Pagina 1 van 1

volvo v40 loopt soms op 3 cilinders, motor lampje knippert

Geplaatst: 24.07.2006 - 13:44
door jeroenv
Hallo allemaal,

Sinds kort hebben we een Volvo V40 1.8 LPG van begin 2003 met 180.000km op de teller. Het is onze eerste Volvo en een erg lekkere auto en hij rijdt op gas (vialle tank op de plaats van het reserve wiel).

Sinds we hem hebben floept af en toe het lampje van het motor management systeem aan. Meestal gaat het vanzelf weer uit als de auto een nachtje stilstaat. Maar sinds kort hapert/schokt de motor ook af en toe. Hij loopt onregelmatig, schokt en heeft duidelijk minder trekkracht en rookt ook wat meer. het motorlampje knippert op dat soort momenten. Ik denk dat het betekent dat hij op 3 cilinders loopt. Het maakt niet uit of ik hem dan overzet op benzine, het probleem blijft.

We hebben de wegenwacht er bij gehad die de compressie en bougiekabels en bougies heeft gecontroleerd en me aanwees welke cilinder de problemen gaf. Hij dacht aan een verbrande klep.

Bij de Volvo dealer hebben ze een paar uur gezocht maar konden ze niets vinden, en dus ik hoopte dat het over was, maar vrijdag hadden we het probleem opnieuw. Ik zal eens vragen wat ze nou precies hebben onderzocht.

Kent iemand dit probleem? Wat zou het kunnen wezen? Kan ik hier wel mee blijven doorrijden. Ik heb niet zo'n zin om de auto weer naar de garage te brengen en een paar honder euro te betalen terwijl ze het misschien niet kunnen vinden.

Met vriendelijke groet,

jeroen

Geplaatst: 24.07.2006 - 13:59
door 480S60
Als ik dit zo lees met mijn ervaringen met op Gas rijden denk ik dat je aan kleppen stellen toe bent. Mocht blijken dat de kleppen niet verder bijgesteld kunnen worden, dan ben je aan een nieuwe kop toe voor je motor. Het eerste zou ik sowieso meteen doen. Daarvan gaat je motor weer als een zonnetje lopen, heerlijk stil en een stuk krachtiger. Het tweede is een stuk ingrijpender en zou ik gezien de leeftijd van je V40 nog wel doen. Als hij ouder geweest was had ik dat te duur voor de auto gevonden.

Kleppen stellen kost zo een paar honderd euro. En heeft zeker z'n baten!

Geplaatst: 24.07.2006 - 14:16
door Okke
Idd...kleppen stellen zsm!

Geplaatst: 24.07.2006 - 19:42
door martin2
We hebben de wegenwacht er bij gehad die de compressie en bougiekabels en bougies heeft gecontroleerd en me aanwees welke cilinder de problemen gaf
Belangrijk om te weten: was de compressie goed of niet en hoe weet hij welk cilinder problemen geeft. Als de compressie niet goed is ga ik mee met verbrande klep of kleppen stellen.
Kan ik hier wel mee blijven doorrijden
Licht aan de oorzaak maar het klinkt niet gezond, ik vind "rookt een beetje meer" ook vreemd. Hij zou helemaal niet moeten roken. Welk kleur heeft de rook wit, blauw wit of zwart?
Als je kleppen inderdaad te strak staan moet je niet doorrijden want dan is het gevolg een verbrande klep.

MvG Martin