scrollwieltje op het stuurwiel is ook een pak handiger dan up/dwn.

En dan heb je ook nog city safety vanaf MY12 wat mij toch al enkele keren gered heeft van een tikje.

Persoonlijk zou ik liever even doorsparen en een MY12 D3 nemen dan een MY11 D5, maar dat moet ieder voor zich uitmaken, zolang het maar een 5 pitter is :-)

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 15.05.2015 - 15:29
door Peter248
Ik heb zelf ook een 300.000 km mogen rijden in een 2008, 2012 en 2013 versie. Ik vind het omhoog komend scherm van de navigatie in de pre-Sensus modellen nog steeds geweldig. Het heeft gewoon wat. Met het bedieningsknopje achter het stuur kon ik na gewenning erg snel werken. De stembediening en het knopje en scrollbediening op het stuur in Sensus werkt ook goed. De stembediening werkt erg mooi. Maar sneller was ik er niet mee.

En ook ik ben de afgelopen weken op zoek geweest naar een V70. Vanwege de prijs en eisen-/wensenlijst is het een 2008 model geworden. Over een dikke week komt hij uit Duitsland naar Nederland.

Maar als je het geld er voor hebt en voor over hebt, misschien toch gaan voor een 2012 versie. Zeker de D4 (2.0 / 5 cylinder) is geen zuiperd en loopt erg mooi rustig. Volgens de BC in mijn toenmalige XC70 reed ik gemiddeld 6,8l/100km. En niet in sukkeldraf, maar altijd max. toelaatbare snelheid +5/10km.

Ik verheug me echter nu op de komst van mijn V70 D5 GT AWD Summum 2008. Ik verwacht dat het verbruik daarvan wel ietsje hoger zal zijn... En ja, hij komt uit Duitsland. Ik kon er in NL geen vinden met ook nog ACC :-)

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 15.05.2015 - 19:15
door Quota
En dat ACC is me toch fijn....

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 16.05.2015 - 09:33
door Opelman
Bedankt voor jullie reacties. Waar moet ik tijdens een proefrit op letten?

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 21.05.2015 - 09:44
door Opelman
Niemand?

Verder ben ik nog een paar vragen:

1) Is de D3 ook zuiniger dan de D5 (ik neem aan van wel)?;
2) Als een V70 xenon heeft, is dat dan ook per definitie adaptieve verlichting?;
3) Zijn er ook V70's met lichtsensor?;
3) Hoe herken ik ACC op bijvoorbeeld foto's of als ik de auto bekijk? En is dat vanaf een bepaald bouwjaar?

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 21.05.2015 - 10:40
door Hans oet Twent
Opelman schreef: Bedankt voor jullie reacties. Waar moet ik tijdens een proefrit op letten?

Op jouw eigen onderbuikgevoel. Als dat goed is ga je de keus maken. Is dat niet goed ga je ook de keus maken. Weetje we kunnen alles hier op schrijven maar het onderbuikgevoel van de auto de deal moet goed zijn. Het geluk kun je er niet bij kopen of de dealer kan het er niet bij leveren.

Heb je een auto uit de buurt, PM dan even. Wellicht kan ik iets voor je betekenen. Woon slechts een paar meter verderop.

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 21.05.2015 - 10:44
door NielsPHEV
Opelman schreef: Niemand?

Verder ben ik nog een paar vragen:

1) Is de D3 ook zuiniger dan de D5 (ik neem aan van wel)?;
Op papier wel in mijn praktijk niet sterker nog ik reed met een 215 pk D5 zuiniger dan met de 2.0 5 cilinder 163pk D3/4

2) Als een V70 xenon heeft, is dat dan ook per definitie adaptieve verlichting?;
Neen

3) Zijn er ook V70's met lichtsensor?;
Geen idee nooit op gelet

3) Hoe herken ik ACC op bijvoorbeeld foto's of als ik de auto bekijk? En is dat vanaf een bepaald bouwjaar?
Zwart doosje in de gril

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 21.05.2015 - 13:08
door Quota
Opelman schreef: Niemand?

Verder ben ik nog een paar vragen:
1) Is de D3 ook zuiniger dan de D5 (ik neem aan van wel)?; -> hangt zeer van rijstijl en versnellingsbak af (en of het een 2.4 D3 is of een 2.0 D3)
2) Als een V70 xenon heeft, is dat dan ook per definitie adaptieve verlichting?; -> Neen, Xenon kan ok bi-xenon zijn. Adaptief herken je in de koplampen aan de projector lens.
3) Zijn er ook V70's met lichtsensor?; -> voor zover ik weet niet, Volvo heeft al jaren (iig t/m MY2012) de goede traditie gehad om de lampen altijd te laten branden (tenzij je dit softwarematig uit laat zetten. Tegenwoordig doet Volvo helaas mee aan het onzinnige DRL mania, waardoor ik die nu ook in de schemer en regen zie rijden zonder verlichting achter (en tegen die tijd ook ronduit verblindende DRL's aan de voorzijde).
3) Hoe herken ik ACC op bijvoorbeeld foto's of als ik de auto bekijk? En is dat vanaf een bepaald bouwjaar? -> ACC herken je aan de radar in de grille, dit is een plaatje rechts van het midden van ongeveer 8 bij 11 cm. Ook te herkennen aan de "aan/uit" knop hiervoor op het dashboard en de cruise control knoppen op het stuur. ACC is bij de V/XC70 geleverd vanaf MY 2008.

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 21.05.2015 - 13:09
door Quota
Quota schreef:
Opelman schreef: Niemand?

Verder ben ik nog een paar vragen:
1) Is de D3 ook zuiniger dan de D5 (ik neem aan van wel)?; -> hangt zeer van rijstijl en versnellingsbak af (en of het een 2.4 D3 is of een 2.0 D3) Met mijn MY2012 D5 met handbak heb ik nu na 700 km de tank half leeg.
2) Als een V70 xenon heeft, is dat dan ook per definitie adaptieve verlichting?; -> Neen, Xenon kan ok bi-xenon zijn. Adaptief herken je in de koplampen aan de projector lens.
3) Zijn er ook V70's met lichtsensor?; -> voor zover ik weet niet, Volvo heeft al jaren (iig t/m MY2012) de goede traditie gehad om de lampen altijd te laten branden (tenzij je dit softwarematig uit laat zetten. Tegenwoordig doet Volvo helaas mee aan het onzinnige DRL mania, waardoor ik die nu ook in de schemer en regen zie rijden zonder verlichting achter (en tegen die tijd ook ronduit verblindende DRL's aan de voorzijde).
3) Hoe herken ik ACC op bijvoorbeeld foto's of als ik de auto bekijk? En is dat vanaf een bepaald bouwjaar? -> ACC herken je aan de radar in de grille, dit is een plaatje rechts van het midden van ongeveer 8 bij 11 cm. Ook te herkennen aan de "aan/uit" knop hiervoor op het dashboard en de cruise control knoppen op het stuur. ACC is bij de V/XC70 geleverd vanaf MY 2008.

Re: Opelman over naar een V70 D5?

Geplaatst: 22.05.2015 - 11:07
door Opelman
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga dit weekend denk ik even sturen in een D5 automaat die te koop staat in Ommen, om dat eens te ervaren. Was er vorige week al, maar toen regende het zo. Auto stond netjes gepoetst binnen, dus hij wilde liever niet dat ik er mee ging rijden (begrijpelijk).
Gisteren kwam er een V70 D5 (<MY08) naast me staan bij de pomp, wat een heerlijk geluid is dat zeg... Het klink zo dik, veel beter dan 4-cilinders...